2023-10-13, 20:06
Medlem
Så Tove var inte guds bästa duv unge som många trodde hon var. Jag hoppas majis blir helt frikänd på alla åtals punkterna och får ett saftigt skadestånd för ha suttit frihetsberövad i över 1år nu. Sen att Johanna åtals för dråp i värsta fall, vållande till annans död låter bättre då det hela var en olycks händelse. Vi måste lägga våra känslor åt sidan. Hade det här hänt för 10år sen hade det blivit villkorlig dom med 160tim sammhällstjänst som hårdaste straff. Vad har hänt med mitt underbara Sverige. Jag vill inte att Svea blir något nytt Usa usch fy så hemskt
Citera
2023-10-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko
Så Tove var inte guds bästa duv unge som många trodde hon var. Jag hoppas majis blir helt frikänd på alla åtals punkterna och får ett saftigt skadestånd för ha suttit frihetsberövad i över 1år nu. Sen att Johanna åtals för dråp i värsta fall, vållande till annans död låter bättre då det hela var en olycks händelse. Vi måste lägga våra känslor åt sidan. Hade det här hänt för 10år sen hade det blivit villkorlig dom med 160tim sammhällstjänst som hårdaste straff. Vad har hänt med mitt underbara Sverige. Jag vill inte att Svea blir något nytt Usa usch fy så hemskt

Maja har varit med när en person mördats och inte kontaktat polis o dessutom ljugit i förhör av en anledning. För att hon underhåller saker. Hon är skyldig
Citera
2023-10-13, 20:18
Medlem
Pirellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Läs t ex förhöret med hennes ex. Hon kunde få spelet inne i en bil för att han missade en avfart.

Aldrig ens tänkt tanken på borderline.

Känns som att det borde funnits måååånga fler vittnesmål om galna humörsvängningar och en allmänt instabil människa. Svårt att dölja borderline, menar jag.

Johanna känns inte som en särskilt impulsiv människa heller, hon verkar ha rätt bra koll på när hon kan bete sig som ett psycho och när inte. Bland folk = duktig flicka.

Narcissist passar väl henne som handen i handsken?

Det är för övrigt kul att vara hobbypsykolog och det tycker jag att vi ska fortsätta med.
Citera
2023-10-13, 20:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Personligen tycker jag att Majas sinnesstämning har överdrivits väldigt i tråden, mycket tack vare att vissa tråddeltagare har lagt en enorm möda på att leta upp och överdriva Majas känslor.
Det kan nog ses som en mera objektiv bedömning att M:s humör har överdrivits och förvanskats in absurdum. - Oavsett vem som har framfört något negativt om M, har denne fått med sig en hel hejarklack.
Direkt applicerbart ute i det verkliga livet, det är de stämningar vi t ex ser ute på skolgårdar med fysisk och psykisk misshandel eller på arbetsplatser, mer dolt och sofistikerat då.

Jag är föga imponerad av det onödiga fördömandet och den uppskruvade stämningen.
Citat:
När vakten beskriver att tjejerna är bitchiga, så är det Maja som är den bitchiga. Eller att tjejerna hyste agg, då är det specifikt Maja som hyser agg.
Det är dessa rader som ligger till grund för ältandet om M som en bitch:

"Hur uppfattade du de 2 tjejerna under kvällen?
- Jag märkte inte av dem. De kändes barnsliga och drama queens. Jag såg dem prata mycket men hörde inte vad de såg. Vid samtalet med Tove var de bitchiga och hade ett agg."

Säkerhetsvakten uttalar sig som vittne och det är hans subjektiva bedömning av både J och M när de pratar med honom. Vem han tyckte var mest bitchig på en skala, är inget som framgår. Den stund hon, på J:s initiativ, går för att kolla efter T har fått orimliga proportioner, hon sägs se arg ut enligt bilden och hade därtill avfärdat någon vakt och tolkning läggs till tolkning.

