2023-10-15, 09:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Att det blir en mildare dom är ju klarlagt. Den kan ff bli annat än gravfridsbrott och då tillbaka i fängelset. Känns iofs inte troligt just nu.

Jag tror aldrig jag hört talas om ett fall där någon häktad frisläppts i väntan på dom bara för att gripas igen 2 veckor senare. Antar att det är teoretiskt möjligt. Får Maja Hellman något ytterligare straff kommer det sannolikt avtjänas villkorligt.
Citera
2023-10-15, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Man upphör aldrig att förvånas över vad man hör från Team Maja. Så de där små omständigheterna ska alltså väga tyngre än t ex att
- Maja inte kunde se Tove i lägenheten när hon gick på toa då Johanna var på donken, vilket ska ha berott på ett av två olika alternativ (båda alternativen är typ lika dumma, välj vilket du vill.)
--- antingen för att Johanna gömt Tove för samma person som hon hållit informerad om sina planerade och utförda mordförsök medelst anlagd brand, bara för att typ 30 minuter senare ta fram Tove, eller
--- Johanna hade åkt iväg till donken och lämnat Toves kropp i badrummet och Maja ensam i lgh utan att säga något och Maja inte upptäcker Tove i badrummet, fastän hon är där under tiden Johanna är borta
- Johannas utpekande som skadar Johanna mer än vad det hjälper henne
- Absurditeten i att Maja skulle sova igenom en dödskamp några meter bort med så höga ljud så att grannar finner skäl att ringa på dörren mitt i natten och på så vis orsaka ännu fler höga ljud som inte heller de väcker Maja
- Maja "somnar" mellan tuggorna av hamburgaren (lustigt att hon vaknar till lätt här men inte under dödskampen, den där sömnen verkar variera rejält i hur djup den är?), Maja "somnar" om och om i lgh, Maja "somnar" mitt under likdumpningen...men när hon kommer hem efter nästa bilresa där hon "var så utmattad att hon inte orkade prata" spelar hon glatt mobilspel och snappar med Johanna innan hon somnar
- Maja berättar inte att hon sovit i lgh under de första 5-6 förhören, först satt hon bara i vardagsrummet och mådde dåligt
- Maja berättar om att ha blivit väckt ur den här "sömnen" och sett Tove först efter sex veckors förhör

Jag kan fortsätta, men jag tror jag gjort min poäng nu.

Så du är alltså övertygad om att hovrätten i domskälen kommer att uttala att det är funnet styrkt att Maja sov? Du tror inte det är mer sannolikt att de kommer fria henne pga att åklagaren inte i positiv bemärkelse kunnat styrka hennes närvaro i badrummet i tillräcklig grad?

Nu lär du ju inte svara på de här frågorna heller och i ärlighetens namn är de mer "for the record" än för dig, men jag ska ändå vara vänlig och avslutar med lite visdomsord från den person du älskar mest på denna jord:
"eh, jag, jag tänkte inte så mycket, eller jo jag tänkte ju mycket fast jag tänkte ändå inte alls, ja jag var i chock."

eh, jag, jag tänkte inte så mycket, eller jo jag tänkte ju mycket fast jag tänkte ändå inte alls, ja jag var i chock." 😂

Vilken fråga föranledde detta fantastiskt roliga svar?
Citera
2023-10-15, 09:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
eh, jag, jag tänkte inte så mycket, eller jo jag tänkte ju mycket fast jag tänkte ändå inte alls, ja jag var i chock." 😂

Vilken fråga föranledde detta fantastiskt roliga svar?

Jag tänkte på det vi pratade om igår, att du sa igår när vi träffades, att du ibland valde att lämna telefonen i Johannas lägenhet.
Ja

När ni var på fest någon annanstans, var det så du tänkte den här kvällen, eller natten, också?
Nej det gjorde jag inte, utan eh, jag, jag tänkte inte så mycket, eller jo jag tänkte ju mycket fast jag tänkte ändå inte alls, ja jag var i chock

Citera
2023-10-15, 09:42
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hon berättade att hon hjälpt till att bära en död kropp, är inte det väldigt graverande?

