Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Maja "anpassade sig"...
Blev rent full i skratt då jag läste ditt svala ordval vs den som svarade dig - med tanke på vad hon faktiskt gjort rent kriminellt.
Du får det att låta som om det bara berör en Lilla Fridolf relation. Nonitotta beskrev att Maja är en medhjälpare:
Åter till Sybel.
Antingen har du problem med läsförståelse eller så sitter det så fast rotat att du totalt vägrar ta in vad hon de facto beskriver - eftersom du återigen påstår att det inte framgår:
M SKULLE vara aktiv på Js mobil.
VAR hon aktiv på snapchat?
Citat:
Vilka undanflykter? Dina?
De påståenden jag refererat till och du klippt bort.
Citat:
1. Maja beskriver hur alibi skulle gå till:
"Och, eh, ja. Hon ville att jag skulle ha koll på, hon skulle lämna mobilen i stugan då, eh, och att jag skulle, ja, eh, ja hålla koll och vara aktiv på hennes snapchat då för att ingen skulle misstänka, eh, att det skulle vara hon som hade gjort det."
2. Maja beskriver ATT hon hade Johannas mobil:
(. .) hon ville att jag ska vara med då också men jag sa nej, nej absolut inte och då blev det istället att jag var kvar ute i skogen helt enkelt och hade Johannas mobil medan hon åkte in till stan och ja, åkte till hans dåvarande lägenhet och hade med sig, eh, någon så här träbits kuber som man, ja som man kan ha om man ska grilla eller och så."
Johannas ex HK som det brann hos ger en återreflektion ang just alibiversionen:
"Han skrev till Johanna någon gång efter branden det var på någon social media, typ Instagram eller sms."
"Johanna svarade då att hon visste något
om branden men att hon var Maja den när det brann."
Det ska givetvis se ut som om hon aldrig lämnat "vårat ställe" när Maja har hennes mobil, att den är aktiverad och den positionerar där.
Givetvis vill J att det ska se ut så, vilket M redogör för. Vad hon däremot inte berättar är vad hon faktiskt gör mer än har mobilen.
Citat:
Så hon kan beskriva att hon ska agera alibi - men begriper inte vad det innebär menar du?
Jag tror inte att hon ser det som brottsligt att fippla med Js tfn, nej.
Citat:
Hon kan säga att det är för risky att vara på BP (i.e risk att åka dit om de upptäcks) men fattar inte ett dugg?
Vad hon menar med risky framgår inte. Det kan vara risken att åka fast men det kan även vara risken att de faktiskt skulle brinna inne.
Citat:
Det är nog mer frågan om vilja att kasta sämre ljus över Johanna och att hon vill hon ge sig själv en mindre allvarlig roll bland alla gudsböner.
Hon minimerar med andra ord och inbillar sig väl att folk ska köpa denna bullshit och ha överseende med henne jämfört med J:s eskapader.
Det är din tolkning. Jag tolkar det som bekant inte på samma sätt.
Citat:
Hon måtte ha varit väldigt orolig EFTERSOM hon tillåter att det ska ske två ggr till utan att bry sig ett förbannade dugg. Efter exet rullar det raskt vidare till att Tove, My och fd väninnan ska brinna inne.
- Hur gick det?
Hon är komplett känslokall när hon frågar hur det gick. För att hon är som sagt fullt medveten om vad det innebär:
Återigen är det din tolkning som jag inte delar
Citat:
F: Du visste om att det skulle ske?
M: Ja typ."
(...)
F: Och vad var syftet?
M: Bränna inne Tove och My."
.....
"BF: Men du det här med att tända eld hos H, vad var syftet med det?
M: Att bränna inne honom.
BF: Och när du säger bränna inne vad?
M: Ja döda"
.....
" Eh, ja hon har ju, hon har ju velat, ja hon har velat mörda J*ulia också."
Följande vittnar likaväl om att Maja är väldigt medveten om vad som sker:
" Eh, ja alltså det jag kan säga med det är väl att, eh, nej men alltså varje gång hon har
misslyckats så har hon, eh, men alltså hon har ju, ja men blivit alltså förbannad helt enkelt och ännu mera frustrerad."
Hon berättar skrämmande lättsamt om bränderna, vilket jag tolkar som att hämndaktionerna blivit normaliserade.
Citat:
Om Maja inte vill hoppa av så lär hon inte göra det.
Det är lustigt att du konstant pratar emot Maja och gör henne till nåt hon själv inte beskriver ang den två-åriga relationen innan häktning:
▪️Hon är inte rädd för Johanna.
▪️Johanna är hennes trygghet.
▪️Hon vet hur hon ska hantera henne om det uppstår konflikt och hon blir arg.
Hon har öht inte ens reflekterat över nån rädsla förrän hon hamnat i häktet (det enda hon kommer då på är nåt med blicken när J är förbannad):
"BF: När du, ja att du är rädd för henne, vad känner du? Är det nu du har reflekterat över det
säger du men inte då i stunden?
M: Nej."
Hon dementerar rädsla:
"Hur är din relation med Johanna?
Vi är väldigt nära kompisar.
Fortsätt!
Jag vet inte vad jag skall säga.
Vad känner du för Johanna, vad tycker du om henne?
Ja, ja det gör jag.
Är du rädd för Johanna?
Nej, det skulle jag väl inte säga."
Hon kan hantera Johanna:
"F: Om människor då har retat Johanna eller hon har blivit liksom arg, vad har det fått för konsekvenser för dem när hon har blivit arg på dem?
M: Ja, eh, samtal, ja konfrontationer, ja.
F: Det du har upplevt alltså i förhållande till andra människor, hur känns det i dig när du tänker på om du skulle hamna i konflikt med henne?
M: Oj, alltså på ett sätt så jag har ändå vetat på ett sätt hur jag ska, hur jag ska ta det och så.
Ja."
Så sent som 15 november vidhåller hon att Johanna är hennes trygghet:
"M: Eh, nej men alltså hon är min trygghet och så. Ja vi delar väldigt mycket i livet.
F: Mmm, vad är det ni delar?
M: Ja, eh vi, mycket alltså interna skämt, mycket ja vad ska man säga, upplevelser som vi har gjort tillsammans."
Jag skriver om Ms rädsla att hoppa av båten och lämna tryggheten och du svarar att hon inte är rädd för J. ?!?
Citat:
Endast ett par meningar efteråt så tar FhL upp ang mobilen, inköp lakan och tändvätska.
Då påstår M att hon är förvirrad och tänker om J kan ha haft något med detta att göra?
Att det är sinnessjukt - att det är hemskt isf...
Hon har förvånansvärt lätt för att ljuga och framstå som ovetande och naiv.
Ända sen hon greppade tag i Toves iskalla ben har hon vetat vad som hänt men låtit anhöriga sväva i ovisshet.
"BF: Hur tänker du kring det då?
M: Ja det är, ja jag känner mig förvirrad.
BF: Förklara.
M: Va?
BF: Förklara på vilket sätt.
M: Nej men att av det som har kommit fram så känns det ju så tyder det ju på att Johanna har någonting med Toves död att göra och det, ja jag vet inte.
F: Och om du fullföljer den tanken kring att det tyder på att hon har någonting med Toves
död att göra.
M: Vad?
F: Ja vad tänker du då?
M: Jag förstår inte vad du menar.
F: Jo du sa det tyder på att hon har någonting med det att göra, med Toves död att göra. Och
vad tänker du kring det?
M: Ja att det är sinnessjukt. Det är hemskt i så fall. Ja."
Denna falskhet förvånade mig och gjorde mig något konfunderad.