2023-10-15, 12:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Jag är helt säker på du har rätt i att Rullman försvinner lämpligt innan rättegången HR. Tanken har slagit mig flera gånger och det är inte ett sammanträffande.

Skulle säga att han är rent farlig i den rollen.
Och han borde precis som du säger ta time out. Men det gäller även de som dömde i TR. Det är skandal i hur de gamblat med Maja!
Ja, självklart är stötarna från tingsrätten totalt värdelösa och "fel man på fel plats"

Såhär får det inte gå till, men det sker oftare än man kan ana, när det handlar om felaktigheter som myndigheter/personer begår, då flyttar man på problemet och låtsas som om det regnar.
Sitter dom som dömde i tingsrätten säkert i sina stolar?

Hur sjukt är det inte att som Rullman kasta in handduken precis innan finalen?

Oansvarigt men föga förvånande.

Han skulle ogillat åtalet mot Maja, men han drevs av sin egna förträfflighet, sin bias.
Citera
2023-10-15, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Tryggare för vem? För de som finns på hatlistan? Jag skulle inte känna mig trygg.

Jag vet inte riktigt vad du insunierar men det är naturligtvis tryggt att en felaktig dom rivs upp och att en oskyldigt dömd får tillbaks sina rättigheter. Tycker inte du att det är tryggt?
Citera
2023-10-15, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
TR-domen var inte rättssäker.

I början av detta klipp kommenterar GW TRs dom och att Maja släppts ur häktet.
https://www.tv4.se/klipp/va/20724502/fler-ganganhoriga-skjutna-till-dods-inget-nytt

Ok tack. Nej den var inte rättsäker. Man kan ju hoppas att det görs en kritisk granskning och utredning av de ansvariga för detta.
Citera
2023-10-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ok tack. Nej den var inte rättsäker. Man kan ju hoppas att det görs en kritisk granskning och utredning av de ansvariga för detta.

Ja jag instämmer där. Domaren blev uppringd av Studio Ett för att förklara sin TR-dom i våras. Har du lyssnat på det? Nog en intervju han ångrar!
Citera
2023-10-15, 13:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Om nu inte MH förstått allvaret/blundat för vad JJ utsätter div personer för under tiden för deras vänskap varat. Bränderna där flertalet personer kunnat stryka med om JJ varit bättre på att få fyr...

Hur förklarar du att MH, när hon har svart på vitt, Tove ligger död i lgh mitt framför fötterna på henne, hon hjälper (som minst) till att bära ut liket, nekar svar (i ett otaliga förhör) till oroliga anhöriga mm.

Hade MH redan vid första förhöret erkänt vad hon visste (om oskyldig): TT är död, hon är bortforslad ut i skogen av oss. Sagt att hon är ledsen men kände sig tvingad... visat ånger så kanske hon på något vis kunnat bli förlåten.
Om hon hade sagt det direkt, då hade JJ suttit där hon sitter nu under lång tid och MH hade inte behövt oroa sig för någon repressalie från JJ.

Nu är inte bevisen tillräckligt starka för att döma MH för mord, säger dock inte allt om hur hennes inblandning var i lgh... man behöver inte vara någon hatare för att tvivla på hur det var med Törnrosasömnen eller ej. Vem orkar hata en person man inte känner?
Hur förklarar du att MH, när hon har svart på vitt, Tove ligger död i lgh mitt framför fötterna på henne, hon hjälper (som minst) till att bära ut liket, nekar svar (i ett otaliga förhör) till oroliga anhöriga mm.

Möjliga förklaringar har ältats och blötts under ett antal sidor tidigare.

Nu är inte bevisen tillräckligt starka för att döma MH för mord, säger dock inte allt om hur hennes inblandning var i lgh...

