Citat:
Jag tror också att Ms minst nickande bifall har stärkt J och redan det är beklagansvärt. Man tycker ju att M borde dragit öronen åt sig. Fast så finns ju situationer när något inte är en nödvändig förutsättning men tillräcklig.
Frågan om huvudgärningsmannen har behov av stöd är fullkomligt ointressant. Bedömningen av konsekvensen av medhjälparens agerande tar sikte på hur de inverkar på det brottsliga skeendet i tid och rum för gärningen.
Självklart kan man inte gå tillbaka hur långt som helst i tid för att bedöma. En människa kan också vara hur servil som helst rent generellt i förhållande till en person utan att något hot egentligen varit för handen.
Frågan om huvudgärningsmannen har behov av stöd är fullkomligt ointressant. Bedömningen av konsekvensen av medhjälparens agerande tar sikte på hur de inverkar på det brottsliga skeendet i tid och rum för gärningen.
Självklart kan man inte gå tillbaka hur långt som helst i tid för att bedöma. En människa kan också vara hur servil som helst rent generellt i förhållande till en person utan att något hot egentligen varit för handen.
Som jag ser det betydde J allt för M och att hon därför inte såg det som alternativ att bryta vänskapen och den trygghet den gav. Hon hade blivit starkt bunden till J och hennes stora fasa var att bli lämnad.
Även om hon inte alls delade Js uppfattning om hur man löser relationsproblem så "spelade hon med" för att få behålla sin trygghet och allt det fina de hade tillsammans.
Och då vi vet att hon har svårt att se sin egen roll I ett sammanhang och inte har utvecklat konsekvenstänk tror jag inte hon skänkte en tanke åt att hennes bifall skulle kunna gjuta olja på elden.
Hon förefaller betraktat Js hämndaktioner som Js problem och inget hon varit delaktig i, så troligtvis ser hon sig själv som helt oskyldig.
Visst är det moraliskt förkastligt att inte protestera hej vilt när kompisen vill bränna inne obekväma personer, men juridiskt är det problematiskt att leda i bevis.
Även om hon inte förstått vidden av att hålla vakt, agera alibi eller hålla i någons händer är det dock agerande som kräver straffansvar. Problemet är dock även här att det ska bevisas.