Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Åklagaren hade i alla fall integriteten att medge att han hade fel när ha påstod att telefonen var låst...
Att det var Maja som låst upp den tror jag aldrig ens han var dum nog att bestämt påstå. Det gjorde bara de som försökte påstå rena osanningar om Maja.
Avel, "Jag förstår om du vill ge dig på en egen tolkning av detta, men om du inte kan tolka protokollet så kan du inte göra resten av analysen.". Det är i alla fall något vi kan vara överens om.
Det var väl tur att i alla fall polisens IT-forensiker kunde reda ut loggarna åt åklagaren och försvaret, så att Maja kunde få ett rättvist förhör och rättegång. Och inte någon som helt felaktigt och lögnaktigt påstod att hon låst upp sin telefon.
Ja, det är tur att det är några som har koll.
Han som redde ut detta var den som tömde MH:s iPhone nån vecka efter att den togs i beslag. Han var även med och analyserade de bådas iPhones.
Men han hittar denna detalj ett år senare.
Ja vilken tur att han har koll…
Grejen är att det här beviset hade inte funnits i hovrätten om jag inte kampanjat lite.
I april gjorde jag utredningen varse att de missat sluttiderna till MH:s steg och sen följdes det upp av att jag påpekade det viktiga i att kontrollera grannens iPhone och även köra igenom tjejernas mobiler en gång till för att hitta mer. Det gjorde de och akt 84 kom till hovrätten.
I mönstret av aktiviteter som redovisades av analytikern där så framgår av mönstret i dem att det är ett upplåsningsförsök eller upplåsning. Keybag, activity type/level, backlit, osv stämmer.
Men något saknades och det var antingen det ena eller det andra av två saker. Jag var övertygad om att de missat device/isLocked och gjorde alltså en FÖR kvalificerad gissning då jag som sagt var säker på de missat det då de för ett år sedan den här aktiviteten och även sluttider.
I maj skrev jag i tråden om det här att ansiktet kan upptäckas i kameran. Se mitt tidigare inlägg från idag. Däremot gjorde jag inte den kopplingen till de här aktiviteterna i akt 84 och det var en miss.
Jag skulle ha kalkylerat med att det antingen var en discoverability/signals ELLER en device/isLocked satt till värde 0.
Det blir tokigt när man ska analysera andras bristande underlag, men jag tar på mig att jag inte nådde ända fram i analysen.
Men jag är glad att det jag tjatade på dem kom fram till slut även om det var stegvis. All den här datan fanns från första dagen iPhonen var tömd.
Sen min del i att grannens iPhone kollades av radion ska jag inte gå in på, men att de publicerade den granskningen har nog varit avgörande till stor del för att MH fick åka hem idag.
Du var väldigt glad när 02:33 beviset presenterades. Det jag fick polisen att ta fram via beslut från åklagaren.
02:33 skulle visa menar du att MH inte hade kunnat hålla Toves händer när Tove ströps. Och så kanske hovrätten nu resonerat.
Du firar nu att rättvisan.
Innan du börjar bli för stursk tänk en tanke på de i tråden som rattat lite utanför tråden för att få fram detta.
Utan Avel och P4 Jkp ingen analys av grannens mobil.
Utan Avel inga sluttider för stegserier. De visade sig matcha ett badrumsbesök rätt bra. Hade de visat 30 sekunder så hade det varit annorlunda. Därför viktigt få med.
Utan Avel inget 02:33. Se ovan.
Så chilla Flash. Jag tar till mig av kritiken. Men så gjorde polisen också av den de fick av mig. Jag blev väldigt trevligt bemött där.
Något som du nog fortfarande behöver träna på. Argumentera kan du. Förstår du fått mycket skit. Men du hade rätt i mycket här. Orkar inte lista allt där du tänkt fel. Det är ju 3000 inlägg nu drygt.
När jag pratade med radion så fick jag frågan om hur man hinner skriva 6000 inlägg på Flashback. Tror jag skämtade nåt om pandemin eller så.
3000 inlägg på ett halvår är mycket. Så jag orkar inte leta fel som du skrivit. Och varför skulle jag.
Jag har varit i trådar som är bra mycket brutalare än denna. Att du hoppar på mig är ingenting i jämförelse.
Njut nu av att detta gick din väg. Njut av 02:33. Njut av att grannens mobil kollades till slut. Njut av sluttiderna som blev långs stegserier så MH hann vara på toa där. Njut av att slippa skriva dag och natt här. Njut av att detta snart är över.
Själv ska jag njuta av min pensionering från fb. Det som skrivs nu i tråden är i mångs fall lika otrevligt som du betett dig emellanåt oavsett om du haft rätt eller fel. Jag har iaf vett att erkänna när jag hade fel. Du duckar när du har fel. Inte supercharmigt.