Citat:
Ja, just sensorisk överkänslighet är mer regel än undantag när det handlar om npf.Ljud, ljus, smak, konsistens, lukt, känsel.
Men det är någonting som pbildade okunniga inte kan ta in eller ens försöker förstå, eftersom dom är fast i sin egna övertygelse om att dom har rätt och alla som försöker "skylla på" diagnoser, är dumma i huvudet.
Det handlar inte om att skylla på någonting, utan idoga försök att förklara hur annorlunda verkligheten ser ut för människor med dessa svårigheter ser ut för dom och deras anhöriga.
Man balanserar och förebygger, gör otroligt mycket som andra kan tycka är att skämma bort, som tex att servera medicin, frukost, eller tvätta upp favoritplagget.
Det är stora uppoffringar och ett inrutat liv dessa familjer finner sog i, för att underlätta mentala
breakdowns och låsningar.
Förberedelser och svårigheter med att ljuga är klassiker, Maja håller fast i vad Johanna programmerat henne att säga.
Det finns utbildningar som är obligatoriska att gå för föräkdrar och frivilligt för närstående att gå, för att kjnna göra tillvaron så bra som möjligt.
Grundläggande förberedelseschema är:
1. Vad ska jag göra och varför
2. Var ska jag vara
3. Vem ska jag vara med
4. När och hur länge ska jag vara där
5. Vad ska hända sen
6. Vad behöver jag ha med mig