2023-10-15, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Nu vet ju du inte alls vad jag har för erfarenhet av narcissism

Med tanke på att bli nedbruten av en narc så har Maja inte visat några sådana symptomer i sina förhör och man blir inte mindre ärlig av att vara offer av en narc inte heller samvetslös
Man blir inte heller empatilös
Och Maja hade varit mer trovärdig om hon bröt ihop i häktet och berättat var Toves kropp fanns.
Maja har inte på 1 år visat någon ånger

Precis så. Hade deras relation varit likställd med ett destruktivt parförhållande så hade Maja fullkomligt öst ur sig hemskheter Johanna utsatt henne för. Istället kan vi läsa om hur J bjudit med henne på fester, ridturer, sleepovers, skjutsat henne kors och tvärs, hjälpt henne med polisanmälan och sprungit M s ärenden när hon känt sig kränkt.

Inte konstigt deras vänner och dom själva beskrivet vänskapen som extremt tight och fin.
Citera
2023-10-15, 08:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Nu vet ju du inte alls vad jag har för erfarenhet av narcissism

Med tanke på att bli nedbruten av en narc så har Maja inte visat några sådana symptomer i sina förhör och man blir inte mindre ärlig av att vara offer av en narc inte heller samvetslös
Man blir inte heller empatilös
Och Maja hade varit mer trovärdig om hon bröt ihop i häktet och berättat var Toves kropp fanns.
Maja har inte på 1 år visat någon ånger
Maja bad om ett förhör, då berättade hon allt
Citera
2023-10-15, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
För en person som besitter normalt samvete och empatisk förmåga, är det en normal reaktion att be om ursäkt för det som faktiskt har bevisats och i längden kanske även erkänna vad som hänt. Det, för att hjälpa dom drabbade och eventuellt få deras förlåtelse. Efter det kan personen känna inre frid och gå vidare.

Men en person som saknar dessa grundläggande egenskaper har inget behov att att be om ursäkt eller erkänna nånting. Det viktigaste är bara att själv komma så lindrigt undan som möjligt. Allt annat är sekundärt och behöver inte läggas energi på.

Majas fd bästis sitter fortfarande inne, Toves anhöriga grät sig igenom ytterligare en rättegång men det viktigaste för Maja är att hon är fri, och för att använda Gillbergs ord ”Maja är överlycklig nu”.
Så sant
Man blir inte empatilös lögnare av att vara offer för en narcissist

Här i tråden skrivs inlägg av skribenter om att Maja är ett offer även av Toves anhöriga
Man blir fundersam öv vem som är narc eller inte när man ser hur vissa vrider till det
Citera
2023-10-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Jag har läst fup
Och jag vet i vilket skede Maja bad om det
Citera
2023-10-15, 08:50
Medlem
Citat:
Precis så. Hade deras relation varit likställd med ett destruktivt parförhållande så hade Maja fullkomligt öst ur sig hemskheter Johanna utsatt henne för. Istället kan vi läsa om hur J bjudit med henne på fester, ridturer, sleepovers, skjutsat henne kors och tvärs, hjälpt henne med polisanmälan och sprungit M s ärenden när hon känt sig kränkt.

Inte konstigt deras vänner och dom själva beskrivet vänskapen som extremt tight och fin.
Exakt det är så det fungerar att vara nedbruten av en narc
Allt hade brustit långt långt tidigare
Citera
2023-10-15, 08:52
Avslutad
Citat:

Tror du att Maja skulle säga samma sak idag? Jag tror det, iallafall det positiva hon upplevde av "vänskapen" med Johanna.
Maja har berättat om Johannas obehagliga sidor, hur hon försökt undvika att dras in i Johannas skit går att se i undanflykter i sms.

Hon har blivit sviken och offrad, anklagad för att ha hjälpt till att mörda en kompis, av en person hon litat på.

Maja vågade inte tala i rätten, eller hon bad om att få tala utan Johannas närvaro.
Det gjorde även grannen.
Hur kan det komma sig, om Johanna är så harmlös?
Tilliten till andra människor lär vara förbrukad för lång tid och Maja har mycket att bearbeta.
Citera
2023-10-15, 09:12
Medlem
Citat:

Nej, hon berättade verkligen inte allt. Hon lämnade en tillrättalagd version där hon utelämnade allt eget ansvar.

