2023-10-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag fick allt intrycket att det var tvärtom jag. Det är helt ok för mig vare sig om du vill tro 1,5 eller 2 år eller om du vill inkludera 1,5 år i "omkring 2 år", det skrev jag ju till och med.
Är det inte ok att tycka att det är att tänja "omkring 2 år", att ta med 1,5 år det?

Svårt att få till är det inte, det är bara att göra den tolkningen och värderingen, att Maja har begått gärningen råder det inget tvivel kring.

Att Johanna gjort sig skyldig till grovt gravfridsbrott råder det för mig ingen tvekan om. Problemet med argumentationen ovan är att du drar både Johanna och Maja över samma kam. Det är lite som att bara beskriva att Tove blivit mördad och därmed mena att Maja är skyldig till mord. Man måste också se till respektives delaktighet i brottet. I mordet var Maja inte delaktig alls, i gravfridsbrottet var hon betydligt mindre delaktig än Johanna.

Likställer man Majas del i gärningen med Johannas del i gärningen, mot bakgrunden av de anhörigas lidande, så visst, då är Majas del i brottet lika straffvärt som Johannas. Men jag tycker inte att det är så enkelt.

Förarbetena säger att ett undanskaffande av kroppen skall kunna innebära grovt brott. Som jag skrev så öppnar det upp för en tolkning, det står inte att det alltid utgör grovt brott, och det kom inte, som andra detaljerade gärningar, med i lagtexten.

Jag har enormt svårt att tro att någon domstol kommer att mäta ut straff baserat på hur länge en kropp varit försvunnen. Det är gärningen och uppsåtet som avgöra, inte om det tog 3 dagar, 3 veckor eller 3 år för polisen att finna kroppen.

Därtill är det viktigt att notera att om polisen pejlat Johannas telefon lika snabbt som de pejlade Toves telefon, så hade de hittat Toves kropp inom ett par dagar. Ty, redan på måndagsförmiddagen, eller om det till och med var söndagskvällen, minns inte exakt, hade man informationen om Toves mobils rörelser till donken. Maja skall inte straffas för polisens tillkortakommanden, och det är just därför straff inte mäts ut på det viset.

Absolut inte! Jag kallar en spade för "en spade" och säger att Tove avlidit av J.J våld och att M.H därefter hjälpt till att transportera/gömma kroppen för att försvåra utredningen och hjälpa gärningsmannen. Denna gärning har i sin tur lett till ett större lidande för de anhöriga (läs 3 veckor). Men det mest försvårande är ju fortfarande att man gjort detta för att dölja ett mord och försvåra utredningen! Jag skulle också vilja förtydliga att jag sagt att jag tycker att båda skall dömas för Grovt gravfridsbrott, men jag har absolut inte sagt att deras båda gärningar skall vara lika straffvärda. Jag har ju sagt 2 års fängelse till M.H och 3-4 år för J.J!?

Oavsett tid som kroppen varit borta så har just denna gärningen di facto gjort att kroppen inte kunnat hittats under en längre tid. Detta kopplar jag sedan ihop med att ett motiv till lagändringen (och inrättandet av ett grovt brott med högre straffskala) var att man ville ha en skärpt syn på anhörigas lidande. Jag vet också att Tingsrätten/Hovrätten skrev i Wilma-domen att det faktum att gärningsmannen undanskaffat resten av kroppen som aldrig återfunnits, vilket betytt ett fortsatt lidande för Wilmas anhöriga, gör brottet mer försvårande och straffvärt. Detta visar att det finns domar där rätten satt "värde" på sådant.
Citera
2023-10-18, 15:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det är ju uppenbart att det skett någon typ av normalisering ja.

Vad gäller Johannas hämndbegär tänker jag att det är skillnad på vem konflikten gäller. Konflikterna med Tove och H*mpus var hannes egna. Hon var uppenbarligen fylld av hat om vi ska utgå från texten hon skrev och googlesökningar tex.

Maja nämner i förhör att hon inte är jättenära sin bror. Han flyttade till Göteborg när hon mådde som sämst vid 14 år. I*ak stannade i fyra år ca. Gick på gymnasiet där. Johanna säger att Maja och brodern har olika värderingar (hbtq, invandring etc). Johanna kanske lade fram det som ett förslag för Maja att döda för att lösa hennes problem. Men det ville inte Maja. Och Johanna kanske saknade tillräckligt med agg för att driva det projektet själv.

