2023-10-15, 13:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Gömmas? Sånt ska väl granskas?

Ja, det vore i högsta grad önskvärt. Men där ser jag inte att studenter på juristlinjen är rätt instans. Det räcker med tokigheter nu.
Citera
2023-10-15, 13:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Jag vet inte riktigt vad du insunierar men det är naturligtvis tryggt att en felaktig dom rivs upp och att en oskyldigt dömd får tillbaks sina rättigheter. Tycker inte du att det är tryggt?

Eftersom jag tror att hon var med och mördade TT så tycker jag inte att det är tryggt att släppa ut henne.

Vem är ansvarig om hon mördar igen?
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-10-15 kl. 13:41.
Citera
2023-10-15, 13:38
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
TR-domen var inte rättssäker.

I början av detta klipp kommenterar GW TRs dom och att Maja släppts ur häktet.
https://www.tv4.se/klipp/va/20724502/fler-ganganhoriga-skjutna-till-dods-inget-nytt

Hur fan kan han tycka synd om Maja?
Citera
2023-10-15, 13:41
Medlem
LeeVans avatar
GW kommenterar den tänkta domen, ganska ingående.

https://www.tv4.se/personer/leif-gw-persson
Citera
2023-10-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nej, hon berättade verkligen inte allt. Hon lämnade en tillrättalagd version där hon utelämnade allt eget ansvar.

Här är några av hennes lögner vid det sk erkännandet.

Hon säger att hon spyr, kravlar och ramlar inne på toan.
Hon säger att hon inte vet vart Toves mobil tagit vägen.
Nycklarna vet hon inte heller vart dom är.
Cykeln vet hon inget om.
Hon har inte sett någon eld på dumpningsplatsen.
Hon säger att J både höll om T och lös med sin mobil samtidigt.

Hon säger också att hennes mobil låg kvar i Johannas säng! Det går ju inte ihop med att hon var på toaletten med mobilen under tiden J var på McD. Det finns nämligen ingen registrerad stegserie från toan.

En tillrättalagd version som Johanna hade skapat och bestämt att hon skulle framföra ja.
Citera
2023-10-15, 13:44
Medlem
Citat:
Ja, han sa att varje tänkande människa begriper att Maja sovit med telefonen under kudden som då registrerade nånting. Det hade han redan räknat ut och gav Gillberg en komplimang under pausen eftersom han förklarade det för rätten. Han har f.ö aldrig stört en förhandlingar enligt honom själv.

Synd att GW mikrofon gav sig samtidigt som de skulle prata om GW.s uppförande (enl tidningarna hur han uppfört sig), inga följdfrågor hann ställas. GW la ifrån sig mikken som han fick och sedan gick de direkt till annat.

GW är väl den enda som sagt att hon sovit med telefonen "under kudden".

Inget bevis finns överhuvudtaget att MH har sovit en endaste minut under den timmen de spenderade i lgh när Tove blev mördad.

Samtidigt finns det inget bevis på hur mordet gick till, båda MGM ljuger så det står härliga till.

Ska JJ bli frigiven också?

Tre gick in, två kom ut levande.

Två blev dömda till livstid, en fick sitta ett år... vad kommer att hända?
Citera
2023-10-15, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja jag instämmer där. Domaren blev uppringd av Studio Ett för att förklara sin TR-dom i våras. Har du lyssnat på det? Nog en intervju han ångrar!

Nu har jag det. Tidigare hade jag endast sett ett videoinslag som SVT gjort med samme person. Det är helt osannolikt om hur han resonerar gällande ”bevisningen” och trycker på att ”mordet” måste ske efter 0240 pga att grannen har sagt att han tittat på klockan då? För att i nästa andetag prata om utom rimligt tvivel. Intressant hur han går i försvarsställning gällande experten som menat att man mycket sällan anger en exakt tid som 0243. ”Ja men man kan ju inte säga mellan 2 och 3 för då finns det ingen som förstår” för att avrunda med att ifrågasätt expertens kunskap om domstolsarbete. Han ger heller inte mycket för den fakta gällande den korta tidsramen eller geanskningen av hälsoappen som reportrarna har gjort. Vojjne vojjne. Rådmannen Erik handmark är en grandios, inkompetent och farlig person.

Detta kunde ha varit humor om det inte vore för att den är en svensk domstol som dömer en oskyldig tonårsflicka till livstid för mord.
Citera
2023-10-15, 13:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
När jag skriver att dom båda gjort dumheter så syftar jag på utförandet. Inte vems ide det varit. Utan att veta, så tror jag M hejat på J, bekräftat hennes sjuka synsätt på hur orättvis världen är och att personer förtjänar att hämnas på. Hon säger själv att J fått mycket skit och därefter agerar M på egen hand. Hon ställer upp som alibi och frågar hur attentaten gick.
Precis! Vi vet inte utan tolkar efter våra förutfattade meningar.
Citat:
Man kan ju tänka sig att en normal tjej drar sig ur sådan galenskap. Men faktum är att M stannar kvar och fortsätter agera ut mot samma personer som planerades brännas inne. Vilken sida hon står på är glasklar!

M är ingen dussinvara och kan därför inte jämföras med en dylik. Ska jämförelse göras på adekvat sätt torde det vara med någon med liknande förutsättningar.
Citat:
När J och M träffas så står väl J på toppen medans M precis tagit sig ur träsket. J har pojkvänner, mängder av kompisar, och dagarna fylls av aktiviteter som M gärna vill följa med på. M bjuds helt plötsligt på fester, sleepovers, utflykter, ridturer, simturer osv. Vad har M att erbjudaJ, förutom sin vänskap? Jag tror J på ett uppriktigt sätt uppskattade M s vänskap. Men mycket mer än så hade inte M att erbjuda, medans J var M s fribiljett ut i galenskapen som hon älskade.

