2023-10-13, 21:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Maja har inte bevisligen lockat Tove från Nöjet.

Hon har gått in och kollat, gått ut för Tove.

Johanna säger själv att det är hon som frågar Tove om hon vill följa med. Hon säger också att Maja inte "säger emot".

Maja förnekar också kännedom om misshandelsplaner. Det är Johanna som säger detta.

Nu minns jag inte ordagrannt vad Johanna säger om det, men tror även där att Johanna säger att Maja inte hade några invändningar.

Vi har bara de misstänktas egna ord och inga hårda bevis här.
...så började tanken kanske väckas lite hos mig först så sa jag väl att vi kanske kunde vänta på Tove och att vi skulle prata med henne men sen började väl tanken växa fram på något sätt att vi skulle kunna fråga om hon ville följa med och prata och ja, liksom slå henne lite lätt, alltså inget på vägen till mig då. Och sen tänkte vi att om vi gör det på vägen så kan vi bara gå därifrån sen, att det inte behöver bli någon stor grej men vi, jag minns inte närmre, pratade inte så detaljerat om det utan det var mer en flygande tanke så där.
F: Okej vem skulle slå Tove?
J: Det kom vi inte riktigt in på utan det var väl mer att vi sa att vi skulle slå, men vi kom liksom inte fram till några detaljer eller på något sätt var eller hur eller så.
F: Okej så det var liksom inget ni hade bestämt att ni skulle slå henne på det här eller det sättet eller?
J: Nej det var ganska, det gick ju väldigt fort också. Det var inget bestämt direkt så.
BF: Jag uppfattade, nu får du rätta om jag uppfattat fel, men jag uppfattar att den här tanken den kom i ditt huvud?
J: Ja jag vet ju inte exakt vad som rörde sig i Majas huvud men jag uttalade väl det högt och Maja hakade liksom på och instämde
Citera
2023-10-13, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Utredningen hade kunnat komma längre men Maja behandlades med silkesvantar av utredarna. Åklagaren orkade inte kalla alla relevanta vittnen och orkade inte ställa frågor till Johanna och Maja om olikheterna i deras berättelser. TR skulle stökas över på 3-4 dar. Frågorna som Johanna och Maja fick av åklagaren i HR var en mild västanfläkt jämfört med vad Johannas advokat utsatte rättsläkarna för, när det gäller vad hon uppfattade som oklarheter i rättsläkarutlåtandet. Åklagaren hade kunnat vara lika tuff i fförhören mot Johanna och Maja, både i TR och HR.

Bristerna i rättsprocessen har jag lyft flera gånger innan gårdagens besked, från i våras och framåt. Jag gör det för att jag på allvar vill se utredningen tas så långt det bara är möjligt, jag vill på allvar se rättegången bli så informativ och rättvis som möjliga för de anhörigas skull och jag vill på allvar att de skyldiga ska straffas. Jag har inte som min prioritet att skydda brottslingar, till skillnad från bl a dig. Det är här skillnaderna i värderingar kommer fram. Skyll inte dina värderingar på varken Johanna eller Maja. Dina värderingar är dina. Är det svårt att ta ansvar för det?

Jag gav utredningen konstruktiva förslag på vad de kunde kika på som de inte redan gjort. Främst i KnowledgeC och Biome-filerna. Det föranledde det omtag där de hittade 02:33 (i KnowledgeC databasen) och att musik spelades i bilen i princip hela vägen hem från skogen då MH sade sig sova. Även sluttiderna som kapade längden på MH:s ”vakenhet” osv.

Jag föreslog även att de skulle analysera Toves Google-molntjänst. Där hade de kunnat finna att Tove också hade en ”steg-app” samt sista koordinaten för hennes mobil och annat. De hade inte behövt använda IT-forensiskt programvara utan kunnat använda sig av Google Takeout via takeout.google.com. Inlogget hade de. Sen var det andra program som jag föreslog att de skulle köra MH och JJ:s tömningsfiler i, t.ex iLEAPP och ArtEx2, för att evtl få ut mer tecken på aktivitet. Det fick jag inget gehör för.