Citat:
Majas bror var kritisk till att Maja umgicks med Johanna. Men Johanna hade troligen inte samma avsky mot honom som Tove, My och H. Det kände kanske Maja och kunde sätta ned foten. F*lip säger om Johanna att om hon bestämt sig för något bryr hon sig inte om vad andra tycker och genomför det ändå. Men även Johanna väljer ju 'sina strider' och använder olika metoder.

Jag tänker också lite så, att M väljer sina strider så hon inte irriterar J i onödan.

Citat:
Johanna googlar 'mörda diskret'.
Dock bör sägas att det sätt som Johanna oftast verkar ha använt för att hantera konflikter är att prata ut /konfrontera/ställa mot väggen. Men Tove drog tyvärr nitlotten. Så tragiskt. För att kunna strypa Tove på det sättet tänker jag att det förutsätter en mycket stark aggression som blossar upp.

Skadegörelse fanns också med i Js verktygslåda. Men även det kom till under tiden med M.
Mordplaner och skadegörelse har tillkommit under tiden med M så det ligger nära till hands att uppfatta ett samband. Men det kan finnas flera faktorer som samverkat.

En faktor kan vara att fler och fler kanske parar ihop sig och drar sig lite ifrån festarlivet.
En annan faktor att vänner flyttar på grund av studier eller jobb.
Utbudet av möjliga festarkompisar att ersätta förlorade med hade kanske sjunkit drastiskt och gjort J än mer bitter?
Och hur såg hon på pappans nya kvinna? Kunde hon glädjas för hans skull eller ville hon ha pappa för sig själv, pappas flicka?

Citat:
Maja googlar en gång avvisa narcissist. Min uppfattning är att Maja inte har 'mord i sinnet' och ser andra sätt att lösa konflikter än Johanna.
Nej, M förefaller resonera sunt runt konfliktlösning, antingen kommer man överens eller går man skilda vägar, sedan är det löst.
Hon beklagar att hon mist en vän på grund av att J blev osams med densamma.
Citera
2023-10-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Maja har gjort sig skyldig till en enda sak i det här. Att medverka till flyttningen av kroppen på grund av rädsla för Johanna. Här duger det inte att hävda rädsla för hon skulle dragit sig ur och anmält detta omgående. Dock lättare sagt än gjort när du är i klorna på en personlighet som JJ. Ev skall det anses som en förmildrande omständighet men inget jag känner mig nödgad att driva. På denna punkten ska hon dömas. Ett brott hon sannolikt redan avtjänat.

Där upphör alla andra misstankar gällande Maja. Hon går fri från den hemska dom som vilat över henne och det känns tryggt. Nu saknas lite ekonomisk kompensation för henne också för att det skall anses helt återställt ur de aspekterna. Utöver det så kommer hon behöva stöd och psykologhjälp för att sortera sina tankar och komma vidare från detta fasansfulla drev åklagare Rullman startat mot henne. Skrämmande hur Rullman och framförallt Eksjö TR hanterat ärendet. De borde skämmas!

Jag undrar om den högutbildade psykologen är införstådd i, att den 21-åriga flickan T*ve T*nnies var, och blev ett offer för två spritt språngande galna fröknar som under natten den 16:e Oktober året 2022 tog lagen i sina egna händer och därefter bringade livet om sitt offer, en av de tvenne fröknarna var nämligen Fröken Hellm*n i egen hög person.

Fröken Hellm*n, eller din så kallade "Maja Mums" är, och var en lögnerska, och som medvetet njöt av att knipa käften och ljuga för polisens utredare om var någonstans offret T*ve T*nnies hade placerats, Fröken Hellm*n njöt av att då ha försvårat polisens sökande efter flickan som tidigare hade anmälts saknad och försvunnen, detta genom att hon använde sin lögn-trut för egen vinnings skull.

Att offret T*ve T*nnies fick ligga avliden och ruttna inom en kall och fuktig granskog i Oktober månad, det rörde inte Fröken Hellm*n överhuvudtaget.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-18, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut inte! Jag kallar en spade för "en spade" och säger att Tove avlidit av J.J våld och att M.H därefter hjälpt till att transportera/gömma kroppen för att försvåra utredningen och hjälpa gärningsmannen. Denna gärning har i sin tur lett till ett större lidande för de anhöriga (läs 3 veckor). Men det mest försvårande är ju fortfarande att man gjort detta för att dölja ett mord och försvåra utredningen! Jag skulle också vilja förtydliga att jag sagt att jag tycker att båda skall dömas för Grovt gravfridsbrott, men jag har absolut inte sagt att deras båda gärningar skall vara lika straffvärda. Jag har ju sagt 2 års fängelse till M.H och 3-4 år för J.J!?

