2023-10-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
blir livstid för båda i hd, fira inte än maja

Varför skulle fallet tas upp av högsta domstolen?
Citera
2023-10-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJohnOlof
Varför skulle fallet tas upp av högsta domstolen?

du tror inte toves familj kommer överklaga för att båda ska åka dit för mord?
får johanna livstid eller 14år kommer hon sannolika överklaga
Citera
2023-10-14, 16:27
Medlem
Citat:

Högsta domstolen tar inte upp ärenden bara sådär. Skal finnas intresse av allmänhet. Hon fick livstid i tingsrätten och blev friad från mord i hovrätten. HD tar sig aldrig an det här.
Citera
2023-10-14, 16:30
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
blir livstid för båda i hd, fira inte än maja
Det tåget har tyvärr redan gått.
Citat:
Rättsexpert Sven-Erik Alhem menar att Hellman, med all sannolikhet, varken kommer att dömas för mord eller dråp. Att hon blir helt friad tror han dock inte på, 19-åringen står nämligen också åtalad för grovt gravfridsbrott, för att ha hjälpt till och transporterat bort Toves kropp.

Hon måste ha förstått vad det var frågan om. Det är ingen obetydlig medverkan hon haft i det, säger han till TT.
https://omni.se/sok?q=tove&tab=articles

Lite spännande blir det den 25/10.
Citera
2023-10-14, 16:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den person som jag känner som har ADD är hyperintelligent, och sannerligen inte trög i tanken. Det kommer supersnabbt analyser eller skämt om det är något som är tokigt, läser och skriver med enorm hastighet och skärpa, så den trögheten handlar det inte om vid ADD.

Intelligensen hos personer med ADHD/ADD är precis som hos andra varierande.

Den tröghet som ADD personer har när det kommer till aktiviteter som inte intresserar eller som handlar om vardagliga aktiviteter som måste göras. Kan inte skynda sig, s a s.

Så är det, men framförallt tillkommer också problematiken med att hålla fokus och koncentration, och att inte hela tiden sväva ut i något nytt/annat. Vad gäller din vän där låter det som det borde vara med ett H också

Kruxet för Maja är ju att hon lider både av ADD och av en inte allt för hög intelligensnivå, och den kombinationen gör det så klart svårare för henne. De som har en hög intelligensnivå med lider av ADHD/ADD har ändå lättare att hantera problematiken och situationer som uppstår, genom sin förmåga att ändå snabbt analysera och inse saker.
Citera
2023-10-14, 16:35
Medlem
Citat:

Att överklaga är en sak, men Högsta domstolen prövar inte vad som helst.
Det ska vara något unikt med fallet i såna fall.
Citera
2023-10-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJohnOlof
Att överklaga är en sak, men Högsta domstolen prövar inte vad som helst.
Det ska vara något unikt med fallet i såna fall.

Helt oförståelig till att man inte får ett hårt straff om än man varit med o burit ut en död kropp för att någon ska elda upp den. inte en chans hon sov emellan. men hon lär nog inte klara av samhället särskilt länge..
Citera
2023-10-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, verkligen jobbigt att tänka att två personer är så onda. Det är ju svårt att fatta att en person kan vara så ond.

Det är oerhört svårt att sätta sig in i hur Toves anhöriga känner, man utgår ju från sig själv. Men jag inbillar mig att jag skulle vaara mindre förlåtande mot Maja då, och det är inte många som kanske är insatt i hur en manipulativ person med den kontroll Johanna hade över Maja kan ha påverkat Maja och fått henne att bli en lojal kompis. trots allt hon såg. Tror inte att det är den blid de lätt får upp s a s. Det är begripligt.

Det är bara att tänka sig själv in i att min dotter hade hamnat i den här sitsen (Toves alltså), så känner jag att mina urinstinkter tar över.

Att se det lite utfrån (haha, ja, jag har inga band till någon av de misstänkta, och bor inte i Vetlanda. Verkar nödvändigt att upprepa igen,inte till dig förstås), det är nödvändigt för att kunna tänka ur ett annat perpektiv tänker jag.

Vi får se vad rätten kommer fram till vad gäller övriga rubrceringar vad gäller våldet mot Tove och Majas ev delaktighet, men jag hoppas på en dom där man kan förstå hur rätten resonerar, dvs utifrån bevisningen. Att det finns tydliga motiveringar varför man anser ett indicium ha ett värde och inte ett annat.

Du vet vilka jag pratar om...

