2023-10-17, 23:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag diskuterar inte HovR öht. För att du diskuterar Majas medverkan vid bränder - med risl för mord - i ditt svar till det som Heretic77 tog upp.
Håll dig till ämnet.

Etik, moral och empatisk förmåga är nåt som i huvudsak föräldrar ska lära ut.
Likaväl som konsekvenser. Gör man ditten så händer datten. Detta är ajabaja om det så är etik, moral, empati.
Det går tätt samman snarare än att vara separat som du tycks vill göra gällande.

Att sen Maja blir en svår sak att bita i är en annan femma. Speciellt om hon sätter sig själv i främsta rummet och hellre bejakar en relation med J än om folk brinner inne.

Nog fan begriper hon konsekvens av sitt handlade om hon förklarar alibi och vet att de ska brinna upp.
Men prioriterar hon J framför andra så lär det se ut som det gjort.

Vad är det i sjukdomsbilden ADD du tänkt åberopa? Eller är hon för retarderad enligt dig?

För du måtte väl begripa att det inte är impulsivt - vilket går hand i hand med bristande konsekvenstänk - om Maja vet dag/dagar i förväg att J ska mörda folk på deras sleepovers?
Att normalt agerar inte en med add som Maja och sämre koncentrationsfömåga lär inte vara aktuellt.
Jag förstår att du anser dig ha kunskaper och erfarenheter inom området som vida överstiger mina, vilket medför att jag ser motargument som meningslösa.
Citera
2023-10-17, 23:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart framgår detta i förhållande till Maja?
Hur hon är mot andra kan du per automatik inte applicera på Maja som njuter av hennes sällskap, den som säger att hon kan hantera henne, är inte rädd och ser hennes som sin trygghet hon inte vill bli av med.

Förväntat svar när du tappar argumentationen.
Jag har svårt för att tänka mig att J ömsar skinn och byter personlighet när hon är tillsammans med M. Men det gör hon kanske?
Citera
2023-10-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Det kör vi på. Bra analys!

Svarar du på frågor inom psykiatrin på samma sätt ?

Till exempel: Fröken Hellm*n är en fullständigt oskyldig individ till samtliga av polisen:s tidigare gjorda anklagelser som då riktades mot henne, och då svarar du ... Det kör vi på. Bra analys.

Klara du överhuvudtaget av att diskutera samt även svara på frågor som du fått beträffande Fröken Hellm*n:s tidigare förehavanden under natten den 16:e Oktober 2022 så och även vad som ägde rum en kort tid efter mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies ?

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-17, 23:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
När det gäller idéer om att döda Majas egen bror säger Maja bestämt ifrån till Johanna, i alla fall enligt Majas egna uppgifter. Av nån anledning tycker Maja tydligen att det är viktigt att sätta ner foten när det gäller brodern.

Det tyder ju på att Maja är medveten om att det gör skillnad för Johanna om Maja sätter ner foten eller ej. Maja är alltså medveten om skillnaden mellan medlöperi vs aktivt avståndstagande.
Där har du en poäng som skrämmande visar normaliseringen av Js helsjuka idéer och att M gör skillnad på folk och fä. Jag har läst det många gånger men tydligen med ett öga stängt.
Utrymmet för att M inte varit delaktig i badrummet krympte nu.
Citera
2023-10-17, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Rättvisan respekt empati för familjen och för Tove

Jag är inte så insatt i straffskalan men anser att hon bör få högre staff än ett år

Även om det inte finns bevis på att Maja var med i badrum så anser jag att hon är skyldig till skydd av brottsling /en mördare

Straff för att hon höll tyst om vart Tove fanns
Och för grovt gravfridsbrott

Förnekar man att Maja är oskyldig till detta så lever man i förnekelse och står inte upp för brottsoffer och dens anhöriga

Ok TT var ingen stjärna. Jag är tom osäker på hur nöjda hennes familj var med hennes talang för mobbing och våldskapital innerst inne. Men 🩸 är tjockare än 💧 så de har om inte annat mobiliserat i efterhand. De ångrar förmodligen ett och annat nu när uttryck som att ta hand om varann man vet aldrig hur länge man har varandra blivit högst levande. Det är naturligtvis tragiskt. De får hantera detta. Men dock har detta inget med Maja att göra utan härrör till en isolerad situation mellan den gode TT och JJ.

Det är ganska lite prat om JJ och TT i den här tråden, vart tog de 2 vägen. Det tycks att Maja som utgjort den minsta delen i detta har fått en egen tråd.