Oavsett tid som kroppen varit borta så har just denna gärningen di facto gjort att kroppen inte kunnat hittats under en längre tid. Detta kopplar jag sedan ihop med att ett motiv till lagändringen (och inrättandet av ett grovt brott med högre straffskala) var att man ville ha en skärpt syn på anhörigas lidande. Jag vet också att Tingsrätten/Hovrätten skrev i Wilma-domen att det faktum att gärningsmannen undanskaffat resten av kroppen som aldrig återfunnits, vilket betytt ett fortsatt lidande för Wilmas anhöriga, gör brottet mer försvårande och straffvärt. Detta visar att det finns domar där rätten satt "värde" på sådant.

Är straffvärdet 2-4 år för grovt?
Citera
2023-10-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Är straffvärdet 2-4 år för grovt?

Minst 6 månader och max 4 år.
Citera
2023-10-18, 15:23
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Tack Haaaaag 👍

Det känns bra att man äntligen har börjat tänka på anhöriga, många glömmer att dom anhöriga också är brottsoffer som får leva med sorgen i resten av hela sitt liv.
Inget straff är högre än det..
Citera
2023-10-18, 15:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är min bild också. Storebrodern känns mer vuxen och ansvarstagande, typ 10 år äldre och inte bara 2 år äldre. Han har säkert hört en del på stan om Johanna och Maja via kompisar, inte odelat positiva saker. Det är tjafs, fester, sprit, droger och tillfälliga KKs. Skvallret brukar ha vingar på småorter. Har han inte hört det själv så har han en flickvän som säkert hört och fört vidare till honom. Det är inte svårt att se framför sig att han kan ha både konfronterat Maja med detta och pratat med sina föräldrar om vad som sägs på stan. Då har han garanterat fått onda ögat av Maja och Johanna.
Det räcker väl eg med att föräldrarna varit ärliga och sagt att han berättat att J är dålig. Att de vet att J har dumpat folk till höger och vänster.
Den punkten behövde de dock inte oroa sig för, utifrån att Maja är skör och de är beskyddande som hon nämner i samma veva:

J höjer som sagt Maja till skyarna så deras realation är inte jämförbar med andra.
Det är tvärtom Majas njutning av sällskapet som är farlig.

Eftersom Maja är både klängig och ältar emotioner och relationer - så är det förvånande att J står ut med henne och tar henne under sina vingars beskydd mot den taskiga omvärlden.
Hon har definitivt inget tålamod annars ang känslor, sjukdomar och diskussioner om relationer.

Maja förefaller gärna ha pratat om allt från svårmod ang adoption, utanförskap i familjen som hon klassar som ett fängelse, sjukdom och sin påstått taskiga bror.

Johanna om vad Maja pratat om:

"Vi har ju pratat väldigt, väldigt mycket om hennes familj för att hon har ganska stränga föräldrar på grund av att hon varit mycket sjuk och så och sen har vi pratat mycket om just hennes adoption och så där så vi har ju pratat extremt mycket om hennes föräldrar och hur hennes familjesituation såg ut.
Hon var ganska eller är ju ganska utanför kan man säga i hennes familj.
BF: Utanför sin familj?
J: Ja hon har ju inte alltid, alltså hennes bror som hon har upplevt det har ju inte varit så bra person så vi har pratat mycket om det att det varit tufft med hennes bror och en speciell situation med hennes föräldrar och så. "

Väninnan om vad Maja pratat om:

"M*rjam säger att Maja sagt att hon har det som ett "fängelse hemma". M förklarar att Majas pappa försöker ha kontroll över Maja, han kan ringa och kolla henne när hon är på fester och liknande.
M säger vidare att Maja "haft det tufft" hon har problem med "psykisk ohälsa", hon har haft det svårt i skolan. Maja har berättat att hon har diagnoser ADD och autism, vilket hon även medicinerar emot"
Senast redigerad av develi 2023-10-18 kl. 15:40.
Citera
2023-10-18, 15:52
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det räcker väl eg med att föräldrarna varit ärliga och sagt att han berättat att J är dålig. Att de vet att J har dumpat folk till höger och vänster.
Den punkten behövde de dock inte oroa sig för, utifrån att Maja är skör och de är beskyddande som hon nämner i samma veva:

J höjer som sagt Maja till skyarna så deras realation är inte jämförbar med andra.

