Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Detta var väntat. Intressant att se huruvida rätten fastställer livstidsstraffet avseende mörderskan och 10 sekunders stryperskan Johanna?

Hope so! vad tror ni??

Beror ju på hur rätten bedömer gärningen. Går dom på Cleas gärningsbeskrivning så kan hon komma undan med misshandel och grovt gravfridsbrott.

Man undrar ju om anledningen till Majas frisläppande berodde på att dom ansåg att det inte fanns bevis för att hon var delaktig i mordet. Eller om dom inte ansåg att mord går att bevisa.

Det var en kort överläggning och sista ordet är inte sagt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Åklagaren hade i alla fall integriteten att medge att han hade fel när ha påstod att telefonen var låst...

Att det var Maja som låst upp den tror jag aldrig ens han var dum nog att bestämt påstå. Det gjorde bara de som försökte påstå rena osanningar om Maja.

Avel, "Jag förstår om du vill ge dig på en egen tolkning av detta, men om du inte kan tolka protokollet så kan du inte göra resten av analysen.". Det är i alla fall något vi kan vara överens om.

Det var väl tur att i alla fall polisens IT-forensiker kunde reda ut loggarna åt åklagaren och försvaret, så att Maja kunde få ett rättvist förhör och rättegång. Och inte någon som helt felaktigt och lögnaktigt påstod att hon låst upp sin telefon.

Ja, det är tur att det är några som har koll.

Han som redde ut detta var den som tömde MH:s iPhone nån vecka efter att den togs i beslag. Han var även med och analyserade de bådas iPhones.

Men han hittar denna detalj ett år senare.

Ja vilken tur att han har koll…

Grejen är att det här beviset hade inte funnits i hovrätten om jag inte kampanjat lite.

I april gjorde jag utredningen varse att de missat sluttiderna till MH:s steg och sen följdes det upp av att jag påpekade det viktiga i att kontrollera grannens iPhone och även köra igenom tjejernas mobiler en gång till för att hitta mer. Det gjorde de och akt 84 kom till hovrätten.

I mönstret av aktiviteter som redovisades av analytikern där så framgår av mönstret i dem att det är ett upplåsningsförsök eller upplåsning. Keybag, activity type/level, backlit, osv stämmer.

Men något saknades och det var antingen det ena eller det andra av två saker. Jag var övertygad om att de missat device/isLocked och gjorde alltså en FÖR kvalificerad gissning då jag som sagt var säker på de missat det då de för ett år sedan den här aktiviteten och även sluttider.

I maj skrev jag i tråden om det här att ansiktet kan upptäckas i kameran. Se mitt tidigare inlägg från idag. Däremot gjorde jag inte den kopplingen till de här aktiviteterna i akt 84 och det var en miss.

Jag skulle ha kalkylerat med att det antingen var en discoverability/signals ELLER en device/isLocked satt till värde 0.

Det blir tokigt när man ska analysera andras bristande underlag, men jag tar på mig att jag inte nådde ända fram i analysen.

Men jag är glad att det jag tjatade på dem kom fram till slut även om det var stegvis. All den här datan fanns från första dagen iPhonen var tömd.

Sen min del i att grannens iPhone kollades av radion ska jag inte gå in på, men att de publicerade den granskningen har nog varit avgörande till stor del för att MH fick åka hem idag.

Du var väldigt glad när 02:33 beviset presenterades. Det jag fick polisen att ta fram via beslut från åklagaren.

02:33 skulle visa menar du att MH inte hade kunnat hålla Toves händer när Tove ströps. Och så kanske hovrätten nu resonerat.

Du firar nu att rättvisan.
Innan du börjar bli för stursk tänk en tanke på de i tråden som rattat lite utanför tråden för att få fram detta.

Utan Avel och P4 Jkp ingen analys av grannens mobil.

Utan Avel inga sluttider för stegserier. De visade sig matcha ett badrumsbesök rätt bra. Hade de visat 30 sekunder så hade det varit annorlunda. Därför viktigt få med.

Utan Avel inget 02:33. Se ovan.