Är det ovanstående du menar är Ms utnyttjande av J, att hon inte tackar nej till vad J erbjuder? Jag kan inte se att det är till men för J.
Citat:
Nej, jag tror inte M gjort ett moget övervägande om andras liv och hälsa. Hon har troligen knappt ägnat en tanke åt det. Och det för att hennes känsloregister inte påverkas av sådana saker. Hon saknar sånt som dom allra flesta har. En spärr och empati för andra människor. Det kanske inte är hennes fel i direkt mening, men det är sån hon är!

Om hon inte gjort något överväganden och valt bort andras väl och ve och heller inte anser sig delaktig i Js mordbränningsplaner visar det väl att hon inte tänker längre än näsan räcker, och knappt det, men näppeligen att hon saknar spärrar eller empati?
Om någon gjort en social berättelse av situationerna och förklarat orsak, verkan och konsekvenser för henne tror jag att hon förstått.
Citat:
Att du inte kan se någon likgiltighet hos hennes är förvånande. Hon har agerat totalt känslokallt i situationer som skulle få vem som helst att totalt bryta ihop. Att inte ens hennes föräldrar som känner hennes bäst, märker någon skillnad dagen efter är en stor varningslampa.
Hennes till synes oberörda och likgiltiga beteende dagen efter väcker klart frågor.
Jag tolkar det som bortträngning och förnekande, att hon anammat Js syn om att allt är som vanligt. Och att ljuga är hon inte främmande för. Hur länge sådana försvarsmekanismer sitter kvar, vet jag inte. Troligtvis är det avhängigt av flera faktorer.
Att hon sedan håller sig till illharjenhistorian har väl andra förklaringar.
Citera
2023-10-15, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag gav utredningen konstruktiva förslag på vad de kunde kika på som de inte redan gjort. Främst i KnowledgeC och Biome-filerna. Det föranledde det omtag där de hittade 02:33 (i KnowledgeC databasen) och att musik spelades i bilen i princip hela vägen hem från skogen då MH sade sig sova. Även sluttiderna som kapade längden på MH:s ”vakenhet” osv.

Jag föreslog även att de skulle analysera Toves Google-molntjänst. Där hade de kunnat finna att Tove också hade en ”steg-app” samt sista koordinaten för hennes mobil och annat. De hade inte behövt använda IT-forensiskt programvara utan kunnat använda sig av Google Takeout via takeout.google.com. Inlogget hade de. Sen var det andra program som jag föreslog att de skulle köra MH och JJ:s tömningsfiler i, t.ex iLEAPP och ArtEx2, för att evtl få ut mer tecken på aktivitet. Det fick jag inget gehör för.

Så jag har gjort vad jag kunnat som neutral i skuldfrågan för att detta skulle utredas än mer ”rättvist” och grundligt än vad som gjorts i det här fallet.

Så jag tog ansvar jämfört med att bara kladda runt och dra teorier ur röven här i tråden.
Neutral i skuldfrågan???? Om du tror att nån har lurats av din påstådda neutralitet så kan du glömma det. Du har varit lika "neutral" i det här, som Sverige har varit när vi har övat med Nato.

Jag ifrågasätter om du har gjort nån nytta alls. Du har fokuserat på meningslösa tekniska analyser som i slutändan inte gjorde varken till eller från.
Citera
2023-10-15, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Eftersom jag tror att hon var med och mördade TT så tycker jag inte att det är tryggt att släppa ut henne.

Vem är ansvarig om hon mördar igen?

Ok då förstår jag. Nu tror jag ju inte att hon är en mördare som du förstår utan oskyldigt anklagats för att vara det så att frågan om vem som är ansvarig om hon mördar igen faller därmed.

Mer intressant är Vem är ansvarig för att felaktigt ha dömt henne i första läget. Och vad händer om de får fortsätta döma?
Citera
2023-10-15, 13:59
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Nu har jag det. Tidigare hade jag endast sett ett videoinslag som SVT gjort med samme person. Det är helt osannolikt om hur han resonerar gällande ”bevisningen” och trycker på att ”mordet” måste ske efter 0240 pga att grannen har sagt att han tittat på klockan då? För att i nästa andetag prata om utom rimligt tvivel. Intressant hur han går i försvarsställning gällande experten som menat att man mycket sällan anger en exakt tid som 0243. ”Ja men man kan ju inte säga mellan 2 och 3 för då finns det ingen som förstår” för att avrunda med att ifrågasätt expertens kunskap om domstolsarbete. Han ger heller inte mycket för den fakta gällande den korta tidsramen eller geanskningen av hälsoappen som reportrarna har gjort. Vojjne vojjne. Rådmannen Erik handmark är en grandios, inkompetent och farlig person.

Detta kunde ha varit humor om det inte vore för att den är en svensk domstol som dömer en oskyldig tonårsflicka till livstid för mord.

Hon är en skyldig mördare eftersom det går att knyta henne till en mordplats och tidpunkt. Mordet ägde rum i en enrumslägenhet. Gärningskvinnorna bar ut liket av Tove tillsammans för att gömma det i skogen. Varför denna ovilja att se människor för vad de är?

Att vi sedan har absurda beviskrav i svenska domstolar är en helt annan sak. Vissa tycker tydligen att det är underbart och hade varit beredda att fria även om deras egna dotter hade blivit mördad i ett svartsjukebråk. Eller inte..
Citera
2023-10-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
En tillrättalagd version som Johanna hade skapat och bestämt att hon skulle framföra ja.

Versionen som JJ/MH diskuterade och kom fram till ett antal timmar efter att de gjort sig av med TT gemensamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in