Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Du som har koll vilka andra virus skulle kunna orsaka liknande problem i framtiden?
Just DET är en intressant diskussion, inte minst i en tråd där någon (eller t.o.m. ett par stycken) hävdar att viruset inte finns. Detta samtidigt som de hävdar att de minsann tappade både smaksinne och lukt när de hade influensan (som inte finns om man skall tro dessa). Vi får nog aldrig veta vilket ben dessa virusförnekare skall stå på.
Det som gör virusforskare nervösa är utan tvekan Coronavirus. Så var det den här gången också. Med MERS och SARS i färskt minne kan man förstå att man tryckte på alla larmknappar som fanns, i synnerhet när den första varianten (Wuhan) härjade i Kina. Den varianten var sannolikt den allvarligaste, men när viruset smet ut från Kina hade det lyckligtvis redan muterat och nu lägger den ganska långt ifrån det ursprungliga. Det som skett nu är att viruset blivit smittsammare men samtidigt lindrigare, och det är ju kanon. Så vi har att förhålla oss till TVÅ faktum - MERS som var betydligt dödligare än något annat vi stött på, men inte speciellt smittsamt. Och så nu SARS-COV-2 som till slut blev nästan skrämmande smittsamt (Mässlings-nivå) men mindre dödligt. De tre senaste Corona-virusen har varit Zoonotiska.
Nervositeten jag nämnde handlar naturligtvis om att det till slut hoppar ett virus från djur till människa (eller t.o.m. fram och tillbaka ett par gånger) och att resultatet blir ett Coronavirus som är lika dödligt som MERS och samtidigt lika smittsamt som SARS-COV-2. Kapplöpningen som sker på området handlar utan tvekan om att kunna hantera detta när det sker. Inte OM det sker utan NÄR...
Hade ju varit rätt intressant att se vad antivaixin-patrasket säger den dagen det dyker upp ett virus med 34% dödlighet och en smittsamhet i nivå med SARS-COV-2 och Biontech eller något annat företag får fram ett vaccin med 90% efficacy (de som inte har kunskap om skillnaden mellan efficacy och efficiency får googla). Jag gissar rakt av att det inte blir "virus finns inte!!"
PS.
Det ser inte bra ut just nu för mig gällande vårt vad. It is what it is.