Eftersom Maja är både klängig och ältar emotioner och relationer - så är det förvånande att J står ut med henne och tar henne under sina vingars beskydd mot den taskiga omvärlden.
Hon har definitivt inget tålamod annars ang känslor, sjukdomar och diskussioner om relationer.

Maja förefaller gärna ha pratat om allt från svårmod ang adoption, utanförskap i familjen som hon klassar som ett fängelse, sjukdom och sin påstått taskiga bror.

"Vi har ju pratat väldigt, väldigt mycket om hennes familj för att hon har ganska stränga föräldrar på grund av att hon varit mycket sjuk och så och sen har vi pratat mycket om just hennes adoption och så där så vi har ju pratat extremt mycket om hennes föräldrar och hur hennes familjesituation såg ut.
J: Ja hon har ju inte alltid, alltså hennes bror som hon har upplevt det har ju inte varit så bra person så vi har pratat mycket om det att det varit tufft med hennes bror och en speciell situation med hennes föräldrar och så. "

"M*rjam säger att Maja sagt att hon har det som ett "fängelse hemma". M förklarar att Majas pappa försöker ha kontroll över Maja, han kan ringa och kolla henne när hon är på fester och liknande.
M säger vidare att Maja "haft det tufft" hon har problem med "psykisk ohälsa", hon har haft det svårt i skolan. Maja har berättat att hon har diagnoser ADD och autism, vilket hon även medicinerar emot"

Ja, jag tror att det har daltats med Maja i hela hennes liv och att hon är den som hela tiden fått uppmärksamhet i familjen och sen sparkar hon bakut när hon inte vill ha den uppmärksamheten när hon är ute på "turne".

Jag tror att Maja har spelat på familjens känslor i hela hennes liv, hon vet hur hon får uppmärksamhet.
Hennes bror har nog blivit åsidosatt i hela konstellationen, och han har det nog inte lättare nu när Maja kommit hem efter allt det groteska Johanna och Maja gjort sig skyldiga till..
Citera
2023-10-18, 15:55
Avslutad
Citat:

J: Ja hon har ju inte alltid, alltså hennes bror som hon har upplevt det har ju inte varit så bra
person så vi har pratat mycket om det att det varit tufft med hennes bror och en speciell
situation med hennes föräldrar och så. "

Det måste ju vara "kul" för hennes föräldrar, som skjutsat hit och dit och köpt prylar och stöttat henne i ur och skur, att läsa att det varit som ett fängelse hemma. Vilket skitsnack om föräldrarna. Det här är ju inget som Johanna är upphov till. Det här snacket kommer från Maja. Det är hon som beskriver sin hemsituation, som givet allt hon har gjort - fester, Öland, övernattningar etc etc - inte alls verkar ha varit överdrivet kontrollerad. Hon verkar ha fått göra det mesta hon ville, och fått dyra prylar och pengar som bonus. Vilket otacksam otrevlig unge. Som tack för sina omsorger blir de utskämda i Vetlanda.

Maja har inte haft minsta dåligt samvete att ljuga för sina föräldrar och föra dem bakom ljuset. Maja har byggt upp en bild för sig själv och för andra att hon är dåligt behandlad av alla, inklusive sin familj. Därför tycker hon att det inte är mer än rätt att hon själv beter sig illa. "Entitled" heter det på engelska, finns ingen bra svensk översättning. Men Maja ger begreppet "entitled" ett ansikte.
Citera
2023-10-18, 16:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, M förefaller resonera sunt runt konfliktlösning, antingen kommer man överens
eller går man skilda vägar, sedan är det löst.
Jättesunt med tanke på att ta Johannas mobil och alibi.
Walk your talk. Typ.
Citat:
Hon beklagar att hon mist en vän på grund av att J blev osams med densamma.
Det du högst troligt nämner är deras gemensamma väninna JA?

Det ses ett beklagade från Maja.
Du tar dock inte med en bråkdel av resten.

Vad Maja sen svarar är även följande:

"M: Nej alltså jag kände väl mer att det kändes, att eftersom hon tog avstånd från mig så kände jag väl också jaha ja men då skiter du väl i våran vänskap då och ja och då blev det så."

