2023-10-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orciny
Hur som helst tror ingen att en domstol ska avgöra en fråga av vetenskaplig natur.

Efter covid-farsen är det däremot inte på något vis konstigt ifall hela virologin skulle vara felaktig. Ni har därmed ingen rätt till den arroganta attityd med vilken ni avfärdar Lanka utan att ens ha övervägt resonemangen.

Tycker du ska se vad Dr Willson har att säga om din pajas!
https://youtu.be/8zV2qGGQ1IU?si=Y0DmNYdVbzqcJYYa
Citera
2023-10-17, 18:17
Medlem
Orcinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvitanim

Det vore konstigt ifall det inte hade stött på mothugg. Fullkomligt avskyr den analt fixerade personlighetstyp som presentatören i din video representerar, men självfallet begriper jag att personer av den sorten invänder med detaljkunskaper.

Som jag ser det är huvudinvändningen mot virologin dock den jag försökt föra fram flertalet gånger men som av en del avfärdas som OT eller trams: nämligen att vi har att göra med en teori vars fundament är ideologiskt och syftar till att främja en liberal agenda. Tillsammans med könskorrigeringar och HBTQ-ideologi är den en del i ny- eller post-liberalismens moderna strävan efter att "skapa en ny människa"; samma strävan som förekom hos modernitetens två tidigare totalitära ideologier: kommunismen och nazismen.

Existerar virus eller existerar de inte? Ingen aning, betraktar det som en öppen fråga. Däremot vet jag, utifrån en ideologisk och historisk analys, att covid handlade om att främja en totalitär nyliberal agenda och att det åtminstone innebär att delar av virologin måste omarbetas i grunden (utan att för den skull ha koll på de mikrobiologiska detaljerna).
Senast redigerad av Orciny 2023-10-17 kl. 18:19.
Citera
2023-10-18, 12:50
Medlem
Orcinys avatar
Citat:

Angående innehållet är det jättebra bra ifall en vetenskaplig diskussion kring denna fråga kommer till stånd. I en sådan är det naturligt att experter hänvisar till olika studier i syfte att försvara sin ståndpunkt. Av videon att döma är dock inte den arrogante Dr Wilson av det rätta virket för att delta i en sådan diskussion. Själva utgångspunkten att jämföra ifrågasättandet av en "vetenskap" som bildades på 50-talet, bara några år efter det senaste världskriget, med en flertusenårig kunskap att jorden är rund är mer än oseriöst. Dr. Wilson verkar heller inte förstå att positionen att virus inte existerar är långt mer sofistikerad och i linje med efterkrigstidens filosofi än positionen att covid skulle vara resultatet av en läcka från ett biolabb (som propageras av personer som säger alldeles för mycket som Alex Jones och Mike Adams). Positionen stöds dessutom av statistik, bland annat från Diamond Princess, som visade att "covid" hade en dödlighet på 0,3% (i en gammal befolkning – ingen ur besättningen dog. Sett till dödligheten hade viruset alltså lika gärna kunnat vara icke-existerande – vilket det mest troligt också är!).

Så vad än virologer anser om nödvändigheten i en sådan diskussion så är den påkallad.
Senast redigerad av Orciny 2023-10-18 kl. 13:22.
Citera
2023-10-18, 22:18
Medlem
Citat:
Angående innehållet är det jättebra bra ifall en vetenskaplig diskussion kring denna fråga kommer till stånd. I en sådan är det naturligt att experter hänvisar till olika studier i syfte att försvara sin ståndpunkt. Av videon att döma är dock inte den arrogante Dr Wilson av det rätta virket för att delta i en sådan diskussion. Själva utgångspunkten att jämföra ifrågasättandet av en "vetenskap" som bildades på 50-talet, bara några år efter det senaste världskriget, med en flertusenårig kunskap att jorden är rund är mer än oseriöst. Dr. Wilson verkar heller inte förstå att positionen att virus inte existerar är långt mer sofistikerad och i linje med efterkrigstidens filosofi än positionen att covid skulle vara resultatet av en läcka från ett biolabb (som propageras av personer som säger alldeles för mycket som Alex Jones och Mike Adams). Positionen stöds dessutom av statistik, bland annat från Diamond Princess, som visade att "covid" hade en dödlighet på 0,3% (i en gammal befolkning – ingen ur besättningen dog. Sett till dödligheten hade viruset alltså lika gärna kunnat vara icke-existerande – vilket det mest troligt också är!).