Så chilla Flash. Jag tar till mig av kritiken. Men så gjorde polisen också av den de fick av mig. Jag blev väldigt trevligt bemött där.

Något som du nog fortfarande behöver träna på. Argumentera kan du. Förstår du fått mycket skit. Men du hade rätt i mycket här. Orkar inte lista allt där du tänkt fel. Det är ju 3000 inlägg nu drygt.

När jag pratade med radion så fick jag frågan om hur man hinner skriva 6000 inlägg på Flashback. Tror jag skämtade nåt om pandemin eller så.

3000 inlägg på ett halvår är mycket. Så jag orkar inte leta fel som du skrivit. Och varför skulle jag.

Jag har varit i trådar som är bra mycket brutalare än denna. Att du hoppar på mig är ingenting i jämförelse.

Njut nu av att detta gick din väg. Njut av 02:33. Njut av att grannens mobil kollades till slut. Njut av sluttiderna som blev långs stegserier så MH hann vara på toa där. Njut av att slippa skriva dag och natt här. Njut av att detta snart är över.

Själv ska jag njuta av min pensionering från fb. Det som skrivs nu i tråden är i mångs fall lika otrevligt som du betett dig emellanåt oavsett om du haft rätt eller fel. Jag har iaf vett att erkänna när jag hade fel. Du duckar när du har fel. Inte supercharmigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Hon är inte friad, hon är frisläppt i väntan på dom.

Förlåt fröken. Men vill mena att hon kommer frias från mordet.
Citera
2023-10-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckordie040
Givetvis är det fruktansvärt det som har hänt!

Men man kan inte dömas på indicier för ett mord, ja tycker inte personligen att Maja är mer trovärdig än vad Johanna är Maja har med samt vittnat om att Johanna hotad med att bränna ner toves hus osv?

Hur bra vänner va egentligen Maja och Tove ?

Tror verkligen inte på något sätt att hon ville ha ihjäl henne.

I Sverige bör man dömas korrekt Eksjö tingsrätt dom va absurd helt enkelt och där av gick hon fri idag.

Självklart kan du dömas på indicier för ett mord, eller för vilket brott som helst för den delen. Det är därför Domstolar och tingsrätter finns.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vem hade kunnat avgöra om Johanna eller Maja hade haft livet av Tove om Johanna hade sagt att hon sov?

Fan vad du är puckad Hovrätten!

Hovrätten är de enda som kan avgöra det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har kallat rådmannen i Eksjö rådvillig och tyckt att det nog varit lite tunt i bevisningen mot MH. Nu bedömde hovrätten att det var så också. T o m åklagaren signalerade idag var svagheterna i åtalet låg. Det han alltså ärvde i elfte timmen och fick slita fram ny teknisk bevisning som missats och annat.

Så olika kan alltså nästa instans se på samma ärende. Det tillkom lite ny bevisning som jag inte vet om den var avgörande alls, men på det hela så ser det ut som att juridiken lagt sig på en rimligare nivå än i tingsrätten.

Sen att rasism och hot nu flödar i tråden är beklagligt. Den här plattformen är unken. Hat är inte vägen.

Blir skönt att pensionera sig från detta inom några tiotal inlägg.
Ja jo jag håller med om dina åsikter och att det var ett väldigt svårt fall.... Kan Åklagare och Advokaterna på Toves sida överklaga Majas dom?
Citera
2023-10-12, 22:18
Citat:
Givetvis är det fruktansvärt det som har hänt!

Men man kan inte dömas på indicier för ett mord, ja tycker inte personligen att Maja är mer trovärdig än vad Johanna är Maja har med samt vittnat om att Johanna hotad med att bränna ner toves hus osv?

Hur bra vänner va egentligen Maja och Tove ?

Tror verkligen inte på något sätt att hon ville ha ihjäl henne.