Där är vi överens.
Att jag inte tror att hon medverkat i badrummet innebär inte att det är uteslutet. Vi vet helt enkelt inte. Hennes frekventa ljugande medför misstänksamhet. Dessutom är hennes passivitet inte heller till fördel.
Jag hade förväntat mig att mordåtalet skulle stå kvar sett till helheten av natten (och bortsett från bevisbristen i badrummet), men med lägsta påföljd.
Senast redigerad av sybel 2023-10-15 kl. 13:03. Anledning: korrigering
Citera
2023-10-15, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, självklart är stötarna från tingsrätten totalt värdelösa och "fel man på fel plats"

Såhär får det inte gå till, men det sker oftare än man kan ana, när det handlar om felaktigheter som myndigheter/personer begår, då flyttar man på problemet och låtsas som om det regnar.
Sitter dom som dömde i tingsrätten säkert i sina stolar?

Hur sjukt är det inte att som Rullman kasta in handduken precis innan finalen?

Oansvarigt men föga förvånande.

Han skulle ogillat åtalet mot Maja, men han drevs av sin egna förträfflighet, sin bias.

Ja det har varit en hemsk jakt. Blodtörstiga hemska jävlar rent ut sagt. Göra karriär på bekostnad av en annan människa. Vilka skräpmänniskor rent ut sagt. Det är sådant man kan förvänta sig i dokusåpor men inte i statlig regi. Det här caset måste ju gå till historien som en rättsskandal i sitt inledande skede. Tur att vi har flera steg som GW sa.
Citera
2023-10-15, 13:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ja, så är det nog. Men att gå från livstid till mindre än ett år är unikt. Det här fallet blir ytterligare ett fall för studenter på juristlinjen.

Om det inte varit för att TR:s dom var en rättsskandal i sig så hade det kanske funnits något att lära, ja. En livstidsdom byggd på bevisade sakfel ger ingen vägledning för framtiden. Den borde snarare ”gömmas” för
studenter på juristlinjen.
Citera
2023-10-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då ber jag om ursäkt för att jag sällade dig till underjordspredikanterna.

Så långt är vi helt överens.

Det finns inga belägg för vems idéerna är, om det är gemensamma påfund eller om det är en av dem och den andra inte protesterar. Där lägger vi in våra tolkningar utifrån hur vi uppfattar dem.

I vilka sammanhang och på vilket sätt ser du att M utnyttjar J?

Tolkar jag dig rätt att du menar att enda orsaken till att M berättar är för att sätta sig själv i bättre dager?
Första gången M berättar gör hon det på direkt fråga av FL. Jag tolkar det som en lättnad för M att lasta av sig den kvarnsten hon burit. Detta med tanke på att hon berättat om mordkvällen för samsittaren, att hon har ett behov av att inte bära allt det tunga ensam längre.
Jag tror inte att hennes avsikt är att sätta dit J då hon haft den möjligheten sedan dag 1.

Jag upprepar min fråga från förra inlägget:
Tror du att M gjort ett moget övervägande om att riskera andras liv?

Det talar definitivt emot henne. Där är vi överens.

Det håller jag inte med dig om. Hon försöker på olika sätt hålla sig undan direkt medverkan, vilket tyder på att hon inte är bekväm med idéerna. Att hon efteråt undrar hur det gått kan antingen tolkas som oro eller som exalterad spänning, beroende av vilken förutfattad mening om M vi har. Kanske är det efterkonstruktioner, kanske inte. Då J inte medger något över huvud taget har vi endast Ms ord att gå på.

Att hon moraliskt kan ses som medansvarig, tror jag inte hon skänker en tanke. Idéerna är Js och det är J som genomför dem.
Jag kan inte se att hon på något vis uttryckt någon likgiltighet, även om beteendet kan tolkas så.

Att hon skulle ha ansvar för Js vansinnigheter tycker jag är väl mycket begärt. Samtliga som uttalat sig om Js kapacitet har unisont hävdat att inget kan stoppa henne och att hon genomför vad hon planerat. Hon behöver inte stöd av någon annan.