Så vad än virologer anser om nödvändigheten i en sådan diskussion så är den påkallad.

Jag tycker att den trevliga Dr Willson bemöter herr Lankas påstående med väl underbyggd dokumentation och som förklarar hur fel S.F har.
Men visst vore det trevligt ifall Dr Willson och S.F fick debattera ihop. Dr Willson har ju gjort det med en andra virusförnekare.
Citera
2023-10-18, 22:57
Medlem
Orcinys avatar
Citat:
Jag tycker att den trevliga Dr Willson bemöter herr Lankas påstående med väl underbyggd dokumentation och som förklarar hur fel S.F har.
Men visst vore det trevligt ifall Dr Willson och S.F fick debattera ihop. Dr Willson har ju gjort det med en andra virusförnekare.

Det är meningslöst att diskutera med någon som tar ordet "plattjordare" i sin mun för att hänvisa till virusskeptiscism, särskilt när detta görs efter "covidpandemin". Han hänvisar till en studie som inkluderar en så kallad "mock infection", mot vilken en kaplan-meier används för att utröna den toxiska effekten av det virus som undersöks: OK, låt experterna ta den mikrobiologiska diskussionen.

Vad jag däremot inte sett någon bra förklaring på är hur en "smitta" med en dödlighet på cirka 0,3% eller lägre kan motivera det man sysslade med vad gäller lockdowns, vaccinpass och annat. Vad i helvete handlade det om?

Ska vi lita på att Dr. Wilson kan berätta för oss vad det var som hände? En avlönad och lojal doktorand som förmodligen aldrig tänkt en kontroversiell tanke i hela sitt liv. Nej, i detta läge faller nog Dr. Wilson till föga.

Men som jag påpekat i andra inlägg är jag naturligtvis inte så naiv att jag tror att detta handlar om fakta eller vetenskap. Virologin utgör tillsammans med HBTQ och klimatfrågan en stinkande sörja vars framtida effekter stavas gigantiska massgravar. De som vill avfärda detta som en plattjordsteori är välkomna att göra det, och övriga med ett öppet sinne är välkomna att fundera över ifall det faktiskt ligger något i påståendet.

Antag att covid faktiskt inte existerar, när kommer i så fall virologin att gå under? Mycket talar för att det sker efter nästa världskrig (ur vilket USA och EU går som förlorare). Tyvärr är det ett paradigmskifte som inte kan ske på fredlig väg givet hur mycket prestige, inte minst militärt, som är investerat i virusteorin.

På tal om det finns det en intressant dynamik mellan krig och sanning. Att sanningen skulle vara krigets första offer är en kraftig förenkling. Detta då kriget samtidigt är den enda arenan där Sanningen verkligen sätts på prov. Ifall virus existerar och har potential att "slinka ut från lab" eller användas som biovapen, ja i så fall kommer nästa världskrig bekräfta att så är fallet. Ifall det snarare bara är påhitt så kommer nästa krig vara spiken i kistan för virologin. Ifall det helt enkelt inte fungerar som teorin säger så kommer den aktör som satsar på biovapen i form av virus (och eventuellt bakterier) att ha slösat stora resurser som istället kunde ha gått till det som funkar.
Senast redigerad av Orciny 2023-10-18 kl. 23:11.
Citera
2023-10-19, 13:59
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Vad jag däremot inte sett någon bra förklaring på är hur en "smitta" med en dödlighet på cirka 0,3% eller lägre kan motivera det man sysslade med vad gäller lockdowns, vaccinpass och annat. Vad i helvete handlade det om?
Det har cirkulerat så många bra förklaringar på det att jag tappat räkningen. Jag har själv tillhandahållit detta i flera omgångar. Jag får förklara EN gång till.