I Sverige bör man dömas korrekt Eksjö tingsrätt dom va absurd helt enkelt och där av gick hon fri idag.
Jodå, man kan dömas på indicier. Med bättre åklagare så hade Maja suttit inne. Men det är väl jättebra att Maja nu är ute, eller hur? Tove är död och Maja är ute. Toppenbra ju. Vi får se hur många som i framtiden ”sover” när ett mord begås i deras närhet. Toppenbra ju om fler kan gå fria från mord.
Citera
2023-10-12, 22:18
Medlem
Majas advokat såg glad ut i TV4 Nyheterna
Citera
2023-10-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Självklart kan du dömas på indicier för ett mord, eller för vilket brott som helst för den delen. Det är därför Domstolar och tingsrätter finns.

Tydligen höll inte dom inte i hovrätten
Citera
2023-10-12, 22:19
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Fan vad du är puckad Hovrätten!

Hovrätten är de enda som kan avgöra det.
Och hur hade hovrätten kunnat avgöra det? Har de en särskild kristallkula som de kan plocka fram när bägge potentiella mördarna påstår att de sover?
Citera
2023-10-12, 22:20
Medlem
Citat:
Och otroligt mycket skadestånd
Ja hon kommer tjäna mer på häktad
Än ha jobbat. Hon får väl nästan 800 000kr så det är en bra slant..
Citera
2023-10-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daark01
Fel, Kaj blev helt friad och fick därför rätt till hela skadeståndet. Maja kommer som minst bli dömd för brott mot griftefriden/gravfridsbrott eftersom hon var med och förflyttade kroppen. För brott mot griftefrid är straffskalan böter eller fängelse i högst två år, för grovt brott upp till 4 år.

Så det blir ingen ersättning för Maja då tiden hon suttit häktad är inom det spannet. Däremot kan hon bli utsläppt nästan direkt då hon inte har mycket tid kvar att sitta i fängelset om hon frias för mord.

När en tidigare misstänkt person har frisläppts som i detta fallet av Göta Hovrätt, så brukar inte någon efterföljande dom komma för den frisläppta personens räkning.

Här kommer min förklaring till det ovan skrivna och beträffande Fröken Hellm*n

1. ) Fröken Hellm*n har tidigare deklarerat för polisen, å de kraftigaste, att hon känt sig tvingad av Fröken Janss*n till att ha medverkat i brottsliga handlingar.

2. ) Fröken Janss*n skulle enligt Fröken Hellm*n och under natten den 16:e Oktober 2022 under tvång, tvingat sin kamrat till att då begå brottsliga handlingar mot sin egen vilja.

3. ) Fröken Hellm*n hade tidigare deklarerat för polisen och, för sin försvarsadvokat P*ter G*llberg, att hon var mycket rädd för Fröken Janss*n och helt enkelt inte vågade❗säga emot sin kamrat.

Enligt ovan skrivit. Det är en del av grunden till att Fröken Hellm*n under dagen som varit sattes på fri fot ... Göta HovRätten har tagit hänsyn till detta.

Enligt mig, och enligt mitt sätt att se på detta är, att i och med, att Göta Hovrätten har tagit hänsyn till detta, det vill säga, att Fröken Hellm*n tidigare under natten den 16:e Oktober 2022 blev under tvång, tvingad av sin kamrat Fröken Janss*n och mot sin vilja till att då ha hjälpt sin kamrat med att bära ner T*ve T*nnieś avlidna kropp nedför all lägenhetstrappor och ut till Fröken Janss*n:s då använda fordon och, för att därefter då ha transporterat bort den avlidna kroppen till ett skogsparti en bit utanför Vetlanda.

Enligt ovan skrivit ... därför är jag inställd på att Fröken Hellm*n även slutligen frias från gravfridsbrott.

Sålunda och enligt det ovan skrivna så får Fröken Hellm*n ett utbetalt skadestånd på minst en miljon kronor och högst troligen och enligt mig, med ett belopp på 1.500.000 kronor för den tiden som hon felaktigt suttit frihetsberövad.

Det våras för brottslingen

Det är även troligt att Fröken Janss*n slutligen [även hon] frias för mord ?

Om nu även Fröken Janss*n slutligen kommer att frias för mord, sålunda får vi ta del av en ny rätts-skandal och, det har ju skett förr

Mvh/
@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2023-10-12 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in