Vad gäller rättsläkarnas olika slutsatser, så framkom det ju av Berge/AL att det mycket väl kan ha varit enbart en gm, då skadorna skulle kunna komma från fasthållning av armar med knän/lår.

Och i hovrätten var det två av rättsläkarena som tog upp att medvetslöshet kan ha uppkommit av huvudskadan. Thiblin, ansåg ju att hucudskadan till och med kunde ha varit en bidragande orsak tillsammans med flera olika orsaker och orsakssambanden var svåra att avgöra (ja, fritt ur minnet, så ungefär).

Och AL har ju tydligt nämnt både hjärnskakning och medvetandepåverkan av huduvdskadan.

Och så det snabba förloppet, med trolig tidig medvetslöshet av greppet.

Önskar att Majas försvar hade fångat upp detta och tryckt på det. Han hade ju även den förra försvararens frågor (och det finns väl då på film) att armarna kan inte ha hållits så som Johanna påstår att Maja har gjort.

Vem var det som i rätten klagade på att ingen rekonstruktion hade gjorts? Var det Gillberg? Eller någon annan? Nu kanske jag blandar ihop, men frågan var väl hur de skulle få plats mm är oklart med et lutande taket osv?? Rent spatialt, kanske tonvikten låg på?

Ja, Avel gör sig förtjänt av beröm, både för sina insatser till rättsväsendet, men också för sitt bidrag här. Ett väldigt fint sätt att förhålla sig till rena rama påhopp, med lite skämt, ironi och utan att bli alltför otrevlig. Man har rätt att vara stolt och att försvara sig i hans sits!

Gillberg ifrågasatte att ingen rekonstruktion gjorts i sin slutplädering. AL ifrågasatte det också i sitt tillägg till HR. En sådan borde gjorts i januari. Jag håller med dig om att det var synd att Gillberg inte ställde frågor till RL. Kanske tyckte han att det var tydligt nog.

Det finns ingen stödbevisning för Johannas påstående om att Maja höll i Johannas händer. Det verkar också osannolikt att det gått till på det sättet som Johanna beskriver om Maja satt på vänster sida. RL ansåg i TR det som mindre sannolikt än att Johanna satt på armarna.

Jag kan inte heller se någon stark indiciekedja. Maja bistod i att flytta Toves kropp. Men bortsett från samtalet med Johanna dagen efter (på fråga från Johanna) var hon inte behjälplig i övrigt. Det var också Johanna som bad Tove att följa med hem och prata ut. Pratat ut hade de för övrigt gjort tidigare. TR slog fast att Tove sa hur känns det att vara världens sämsta människa till Johanna. Albin vittnar om det i de första förhören och även en vän till Johanna fick det på snap. Om jag minns rätt. Kanske hade Tove själv lite dåligt samvete för kommentaren som hon troligen hävde ur sig i all hast. Så det kanske bidrog till att Tove hängde på. Vi vet inte vad Maja tänkte. Hon kanske trodde på Johanna med och kände att vad skönt nu ska de reda ut den här konflikten äntligen. Tyvärr fick det ett så tragiskt slut.

Detta är egentligen svar på ett annat inlägg av dig. Men lägger in det här istället. Mot åklagarens starkaste argument att Maja inte
sett kroppen svarar Gillberg så här enligt SR.

'När det gäller att 19-åringen sagt att hon inte såg Tove när hon gick på toaletten vid kvart i tre säger Peter Gillberg att Toves kropp kan ha legat i vardagsrummet eller var som helst. Han målar upp en bild av en kropp som är förpackad och ligger i mörkret i lägenheten.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-14 kl. 17:02.
Citera
2023-10-14, 16:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Öppen fråga till de som tror att Johanna utövande en sådan extrem kontroll över Maja att denne tvingades bl.a:
- Tiga om ett nära förestående försöka att bränna ihjäl 3 personer
- Fortsätta umgås med en person som försökt bränna ihjäl andra människor vid två tillfällen
- Att inte göra upplivningsförsök eller påkalla ambulans
- Förflytta och dumpa en död kropp
- Gömma bevismaterial
- Inte berätta för någon vad som hänt
- Anamma en påhittad, gemensam historia
- Tiga i polisförhör i 42 dagar trots att Johanna - i strid med den gemensamma historien - pekat ut henne som delaktig i den "haschkakebilfärd" som ledde polisen till att hitta Tove, något som sätter Maja i en allvarlig sits

OM det är sant att Johanna hade denna kontroll, varför använde hon den inte till att t ex:
- Tvinga Maja att utföra bränderna?
- Tvinga Maja att ha ihjäl Tove?
- Tvinga Maja att ta på sig skulden för Tove?