Så jag har gjort vad jag kunnat som neutral i skuldfrågan för att detta skulle utredas än mer ”rättvist” och grundligt än vad som gjorts i det här fallet.

Så jag tog ansvar jämfört med att bara kladda runt och dra teorier ur röven här i tråden.
Citera
2023-10-13, 22:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har inte läst ett ord du skrivit tidigare i tråden vad jag minns (har jag svarat dig tidigare så har jag förträngt det och ber om ursäkt isf)

Bortträngda minnen verkar drabba var och varannan nuförtiden av det här fallet att döma, så varför inte?

Citat:
De bakomliggande omständigheterna är rätt irrelevanta här då de inte bedömdes i varken i tingsrätten eller hovrätten. De tillhör avdelningen skvaller.

Jag har hört mycket märkligt i denna tråd, men du är den första som kallar en förundersökning för "skvaller".

Citat:
Ni får lista dem i en insändare i Vetlanda-Posten och ta det därifrån. IS har kanske nån aktiv domstol ni kan vända er till för att pröva detta igen. Lite slappare juridiska ramar där.

Det här hade kunnat vara ett lämpligt svar till någon som antytt att Maja borde dömas eller skadas på annan väg än gängse rutiner i svenskt rättsväsende. Riktat till mig har jag svårt att se nån relevans öht.

Personligen brukar jag å andra sidan faktiskt sätta mig in i vad personer skriver innan jag kritiserar dem, men det är tydligen olika hur man rullar.

Citat:
Ja det finns nog värre personer att skriva om, lägga energi på och svartmåla än en 19-åring från Vetlanda.

Det har jag redan implicit hållit med om. Men min fråga gällde om man fick lov att skriva om andra än de allra värsta personerna på planeten utan att du drabbas av akut PMS-syndrom. Så om du svarar på frågan istället för att upprepa påståendet som föranledde frågan så vore det toppen.
Citera
2023-10-13, 22:27
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Jag gav utredningen konstruktiva förslag på vad de kunde kika på som de inte redan gjort. Främst i KnowledgeC och Biome-filerna. Det föranledde det omtag där de hittade 02:33 (i KnowledgeC databasen) och att musik spelades i bilen i princip hela vägen hem från skogen då MH sade sig sova. Även sluttiderna som kapade längden på MH:s ”vakenhet” osv.

Jag föreslog även att de skulle analysera Toves Google-molntjänst. Där hade de kunnat finna att Tove också hade en ”steg-app” samt sista koordinaten för hennes mobil och annat. De hade inte behövt använda IT-forensiskt programvara utan kunnat använda sig av Google Takeout via takeout.google.com. Inlogget hade de. Sen var det andra program som jag föreslog att de skulle köra MH och JJ:s tömningsfiler i, t.ex iLEAPP och ArtEx2, för att evtl få ut mer tecken på aktivitet. Det fick jag inget gehör för.

Så jag har gjort vad jag kunnat som neutral i skuldfrågan för att detta skulle utredas än mer ”rättvist” och grundligt än vad som gjorts i det här fallet.

Så jag tog ansvar jämfört med att bara kladda runt och dra teorier ur röven här i tråden.
Ja, du har påverkat utredningen med dina KnowledgeC och Biome.
Neutral har du inte varit, vad du än påstår.
Och du pratar om ”ansvar”

Grattis @avel
Senast redigerad av BayouX 2023-10-13 kl. 22:41.
Citera
2023-10-13, 22:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Så om man inte aktivt kontaktat utredningen så har man inte rätt att kritisera några delar av polisens och åklagarens arbete, är det din ståndpunkt?
Citera
2023-10-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att inte se sina medmänniskor som jämlikar, det är att se sig som överlägsen.

Och diskussionen handlade inte om vad jag tror, utan vad de som tror på "Maja made in hell" tror.

