2023-10-16, 16:55
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJohnOlof
Nej, däremot var Tingsrättens dom av MH en skandal.

Så då respekterar du inte rättsväsendet?

Bara när de dömer som du vill?

Citat:
Att jag som varje förståndig människa naturligtvis litar på domstolsväsendet och inte pöbelns folkdomstol på internet.
Citera
2023-10-16, 16:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så i vissa fall krävs det bevis men inte i andra? Du är verkligen inte konsekvent.

Om någon sitter häktad i en vecka och sedan släpps och inte längre är misstänkt så kan de få skadestånd för förlorad arbetsinkomst. Är det något att vara avundsjuk och bitter för?

Maja ska inte ha något skadestånd. Hon ska åtminstone dömas för att ha kört ut och försökt bränna TTs kropp i skogen och för skyddande av brottsling.

Maja har inte kört bilen.
Maja har inte eldat på kroppen
Maja har inte återvänt och eldat ännu mer på kroppen
Skyddande av brottsling har inte funnits som åtalspunkt.
Återstår gravfridsbrott, pga hon beordrades att hjälpa till att bära.

För gravfridsbrott kommer hon således att få betala skadestånd.
Citera
2023-10-16, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag väljer att tro på vad Ms pappa berättade angående konsekvensen av dispyten.
Jaha. Ok. Jag väljer att tro på tomten och tandfeen.

Det blir inte sant för att man väljer att tro på något. Om man är vuxen behöver man ha ett bättre argument än att man väljer att tro på nåt. Det funkar när man är 5 år.
Citera
2023-10-16, 17:01
Medlem
Citat:

Nej, det skrev jag inte.
Citera
2023-10-16, 17:02
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Hon dömdes för mord i en svensk domstol. Vad brukar ni pingstvänner kalla en sådan person?

De kallas för "pastorsdotter" och har en egen gräddfil inom rörelsen.
Citera
2023-10-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Maja har inte kört bilen.
Maja har inte eldat på kroppen
Maja har inte återvänt och eldat ännu mer på kroppen
Skyddande av brottsling har inte funnits som åtalspunkt.
Återstår gravfridsbrott, pga hon beordrades att hjälpa till att bära.

För gravfridsbrott kommer hon således att få betala skadestånd.
Är det inte skyddande av brottsling när man sitter och ljuger i flera veckor och inte talar om vart kroppen finns?
Citera
2023-10-16, 17:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Att jag som varje förståndig människa naturligtvis litar på domstolsväsendet och inte pöbelns folkdomstol på internet.

Litar på domstolarna hur? Att göra rätt bedömning av bevisningen som presenterats under rättegången, eller reda ut vad som hände i verkligheten?
Citera
2023-10-16, 17:06
Medlem
Citat:

Om MH nu varit kvar i häktet och allt indikerat på att hovrätten hade dömt likadant som tingsrätten hade jag respekterat det också.
Med tanke på att hovrätten består till större del av professionella jurister istället för nämndemän som i tingsrätten är jag av uppfattningen att vad hovrätten kommer fram till är vad som är närmast sanningen.
Citera
2023-10-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Litar på domstolarna hur? Att göra rätt bedömning av bevisningen som presenterats under rättegången, eller reda ut vad som hände i verkligheten?

Att göra rätt bedömningen av presenterad bevisningen, och vad som skett i verkligheten går ju hand i hand.
Citera
2023-10-16, 17:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är ganska övertygad om att M brydde sig och ansåg att hon gjorde vad hon kunde genom att vägra att delta och på så sätt demonstrera sitt avståndstagande.
Nej. Det är vad DU anser och blir ifrågasatt.

Och i din bubbla innebär det att veta i förväg att folk ska mördas och istället för att varna så tar man mobilen och agerar alibi som medlöpare.

Vägrar åka till BP men myser och ser på film med den som ska iväg och mörda Tove.

Empatistört så det förslår.
Citat:
Det är väl en yrkesskada att envist kämpa för att försöka förstå och att i allt elände hitta ett litet guldkorn att bygga vidare på.
Så du menar att långsökta bortförklaringar är guldkorn?
Att haka fast vid nån sketen detalj och blunda för helheten?
En detalj som du allt som oftast förvanskat.

Det är du som gör Maja mer menlös och oansvarig än hon är.

Maja är fullt medveten att de ska mördas, att det är mer riskabelt att befinna sig på BP och därför håller hon sig i periferin.
I skuggan av Johanna då det är hennes mission - men som medlöpare och främjar brott.
Tönten som påstår hon ber böner. Om det inte slutat regna och J mördat deras fd väninna hade det väl varit Guds fel som inte lyssnade på rekorderliga Maja.

Maja sätter sig själv i främsta rummet på andra människors bekostnad, deras liv är mindre värt. Maja prioriterar Maja.

Precis som Heretic77 skriver:
Svårare är det inte.
Citera
2023-10-16, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Är det inte skyddande av brottsling när man sitter och ljuger i flera veckor och inte talar om vart kroppen finns?
Hon har inte åtalats för det.
Clea gjorde bort sig när hon käftade emot i HR om att kvävning (om jag inte minns fel) inte var styrkt i åtalet... varpå domaren tillrättavisade henne...
Det måste framkomma i själva åtalsbeskrivningen, du kan inte dömas för någonting annat än vad du står åtalad för, oavsett vad som framkommer under förhandlingen. Det är därför åklagare är noga med att belysa vad dom vill att den misstänkte döms för i första hand, i andra hand, i tredje hand, osv
Citera
2023-10-16, 17:13
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du vet uppenbarligen ingenting om vilken bevisbörda som krävs.
Tingsrätten gjorde ett stort fel, men framförallt Rullman. Han hade inte bevis mot Maja, han hade ingenting mer än Majas egna berättelse, som stämmer med vad förundersökningsåtgärderna visat, samt utpekandet av Johanna, den kränkta bedragna misstänkta i fallet.

Hur var det nu med att lägga vikt vid vad medmisstänkta sagt om den andre? Clea gick all in ich ansåg att Majas ord skulle borses från, medan Johanna var trovärdig? För att? Nej ingenting

Om Johanna sagt att det var Maja som mördade TT ensam så hade det inte gått att bevisa något annat. Hon är verkligen inte smart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in