2023-10-15, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Du vet ingenting om vad Maja är skyldig till eller inte
Precis som vi
Men vissa saker vet vi och det ör tillräckigt för att Toves anhöriga har de känslorna
Om de inte hade haft det så hade de ej varit friska

Är det Vetlanda pinngstkyrka som har dillat i dig att Maja är oskyldig till allt?
Pingstkyrka ???? neee det finns inte.
Citera
2023-10-15, 23:23
Medlem
https://sverigesradio.se/avsnitt/stor-dramatik-nar-tovefallet-avslutades-i-hovratten

Detta kanske kan intressera någon.
P3 Krim. 30 minuters inslag om förhandlingarna i hovrätten.
Citera
2023-10-15, 23:24
Medlem
Jag tycker att man i utredningen la för mycket krut på detaljer som steg i hälsoappen istället för att utreda och ta fram fakta/statistik på huruvida det är möjligt att strypa en person ensam (där offret åsamkas mycket skador och gärningsman i stort sett en obefintlig skadebild). Jag vet att rättsläkaren uttryckte sig med att det är möjligt med både en och två gärningsmän men jag hade velat se detta som ett område som man borrade djupare i, likt man borrade i detaljer kopplat till dödsorsaken. Vad byggde rättsläkaren sin slutsats på? Vilken kunskap/brottstatistik ligger till grund för det uttalandet?

Vet att några i tråden flaggat för att det inte finns några sådana fall där gärningsman inte fått skador. Jag tycker att detta hade varit en ganska viktig aspekt att få med avseende MH:s medverkan, eller åtminstonde utreda och visa på vilken historik som finns i Sverige/internationellt i ett sådant scenario. Det innebär inte bara för att det aldrig skett, att det inte kan ske. Men om man med en statistisk studie kunnat visa på sannolikheten för en respektive två gärningsmän så hade det varit ett bra indicie-bevis.
Citera
2023-10-15, 23:24
Medlem
Det finns en länk på You Tube om man vill veta lite mer vad Borderline är för nått. Tycker de har belyst för lite vad orsaken var till att detta fick ett så olyckligt slut och hur det kom sig att T och J konflikt slutade så tragiskt.
Citera
2023-10-15, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Förmågan har hon, det kan jag hålla med om.
Men det är där jag menar bristande simkunskaper och avsaknad av flytväst kommer in. Vi kan se att hon hade flera alternativ hon kunde valt i stället för att klänga kvar hos J. Jag tror dock inte M såg dem eftersom hon var så paniskt rädd för stt mista J. Möjligen föreställde hon sig det liv hon hade före Comeback om J skulle lämna henne, dvs ensamhet, mörker och självskadande tankar. Det vet vi inte, men jag ser inte det som otänkbart. Då kan jag förstå att hon såg mellan fingrarna på Js vansinnigheter. Egoistiskt ja, men inte obegripligt. Jag ser M som känslostyrd.

Nej, utåt sett kan de förfallit jämbördiga.
Även du har dock noterat tidigare att om M inte varit villig att hålla Js tempo hade vänskapen aldrig blivit aktuell. M ville hålla jämn takt, hon ville vara tillsammans med J så mycket som möjligt. Det rimmar dock illa med add att orka med ett ständigt flöde av nya intryck, en ovisshet och oro för vad som komma ska, då ingen förberedelsetid ges, och krav på att kunna styra vakenhetsgraden. M förefaller dock på något underligt vis kunnat hantera allt detta och inte krävt så många vilodagar.

Jag är helt övertygad om att J lämnat M och ansett henne tråkig om hon bara orkat hålla i gång t ex varannan helg.
Och när annat kul var på gång, som under de sista skolmånaderna, hade J inget behov av M. Det var först när allt firande var över och alla skingrades för vinden som M dög.

Jag tycker det framgår tydligt att M anpassat sig efter J, inte minst med sina tysta medgivanden. Att J anpassat sig något till M har inte framgått, men det kan hon ju ha gjort ändå.
Det finns många exempel i FUP som styrker både din och min tolkning.