Som jag ser det, lägger ni in "kissar i sängen" tillsammans med "undanhåller" sökande på "strippklubb" när Maja berättar att hon varit på stippklubb. Allt för att verka så enormt präktig.

Jag ser ett sjukligt hat mot en person där det inte är bevisat vad som har hänt.

Jag ser rasister och jag ser personer som bär på samma grad av hat som Johanna.
Jag ser personer som känner sig mindervärdiga och därför måste trampa på andra.

Fd överåklagaren och förbundsordförande för brottsofferjuren Sven-Erik Alhem har uttalat sig till Sveriges Radio och menar att de hatiska kommentarerna mot 19 åringen ( Maja) på nätet är 'förfärliga'. Han påpekar att det är lagligt att vara upprörd men att det ändå är fel att ta stark ställning emot någon som blivit frikänd eller släppt ur häktet. Det är ingen privat justice som dömer säger han. Själv tänker jag att det är skillnad på att hata och komma med konstruktiv kritik mot ett domslut tex. Den i mitt tycke undermåliga domen i TR lurade nog en del. Men jurister som uttalat sig har hela tiden påpekat att den domen är 'svajig' och byggde på svag bevisning.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-13 kl. 22:39.
Citera
2023-10-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det kan nog ses som en mera objektiv bedömning att M:s humör har överdrivits och förvanskats in absurdum. - Oavsett vem som har framfört något negativt om M, har denne fått med sig en hel hejarklack.
Direkt applicerbart ute i det verkliga livet, det är de stämningar vi t ex ser ute på skolgårdar med fysisk och psykisk misshandel eller på arbetsplatser, mer dolt och sofistikerat då.

Jag är föga imponerad av det onödiga fördömandet och den uppskruvade stämningen.
Det är dessa rader som ligger till grund för ältandet om M som en bitch:

"Hur uppfattade du de 2 tjejerna under kvällen?
- Jag märkte inte av dem. De kändes barnsliga och drama queens. Jag såg dem prata mycket men hörde inte vad de såg. Vid samtalet med Tove var de bitchiga och hade ett agg."

Säkerhetsvakten uttalar sig som vittne och det är hans subjektiva bedömning av både J och M när de pratar med honom. Vem han tyckte var mest bitchig på en skala, är inget som framgår. Den stund hon, på J:s initiativ, går för att kolla efter T har fått orimliga proportioner, hon sägs se arg ut enligt bilden och hade därtill avfärdat någon vakt och tolkning läggs till tolkning.

Den s k hatsången har upprepats vid otaliga tillfällen som ytterligare ett bevis för att M avskydde T. Sanningen är den att M och en tjej vid namn M*riam sägs ha skrattat åt den vid ett tillfälle - hatade M*riam också T och att det är orsaken till att hon (hån) skrattar? - Småskratt eller gapflabb? Det saknas nyanser och oförmåga/ovilja att särskilja vad som är värt att uppmärksamma.

En annan vantolkning är att M är med och gnuggar sina händer när J planerar sina hämndaktioner och att hon säkert är mer insyltad än vad hon vill ge intryck av; spekulationer utan grund.

J har begått fler antisociala handlingar förutom bränderna, inkluderat en villa under renovering. M har underlåtit att berätta och det gäller fler än M. - J spred rädsla omkring sig med sitt nyckfulla humör och grälsjuka och ingen man säger emot, menar hennes vänner.

Utifrån vem J är så förväntar man sig att en tonårig tjej med en teoretisk begåvningsnedsättning, klart under genomsnittet, ska kunna se klarsynt på sin situation och ta förnuftiga beslut. - Det saknas verklighetsförankring.

Att med hjälp av viljan till förståelse, kunskap, självkännedom och empati lägga fram olika förklaringsmodeller för vad som kan dölja sig bakom, ett i utomståendes ögon, svårbegripligt beteende har alltför ofta tolkats som ett försvar av M och acceptans av agerandet i sig.

