2023-12-09, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det tycker jag talar för att hon är lite extra ljudkänslig och då inte varit närvarande under Ts dödskamp eftersom hon lyckas förneka kännedom.

Om jag tolkat rätt, torde dylikt ljudminne varit överväldigande.
Ja, just sensorisk överkänslighet är mer regel än undantag när det handlar om npf.
Ljud, ljus, smak, konsistens, lukt, känsel.
Men det är någonting som pbildade okunniga inte kan ta in eller ens försöker förstå, eftersom dom är fast i sin egna övertygelse om att dom har rätt och alla som försöker "skylla på" diagnoser, är dumma i huvudet.
Det handlar inte om att skylla på någonting, utan idoga försök att förklara hur annorlunda verkligheten ser ut för människor med dessa svårigheter ser ut för dom och deras anhöriga.
Man balanserar och förebygger, gör otroligt mycket som andra kan tycka är att skämma bort, som tex att servera medicin, frukost, eller tvätta upp favoritplagget.
Det är stora uppoffringar och ett inrutat liv dessa familjer finner sog i, för att underlätta mentala
breakdowns och låsningar.

Förberedelser och svårigheter med att ljuga är klassiker, Maja håller fast i vad Johanna programmerat henne att säga.

Det finns utbildningar som är obligatoriska att gå för föräkdrar och frivilligt för närstående att gå, för att kjnna göra tillvaron så bra som möjligt.

Grundläggande förberedelseschema är:

1. Vad ska jag göra och varför

2. Var ska jag vara

3. Vem ska jag vara med

4. När och hur länge ska jag vara där

5. Vad ska hända sen

6. Vad behöver jag ha med mig
Citera
2023-12-09, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, in din värld är det motsägelsefullt.

Tex antisocial p-störning och narcissister utan grandios framtoning kan vara depressiva, begå suicid och är ångestladdade.
Vidare finns samsjuklighet ang andra tillstånd där känslokyla kan framträda, tex BPD.

Mitt underlag mer konkret om VN som diskuterats är utifrån forskningsmaterial.
Se SPOILER:
Är det Johanna du försöker diagnostisera nu eller?
Citera
2023-12-09, 14:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag tycker att oordningen på underkläderna talar sitt tydliga språk.
Detta var Johannas första mord, tidigare har hon "endast" försökt bränna människor inne.

Du har förstått det viktigaste i kråksången, jag har fetat det i din text...

Johanna är en lustmörderska.
Hon såg T som ett problem och ville få bort henne på enklast möjliga sätt utan att själv åka dit.
Hon åker tillbaks till kroppen på söndagen för att njuta och för att sopa igen spåren så hon inte ska åka dit
.
Lika missvisande som när du försökt görs gällande att J sett på porrfilm efter mordet.

Finns absolut ingenting som indikerar lustmord. Hon faller inom ramen för hämnd när det kommer till motiv.
Citera
2023-12-09, 14:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Är det Johanna du försöker diagnostisera nu eller?
Är Johanna introvert?
Citera
2023-12-09, 14:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Visst är det vanligt att dom sjukaste mördarna återvänder till liket, för att njuta lite till...
Johanna tog sig dit i dagsljus, med mer bensin, hon hade under en kort period stängt av sin mobil, men hennes övriga mobilrörelser och att hon eldat på kroppen pånytt, talar för sig själv.
Johanna höll igång otroligt länge, hon hade planerat för detta.
Varför var Toves byxor och behå i oordning?
Johanna njöt av att äntligen få bort Tove från jordens yta.

Det där är ju en intressant tanke faktiskt. Johanna ursäktade eldningen med att hon ville kremera Tove i någon sorts "vänlig" gest, lite på samma absurda vis som Peter Madsen försökte försvara sitt groteska beteende med att han ville ge K|m W@ll en värdig sjöbegravning. Johanna tände eld på Toves kropp på natten, och sedan åkte de därifrån. Nästa dag återvänder hon och då har hon redan i förväg köpt mer bensin. Skulle man tro på hennes vittnesmål om att hon tände eld på Tove för att kremera henne, så skulle hon inte ha någon anledning att först köpa mer bensin och sedan åka tillbaka till dumpningsplatsen för att tända eld igen. För då skulle ju Tove redan, i Johannas ögon, vara kremerad. Men Johanna visste redan innan hon återvände till dumpningsplatsen att hon skulle elda mer, med, vad var det, tre stycken små flaskor bensin.