Nej, M var varken förtryckt eller direkt hotad, men hon hade Js inställning till tråkmånsar och oliktänkande mycket klart för sig liksom hur J bemötte sådana. M visste hur hon skulle "hantera" J för att inte skapa irritation.
Sin moraliska kompass var priset hon fick betala tillsammans de destruktiva brottsliga handlingarna.
Jag kan inte se att J fick offra något för att få behålla Ms vänskap.

Detta, som det mesta annat, kan förstås tolkas på olika sätt.
Jag tolkar Ms eftergivenhet, undvikande av att J höjer rösten, följandet av Js beteendeanvisningar när de är påtända och förmågan "att hantera" J, dvs inte göra henne irriterad, som ett tydligt tecken på att det är Js villkor som råder på skutan.

Nästan hela mitt inlägg försvann när jag postade det. Kanske skriver imorgon istället.
Senast redigerad av Heretic77 2023-10-15 kl. 23:31.
Citera
2023-10-15, 23:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag tycker att man i utredningen la för mycket krut på detaljer som steg i hälsoappen istället för att utreda och ta fram fakta/statistik på huruvida det är möjligt att strypa en person ensam (där offret åsamkas mycket skador och gärningsman i stort sett en obefintlig skadebild). Jag vet att rättsläkaren uttryckte sig med att det är möjligt med både en och två gärningsmän men jag hade velat se detta som ett område som man borrade djupare i, likt man borrade i detaljer kopplat till dödsorsaken. Vad byggde rättsläkaren sin slutsats på? Vilken kunskap/brottstatistik ligger till grund för det uttalandet?

Vet att några i tråden flaggat för att det inte finns några sådana fall där gärningsman inte fått skador. Jag tycker att detta hade varit en ganska viktig aspekt att få med avseende MH:s medverkan, eller åtminstonde utreda och visa på vilken historik som finns i Sverige/internationellt i ett sådant scenario. Det innebär inte bara för att det aldrig skett, att det inte kan ske. Men om man med en statistisk studie kunnat visa på sannolikheten för en respektive två gärningsmän så hade det varit ett bra indicie-bevis.

Fast rättsläkaren lutar sig ju mot exakt det, vetenskapen, som lutar sig mot statisktik och erfarenhet.
Att rättläkarna hävdar att det går, det är inget det taigt ur luften.

Läkaren ska arbeta i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Och även om nu något är ovanligt, vad hjälper det i det specifika fallet?
Citera
2023-10-15, 23:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det måste ju ha inneburit slutet för deras vänskap enligt ditt sätt att se på det? Men nej, de gick vidare och fortsatte vara nära vänner.
Om jag inte missminner mig så var det inte jag som såg det som slutet på deras vänskap utan M och J.
De blev vänner igen efter att Ms pappa bett en väninna att medla, som jag minns det.

Det är dock den enda konkreta situation där vi fått veta vad M satt sig emot och vad det resulterade i.
Det är väldigt konkret att våga neka direkt efter en incident som försatt dem i osämja.
Att vägra gå till Nöjet.
Om Maja vore helt flat så vore det snarare mer förväntat att hon omgående följt med J till Nöjet nästkommande kväll. Speciellt då grälet handlade om just detta.

För det mesta är Maja som ett maskformigt bihang som gärna åker med i Johannas vinddrag.
AS, vän med Maja sen Comeback, även vän med Johanna:
"Kan du beskriva Johanna och Majas relation?
Den var jättebra. De är jättenära."
(..)
Johanna var mer drivande. Hon planerade mycket och kom på vad vi skulle göra."
(..)
"Maja tycker allt är kul, så hon var alltid på."

Men visst har Maja vågat vägra andra ggr.

Maja har vägrat två ggr att befinna sig direkt på brottsplatsen då Johanna tänkt mörda folk.

Vidare har hon sagt ifrån när Johanna skulle skicka hennes förhatliga midsommarsex över balkongräcket på efterfest hon hennes KK.

Maja har även ifrågasatt Johannas grisiga beteende mot hennes ex F.

Detta är ju väldigt vågat:
"Johanna sa till mig att Maja hade sagt till
Johanna att jag förtjänar bättre än Johanna."

Så att hon tycker att hon kan hantera J är nog inte värst konstigt.