Att söka förstå vilka faktorer som kan påverka en individs beteende får aldrig förväxlas med naivitet eller sympati.
Analysen är på en svart/vit nivå. - Går det att vara på tillfälligt dåligt humör utan att ha mord i sinnet?
Hon borde ligga över 1.0 med kvällens intag. En kompis som såg henne på dansgolvet tyckte att hon var ganska berusad. - Men hur ska någon utomstående kunna avgöra berusningsgraden? En polis som J hade kontaktat därute fick intrycket att J var berusad, vilket hon inte var.
Trötthet och festande natten innan har gjort sitt till. Det är möjligt att känna sig mer påverkad än man är p g a allmäntillståndet.
Det har dragit iväg över alla gränser, men vem skulle erkänna det så här mot slutet. Till sist handlar allt om att fortsatt hålla sig till den egna gruppen och om möjligt propagera än mer för att bevara den egna ståndpunkten av M som jämbördig med J och skyldig till mord.

Jag kan inte formulera det lika bra som du och Nötis mfl men tidigare vanföreställningar och feltolkningar har bytts mot ren masshysteri i tråden nu. Inte helt otippad reaktion. Den håller samma låga nivå som tidigare argument och föreställningar.

Bakom preudointellektuella broderanden har antaganden gjorts baserat på rasism, okunskap, förläsning av böcker om seriemördare och psykopati samt rena hål i huvudet-analyser.

Vissa har ”lekt doktor” och försökt beskriva egna belägg för att de MÅSTE ha varit två om detta när Sveriges samlade expertis i ämnet rättsmedicin talade om att det kunde vara både en och två GM.

Inte värt att lägga energi på all galenskap här nu. Det är bra att det bemötts av ett fåtal så denna tråd inte spårade helt. Nu har den det och många har varit helt fel ute både vad gäller rättsmedicin, juridik och ren medmänsklighet.

Och när det argumenterats mot både innehållet i de inläggen samt argumentationssättet (påhopp, hot och invektiv) så framkommer hur ihåliga många av de här åsikterna varit.

Frustration kan jag förstå, men inte när den baserar sig på att ha varit helt vilse i analyser i tusentals inlägg här.

Störst samlad kunskap om fallet finns här i tråden, men iaf jag är glad att det inte var majoriteten här som fick avgöra detta juridiskt.
Citera
2023-10-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
I Sverige går man inte på känsla. Rätten går på fakta. Att hon blev frikänd nu tyder på en mildare ”dom” och den är ännu inte fasställd.

Absolut inte fälld för mord, men is ff bli fängelse. Dock ej troligt.
Jo det vet jag.
Och så ska det ju vara!
Det är ju dock alltid det med bevisen som är så svårt att ändå förstå i olika lägen o det svåra med juridiken och lagar…
Många gånger går det ju inte att bevisa pga vad som krävs trots att det är uppenbart som här tex, då menar jag inte att Maja absolut varit helt delaktig i att hon höll fast Tove… men ja du förstår
Citera
2023-10-13, 22:52
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Jag kan inte formulera det lika bra som du och Nötis mfl men tidigare vanföreställningar och feltolkningar har bytts mot ren masshysteri i tråden nu. Inte helt otippad reaktion. Den håller samma låga nivå som tidigare argument och föreställningar.

Bakom preudointellektuella broderanden har antaganden gjorts baserat på rasism, okunskap, förläsning av böcker om seriemördare och psykopati samt rena hål i huvudet-analyser.

Vissa har ”lekt doktor” och försökt beskriva egna belägg för att de MÅSTE ha varit två om detta när Sveriges samlade expertis i ämnet rättsmedicin talade om att det kunde vara både en och två GM.

Inte värt att lägga energi på all galenskap här nu. Det är bra att det bemötts av ett fåtal så denna tråd inte spårade helt. Nu har den det och många har varit helt fel ute både vad gäller rättsmedicin, juridik och ren medmänsklighet.

Och när det argumenterats mot både innehållet i de inläggen samt argumentationssättet (påhopp, hot och invektiv) så framkommer hur ihåliga många av de här åsikterna varit.

