Citat:
Ursprungligen postat av
Sullen
Tro mig jag har lärt mig mycket den hårda vägen i livet. Än mer har jag försökt lära mig av andras misstag, i hopp om att slippa begå dem själv. Ingen av dessa pedagogiska strategier innefattar någon utomstående som pissat på mig när jag redan mått som värst. Jag har lärt mig alldeles utmärkt av livet ändå.
Argumentet "jag kränker inte, jag hjälper ju bara" är bara ett genomskinligt rättfärdigande för att få kränka utan att framstå som ett rövhål. Sen om man bara försöker lura andra, eller också sig själv, är nog individuellt. Jag vet inte om du varit inne i den sjuka Lotta-tråden (hon som vart ihjälslagen av Martin Jonsson), där det pissades på henne i 7 år innan tråden till slut stängdes, tack o lov. De flashbackare som gjorde till sin livsuppgift att pissa på liket använde exakt samma grundargument som du. Dvs att andra kvinnor tack vare dem kommer undvika män som slår ihjäl dem. Som att de på riktigt räddar liv när de sida upp och sida ner kräks ur sig att Lotta fick skylla sig själv. När de egentligen bara får utlopp för sitt eget dåliga mående. För det är nästan alltid det som ligger bakom att någon skammar den som redan är svag. Precis som vid "vanlig" mobbning.
Om man nu på riktigt vill få andra att inte hamna i samma fälla som de aktuella tjejerna så finns det ett mycket effektivare och mindre själadödande tillvägagångssätt, och det är att upplysa om hur dessa psykopater agerar. Be dem kolla denna dokumentärserie till exempel. Den är nog ett ganska bra vaccin för de flesta. Och de som ändå inte fattar lär knappast bli mer mottagliga för att man pissar på dem efter att allt gått åt helvete. Vilket för övrigt är läxa nog i sig. En av tjejerna övervägde ju t.o.m. självmord. Då tillför nog inte yttre påpekanden om hur värdelös hon är, särskilt mycket konstruktivt.
Lo
Men som jag skrev i den inledande kommentaren har jag noll förhoppning om att få någon här att tänka om. Skriver mest för att iaf i marginalen väga upp all gegga i tråden.
Lottatråden var hemsk.
Att klanka ner på dessa tjejer är också ett sätt att visa att jag är bra... JAG skulle aldrig kunna bli lurad.
Jag är med i 2 andra grupper där kvinnor blir konstant lurade av specifika män. På Pengar.. Flera relationer samtidigt.
Männen är uthängda med namn och bild och andra kvinnor varnas konstant för dom.
Männen är mästare på att framställa att dom hamnat i knipa och behöver hjälp.
Oftast har det dock inte hamnat om så stora summor tack och lov
Jag tror att detta är mycket vanligare än man tror och vi som inte blivit lurade har väldigt svårt att förstå hur lätt det är att bli lurad av en psykopat..
Dessutom åker dom väldigt sällan fast.
Jag hoppas dessa kvinnor som är med i dokumentären lyckas få ordning på sitt liv.
Och jag hoppas nån mer kan undvika att bli lurad pga dokumentären