Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Jag är ganska övertygad om att M brydde sig och ansåg att hon gjorde vad hon kunde genom att vägra att delta och på så sätt demonstrera sitt avståndstagande.
Att det bara forsar av henne då FL frågar efter annan brottslighet tolkar jag som att bränderna hängt som en kvarnsten runt halsen på henne och att det är en befrielse att inte behöva bära det ensam längre.
Det är väl en yrkesskada att envist kämpa för att försöka förstå och att i allt elände hitta ett litet guldkorn att bygga vidare på.
Det var inga busringningar eller sönderskurna däck det handlade om. J promenerade ut mitt i natten när folk låg och sov, placerade tändkuber, tidningspapper med handsprit och tuttade på, i hopp om att dom skulle brinna inne! Hon visade sin besvikelse för M efteråt och blev mer frustrerad efter varje gång.
Vi är nere på en 4 årings nivå av vad man kan förvänta sig av förståelse av konsekvenser. Om elden hade tagit sig hade M blivit åtalad för medhjälp till mordbrand.
Att det bara forsar ur henne i sista förhöret tror jag beror på att hennes strategi är spikad. Hon friskriver sig från allt ansvar och lägger över allting på J. Då är det bra om polisen och allmänheten ser J som en fullständig galning som helt på egen hand utfört allting (gärna mordet då också så M slipper ansvar).
Har du någon gång sett förhör eller upplevt en person, som under lång tid haft en inre stress, som släpper när personen väljer att berätta? Det är ofta fullt av känslor, rösten spricker, tårarna rinner medans personen pratar och släpper ur sig det som legat och pyrt under en längre tid. Maja är lugn som en filbunke. Inga känsloyttringar, inga tårar, ingen förhöjd stress som fhl noterar. Samma gamla vanliga Maja som sitter där ljuger för att rädda sig själv. Precis samma lugn som hon visar upp inför föräldrarna 9 timmar efter mordet.