Beklagligt också att du vill sänka en oskyldig till varje pris. Sjukt skulle jag säga. Men det finns hopp om dig, jag har nämligen ett rehabiliteringsprogram på g för människor som gått vilse i livet. Återkommer!
Citera
2023-10-17, 23:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är väl egentligen inte alls så märkligt - Maja har inte hängt med i Johannas tempo. Maja har många gånger inte varit med när Johanna varit på upptåg. Vi har hört om massvis med gånger bara i förundersökningen här, och det finns säkert hundratals fler gånger som vi inte känner till och säkert en hel del som inte heller Maja känner till. Den som tror att Johanna aldrig gjorde något utan att Maja var med är bra naiv. Ta bara söndagen efter mordnatten när Maja låg hemma och sov, då var det full fart på Johanna med att städa lägenheten, handla på Dollarstore, hälsa på pappa, ut och rida, elda på Toves kropp och allt vad hon gjorde innan hon till sist åkte och hämtade Maja framåt kvällen.
Eftersom J inte hade mycket till övers för dem som inte ville festa och hålla igång, lär M nog varit med tillräckligt många gånger då hon inte förpassats till tråkmånslistan.
Citera
2023-10-17, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Svarar du på frågor inom psykiatrin på samma sätt ?

Till exempel: Fröken Hellm*n är en fullständigt oskyldig individ till samtliga av polisen:s tidigare gjorda anklagelser som då riktades mot henne, och då svarar du ... Det kör vi på. Bra analys.

Klara du överhuvudtaget av att diskutera samt även svara på frågor som du fått beträffande Fröken Hellm*n:s tidigare förehavanden under natten den 16:e Oktober 2022 så och även vad som ägde rum en kort tid efter mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies ?

Mvh/
@JokerMannen

Det kör vi på! Bra analys!
Citera
2023-10-17, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Ok TT var ingen stjärna. Jag är tom osäker på hur nöjda hennes familj var med hennes talang för mobbing och våldskapital innerst inne. Men 🩸 är tjockare än 💧 så de har om inte annat mobiliserat i efterhand. De ångrar förmodligen ett och annat nu när uttryck som att ta hand om varann man vet aldrig hur länge man har varandra blivit högst levande. Det är naturligtvis tragiskt. De får hantera detta. Men dock har detta inget med Maja att göra utan härrör till en isolerad situation mellan den gode TT och JJ.

Det är ganska lite prat om JJ och TT i den här tråden, vart tog de 2 vägen. Det tycks att Maja som utgjort den minsta delen i detta har fått en egen tråd.

Beklagligt också att du vill sänka en oskyldig till varje pris. Sjukt skulle jag säga. Men det finns hopp om dig, jag har nämligen ett rehabiliteringsprogram på g för människor som gått vilse i livet. Återkommer!

Oskyldig???
Varför skulle vi diskutera J
Vi alla är öv om att hon bör sitta på livstid

Att du helt respeklöst och nervärderar T och hennes familj känns oroväckande sjukt och hatiskt..

Så du tycker inte att Maja är skyldig till att knipa käft om vart Tove fanns trots att det är fakta
Och är Maja hjärndöd menar du eftersom du anser att hon inte ska behöva stå till svars för sina handlingar?

Skulle vilja se dina åsikter om detta hade handlat om ditt barn som blev mördat

Skulle du bjuda på glass och säga till polisen att du önskar dem gå fria?

Och vad jag kan se så kom du nydligen in på tråden här
Har du hunnit läsa fup?
Senast redigerad av Anedin 2023-10-17 kl. 23:58.
Citera
2023-10-17, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Där har du en poäng som skrämmande visar normaliseringen av Js helsjuka idéer och att M gör skillnad på folk och fä. Jag har läst det många gånger men tydligen med ett öga stängt.
Det är ytterligare något som förhörsledarna och även åklagaren hade kunnat pressa Maja mer på - ”Varför säger du ifrån till Johanna ang att ta livet av din bror, men inte ang att ta livet av Tove? Var du med på att ta livet av Tove?”

Maja vill främst kasta Johanna under bussen när hon lämnar uppgifterna om brodern, uppgifterna är vaga och snurriga. Jag tror inte de har talat om det på allvar. Men det visar att Maja är fullt medveten om att man ska säga ifrån när det gäller planer på att döda någon. Det gör skillnad för den som pratar om mord. Om Maja sätter ner foten besinnar sig Johanna, det är i alla fall Majas avsikt med att säga ifrån. Då gäller förstås också tvärtom, om Maja inte säger ifrån uppfattar Johanna det som att Maja är ok med planerna. Hon tar det som ett godkännande, hon blir styrkt i sina planer. Det här är Maja medveten om.
Citera
2023-10-18, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Det är ju uppenbart att det skett någon typ av normalisering ja.