Eller att hon vågat ta sig egentid med nån annan väninna som hon säger.

Du vet väl om att Maja hade en annan väninna som hon umgåtts separat med utan J?

AT:
" Berätta om Johannas och din relation?
Johanna och jag var inte så nära, men jag umgicks mer med Maja, Johanna och Maja var tighta. Vi gick promenader ihop vi tre, var hemma och kollade på någon film.
Jag var mer vän med Maja.
Maja Hellman? Berätta om er relation.
Kommer inte ihåg hur vi lärde känna varandra. Sågs på fester och sågs mer och mer.
Jag bjöd hem Maja till mig.
Jag flyttade till min lägenhet i feb 2021. Maja hjälpte mig med flytten.
Jag bjöd hem henne till mig. Vi pratade om killar och fester och så."
Senast redigerad av develi 2023-10-16 kl. 00:12.
Citera
2023-10-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Skall du predika så håll dig inom kyrkan.

Fröken Hellm*n har tidigare visat sig till att ha varit en rent vidrig liten lögnerska.

En 21-årig flicka, det vill säga T*ve T*nnies bringades om sitt liv under natten den 16:e Oktober 2022. Hon ströps till döds inom Fröken Janss*n:s lägenhet och, där befann sig även Fröken Hellm*n vid just det aktuella tillfället.

Att först ha tagit lagen i sina egna händer och därefter bragt livet om en mycket ung flicka för att sedan ha transporterat bort den avlidna flick-kroppen till ett skogsparti i samförstånd och sedan låtit den döda stackars flickan ligga och ruttna inom skogens granar, barr och fukt.

Sådana individer som beter sig på ett sådant vidrigt sätt är inte värda någon KÄRLEK överhuvudtaget ... Fy faán säger jag rent ut sagt.

Mvh/
@JokerMannen

Vi får hoppas att rättvisa kommer att utdömas och Maja kommer att få sitt straff i det jordliga livet inom kort.

Jag förstår att det är en antal här i tråden som försöker få uppmärksamhet genom att utrycka Maja till en oskyldiga uppenbarelse.

Försök att få uppmärksamhe istället genom att tända ett ljus för Tove det verkliga offret.

Hela Vetlanda är i sorg, möjligen inte några av de trehundra pingstvänner som bebor Vetlanda, men ni är bara 10% av befolkningen.

Att tycka synd om Maja med anhang lol, mördar familjen HELLm@n. Inget att tycka synd om vi kommer snart att få läsa om ytterligare våldsbrott från den familjen.
Senast redigerad av PR400 2023-10-15 kl. 23:57.
Citera
2023-10-15, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Pingstkyrka ???? neee det finns inte.
Har du läst fup?
Citera
2023-10-15, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Klart man har rätt, men då rekommenderar jag nån form av JO-anmälan om man vill göra skillnad. Eller gå till pressen. Kanske en demonstration utanför Göta hovrätt eller Riksdagen? Gnälla på fb är bara lamt.

Jag måste fråga dig hur du har uppfattat detta och vad stämmer i det han säger

Under rättegången så säger Gillberg att han kunde snabbt gå in på M mob och se allt som polisens it tekniker och troligtvis den info som du du har bidragit med och att han fick fram det snabbt före polis och om jag förstått det rätt att han kontaktat Appels för att få fram detta
Citera
2023-10-16, 00:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du använder den här haschgrejen som något som visar att Johanna straffar Maja när Maja inte vill göra som Johanna vill. Det är dock inte så som Maja berättar i förhör 1/12. Det är en förvanskning.
I högsta grad. Det är inte mer märkligt än det du skriver:
Citat:
Det enda som händer är att de blir osams om 1) ifall de ska in på Nöjet och 2) ifall Maja ska med hem till Johanna. I det ena fallet är det Maja som inte ger sig, i det andra fallet är det Johanna som inte ger sig.
Tycker det låter rent vågat att Maja drar henne i armen. Om hon nu vore så räddhågad.
Citat:
Men Johanna åker hem och Maja har också möjligheten att åka hem till sig.
Att Maja inte ville gå hem som påtänd är iofs begripligt. Men hon kunde helt klart har ringt tex nån av de två vännerna som körde dit henne istället för att häcka i Js trappuppgång.

