Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Där har du en poäng som skrämmande visar normaliseringen av Js helsjuka idéer och att M gör skillnad på folk och fä. Jag har läst det många gånger men tydligen med ett öga stängt.
Utrymmet för att M inte varit delaktig i badrummet krympte nu.
Det är ju uppenbart att det skett någon typ av normalisering ja.
Vad gäller Johannas hämndbegär tänker jag att det är skillnad på vem konflikten gäller. Konflikterna med Tove och H*mpus var hannes egna. Hon var uppenbarligen fylld av hat om vi ska utgå från texten hon skrev och googlesökningar tex.
Maja nämner i förhör att hon inte är jättenära sin bror. Han flyttade till Göteborg när hon mådde som sämst vid 14 år. I*ak stannade i fyra år ca. Gick på gymnasiet där. Johanna säger att Maja och brodern har olika värderingar (hbtq, invandring etc). Johanna kanske lade fram det som ett förslag för Maja att döda för att lösa hennes problem. Men det ville inte Maja. Och Johanna kanske saknade tillräckligt med agg för att driva det projektet själv.
Majas bror var kritisk till att Maja umgicks med Johanna. Men Johanna hade troligen inte samma avsky mot honom som Tove, My och H. Det kände kanske Maja och kunde sätta ned foten. F*lip säger om Johanna att om hon bestämt sig för något bryr hon sig inte om vad andra tycker och genomför det ändå. Men även Johanna väljer ju 'sina strider' och använder olika metoder.
Johanna googlar 'mörda diskret'.
Dock bör sägas att det sätt som Johanna oftast verkar ha använt för att hantera konflikter är att prata ut /konfrontera/ställa mot väggen. Men Tove drog tyvärr nitlotten. Så tragiskt. För att kunna strypa Tove på det sättet tänker jag att det förutsätter en mycket stark aggression som blossar upp.
Maja googlar en gång avvisa narcissist. Min uppfattning är att Maja inte har 'mord i sinnet' och ser andra sätt att lösa konflikter än Johanna.