2023-10-16, 17:23
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Så sant.
Det behövs tydligare lagar och advokatsamfundet borde rensa bort alla skurkaktiga advokarer som de fått så mycket kritik för att de håller bakom ryggen
Polisen gör oftast ett bra jobb men många poliser känner att deras jobb faller platt när det kommer upp i domstolar och känns meningslöst
Tror också att det behövs rensas och bytas ut folk i våra domstolar
Missade ditt svar därför dröjsmål med mitt.

Håller med dig på alla punkter. Förstår att många poliser ger upp och känner att deras arbete inte leder någon vart. Man är mest oroad att de kan gå över på brottslingarnas sida vilket dessutom kan bli väldigt lönsamt att dryga ut en mager polislön med.

I Majas fall tror jag hon kommer få ett tungt straff när hon nu är tillbaka i samhället. Straffet blir att möta alla människor i Vetlanda som inser vad hon har gjort. Med hennes säregna utseende känns hon lätt igen var hon än kommer styra kosan. Även om hon flyttar så kommer det inte hjälpa så länge hon stannar i riket. Med Johanna blev Maja stark. Frågan är hur hon kommer känna nu när alla dessutom vet att hon utlämnade sin kamrat som hon var så tight med. En golare har inga polare, om hon skulle försöka hitta andra spännande kriminella kamrater ligger det henne i fatet

De som tror att Maja är helt oskyldig tror väl att Mats Ahlm som mördade Linda Chen också är oskyldig. Båda kom undan med brott mot griftefriden
Citera
2023-10-16, 17:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Nej - Maja är ingen mörderska , Maja är alltid välkommen - för ful - det är hon inte alls.
Människor som trakasserar henne är dock fula ..

Lögnerska är hon inte heller - tycker allvarligt att Maja ska köpa hem popcorn ikväll ..
Njuta av att rättvisan segrat , Tända ett ljus ... bli fri från all den skuld Maja fått påtvingad sig.
Du spelar över och lär inte bli framgångsrik och ang Maja är hon en extrem lögnare.
Så det är ju dumt att ljuga om just den biten.
Citera
2023-10-16, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om Johanna sagt att det var Maja som mördade TT ensam så hade det inte gått att bevisa något annat. Hon är verkligen inte smart.
Nu var det Johannas konflikt och vrede mot Tove och hennes syster.
Maja hade inget otalt med Tove.
Lägg därtill hur effektiv Johanna var med undanröjandet av spår. Hon hade en plan för tillvägagångssättet.
Jag tror att Johanna hade planerat att hinna få bort kroppen under tiden när Maja sov. Det hade hon kanske gjort om grannen inte hade stört henne. Att grannen stod och lagade yoghurt på natten, vem hade kunnat förutse det? Hata slumpen?
Johanna tycker hon är jättesmart och världsbäst.
Det vet vi nu att hon inte är.
Citera
2023-10-16, 17:28
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Är det inte skyddande av brottsling när man sitter och ljuger i flera veckor och inte talar om vart kroppen finns?
Nu låg ju kroppen vid en skogsväg JJ kände till. MH kan absolut ha varit sanningsenlig när hon sa att hon inte visste var kroppen fanns. Det var mörkt, en förskräckligt hemsk situation och hon kanske faktiskt inte kände igen sig alls eller visste var dom var någonstans.
Citera
2023-10-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är precis vad Maja behöver, få bekräftelse att hon inte ska känna skuld för vad Johanna utsatte Tove och hennes familj för.
Det var inte Maja som önskade livet ur Tove, som slutligen ströp Tove av egen kraft och därefter försatte Maja i en vidrig sits, genom att hota och tvinga henne att forsla bort kroppen och att knipa käft, annars skulle hon åka dit för mordet. Jag kan tänka mig vilka elaka ord och svaga punkter Johanna tryckt på för att skrämma Maja att göra som hon bestämmer åt dom två. Hon, Johanna är hjärnan, med bra betyg, jobb, egen lägga osv.
Utan Johanna har Maja ingen och om hon tjallar så kommer Johanna sätta dit Maja, eftersom Maja bar kroppen.
Det är så vidrigt utstuderat hur Johanna använt sig av Maja för egen vinning.

Om nu Maja hade varit med, borde inte hon ställt upp och städat lägenheten då? Få bort alla spår.
Clea hävdade i rätten att det fanns inget blod på toaletten, alltså blödde inte Tove så mycket.
Där har hon fel, blod/dna/fet hinna återfanns på väggen, golv, golvbrunn och duschstång. Inte mycket, men det fanns där.

Men vad fan, tror ni på att gud finns oxå..oavsett om hon var delaktig i själva mördandet så har hon jävligt mkt sjuka saker/beslut att stå till svars för.
Hon är ingen nickedocka, sluta förringa hennes medverkan i detta allvarliga och hänsynslösa brott.

Ni borde fan skämmas!
Citera
2023-10-16, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Men vad fan, tror ni på att gud finns oxå..oavsett om hon var delaktig i själva mördandet så har hon jävligt mkt sjuka saker/beslut att stå till svars för.
Hon är ingen nickedocka, sluta förringa hennes medverkan i detta allvarliga och hänsynslösa brott.

Ni borde fan skämmas!
Du behöver inte nia mig.
Man måste se helheten, bakomliggande orsaker.
Det var ju faktiskt som så att Maja bad om ett extra förhör och då hon började berätta.
Ska hon ljuga och hålla med om Johannas lögner? Eller hitta på en händelseförlopp som visat sig stämma med vad som kunnat inhämtas digitalt?
Citera
2023-10-16, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är ganska övertygad om att M brydde sig och ansåg att hon gjorde vad hon kunde genom att vägra att delta och på så sätt demonstrera sitt avståndstagande.