Frustration kan jag förstå, men inte när den baserar sig på att ha varit helt vilse i analyser i tusentals inlägg här.

Störst samlad kunskap om fallet finns här i tråden, men iaf jag är glad att det inte var majoriteten här som fick avgöra detta juridiskt.
Den du ger cred, har hela vägen rövslickat dina teorier.
Feltolkningar, masshysteri och vanföreställningar är det nog Ni som har stått för. Varför tror du att det protesteras mot att Er Maja släppts fri?
Det finns så många tveksamheter i detta brottsmål, det får allmänheten att reagera
Citera
2023-10-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Bortträngda minnen verkar drabba var och varannan nuförtiden av det här fallet att döma, så varför inte?

Jag har hört mycket märkligt i denna tråd, men du är den första som kallar en förundersökning för "skvaller".

Det här hade kunnat vara ett lämpligt svar till någon som antytt att Maja borde dömas eller skadas på annan väg än gängse rutiner i svenskt rättsväsende. Riktat till mig har jag svårt att se nån relevans öht.

Personligen brukar jag å andra sidan faktiskt sätta mig in i vad personer skriver innan jag kritiserar dem, men det är tydligen olika hur man rullar.

Det har jag redan implicit hållit med om. Men min fråga gällde om man fick lov att skriva om andra än de allra värsta personerna på planeten utan att du drabbas av akut PMS-syndrom. Så om du svarar på frågan istället för att upprepa påståendet som föranledde frågan så vore det toppen.

Du får skriva om vem du vill, men innehållet i det du skriver kan man ha synpunkter på. Ni får hoppas på HD annars är det nog dags att stämpla ut här vart det lider. Instansen fb är inte helt kompatibel med lagboken hur mycket man än vill luta sig mot fup.

Fupen som blev klar när jag, P4, åklagaren och någon utredare slutligen fick till omtaget med mobiler. Först då kunde detta prövas som det borde gjorts från början. Datan fanns från samma dag mobilerna tömdes eller grannen förhördes. Och då finns det fortfarande utredningsåtgärder som man göras. Men så kommer inte ske om nu inte HD prövar MH och ändrar hovrättens bedömnig, vilket vore en ”sensation”.

Nu är det bara att gilla det s k läget. Jag har varit neutral i skuldfrågan, de som argumenterat väl för MH:s sak ska ha en eloge för de såg tidigt det hovrätten såg i detta, resten kan ju ta sig en funderare på hur det är ställt inombords och kanske lära sig nåt av detta.
Citera
2023-10-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Den du ger cred, har hela vägen rövslickat dina teorier.
Feltolkningar, masshysteri och vanföreställningar är det nog Ni som har stått för. Varför tror du att det protesteras mot att Er Maja släppts fri?
Det finns så många tveksamheter i detta brottsmål, det får allmänheten att reagera

Överlag så är jag säker på att allmänheten reagerar mindre av att Maja frias ifrån mord livstid än den mindre begåvade slutsatsen TR i Eksjö fick ihop.
Citera
2023-10-13, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Ja, du har påverkat utredningen med dina KnowledgeC och Biome.
Neutral har du inte varit, vad du än påstår.
Och du pratar om ”ansvar”

Grattis @avel

Tack för feedbacken. Att ha varit ansvarstagande och neutral känns bra för då kan jag kliva ur tråden sen med gott samvete.

Hade kunnat göra mer, men det finns tjänstemannabeslut från polisen att jag inte får titta närmare på tömningen av MH:s mobil. Kanske hade hittat nåt som varit till hennes nackdel, men nu får vi leva med hovrättens bedömning i detta. Den som alltså räknas i sammanhanget.

Jag kan även tömma grannens mobil om han inte uppdaterat till iOS 17. Men även det känns passé nu, history liksom, och polisen hade sin chans även om jag tvivlar på att han skulle ha lämnat ut lösenkoden.

Kunskap ger möjlighet att påverka. Neutralitet ger ro. Hat ger nada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in