2023-10-15, 07:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Vilket menar du är rätt då? Ange minuten på tuben?
Tilläggsförhöret med Johanna är ca 14 minuter långt.
Citera
2023-10-15, 07:54
Avslutad
Citat:
Att hon eldar upp Tove beror väl på till största delen att dölja fingeravtryck på kroppen aĺlt för att gärningsmannen eller gärningsmännen inte ska bli tagna.
Enligt Johanna själv eldade hon kroppen av hänsyn till Tove, fast hon använde ordet kremerade, eftersom hon själv vill bli kremerad när hon dör...
Jag vet, det låter helt sinnessjukt, men det är sant i detta fall.
Visst är Johanna omtänksam?
Citera
2023-10-15, 07:55
Medlem
[quote=Mumsbulle|86070804]Tycker du att mina inlägg är vilseledande för att dom inte lirar med vad du och andra försöker inbilla omvärlden att tro?

Cleas framfart i rätten är otroligt pinsam, det hjälper inte att upprepa lögner och hittepå, gång på gång på gång, det blir inte mer sant för det.

Fundera på detta:

Patologiska lögnare, narcissister (Johanna) och professionella lögnare (Clea) som ljuger obehindrat kan ibland göra så utan påslag. Omvänt kan en person som anklagas för att ljuga när den egentligen talat sanning uppvisa stressymptom som liknar den skyldiges. (Maja)

Om du känner att du inte har något att dölja så ska du heller inte göra det.
Sanningen kräver ingen extra energi eller planering.

Hur var det nu med framflyttning av rättegång, inkallande av experter, tid att planera ett försvar och klura ut hur man ska "vinna"? [/QUOTE

Nu har jag inte nämt Clea
Jag menar att du beskriver Maja som ett oskyldigt offer som den faktiska sanningen

Tycker du att det här stämmer på Maja som satt och ljög i flera veckor?
Vill du skylla de lögnerna också på Maja - stresssyndrom?
⬇️
"Om du känner att du inte har något att dölja så ska du inte heller göra det"
Sanningen kräver ingen energi

Jag tycker att du är lika duktig på att förvrida lögner till sanningar lika bra som Clea
Senast redigerad av Anedin 2023-10-15 kl. 07:59.
Citera
2023-10-15, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Om du lyssnar på rättegången från förra veckan, som finns ute på tuben, så framgår det med all tydlighet att så är fallet, om du inte förstått det efter att ha läst förundersökningsprotokollet.
https://youtu.be/99vjLgk0z1c?si=IIs6jXas1OwWac7t

Nu har jag inte någon FUP eftersom jag inte vill att min dator eller mobil blir förstörd. Har lyssnat på tuben nu och jag tycker det är konstigt att Johanna får reda på vad Maja har sagt i förhör. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Tack för länken till tuben.
Citera
2023-10-15, 08:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin

Nu har jag inte nämt Clea
Jag menar att du beskriver Maja som ett oskyldigt offer som den faktiska sanningen

Tycker du att det här stämmer på Maja som satt och ljög i flera veckor?
Vill du skylla det också på stresssyndrom?
⬇️
"Om du känner att du inte har något att dölja så ska du inte heller göra det"
Sanningen kräver ingen energi

Jag tycker att du är lika duktig på att förvrida lögner till sanningar lika bra som Clea
Det går inte att förstå det psykologiska spelet om man inte upplevt det själv, eller bevittnat på nära håll hur förödande det är att bli nedbruten av en narcissist/psycho/borderline/batshitcrazy/kalla det vad du vill-person.
Johanna utnyttjade Maja
Citera
2023-10-15, 08:07
Avslutad
Citat:
Nu har jag inte någon FUP eftersom jag inte vill att min dator eller mobil blir förstörd. Har lyssnat på tuben nu och jag tycker det är konstigt att Johanna får reda på vad Maja har sagt i förhör. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Tack för länken till tuben.
Visst blir det ganska uppenbart hur och varför Johanna drog in Maja i mordet?

Lyssna gärna på alla delar, Clea går all in, men gör bort sig gång på gång, enligt mig iallafall
Citera
Medlem
Citat:
Enligt Johanna själv eldade hon kroppen av hänsyn till Tove, fast hon använde ordet kremerade, eftersom hon själv vill bli kremerad när hon dör...
Du snackar gärna om J och hennes vidriga beteende men även om J är vidrig så betyder det inte att Maja är oskyldigt sovande i bostaden under de 45 min då mordet skedde
Nej nu blev det fel.
Maja sov ju inte 45 min
Hon hade ju ett par toabesök under de 45 min också
Så hennes sovschema var väldig få min åt gången
Citera
Medlem
Citat:

Det tror inte jag alls på. Det låter hur dumt som helst. Kan man lura folk så kan man.
Citera
2023-10-15, 08:11
Medlem
devilsdecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Väl talat!

Toves anhöriga har ju gjort gällande att Maja är skyldig till mord på Tove. Om då Maja är helt oskyldig till det, så är det Maja som med rätta kan känna ilska gentemot Toves anhöriga, och Toves anhöriga som borde känna ånger gentemot Maja, för att ha anklagat henne för ett så grovt brott som mord, trots att hon är oskyldig.