Tanken slog mig dock häromdagen att om mobilen positionerat nån annanstans hade det kanske väckt föräldrarnas intresse, hon kanske inte var i skick som full och pårökt att ta ett förklarande samtal med pappa.
Eller att han i värsta fall krävt att hon (och demonerna) kommit hem och det hade blivit liv i luckan.
Ur Majas perspektiv hade det även varit en hotbild mot relationen med J. De hade fått vatten på kvarnen.
Citera
2023-10-16, 00:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Maja "anpassade sig"...
Blev rent full i skratt då jag läste ditt svala ordval vs den som svarade dig - med tanke på vad hon faktiskt gjort rent kriminellt.
Du får det att låta som om det bara berör en Lilla Fridolf relation. Nonitotta beskrev att Maja är en medhjälpare:

Åter till Sybel.
Antingen har du problem med läsförståelse eller så sitter det så fast rotat att du totalt vägrar ta in vad hon de facto beskriver - eftersom du återigen påstår att det inte framgår:

M SKULLE vara aktiv på Js mobil.
VAR hon aktiv på snapchat?

Citat:
Vilka undanflykter? Dina?

De påståenden jag refererat till och du klippt bort.

Citat:
1. Maja beskriver hur alibi skulle gå till:

"Och, eh, ja. Hon ville att jag skulle ha koll på, hon skulle lämna mobilen i stugan då, eh, och att jag skulle, ja, eh, ja hålla koll och vara aktiv på hennes snapchat då för att ingen skulle misstänka, eh, att det skulle vara hon som hade gjort det."

2. Maja beskriver ATT hon hade Johannas mobil:

(. .) hon ville att jag ska vara med då också men jag sa nej, nej absolut inte och då blev det istället att jag var kvar ute i skogen helt enkelt och hade Johannas mobil medan hon åkte in till stan och ja, åkte till hans dåvarande lägenhet och hade med sig, eh, någon så här träbits kuber som man, ja som man kan ha om man ska grilla eller och så."

Johannas ex HK som det brann hos ger en återreflektion ang just alibiversionen:
"Han skrev till Johanna någon gång efter branden det var på någon social media, typ Instagram eller sms."
"Johanna svarade då att hon visste något
om branden men att hon var Maja den när det brann."

Det ska givetvis se ut som om hon aldrig lämnat "vårat ställe" när Maja har hennes mobil, att den är aktiverad och den positionerar där.

Givetvis vill J att det ska se ut så, vilket M redogör för. Vad hon däremot inte berättar är vad hon faktiskt gör mer än har mobilen.

Citat:
Så hon kan beskriva att hon ska agera alibi - men begriper inte vad det innebär menar du?

Jag tror inte att hon ser det som brottsligt att fippla med Js tfn, nej.

Citat:
Hon kan säga att det är för risky att vara på BP (i.e risk att åka dit om de upptäcks) men fattar inte ett dugg?

Vad hon menar med risky framgår inte. Det kan vara risken att åka fast men det kan även vara risken att de faktiskt skulle brinna inne.

Citat:
Det är nog mer frågan om vilja att kasta sämre ljus över Johanna och att hon vill hon ge sig själv en mindre allvarlig roll bland alla gudsböner.

Hon minimerar med andra ord och inbillar sig väl att folk ska köpa denna bullshit och ha överseende med henne jämfört med J:s eskapader.

Det är din tolkning. Jag tolkar det som bekant inte på samma sätt.

Citat:
Hon måtte ha varit väldigt orolig EFTERSOM hon tillåter att det ska ske två ggr till utan att bry sig ett förbannade dugg. Efter exet rullar det raskt vidare till att Tove, My och fd väninnan ska brinna inne.
- Hur gick det?

Hon är komplett känslokall när hon frågar hur det gick. För att hon är som sagt fullt medveten om vad det innebär:

Återigen är det din tolkning som jag inte delar

Citat:
F: Du visste om att det skulle ske?
M: Ja typ."
(...)
F: Och vad var syftet?
M: Bränna inne Tove och My."
.....