1. De beslut som fattades under 2020 fram till slutat på 2021 fattades baserat på de uppgifter man hade DÅ.
2. Dödligheten var INTE 0.3% under våren 2020. CFR är som jag tidigare försökt förklara för dig ett dynamiskt värde som förändras över tid. CFR i Italien låg ett tag på över 7%.
3. Det är inte CFR allena som är orsaken till att många länder införde olika åtgärder. Det är behovet av vård och tillgängliga sjukvårdsplatser som styr. De flesta sjukhus bedriver vård med en beläggning på 90-95%. Om det ramlar in ett par tusen personer med vårdbehov riskerar man att tvingas neka vård och då ökar CFR katastrofalt. Man får även följdeffekter i form av ökad dödlighet på grund av att man tvingas skjuta upp operationer och annan vård. T.ex. slutar det med att antalet cancerpatienter och liknande ökar tiden efter. Känns det igen? Är det inte exakt det som antivaxxare nu hävdar är ett resultat av vaccin?
4. CFR förändras över tid som ett virus övergår från att vara novel till etablerat. Majoriteten av människor har exponerats för viruset och många har vaccinerat sig. Precis som jag tidigare förklarat kan vi förvänta oss att antalet personer som avlider minskar med tid för att slutligen hamna på samma nivå som den vanliga säsongsinfluensan. Vilket är precis det vi ser håller på att ske. Men det går inte att referera till den situation som råder NU och använda den som underlag för att granska beslut som fattades 2020.

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag tror att vi klarade oss pga mycket bättre genomsnittlig hälsa, möjligen på grund av genetiska förutsättningar, och en mindre andel som inte kan arbeta hemifrån.

I Italien var mycket av problemen kanske relaterade till generationsboenden och i viss mån sociokulturella beteendemönster.

I Storbritannien bor det för många människor på för lite yta, många dessutom i ganska vanskliga utanförskapsområden med sanitära missförhållanden. Men inte minst är man genomsnittligt sett inte speciellt hälsosam med en stor andel av befolkningen i gruppen överviktiga och kraftigt överviktiga. Man hade inget annat val än att stänga ned, det lades in över 4,000 personer PER DAG för vård av allvarlig COVID och två veckor till så hade sjukvården havererat helt och hållet med folk som dog i hemmen eller på gatan utanför sjukhuset som resultat. Ett stort antal trusts rapporterade i första kvartalet 2021 att man hade 100% beläggning. Det stod ambulanser på kö utanför sjukhuset med COVID-patienter.

Citat:
In a statement the association said, “We are hearing stories of several trusts across London and the South East having to ration oxygen, with target saturations for normal oxygenation having to be dropped as a result of fears of running out. Emails from trusts are being circulated asking already exhausted staff who have worked non-stop during the pandemic to cancel their annual leave, and consider taking on extra shifts.

“The situation has been compared to field hospitals in active war zones, with several patients being seen and treated whilst still in the backs of ambulances, sharing cubicles in the emergency department, or lining up the corridors due to a lack of space.”

Zainab Najim, secretary of the Doctors’ Association UK and a member of its GP committee, said the government needed to provide urgent guidance and support for the NHS, as it was “crumbling.”

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4980

NHS hade havererat om man inte stängt ned.

Problemet med antivaxxers och principen bakom deras tänkande förklaras ganska bra i Head & Shoulders reklamen för mjällschampo.
Citera
2023-10-19, 14:23
Medlem
Orcinys avatar
Citat:
Det har cirkulerat så många bra förklaringar på det att jag tappat räkningen. Jag har själv tillhandahållit detta i flera omgångar. Jag får förklara EN gång till.

1. De beslut som fattades under 2020 fram till slutat på 2021 fattades baserat på de uppgifter man hade DÅ.
2. Dödligheten var INTE 0.3% under våren 2020. CFR är som jag tidigare försökt förklara för dig ett dynamiskt värde som förändras över tid. CFR i Italien låg ett tag på över 7%.
3. Det är inte CFR allena som är orsaken till att många länder införde olika åtgärder. Det är behovet av vård och tillgängliga sjukvårdsplatser som styr. De flesta sjukhus bedriver vård med en beläggning på 90-95%. Om det ramlar in ett par tusen personer med vårdbehov riskerar man att tvingas neka vård och då ökar CFR katastrofalt. Man får även följdeffekter i form av ökad dödlighet på grund av att man tvingas skjuta upp operationer och annan vård. T.ex. slutar det med att antalet cancerpatienter och liknande ökar tiden efter. Känns det igen? Är det inte exakt det som antivaxxare nu hävdar är ett resultat av vaccin?
4. CFR förändras över tid som ett virus övergår från att vara novel till etablerat. Majoriteten av människor har exponerats för viruset och många har vaccinerat sig. Precis som jag tidigare förklarat kan vi förvänta oss att antalet personer som avlider minskar med tid för att slutligen hamna på samma nivå som den vanliga säsongsinfluensan. Vilket är precis det vi ser håller på att ske. Men det går inte att referera till den situation som råder NU och använda den som underlag för att granska beslut som fattades 2020.