Det är extremt jävla svårt, rent ut sagt, att vara anhörig till ett mordoffer i en situation som Toves anhöriga. Klart man vill att den/de skyldiga skall hittas och dömas hårt. Men om man bryr sig mer om att någon döms än att rätt person/er döms, då är man illa ute själv också.

Sedan tillkommer ju i det här fallet den försvårande omständigheten med att Maja höll tyst så länge, och där har Toves anhöriga all rätt att vara rejält ilskna på Maja. Här kan man verkligen diskutera om inte åklagaren borde haft med en gärningsbeskrivning för Maja som täcker in skyddande av brottsling och en rubricering för detta. Det hade nog Maja kunnat ryka på i hovrätten.

Väl talat.

Det som talar emot "skyddande av brottsling" är att Maja inte hade något syfte att berätta om sin egen brottslighet såsom att flytta på kroppen. Man har rätt att hålla tyst om egen brottslighet. Därmed faller den punkten. Att Toves föräldrar gått ut i media och sagt att Maja mördade Tove är ej ej ett brott, hon blev fälld i Tingsrätten och var "mördare" tills hon släpptes. Hävdar de fortfarande att Maja är mördare är det förtal.

Jag anser inte att Maja har något att be om ursäkt för. Hon har blivit uthängd som mördare samt suttit av sitt straff för att ha flyttat kroppen. Hennes skuld till samhället är betald. Hoppas att hon får ett lyckligt liv och blir stöttad. Jag anser att hon är ett tvättäkta offer. En svag person som lurats med. Det hela är tråkigt för alla inblandade. Även den andra tjejen som sannolikt kommer att dömas hårt igen.

Vad jag aldrig riktigt fått svaret på är varför Tove var så hatad. Var det något i hennes personlighet? Avund? Jag vet inte, hon var inte vacker rent fysiskt utan direkt motbjudande. Man kan undra vad det skulle finnas för bakgrund.
Citera
2023-10-15, 08:18
Medlem
Citat:
Det går inte att förstå det psykologiska spelet om man inte upplevt det själv, eller bevittnat på nära håll hur förödande det är att bli nedbruten av en narcissist/psycho/borderline/batshitcrazy/kalla det vad du vill-person.
Johanna utnyttjade Maja

Nu vet ju du inte alls vad jag har för erfarenhet av narcissism

Med tanke på att bli nedbruten av en narc så har Maja inte visat några sådana symptomer i sina förhör och man blir inte mindre ärlig av att vara offer av en narc inte heller samvetslös
Man blir inte heller empatilös
Och Maja hade varit mer trovärdig om hon bröt ihop i häktet och berättat var Toves kropp fanns.
Maja har inte på 1 år visat någon ånger
Senast redigerad av Anedin 2023-10-15 kl. 08:33.
Citera
2023-10-15, 08:31
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrinolina
Där ser man, undrar hur mycket GW har med Majas nyvunna eventuella tillfälliga frihet att göra.
Oavsett om hon slipper straff, får hon det inte lätt här ute. Tvärtom.
Vad har GW att göra med att M blev släppt ur häktet menar du? Att han skulle ha påverkat ledamöterna i hovrätten (som till större del består av jurister än i tingsrätten)? Då M fick ett lika hårt straff som J i tingsrätten (livstid) så tyder det snarare på att tingsrättens ledamöter varit utsatta för ett tryck utifrån att de här båda ska straffas hårt. M:s roll var ju dock betydligt mindre än J som var den planerande och drivande. M skulle möjligen kunna ha begått medhjälp till mord, men det ska som sagt bevisas, vilket nog inte är så lätt.
Citera
2023-10-15, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Maja är inte Dömd för medhjälp till mordet på Tove lika som Mats Alm på mordet på Linda Chen!

Den ena har sovit den andra har fabulerat om kinesiska maffian.

Alla vet ändå! Det vi får hoppas på är att Maja kommer att få möta samma skepsis och avsky som Mats Alm.

Karma! Ingen undgår karma, Maja kommer att få sitt. Vore bättre för Maja att erkänna och bli ren och sitta sina välförtjänta år.

För en person som besitter normalt samvete och empatisk förmåga, är det en normal reaktion att be om ursäkt för det som faktiskt har bevisats och i längden kanske även erkänna vad som hänt. Det, för att hjälpa dom drabbade och eventuellt få deras förlåtelse. Efter det kan personen känna inre frid och gå vidare.

Men en person som saknar dessa grundläggande egenskaper har inget behov att att be om ursäkt eller erkänna nånting. Det viktigaste är bara att själv komma så lindrigt undan som möjligt. Allt annat är sekundärt och behöver inte läggas energi på.

Majas fd bästis sitter fortfarande inne, Toves anhöriga grät sig igenom ytterligare en rättegång men det viktigaste för Maja är att hon är fri, och för att använda Gillbergs ord ”Maja är överlycklig nu”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in