Här är några av hennes lögner vid det sk erkännandet.

Hon säger att hon spyr, kravlar och ramlar inne på toan.
Hon säger att hon inte vet vart Toves mobil tagit vägen.
Nycklarna vet hon inte heller vart dom är.
Cykeln vet hon inget om.
Hon har inte sett någon eld på dumpningsplatsen.
Hon säger att J både höll om T och lös med sin mobil samtidigt.

Hon säger också att hennes mobil låg kvar i Johannas säng! Det går ju inte ihop med att hon var på toaletten med mobilen under tiden J var på McD. Det finns nämligen ingen registrerad stegserie från toan.
Citera
2023-10-15, 09:19
Avslutad
Citat:
Nej, hon berättade verkligen inte allt. Hon lämnade en tillrättalagd version där hon utelämnade allt eget ansvar.

Här är några av hennes lögner vid det sk erkännandet.

Hon säger att hon spyr, kravlar och ramlar inne på toan.
Hon säger att hon inte vet vart Toves mobil tagit vägen.
Nycklarna vet hon inte heller vart dom är.
Cykeln vet hon inget om.
Hon har inte sett någon eld på dumpningsplatsen.
Hon säger att J både höll om T och lös med sin mobil samtidigt.

Hon säger också att hennes mobil låg kvar i Johannas säng! Det går ju inte ihop med att hon var på toaletten med mobilen under tiden J var på McD. Det finns nämligen ingen registrerad stegserie från toan.
Hon berättade att hon hjälpt till att bära en död kropp, är inte det väldigt graverande?
Citera
2023-10-15, 09:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
När det kommer till Majas sömn så tyder det mesta på att det hon säger stämmer. Allt ifrån Johannas vittnesmål om att Maja "försvann" in i lägenheten när de kom hem och att Johanna inte visste var hon befann sig, via inga andra telefonaktiviteter än rörelsen under några få minuter 0219-0225, till det faktum att det ansikte som telefonen reagerade på 0233 inte kändes igen, och således sannolikt inte var Majas.

Man upphör aldrig att förvånas över vad man hör från Team Maja. Så de där små omständigheterna ska alltså väga tyngre än t ex att
- Maja inte kunde se Tove i lägenheten när hon gick på toa då Johanna var på donken, vilket ska ha berott på ett av två olika alternativ (båda alternativen är typ lika dumma, välj vilket du vill.)
--- antingen för att Johanna gömt Tove för samma person som hon hållit informerad om sina planerade och utförda mordförsök medelst anlagd brand, bara för att typ 30 minuter senare ta fram Tove, eller
--- Johanna hade åkt iväg till donken och lämnat Toves kropp i badrummet och Maja ensam i lgh utan att säga något och Maja inte upptäcker Tove i badrummet, fastän hon är där under tiden Johanna är borta
- Johannas utpekande som skadar Johanna mer än vad det hjälper henne
- Absurditeten i att Maja skulle sova igenom en dödskamp några meter bort med så höga ljud så att grannar finner skäl att ringa på dörren mitt i natten och på så vis orsaka ännu fler höga ljud som inte heller de väcker Maja
- Maja "somnar" mellan tuggorna av hamburgaren (lustigt att hon vaknar till lätt här men inte under dödskampen, den där sömnen verkar variera rejält i hur djup den är?), Maja "somnar" om och om i lgh, Maja "somnar" mitt under likdumpningen...men när hon kommer hem efter nästa bilresa där hon "var så utmattad att hon inte orkade prata" spelar hon glatt mobilspel och snappar med Johanna innan hon somnar
- Maja berättar inte att hon sovit i lgh under de första 5-6 förhören, först satt hon bara i vardagsrummet och mådde dåligt
- Maja berättar om att ha blivit väckt ur den här "sömnen" och sett Tove först efter sex veckors förhör

Jag kan fortsätta, men jag tror jag gjort min poäng nu.

Citat:
Helt tydligt har även hovrätten insett att det Maja säger stämmer, eftersom de valde att släppa henne fri direkt efter hovrättsförhandlingen.