Johanna har eldat förr, och hon verkar ha en viss koll ändå, hon hade väl några specifika braständare vill jag minnas vid tidigare tillfällen. Och nu körde hon med bensin. Johanna har en fäbless för eldning, det är helt klart. Ett helt hus lär hon ha eldat upp. Det är nog så att det bor en liten pyroman i Johanna. Och hon lär ha varit väldigt tillfreds på natten där efter att de dumpat Tove i skogen. Det kan nog mycket väl vara så att Johanna fann en viss lustfylld tillfredsställelse i att mörda Tove och elda på hennes kropp.
Citera
2023-12-09, 15:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det tycker jag talar för att hon är lite extra ljudkänslig och då inte varit närvarande under Ts dödskamp eftersom hon lyckas förneka kännedom.

Om jag tolkat rätt, torde dylikt ljudminne varit överväldigande.

Fast de hade ju varit på konsert, och det är inte ovanligt att man har på sig öronproppar då. Men visst, kanske hade hon på dom även på Nöjet, om det brukar vara hög musik där.

Men hörlurarna fanns i jackans fickor, och jackan hade hon hängt av sig i hallen när de kom från Nöjet.
Citera
2023-12-09, 15:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det där är ju en intressant tanke faktiskt. Johanna ursäktade eldningen med att hon ville kremera Tove i någon sorts "vänlig" gest, lite på samma absurda vis som Peter Madsen försökte försvara sitt groteska beteende med att han ville ge K|m W@ll en värdig sjöbegravning. Johanna tände eld på Toves kropp på natten, och sedan åkte de därifrån. Nästa dag återvänder hon och då har hon redan i förväg köpt mer bensin. Skulle man tro på hennes vittnesmål om att hon tände eld på Tove för att kremera henne, så skulle hon inte ha någon anledning att först köpa mer bensin och sedan åka tillbaka till dumpningsplatsen för att tända eld igen. För då skulle ju Tove redan, i Johannas ögon, vara kremerad. Men Johanna visste redan innan hon återvände till dumpningsplatsen att hon skulle elda mer, med, vad var det, tre stycken små flaskor bensin.

Johanna har eldat förr, och hon verkar ha en viss koll ändå, hon hade väl några specifika braständare vill jag minnas vid tidigare tillfällen. Och nu körde hon med bensin. Johanna har en fäbless för eldning, det är helt klart. Ett helt hus lär hon ha eldat upp. Det är nog så att det bor en liten pyroman i Johanna. Och hon lär ha varit väldigt tillfreds på natten där efter att de dumpat Tove i skogen. Det kan nog mycket väl vara så att Johanna fann en viss lustfylld tillfredsställelse i att mörda Tove och elda på hennes kropp.
Johanna inser nog snarare att just eld förstör spår och är effektivt.
Det är mordbrand dvs vad som rent kriminellt klassas som arson på engelska och motivet är hämnd.

Vad det beträffar Madsen så var ändamålet det samma - att göra sig av med bevis.

Om hon vore pyroman hade hon stannat och sett till att det tagit sig bättre vid sina försök till mordbränder - snarare än återvänt till Maja som agerade alibi och frågade hur det gick vid hennes återkomst till deras sleepover.
Hon hade nämligen tänt på att tända på.
Citera
2023-12-09, 15:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, in din värld är det motsägelsefullt.

Tex antisocial p-störning och narcissister utan grandios framtoning kan vara depressiva, begå suicid och är ångestladdade.
Vidare finns samsjuklighet ang andra tillstånd där känslokyla kan framträda, tex BPD.

Mitt underlag mer konkret om VN som diskuterats är utifrån forskningsmaterial.
Se SPOILER:
Tack! Fakta uppskattas.

Jag uppfattar självmordsförsök som ett sätt att få den åtrådda uppmärksamheten, snarare än en vilja att verkligen lämna jordelivet.
Men jag tolkar kanske fel?
Citera
2023-12-09, 15:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast de hade ju varit på konsert, och det är inte ovanligt att man har på sig öronproppar då. Men visst, kanske hade hon på dom även på Nöjet, om det brukar vara hög musik där.