Vad gäller Johannas hämndbegär tänker jag att det är skillnad på vem konflikten gäller. Konflikterna med Tove och H*mpus var hannes egna. Hon var uppenbarligen fylld av hat om vi ska utgå från texten hon skrev och googlesökningar tex.

Maja nämner i förhör att hon inte är jättenära sin bror. Han flyttade till Göteborg när hon mådde som sämst vid 14 år. I*ak stannade i fyra år ca. Gick på gymnasiet där. Johanna säger att Maja och brodern har olika värderingar (hbtq, invandring etc). Johanna kanske lade fram det som ett förslag för Maja att döda för att lösa hennes problem. Men det ville inte Maja. Och Johanna kanske saknade tillräckligt med agg för att driva det projektet själv.

Majas bror var kritisk till att Maja umgicks med Johanna. Men Johanna hade troligen inte samma avsky mot honom som Tove, My och H. Det kände kanske Maja och kunde sätta ned foten. F*lip säger om Johanna att om hon bestämt sig för något bryr hon sig inte om vad andra tycker och genomför det ändå. Men även Johanna väljer ju 'sina strider' och använder olika metoder.

Johanna googlar 'mörda diskret'.
Dock bör sägas att det sätt som Johanna oftast verkar ha använt för att hantera konflikter är att prata ut /konfrontera/ställa mot väggen. Men Tove drog tyvärr nitlotten. Så tragiskt. För att kunna strypa Tove på det sättet tänker jag att det förutsätter en mycket stark aggression som blossar upp.

Maja googlar en gång avvisa narcissist. Min uppfattning är att Maja inte har 'mord i sinnet' och ser andra sätt att lösa konflikter än Johanna.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-18 kl. 01:58.
Citera
2023-10-18, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
När det gäller idéer om att döda Majas egen bror säger Maja bestämt ifrån till Johanna, i alla fall enligt Majas egna uppgifter. Av nån anledning tycker Maja tydligen att det är viktigt att sätta ner foten när det gäller brodern.

Det tyder ju på att Maja är medveten om att det gör skillnad för Johanna om Maja sätter ner foten eller ej. Maja är alltså medveten om skillnaden mellan medlöperi vs aktivt avståndstagande.

Där förstog Maja vad döda innebär men hon brydde sig inte när J ville bränna inne folk

. Brodern som Maja beklagade sig om till J hade ju också ev kunnat i framtid bli mördad om Maja fortsatt gnälla över honom
Varför pratade inte Maja om problemet hon hade med honom med föräldrarna
Citera
2023-10-18, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det är ju uppenbart att det skett någon typ av normalisering ja.
Vad gäller Johannas hämndbegär tänker jag att det är skillnad på vem konflikten gäller. Konflikterna med Tove och H*mpus var hannes egna. Hon var uppenbarligen fylld av hat om vi ska utgå från texten hon skrev och googlesökningar tex.
Maja nämner i förhör att hon inte är jättenära sin bror. Han flyttade till Göteborg när hon mådde som sämst vid 14 år. I*ak stannade i fyra år ca. Gick på gymnasiet där. Johanna säger att Maja och brodern har olika värderingar (hbtq, invandring etc). Johanna kanske lade fram det som ett förslag för Maja att döda för att lösa hennes problem. Men det ville inte Maja. Och Johanna kanske saknade tillräckligt med agg för att driva det projektet själv. Majas bror var kritisk till att Maja umgicks med Johanna. Men Johanna hade troligen inte samma avsky mot honom som Tove, My och H. Det kände kanske Maja och kunde sätta ned foten. F*lip säger om Johanna att om hon bestämt sig för något bryr hon sig inte om vad andra tycker och genomför det ändå. Men även väljer ju sina strider och använder olika metoder.
Maja googlar en gång avvisa narcissist.
Johanna googlar 'mörda diskret'.
Dock bör sägas att det sätt som Johanna oftast verkar ha använt för att lösa konflikter är att prata ut /konfrontera/ställa mot väggen. Men Tove drog tyvärr nitlotten. Så tragiskt.

Att Maja goggla på narcissist behöver inte gälla J
Hon gillade inte sin bror och hon gnällde även över föräldrar till J
Så den sökningen kan lika gärna gälla någon annan.

Jag visste inte att brodern behövt flytta till annan ort och gå där i skola i flera år
Det låter ju som svåra konflikter inom familjen
Det kan inte ha känts bra för brodern mitt i tonåren
Bodde han då i fosterfamilj?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in