Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Så är det, men framförallt tillkommer också problematiken med att hålla fokus och koncentration, och att inte hela tiden sväva ut i något nytt/annat. Vad gäller din vän där låter det som det borde vara med ett H också
Kruxet för Maja är ju att hon lider både av ADD och av en inte allt för hög intelligensnivå, och den kombinationen gör det så klart svårare för henne. De som har en hög intelligensnivå med lider av ADHD/ADD har ändå lättare att hantera problematiken och situationer som uppstår, genom sin förmåga att ändå snabbt analysera och inse saker.
Ja, det är svårigheter med koncentration och uppmärksamhet (fokus) är gemensamt liksom svårigheter med planering och att organisera.
Nä, ADD (utan H) är det ingen tvekan om i det här fallet (🐌🐌🐌🐌🐌

. Långsammare än långsam när det kommer till att göra något tråkigt eller vardaliga aktiviteter som att äta, klä sig, komma till aktivitet/träning osv. Mycket som händer på vägen s a s, och att passa en tid är nästan omöjligt. Svårigheter äve att bedöma tid komplicerar livet väldigt mycket.
Men är det något roligt, som t ex ut och festa, träna eller skapa på datorn, då funkar det på en helt annan nivå. Och som du påtalar, har den här personen en stor fördel av sin intelligens. Att kunna ta till sig information och att kunna hantera sin situation på ett bättre sätt.
Men alla är olika och det går inte att jämföra en person med annan har jag förstått.
Ja, så Majas tillkortakommanden med sin något lägre kognitv förmåga gör hennes situation mer komplicerad. Samtidigt tror jag att hennes familj har haft ett väldigt bra stöd för henne, och både tillåtit men hållit kvar lite på ett bra sätt.
Om Maja inte hade träffat Johanna, då kanske Maja hade haft det jobbigt på vissa sätt, men kanske ändå sakta men säkert lyft lite då hon ändå kom till gymnasiet och hade bra stöd hemma. Några vänner som hon kunnat ha kontakt med.
Nu manipulerade Johanna sin omgivning, liksom att genom Maja försöka lägga en kil mellan dom, så att Maja inte berättade om sina tankar till föräldrarna som hon kanske hade gjort om det hade varit någon annan. Och föräldrarna kunde inte inse, trots några varningssignaler att Maja hamnat med en så frlig person. Vem skulle ana...utom några få.
Maja har inte haft förmågan att kunna analysera och sortera bort, då hennes oförmågor gör henne bräckligare och lättare blir utsatt för en sådan som Johanna. Jag har tidigare länkat vilka som lättare faller offer för narcissister och hur det traumatiska bandet successivt gör personen mycket lojal, införlivar den kontrollerandes tankar i sina egna och ursäktar beteende med förklaringar om att det är ens eget fel och att man förtjänar det. Precis som Maja känner man medkänsla med Johanna och vill ställa upp för henne, hon har ju fått utstå så mycket. Att inte se klart förrän det är för sent...
Om Maja nu har föräldrar och stöd på olika sätt som inte är så fördömande, utan ser att Maja hamnade snett utifrån en orimlig situation, så tror jag att man kan hjälpa henne att komma tillrätta i livet.
Jag kan jag nästan känna att det borde i sig vara straffbart att manipulera personer på det här sättet, särskilt om personen är yngre och själv har liknande problem som Maja. Ja, jag förstår att det inte kan gälla i det här fallet. Men det finns fall, som är väldigt tydliga, t ex fallet Fossmo. Att utnyttja en svag person som har psykiska problem, usch.
Men straffmässigt, ja. Maja bör inte få samma straff som Johanna av det skäl att hon inte haft samma uppsåt (det borde gälla i gravfridsbrottet? om hon inte anses ha varit med om mord eller misshandel) men också för att hon varit i ett sådant underläge och stryrd av en mycket destruktiv person. Under starkt inflytande. Där anser jag att man bör ta hänsyn till detta.