Så du är alltså övertygad om att hovrätten i domskälen kommer att uttala att det är funnet styrkt att Maja sov? Du tror inte det är mer sannolikt att de kommer fria henne pga att åklagaren inte i positiv bemärkelse kunnat styrka hennes närvaro i badrummet i tillräcklig grad?

Nu lär du ju inte svara på de här frågorna heller och i ärlighetens namn är de mer "for the record" än för dig, men jag ska ändå vara vänlig och avslutar med lite visdomsord från den person du älskar mest på denna jord:
"eh, jag, jag tänkte inte så mycket, eller jo jag tänkte ju mycket fast jag tänkte ändå inte alls, ja jag var i chock."
Citera
2023-10-15, 09:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Hon berättade att hon hjälpt till att bära en död kropp, är inte det väldigt graverande?

Som hon säger att hon kände sig tvingad till. Därtill var bevisningen för hennes medverkan i dumpningsresan så pass stark att det inte var nån större idé att fortsätta neka.

Men visst, 1,5 % ansvar tog hon kanske.
Citera
2023-10-15, 09:31
Medlem
Citat:

Du skrev att hon berättade allt, vilket hon inte gjorde. Hon berättade det absolut minsta som redan var bevisat i förhören innan då dom band henne till dumpningsplatsen genom granbarren.

Att hon bar kroppen berodde på att hon kände sig tvingad av Johanna då hon fick nån läskig blick av henne. Återigen, hon vill inte kännas vid något ansvar överhuvudtaget. Precis allting skylls på något annat, fylla, sömn, chock, förträngda minnen, rädsla och diagnoser.
Citera
2023-10-15, 09:34
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Man upphör aldrig att förvånas över vad man hör från Team Maja. Så de där små omständigheterna ska alltså väga tyngre än t ex att
- Maja inte kunde se Tove i lägenheten när hon gick på toa då Johanna var på donken, vilket ska ha berott på ett av två olika alternativ (båda alternativen är typ lika dumma, välj vilket du vill.)
--- antingen för att Johanna gömt Tove för samma person som hon hållit informerad om sina planerade och utförda mordförsök medelst anlagd brand, bara för att typ 30 minuter senare ta fram Tove, eller
--- Johanna hade åkt iväg till donken och lämnat Toves kropp i badrummet och Maja ensam i lgh utan att säga något och Maja inte upptäcker Tove i badrummet, fastän hon är där under tiden Johanna är borta
- Johannas utpekande som skadar Johanna mer än vad det hjälper henne
- Absurditeten i att Maja skulle sova igenom en dödskamp några meter bort med så höga ljud så att grannar finner skäl att ringa på dörren mitt i natten och på så vis orsaka ännu fler höga ljud som inte heller de väcker Maja
- Maja "somnar" mellan tuggorna av hamburgaren (lustigt att hon vaknar till lätt här men inte under dödskampen, den där sömnen verkar variera rejält i hur djup den är?), Maja "somnar" om och om i lgh, Maja "somnar" mitt under likdumpningen...men när hon kommer hem efter nästa bilresa där hon "var så utmattad att hon inte orkade prata" spelar hon glatt mobilspel och snappar med Johanna innan hon somnar
- Maja berättar inte att hon sovit i lgh under de första 5-6 förhören, först satt hon bara i vardagsrummet och mådde dåligt
- Maja berättar om att ha blivit väckt ur den här "sömnen" och sett Tove först efter sex veckors förhör

Jag kan fortsätta, men jag tror jag gjort min poäng nu.

Så du är alltså övertygad om att hovrätten i domskälen kommer att uttala att det är funnet styrkt att Maja sov? Du tror inte det är mer sannolikt att de kommer fria henne pga att åklagaren inte i positiv bemärkelse kunnat styrka hennes närvaro i badrummet i tillräcklig grad?

Nu lär du ju inte svara på de här frågorna heller och i ärlighetens namn är de mer "for the record" än för dig, men jag ska ändå vara vänlig och avslutar med lite visdomsord från den person du älskar mest på denna jord:
"eh, jag, jag tänkte inte så mycket, eller jo jag tänkte ju mycket fast jag tänkte ändå inte alls, ja jag var i chock."

Att det blir en mildare dom är ju klarlagt. Den kan ff bli annat än gravfridsbrott och då tillbaka i fängelset. Känns iofs inte troligt just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in