Men hörlurarna fanns i jackans fickor, och jackan hade hon hängt av sig i hallen när de kom från Nöjet.
Att de låg där när hon visiterades måste inte innebära att de legat där hela tiden.

Edit:
Det är inte volymen som är problematisk utan mängden ljud, där alla låter lika starkt och de inte kan sortera bort sådana som är irrelevanta, som exempelvis fläktljud, bilar som kör förbi, grannen som stänger en dörr osv.

Alla ljud bildar en kakafoni och de väsentliga drunknar i sorlet, vilket även förklarar svårigheterna att tillgodogöra sig helklassgenomgångar.
ADHD- mediciner lär bidra till att minska kaoset i huvudet.
Senast redigerad av sybel 2023-12-09 kl. 16:53. Anledning: Edit:
Citera
2023-12-09, 16:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack! Fakta uppskattas.

Jag uppfattar självmordsförsök som ett sätt att få den åtrådda uppmärksamheten, snarare än en vilja att verkligen lämna jordelivet.
Men jag tolkar kanske fel?
Ja, det är mycket fokus på uppmärksamhet likaväl. Craving.
Man menar att suicidförsöken inte har den bas som ses normalt ses vid depression, dvs djup sorg och djupt ledsen.
En situation som upplevs omöjlig.
VN mår dock säkert dåligt men beskriver mer en tomhetskänsla, upplevelse att vara värdelös. Mer riktat ang sin person.
Idealisering är även en stor skillnad rent definitionsmässigt.
Citera
2023-12-09, 16:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, det är mycket fokus på uppmärksamhet likaväl. Craving.
Man menar att suicidförsöken inte har den bas som ses normalt ses vid depression, dvs djup sorg och djupt ledsen.
En situation som upplevs omöjlig.
VN mår dock säkert dåligt men beskriver mer en tomhetskänsla, upplevelse att vara värdelös. Mer riktat ang sin person.
Idealisering är även en stor skillnad rent definitionsmässigt.
Så även i de fallen, liksom inom npf, är samsjuklighet vanligt och gör diagnostisering mer komplicerad.
Då är det kanske också så, att de olika tillstånden förstärker varandras symptom?

Jo, visst låter det intressant.
Jag uppfattar det dock inte applicerbart på M, då inga av alla hennes utredningar har visat tecken på det hållet.
Citera
2023-12-09, 16:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Så även i de fallen, liksom inom npf, är samsjuklighet vanligt och gör diagnostisering mer komplicerad.
Då är det kanske också så, att de olika tillstånden förstärker varandras symptom?

Jo, visst låter det intressant.
Jag uppfattar det dock inte applicerbart på M, då inga av alla hennes utredningar har visat tecken på det hållet.
Jag uppfattar det som mycket likvärdiga symtom, och vad BUP inte har tillgängligt vid utredningarna är aktuell förundersökning.
Vidare att utredning och behandling med Concerta i sattes sent.

Det är synd att bägge två inte åkte vidare på en RPU.

Debuten för att hamna inom vården handlar främst om depression och ångest.
Självmordstendens.
Personligheten är introvert, skygg, framstår som blyg. Drar sig tillbaka socialt.
Mkt dålig självkänsla, är osäkra.
Känner skam.
Är hyperkänsliga. En hypervigilans som gör dem överkänsliga, mer neurotiska och misstänksamma.

Kan uppfattas som udda bland folk pga att de inte har samma sociala kapacitet att interagera.
Har det narcissistiska fokuset på sig själv och vill helst inte stå i spotlight.
De idealiserar. Kan vara mycket klängiga riktat mot en viss person.

Rent teoretiskt skulle beteende mot en terapeut kunna bytas ut mot Johanna?

"(..) but also from a hunger to idealize or depend upon others.
They may quickly develop an idealizing transference (...)

Som då inte besitter kapaciteten ang följande:

" This idealization can be seductive unless therapists are managing their own countertransference."

För att hon själv gärna vill axla rollen som den stora frälsarkransen; som då lyssnar på Majas klagomål om sin familj och sina havererade sexpartners. Hon tar hand om Majas problem och njuter av uppmärksamheten från Maja.
Maja som i sin tur är introvert och följsam.

En rejält dålig relation som är farlig.

Vilka tecken matchar inte Maja menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in