Jag känner till de där argumenten och har till och med, hör och häpna, framfört dem själv under perioden februari till juni 2020. Men jag är inte sämre än att jag kan erkänna när jag haft fel och därefter ändra uppfattning.

Egentligen är det också två olika frågor det handlar om.

(1) Den ena handlar om dödligheten, som förvisso visade sig vara obefintlig (samma eller lägre dödlighet oavsett ålderskategori år 2020 som år 2015, 2010, 2005 och 2000 enligt SCB:s statistikdatabas). Detta ger vid handen att hysterin var obefogad och att inga åtgärder alls skulle ha vidtagits. Det rimliga hade varit att agera som om viruset inte existerade, vilket det mest troligt inte gjorde.

(2) Alldeles obeaktat dödlighet finns ingen grund för den typen av åtgärder som vidtogs. Detta då den liberala elit som söker öka sin makt genom bland annat covid, ökad kriminalitet, gängvåld och terrorism inte äger någon legitimitet. Metoden är att härska genom ingjutandet av rädsla i en räddhågsen medelklass besatt av den egna säkerheten (det om något är väl psykotiskt? Det vill säga medelklassens rädsla för döden och allt som är okänt). Virologerna kan därmed stoppa upp deras statistik och rekommendationer i röven och politikerna kan fara åt helvete med deras tvångsåtgärder. Det liberala etablissemang som skapat problemen kan inte ha någonting med lösningen att göra.
Senast redigerad av Orciny 2023-10-19 kl. 15:11.
Citera
2023-10-19, 15:45
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Jag känner till de där argumenten och har till och med, hör och häpna, framfört dem själv under perioden februari till juni 2020. Men jag är inte sämre än att jag kan erkänna när jag haft fel och därefter ändra uppfattning.

Egentligen är det också två olika frågor det handlar om.

(1) Den ena handlar om dödligheten, som förvisso visade sig vara obefintlig (samma eller lägre dödlighet oavsett ålderskategori år 2020 som år 2015, 2010, 2005 och 2000 enligt SCB:s statistikdatabas). Detta ger vid handen att hysterin var obefogad och att inga åtgärder alls skulle ha vidtagits. Det rimliga hade varit att agera som om viruset inte existerade, vilket det mest troligt inte gjorde.
CFR vid tidpunkten för de beslut som fattades låg på mellan 4 och 7%, d.v.s. mellan 8-14 ggr högre än fågelinfluensan 2009 och 35 ggr högre än säsongsinfluensan. Det här ju ett av de största problemen med antivaxxare, de har svårt att tänka ur ett retrospektivt perspektiv. Ja, CFR sjunker som en sten nu och drar ned dödligheten, men det visste beslutsfattarna inte i April 2020. Hade de inte fattat de beslut de gjorde hade det dött betydligt fler människor, det är nog en ganska säker gissning.

Utan att fördjupa mig alltför mycket phylogenetiskt: vad gäller Sverige hade vi den absoluta turen att inte drabbas av den variant som tidigt drabbade Italien, Spanien, Belgien och Storbritannien. Den varianten var betydligt dödligare än allt annat. Men det var som sagt bara tur; ingen visste i April 2020 att vi inte skulle få hit den varianten. Att komma så här i efterhand som du nu gör och påstå att vi kunde hoppat över åtgärder är som om jag skulle påstå att du var dum i bollen som inte spelade på förra veckans Lottonummer - vi vet ju vilka som var de vinnande numren!