När jag skriver att dom båda gjort dumheter så syftar jag på utförandet. Inte vems ide det varit. Utan att veta, så tror jag M hejat på J, bekräftat hennes sjuka synsätt på hur orättvis världen är och att personer förtjänar att hämnas på. Hon säger själv att J fått mycket skit och därefter agerar M på egen hand. Hon ställer upp som alibi och frågar hur attentaten gick.

Man kan ju tänka sig att en normal tjej drar sig ur sådan galenskap. Men faktum är att M stannar kvar och fortsätter agera ut mot samma personer som planerades brännas inne. Vilken sida hon står på är glasklar!

När J och M träffas så står väl J på toppen medans M precis tagit sig ur träsket. J har pojkvänner, mängder av kompisar, och dagarna fylls av aktiviteter som M gärna vill följa med på. M bjuds helt plötsligt på fester, sleepovers, utflykter, ridturer, simturer osv. Vad har M att erbjudaJ, förutom sin vänskap? Jag tror J på ett uppriktigt sätt uppskattade M s vänskap. Men mycket mer än så hade inte M att erbjuda, medans J var M s fribiljett ut i galenskapen som hon älskade.

Nej, jag tror inte M gjort ett moget övervägande om andras liv och hälsa. Hon har troligen knappt ägnat en tanke åt det. Och det för att hennes känsloregister inte påverkas av sådana saker. Hon saknar sånt som dom allra flesta har. En spärr och empati för andra människor. Det kanske inte är hennes fel i direkt mening, men det är sån hon är!

Att du inte kan se någon likgiltighet hos hennes är förvånande. Hon har agerat totalt känslokallt i situationer som skulle få vem som helst att totalt bryta ihop. Att inte ens hennes föräldrar som känner hennes bäst, märker någon skillnad dagen efter är en stor varningslampa.
Citera
2023-10-15, 13:11
Bannlyst
Vem hade ni velat se göra en granskning av Åklagare Adam Rullman samt ansvariga i målet från Eksjö TR.

För mig hade en gammal goding som Janne Josefsson legat nära till hands, eller tom Robban Aschberg. Nils Hansson chef på uppdrag granskning hade också kunnat vara tänkbar.
Citera
2023-10-15, 13:22
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om det inte varit för att TR:s dom var en rättsskandal i sig så hade det kanske funnits något att lära, ja. En livstidsdom byggd på bevisade sakfel ger ingen vägledning för framtiden. Den borde snarare ”gömmas” för
studenter på juristlinjen.

Gömmas? Sånt ska väl granskas?
Citera
2023-10-15, 13:28
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du insunierar men det är naturligtvis tryggt att en felaktig dom rivs upp och att en oskyldigt dömd får tillbaks sina rättigheter. Tycker inte du att det är tryggt?

Jag tycker inte alls det känns tryggt! Typiskt svensk "rättvisa". Tror du verkligen Maja låg och sov? Tror du inte hon höll i armarna? Var fanns annars avvärjningsskador på Johanna??
Jamenar litar du verkligen på svensk rättvisa? Tror du också att stackars Tove dog av sura uppstötningar, trots att Johanna satt på grensle över henne och tog stryptag??
Kanske nåt för seriemördare att ta fasta på. Stryp offret och kläm på magen så går du fri!

Rättvisan ska vara till för oss medborgare och inte tvärtom!
Men du kanske är jurist?

Nej. Det känns inte tryggt!! Vi tycks vara helt rättslösa!
Citera
2023-10-15, 13:30
Avslutad
Citat:
Vem hade ni velat se göra en granskning av Åklagare Adam Rullman samt ansvariga i målet från Eksjö TR.

För mig hade en gammal goding som Janne Josefsson legat nära till hands, eller tom Robban Aschberg. Nils Hansson chef på uppdrag granskning hade också kunnat vara tänkbar.
Ingen av dom, hade velat se Peter Springare alla dar i veckan.
Absolut inte tomten Lamotte...

Hur som haver, det ska bli synnerligen intressant att läsa hovrättens domslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in