Det tycks mig som att Johanna har en tillgänglig resurs som hon kan få att göra i princip vad som helst. Men just när det kommer till vad som hände när Maja Hellman "eh...sov" så är bekvämt nog det som att Johannas kontroll inte riktigt biter längre.

Food for thought.
Det är eg tre försök och fyra personer, men två aktiva (Tove, My, exet).
En planerad mordbrand sket sig pga regn på deras sleepover (deras fd väninna JA).

Hon är hot stuff.
Syster till den som de polisanmälde för att ha filmat när Maja hade sex med honom och som förslagsvis borde brinna upp enligt J.

En månad innan mordet på Tove följde de efter henne efter Nöjet, trakasserade hennes efternamn och bad henne dra åt helvete.
Hon är även den tjej som Maja tvärtände på vid Nöjet själva mordkvällen och beklagade sig om inför J.
Citera
2023-10-14, 17:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Jag har hävdat sedan jag läste fupen att åtalet mot Maja är byggt på helt obefintlig grund och att hon skulle bli frikänd i högre instans. För en gång skull har alla varit ganska eniga utom de som inte riktigt förstår sig på juridik.

Juridik handlar om att stöta och blöta bevis, indicium och argumentera. Domen i Tingsrätten var ett unikum av konstruerade långsökta resonemang med ett enda syfte - att fälla Maja. Man får ej glömma bort att Domaren är en ökänd vettvilling som valde att gå från rudimentärt hatisk åklagare till domare. Att Maja skulle stöta på en sådan vettvilling i Hovrätten är statistiskt omöjligt.

Nu fanns det som sagt inga bevis, och även om MAJA skulle vara skyldig spelar det mindre roll. Rättvisa är skipad enligt juridiken och det skall vi svenskar vara glada för. Vårt rättssystem är ypperligt och bör aldrig tummas på. Generaliserande domar är Sverige för fint för. Det hör Ryssland till.

Låt oss säga att Maja nu är 100% oskyldig. Av vilken anledning skulle hon känna ånger inför Tove och hennes anhöriga? Finns ingen anledning alls. Lika långsökt som om jag skulle känna ånger inför att jag mördat Olof Palme.

Väl talat!

Toves anhöriga har ju gjort gällande att Maja är skyldig till mord på Tove. Om då Maja är helt oskyldig till det, så är det Maja som med rätta kan känna ilska gentemot Toves anhöriga, och Toves anhöriga som borde känna ånger gentemot Maja, för att ha anklagat henne för ett så grovt brott som mord, trots att hon är oskyldig.

Det är extremt jävla svårt, rent ut sagt, att vara anhörig till ett mordoffer i en situation som Toves anhöriga. Klart man vill att den/de skyldiga skall hittas och dömas hårt. Men om man bryr sig mer om att någon döms än att rätt person/er döms, då är man illa ute själv också.

Sedan tillkommer ju i det här fallet den försvårande omständigheten med att Maja höll tyst så länge, och där har Toves anhöriga all rätt att vara rejält ilskna på Maja. Här kan man verkligen diskutera om inte åklagaren borde haft med en gärningsbeskrivning för Maja som täcker in skyddande av brottsling och en rubricering för detta. Det hade nog Maja kunnat ryka på i hovrätten.
Citera
2023-10-14, 17:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så är det, men framförallt tillkommer också problematiken med att hålla fokus och koncentration, och att inte hela tiden sväva ut i något nytt/annat. Vad gäller din vän där låter det som det borde vara med ett H också

Kruxet för Maja är ju att hon lider både av ADD och av en inte allt för hög intelligensnivå, och den kombinationen gör det så klart svårare för henne. De som har en hög intelligensnivå med lider av ADHD/ADD har ändå lättare att hantera problematiken och situationer som uppstår, genom sin förmåga att ändå snabbt analysera och inse saker.

Ja, det är svårigheter med koncentration och uppmärksamhet (fokus) är gemensamt liksom svårigheter med planering och att organisera.