Citat:
(2) Alldeles obeaktat dödlighet finns ingen grund för den typen av åtgärder som vidtogs. Detta då den liberala elit som söker öka sin makt genom bland annat covid, ökad kriminalitet, gängvåld och terrorism inte äger någon legitimitet. Metoden är att härska genom ingjutandet av rädsla i en räddhågsen medelklass besatt av den egna säkerheten (det om något är väl psykotiskt? Det vill säga medelklassens rädsla för döden och allt som är okänt). Virologerna kan därmed stoppa upp deras statistik och rekommendationer i röven och politikerna kan fara åt helvete med deras tvångsåtgärder. Det liberala etablissemang som skapat problemen kan inte ha någonting med lösningen att göra.
Nu tror jag att du svävar ut lite för brett i anarkistiskt konspirationstänkande. Du får hålla dig till fakta om du skall vara trovärdig.
Citera
2023-10-19, 16:29
Medlem
Orcinys avatar
Citat:
CFR vid tidpunkten för de beslut som fattades låg på mellan 4 och 7%, d.v.s. mellan 8-14 ggr högre än fågelinfluensan 2009 och 35 ggr högre än säsongsinfluensan. Det här ju ett av de största problemen med antivaxxare, de har svårt att tänka ur ett retrospektivt perspektiv. Ja, CFR sjunker som en sten nu och drar ned dödligheten, men det visste beslutsfattarna inte i April 2020. Hade de inte fattat de beslut de gjorde hade det dött betydligt fler människor, det är nog en ganska säker gissning.

Utan att fördjupa mig alltför mycket phylogenetiskt: vad gäller Sverige hade vi den absoluta turen att inte drabbas av den variant som tidigt drabbade Italien, Spanien, Belgien och Storbritannien. Den varianten var betydligt dödligare än allt annat. Men det var som sagt bara tur; ingen visste i April 2020 att vi inte skulle få hit den varianten. Att komma så här i efterhand som du nu gör och påstå att vi kunde hoppat över åtgärder är som om jag skulle påstå att du var dum i bollen som inte spelade på förra veckans Lottonummer - vi vet ju vilka som var de vinnande numren!

Nu tror jag att du svävar ut lite för brett i anarkistiskt konspirationstänkande. Du får hålla dig till fakta om du skall vara trovärdig.

Det finns ingen möjlighet att komma vidare i den här diskussionen. Tycker som sagt synd om dig som fastnat i covidnarrativet och den teknokratiska diskurs som går ut på att väga för- och nackdelar av olika åtgärder i syfte att minska smittspridning och "CFR" (en ren social konstruktion). Det är inget roligt narrativ att ha fastnat i, förmodligen är det direkt skadligt för din hälsa även om det också skänker en viss trygghet att, som du själv uttryckt det, "ha full koll på fakta" (inom diskursen).
Citera
2023-10-19, 17:28
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Det finns ingen möjlighet att komma vidare i den här diskussionen. Tycker som sagt synd om dig som fastnat i covidnarrativet och den teknokratiska diskurs som går ut på att väga för- och nackdelar av olika åtgärder i syfte att minska smittspridning och "CFR" (en ren social konstruktion). Det är inget roligt narrativ att ha fastnat i, förmodligen är det direkt skadligt för din hälsa även om det också skänker en viss trygghet att, som du själv uttryckt det, "ha full koll på fakta" (inom diskursen).
Det är inget narrativ, och i synnerhet inte mitt. Du får lära dig att skilja på sak och person om du skall ha någon framgång här. Å andra sidan är ju det här konspirationsforumet, så du är på rätt plats, det får man ge dig.
Citera
2023-10-20, 17:17
Medlem
Citat:
Vad det än är så är det ren skit. Kunde ärligt talat inte bry mig mindre om innehållet i vaccinerna, det räcker att veta var de kommer från och utifrån vilket syfte. Och de som försöker tvinga andra till att ta injektionen, till exempel medelst vaccinpass, kan fara åt helvete. Är du en av dem eller nöjer du dig med att ta "vitamininjektionen" för egen del.

Nej virus finns inte och det är bevisat att virus inte existerar. Vad den alternativa hypotesen till de sjukdomar som idag kallas för virussjukdomar skulle vara är en öppen fråga som får undersökas av vad det än blir som kommer efter virologin, men i vart fall orsakas de inte av viruspartiklar.

Vem har bevisat att virus inte existerar? Lanka har inte det! Så ta någon annan.
Citera
2023-10-20, 18:26
Medlem
Det borde väl finnas fler än Lanka som påstår att virus inte finns? Vilka är det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in