"BF: Men du det här med att tända eld hos H, vad var syftet med det?
M: Att bränna inne honom.
BF: Och när du säger bränna inne vad?
M: Ja döda"
.....

" Eh, ja hon har ju, hon har ju velat, ja hon har velat mörda J*ulia också."

Följande vittnar likaväl om att Maja är väldigt medveten om vad som sker:

" Eh, ja alltså det jag kan säga med det är väl att, eh, nej men alltså varje gång hon har
misslyckats så har hon, eh, men alltså hon har ju, ja men blivit alltså förbannad helt enkelt och ännu mera frustrerad."

Hon berättar skrämmande lättsamt om bränderna, vilket jag tolkar som att hämndaktionerna blivit normaliserade.
Citat:
Om Maja inte vill hoppa av så lär hon inte göra det.
Det är lustigt att du konstant pratar emot Maja och gör henne till nåt hon själv inte beskriver ang den två-åriga relationen innan häktning:

▪️Hon är inte rädd för Johanna.
▪️Johanna är hennes trygghet.
▪️Hon vet hur hon ska hantera henne om det uppstår konflikt och hon blir arg.

Hon har öht inte ens reflekterat över nån rädsla förrän hon hamnat i häktet (det enda hon kommer då på är nåt med blicken när J är förbannad):

"BF: När du, ja att du är rädd för henne, vad känner du? Är det nu du har reflekterat över det
säger du men inte då i stunden?
M: Nej."

Hon dementerar rädsla:

"Hur är din relation med Johanna?
Vi är väldigt nära kompisar.
Fortsätt!
Jag vet inte vad jag skall säga.
Vad känner du för Johanna, vad tycker du om henne?
Ja, ja det gör jag.
Är du rädd för Johanna?
Nej, det skulle jag väl inte säga."

Hon kan hantera Johanna:

"F: Om människor då har retat Johanna eller hon har blivit liksom arg, vad har det fått för konsekvenser för dem när hon har blivit arg på dem?
M: Ja, eh, samtal, ja konfrontationer, ja.
F: Det du har upplevt alltså i förhållande till andra människor, hur känns det i dig när du tänker på om du skulle hamna i konflikt med henne?
M: Oj, alltså på ett sätt så jag har ändå vetat på ett sätt hur jag ska, hur jag ska ta det och så.
Ja."

Så sent som 15 november vidhåller hon att Johanna är hennes trygghet:

"M: Eh, nej men alltså hon är min trygghet och så. Ja vi delar väldigt mycket i livet.
F: Mmm, vad är det ni delar?
M: Ja, eh vi, mycket alltså interna skämt, mycket ja vad ska man säga, upplevelser som vi har gjort tillsammans."

Jag skriver om Ms rädsla att hoppa av båten och lämna tryggheten och du svarar att hon inte är rädd för J. ?!?

Citat:
Endast ett par meningar efteråt så tar FhL upp ang mobilen, inköp lakan och tändvätska.

Då påstår M att hon är förvirrad och tänker om J kan ha haft något med detta att göra?
Att det är sinnessjukt - att det är hemskt isf...

Hon har förvånansvärt lätt för att ljuga och framstå som ovetande och naiv.
Ända sen hon greppade tag i Toves iskalla ben har hon vetat vad som hänt men låtit anhöriga sväva i ovisshet.

"BF: Hur tänker du kring det då?
M: Ja det är, ja jag känner mig förvirrad.
BF: Förklara.
M: Va?
BF: Förklara på vilket sätt.
M: Nej men att av det som har kommit fram så känns det ju så tyder det ju på att Johanna har någonting med Toves död att göra och det, ja jag vet inte.
F: Och om du fullföljer den tanken kring att det tyder på att hon har någonting med Toves
död att göra.
M: Vad?
F: Ja vad tänker du då?
M: Jag förstår inte vad du menar.
F: Jo du sa det tyder på att hon har någonting med det att göra, med Toves död att göra. Och
vad tänker du kring det?
M: Ja att det är sinnessjukt. Det är hemskt i så fall. Ja."
Denna falskhet förvånade mig och gjorde mig något konfunderad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in