Väninnan lämnade Maja för att hon ansåg det ohållbart - Maja beskriver att hon ansåg hon skulle ta Johannas parti.

Hon hade så jävla rätt.

Vad Maja sen gör mot väninnan är följande 2022:

" M: Syftet var, eh, ja men både att ja men vi skulle ha sleepover och kolla på film och så och, eh, och att ja hon skulle bränna inne J.
F: När fick du veta det om man säger att det var båda de här sakerna?
M: Ja, jag fick, några dagar eller någon dag innan."

Det fortsätter bort i september:
" (..) på vägen dit så ser vi J liksom gå förbi och ja vi började, ja skrika efter henne och hon började liksom peka fuck you åt oss och jag skrek väl typ dra åt helvete och så."

... Och Maja är som lättantänt krut mot henne på mordkvällen och beklagar sig inför J.

Du silar mygg men sväljer kameler.
Senast redigerad av develi 2023-10-18 kl. 16:42.
Citera
2023-10-18, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det måste ju vara "kul" för hennes föräldrar, som skjutsat hit och dit och köpt prylar och stöttat henne i ur och skur, att läsa att det varit som ett fängelse hemma. Vilket skitsnack om föräldrarna. Det här är ju inget som Johanna är upphov till. Det här snacket kommer från Maja. Det är hon som beskriver sin hemsituation, som givet allt hon har gjort - fester, Öland, övernattningar etc etc - inte alls verkar ha varit överdrivet kontrollerad. Hon verkar ha fått göra det mesta hon ville, och fått dyra prylar och pengar som bonus. Vilket otacksam otrevlig unge. Som tack för sina omsorger blir de utskämda i Vetlanda.

Maja har inte haft minsta dåligt samvete att ljuga för sina föräldrar och föra dem bakom ljuset. Maja har byggt upp en bild för sig själv och för andra att hon är dåligt behandlad av alla, inklusive sin familj. Därför tycker hon att det inte är mer än rätt att hon själv beter sig illa. "Entitled" heter det på engelska, finns ingen bra svensk översättning. Men Maja ger begreppet "entitled" ett ansikte.

Johanna är väl ytterligare en som Maja har svikit. J har ju blivit beskylld för både det enda och andra av Maja. Mycket av det är troligen sant. Men problemen med Majas kk, bror och sina hemmaförhållanden tror jag är något som Maja själv varit upphov till, och valt att ventilera detta med J.

Att J skulle vara euforiskt glad vid Illharjen är också något jag är tveksam till. I detta skede har ju polisen redan varit i kontakt med J och ställt frågor. Tror snarare hon är nervös och spänd i det läget.

Tror J är nådigt förbannad att M i princip kommit undan allting, genom att ljuga ihop en story och samtidigt kastat J under bussen.
Citera
2023-10-18, 16:26
Medlem
Citat:
Jättesunt med tanke på att ta Johannas mobil och alibi.
Walk your talk. Typ.

Det du högst troligt nämner är deras gemensamma väninna JA?

Det ses ett beklagade från Maja.
Du tar dock inte med en bråkdel av resten.

Vad Maja sen svarar är även följande:

"M: Nej alltså jag kände väl mer att det kändes, att eftersom hon tog avstånd från mig så kände jag väl också jaha ja men då skiter du väl i våran vänskap då och ja och då blev det så."

Väninnan lämnade Maja för att hon ansåg det ohållbart - Maja beskriver att hon ansåg hon skulle ta Johannas parti.

Hon hade så jävla rätt.

Vad Maja sen gör mot väninnan är följande 2022:

" M: Syftet var, eh, ja men både att ja men vi skulle ha sleepover och kolla på film och så och, eh, och att ja hon skulle bränna inne J.
F: När fick du veta det om man säger att det var båda de här sakerna?
M: Ja, jag fick, några dagar eller någon dag innan."

Det fortsätter bort i september:
" (..) på vägen dit så ser vi J liksom gå förbi och ja vi började, ja skrika efter henne och hon började liksom peka fuck you åt oss och jag skrek väl typ dra åt helvete och så."

... Och Maja är som lättänt krut mot henne på mordkvällen och beklagar sig inför J.

Du silar mygg men sväljer kameler.

Var det vid denna tilltänkta brand Maja låg kvar orolig och bad att det skulle fortsätta regna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in