Att det bara forsar av henne då FL frågar efter annan brottslighet tolkar jag som att bränderna hängt som en kvarnsten runt halsen på henne och att det är en befrielse att inte behöva bära det ensam längre.

Det är väl en yrkesskada att envist kämpa för att försöka förstå och att i allt elände hitta ett litet guldkorn att bygga vidare på.

Det var inga busringningar eller sönderskurna däck det handlade om. J promenerade ut mitt i natten när folk låg och sov, placerade tändkuber, tidningspapper med handsprit och tuttade på, i hopp om att dom skulle brinna inne! Hon visade sin besvikelse för M efteråt och blev mer frustrerad efter varje gång.

Vi är nere på en 4 årings nivå av vad man kan förvänta sig av förståelse av konsekvenser. Om elden hade tagit sig hade M blivit åtalad för medhjälp till mordbrand.

Att det bara forsar ur henne i sista förhöret tror jag beror på att hennes strategi är spikad. Hon friskriver sig från allt ansvar och lägger över allting på J. Då är det bra om polisen och allmänheten ser J som en fullständig galning som helt på egen hand utfört allting (gärna mordet då också så M slipper ansvar).

Har du någon gång sett förhör eller upplevt en person, som under lång tid haft en inre stress, som släpper när personen väljer att berätta? Det är ofta fullt av känslor, rösten spricker, tårarna rinner medans personen pratar och släpper ur sig det som legat och pyrt under en längre tid. Maja är lugn som en filbunke. Inga känsloyttringar, inga tårar, ingen förhöjd stress som fhl noterar. Samma gamla vanliga Maja som sitter där ljuger för att rädda sig själv. Precis samma lugn som hon visar upp inför föräldrarna 9 timmar efter mordet.
Citera
2023-10-16, 17:46
Medlem
mercys avatar
Citat:
Du behöver inte nia mig.
Det var ju faktiskt som så att Maja bad om ett extra förhör och då hon började berätta.
Ska hon ljuga och hålla med om Johannas lögner? Eller hitta på en händelseförlopp som visat sig stämma med vad som kunnat inhämtas digitalt?

Just det! Man måste se till helheten. Det var därför Maja blev åtalad för mord i samförstånd
Citera
2023-10-16, 17:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Nu låg ju kroppen vid en skogsväg JJ kände till. MH kan absolut ha varit sanningsenlig när hon sa att hon inte visste var kroppen fanns. Det var mörkt, en förskräckligt hemsk situation och hon kanske faktiskt inte kände igen sig alls eller visste var dom var någonstans.
Omg...

Maja vet att J tog sin fars häst och döljde bilspår med vagnen.
Om hon så inte visste exakt vilken gran som barrade ner hennes fuskpäls - så är det givetvis en radie kring hennes fars gård.
Citera
2023-10-16, 17:57
Medlem
Citat:
Är det inte skyddande av brottsling när man sitter och ljuger i flera veckor och inte talar om vart kroppen finns?

Jag tror att det är en till person som har deltagit i mordet förutom Johanna och Maja. Och då blir brottet som den tredje personen har gjort sig skyldig till heter skyddande av brottsling.

Om skyddande av brottsling

Citat
Skyddande av brottsling är ett brott. Det kan röra sig om att någon förhindrar polisens arbete att utreda brott, så att en brottsling inte åker fast, ...

Skyddande av brottsling, ett brott mot allmän verksamhet

https://www.domarbloggen.se/skyddande-av-brottsling-ett-brott-mot-allman-verksamhet/
Citera
2023-10-16, 17:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är precis vad Maja behöver, få bekräftelse att hon inte ska känna skuld för vad Johanna utsatte Tove och hennes familj för.
Det var inte Maja som önskade livet ur Tove, som slutligen ströp Tove av egen kraft och därefter försatte Maja i en vidrig sits, genom att hota och tvinga henne att forsla bort kroppen och att knipa käft, annars skulle hon åka dit för mordet. Jag kan tänka mig vilka elaka ord och svaga punkter Johanna tryckt på för att skrämma Maja att göra som hon bestämmer åt dom två. Hon, Johanna är hjärnan, med bra betyg, jobb, egen lägga osv.
Utan Johanna har Maja ingen och om hon tjallar så kommer Johanna sätta dit Maja, eftersom Maja bar kroppen.
Det är så vidrigt utstuderat hur Johanna använt sig av Maja för egen vinning.

Om nu Maja hade varit med, borde inte hon ställt upp och städat lägenheten då? Få bort alla spår.
Clea hävdade i rätten att det fanns inget blod på toaletten, alltså blödde inte Tove så mycket.
Där har hon fel, blod/dna/fet hinna återfanns på väggen, golv, golvbrunn och duschstång. Inte mycket, men det fanns där.
Du blir ivrigare och ivrigare att dalta med Maja och göra henne till ett offer - och totalt ignorerar att hon sett till att Tove ruttnat och anhöriga varit förtvivlade och letar.

Idag är det ett år sen när Maja greppade benen och släpade in Tove under en gran.
Satt och ljög ihop en story med J, teg och försökte komma undan.

Maja ska känna skam och skuld för varenda sekund hon åsamkat dem smärta och lidande.
Citera
2023-10-16, 18:01
Medlem
Citat:
Du behöver inte nia mig.

Bla bla bla, Du tycker inte hon ska stå för sina handlingar?

Jag ser helheten på ett helt annat sätt än vad du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in