Nä, ADD (utan H) är det ingen tvekan om i det här fallet (🐌🐌🐌🐌&#128012. Långsammare än långsam när det kommer till att göra något tråkigt eller vardaliga aktiviteter som att äta, klä sig, komma till aktivitet/träning osv. Mycket som händer på vägen s a s, och att passa en tid är nästan omöjligt. Svårigheter äve att bedöma tid komplicerar livet väldigt mycket.

Men är det något roligt, som t ex ut och festa, träna eller skapa på datorn, då funkar det på en helt annan nivå. Och som du påtalar, har den här personen en stor fördel av sin intelligens. Att kunna ta till sig information och att kunna hantera sin situation på ett bättre sätt.

Men alla är olika och det går inte att jämföra en person med annan har jag förstått.

Ja, så Majas tillkortakommanden med sin något lägre kognitv förmåga gör hennes situation mer komplicerad. Samtidigt tror jag att hennes familj har haft ett väldigt bra stöd för henne, och både tillåtit men hållit kvar lite på ett bra sätt.

Om Maja inte hade träffat Johanna, då kanske Maja hade haft det jobbigt på vissa sätt, men kanske ändå sakta men säkert lyft lite då hon ändå kom till gymnasiet och hade bra stöd hemma. Några vänner som hon kunnat ha kontakt med.

Nu manipulerade Johanna sin omgivning, liksom att genom Maja försöka lägga en kil mellan dom, så att Maja inte berättade om sina tankar till föräldrarna som hon kanske hade gjort om det hade varit någon annan. Och föräldrarna kunde inte inse, trots några varningssignaler att Maja hamnat med en så frlig person. Vem skulle ana...utom några få.

Maja har inte haft förmågan att kunna analysera och sortera bort, då hennes oförmågor gör henne bräckligare och lättare blir utsatt för en sådan som Johanna. Jag har tidigare länkat vilka som lättare faller offer för narcissister och hur det traumatiska bandet successivt gör personen mycket lojal, införlivar den kontrollerandes tankar i sina egna och ursäktar beteende med förklaringar om att det är ens eget fel och att man förtjänar det. Precis som Maja känner man medkänsla med Johanna och vill ställa upp för henne, hon har ju fått utstå så mycket. Att inte se klart förrän det är för sent...

Om Maja nu har föräldrar och stöd på olika sätt som inte är så fördömande, utan ser att Maja hamnade snett utifrån en orimlig situation, så tror jag att man kan hjälpa henne att komma tillrätta i livet.

Jag kan jag nästan känna att det borde i sig vara straffbart att manipulera personer på det här sättet, särskilt om personen är yngre och själv har liknande problem som Maja. Ja, jag förstår att det inte kan gälla i det här fallet. Men det finns fall, som är väldigt tydliga, t ex fallet Fossmo. Att utnyttja en svag person som har psykiska problem, usch.

Men straffmässigt, ja. Maja bör inte få samma straff som Johanna av det skäl att hon inte haft samma uppsåt (det borde gälla i gravfridsbrottet? om hon inte anses ha varit med om mord eller misshandel) men också för att hon varit i ett sådant underläge och stryrd av en mycket destruktiv person. Under starkt inflytande. Där anser jag att man bör ta hänsyn till detta.
Citera
2023-10-14, 17:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Din idol Avel kan du lämna därhän likt Hanna.

Det är väl ändå inte jag som ska svara på frågan vad du diagnosticerar Johanna med?

Du kan spekulera bäst du vill om hennes tillstånd, I couldn't care less - men att samtidigt gnälla på andra är rent hyckleri.

Och vet du inte ens vad du skriver om är det väl rätt illa.
Du växlar ju som en vindflöjel i aprilväder och därför undrar jag när du sätter en slash på vitt skilda störningar.

"Håller med om att Johanna verkar vara iaf en fullfjättrad narcissist, och välidigt känslokall."

"Maja är hjärntvättad och styrd av en psykopat (min gissning)"

"Så därför blir Toves ord extra allvarliga när hon säger det som Johanna egentligen tycker om sig själv.
Ytterligare ett tecken på att Johanna är narcisssit. Tror jag (spekulation förstås!)."

"Maja har blivit mycket påverkad (manipulerad) av Johanna. Ingen går obemärkt ur en relation med en narcissist/ psykopat, det ör min mycket starka övertygelse."

"Hon är under starkt inflytande av vad jag tror en narcissist och förmodligen psykopat."

"Jag ser tvärtom, ett perfekt offer för en psykopat och narcissist"

Nu var det ju du som kritiserade snedstrecket...ja.
Och då ska jag förklara varför det är fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in