Om du inte har gjort det: Jag kan varmt rekommendera att läsa förhören med Maja Hellman från början till slut och se hur hennes historia växer fram (Aktbil 153, s 1065 och framåt). Det blir extremt tydligt att hon är en ondsint och korkad lögnare. Ännu roligare är att läsa dem och föra anteckningar över när hon säger vad och hur dessa uppgifter relaterar till hennes slutgiltiga historia.

Eller så kan man stoppa huvudet i sanden och tro på att hon drabbats av bortträngda minnen och akut narkolepsi.
Citera
2023-10-15, 09:45
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag tror aldrig jag hört talas om ett fall där någon häktad frisläppts i väntan på dom bara för att gripas igen 2 veckor senare. Antar att det är teoretiskt möjligt. Får Maja Hellman något ytterligare straff kommer det sannolikt avtjänas villkorligt.

Ja, så är det nog. Men att gå från livstid till mindre än ett år är unikt. Det här fallet blir ytterligare ett fall för studenter på juristlinjen.
Citera
2023-10-15, 09:51
Medlem
Citat:
Att det blir en mildare dom är ju klarlagt. Den kan ff bli annat än gravfridsbrott och då tillbaka i fängelset. Känns iofs inte troligt just nu.

Enligt Jens Lapidus är det tydligen 5% chans eller risk beroende på vad man hoppas på.

Det finns personer som vinner på Triss så man får hålla tummarna.
Citera
2023-10-15, 09:54
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ja, så är det nog. Men att gå från livstid till mindre än ett år är unikt. Det här fallet blir ytterligare ett fall för studenter på juristlinjen.

Jag fruktar att juristlinjen kommer att använda fallet som ett exempel på hur bra man tycker att HR agerat. Och då får vi en ny generation jurister som är helt blinda för hur vanliga människor känner.
Citera
2023-10-15, 09:59
Medlem
Citat:

Hade hon dömts för samma brott i två instanser men straffvärdet bedömts så olika hade det varit unikt men nu blir hon ju friad för mordet som gav livstid och får antagligen omkring 1 år för gravfridsbrottet. Det är inget särskilt med det alls.
Citera
2023-10-15, 10:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Enligt Jens Lapidus är det tydligen 5% chans eller risk beroende på vad man hoppas på.

Det finns personer som vinner på Triss så man får hålla tummarna.

Låter helt galet att man skulle göra så i ett så här uppmärksammat fel. Men fan vet
Citera
2023-10-15, 10:03
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Hade hon dömts för samma brott i två instanser men straffvärdet bedömts så olika hade det varit unikt men nu blir hon ju friad för mordet som gav livstid och får antagligen omkring 1 år för gravfridsbrottet. Det är inget särskilt med det alls.

Det är något särskilt med det. En kvinna på 18 år döms för livstid. Sedan frias?

Men du läser nog inte juridik?

Självklart vet väl alla att HR är praxis i de flesta fall. TR är som att skicka ett brev och påbörja en process om det rör mer än en trafikskada.
Senast redigerad av vichy6 2023-10-15 kl. 10:06.
Citera
2023-10-15, 10:06
Bannlyst
Citat:
Enligt Johanna själv eldade hon kroppen av hänsyn till Tove, fast hon använde ordet kremerade, eftersom hon själv vill bli kremerad när hon dör...
Jag vet, det låter helt sinnessjukt, men det är sant i detta fall.
Visst är Johanna omtänksam?

var det inte något med att hon hade med ett ljus också för att Tove inte skulle vara ensam i mörkret typ?

En heltokig berättelse
Citera
2023-10-15, 10:06
Medlem
Citat:
Maja bad om ett förhör, då berättade hon allt

Vad gjorde Maja i lägenheten när Johanna var på McDonalds med Toves mobil och grannen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in