Den s k hatsången har upprepats vid otaliga tillfällen som ytterligare ett bevis för att M avskydde T. Sanningen är den att M och en tjej vid namn M*riam sägs ha skrattat åt den vid ett tillfälle - hatade M*riam också T och att det är orsaken till att hon (hån) skrattar? - Småskratt eller gapflabb? Det saknas nyanser och oförmåga/ovilja att särskilja vad som är värt att uppmärksamma.

En annan vantolkning är att M är med och gnuggar sina händer när J planerar sina hämndaktioner och att hon säkert är mer insyltad än vad hon vill ge intryck av; spekulationer utan grund.

J har begått fler antisociala handlingar förutom bränderna, inkluderat en villa under renovering. M har underlåtit att berätta och det gäller fler än M. - J spred rädsla omkring sig med sitt nyckfulla humör och grälsjuka och ingen man säger emot, menar hennes vänner.

Utifrån vem J är så förväntar man sig att en tonårig tjej med en teoretisk begåvningsnedsättning, klart under genomsnittet, ska kunna se klarsynt på sin situation och ta förnuftiga beslut. - Det saknas verklighetsförankring.

Att med hjälp av viljan till förståelse, kunskap, självkännedom och empati lägga fram olika förklaringsmodeller för vad som kan dölja sig bakom, ett i utomståendes ögon, svårbegripligt beteende har alltför ofta tolkats som ett försvar av M och acceptans av agerandet i sig.

Att söka förstå vilka faktorer som kan påverka en individs beteende får aldrig förväxlas med naivitet eller sympati.
Citat:
Eller att någon fäller rasistiskt utalande till Maja och hon ger en arg blick. Ja, vem skulle inte göra det?

Ja, herregud, kanske hon däremellan var på strålande humör?
Analysen är på en svart/vit nivå. - Går det att vara på tillfälligt dåligt humör utan att ha mord i sinnet?
Citat:
Berusad kan hon ha varit till någon grad. Man behöver inte vingla som värsta fyllot för att känna att tankarna inte är med till hundra. Jag har tidigare redogjort utifrån L*ouise vittnesförhör och från Majas kontoutdrag ungefär hur mycket Maja har kunnat dricka. Tillräckligt för att man på några timmars intag ska känna av detta.
Hon borde ligga över 1.0 med kvällens intag. En kompis som såg henne på dansgolvet tyckte att hon var ganska berusad. - Men hur ska någon utomstående kunna avgöra berusningsgraden? En polis som J hade kontaktat därute fick intrycket att J var berusad, vilket hon inte var.
Trötthet och festande natten innan har gjort sitt till. Det är möjligt att känna sig mer påverkad än man är p g a allmäntillståndet.
Citat:
Bilden av Maja made in hell, är så uppskruvad och jag uppfattar det som att ni dras med av varandra, och faktiskt blir manipulerade till den helt överdrivna demon som hon beskrivs som.
Det har dragit iväg över alla gränser, men vem skulle erkänna det så här mot slutet. Till sist handlar allt om att fortsatt hålla sig till den egna gruppen och om möjligt propagera än mer för att bevara den egna ståndpunkten av M som jämbördig med J och skyldig till mord.
Citera
2023-10-13, 20:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Här hör man att Johanna kör förtängningskortet om varför hon angav grannen som den hon misstänkte för att ha med sig Toves mobil till McD.

Den sanningsenliga Johanna som också säger att eftersom Maja erkänt dumpningen, så trodde hon att Maja berättat sanningen, så därför ville hon också berätta sanningen. hela sanningen...så att deras historier skulle överensstämma.

Så manipultaivt Johanna kan lägga upp det.

Men inte många tror på att johannas tårar som kommer i rätten handlar om att det var så traumatiskt at kastas tillbaka till händelsen, att det är därför hon gråter.

Jag tror att de flesta känner att tårarna är för Johanna själv. Det traumatiska som hon säger ha kastats tillbaka till i förhören (mordet) det händer inte, utan det är u hon kastas tillbaka till förhörssituationen där Maja inte var den hon trodde, dvs hon har golat.

Tankarna på denna situation, det får Johanna att gråta, för det var så traumatiskt för henne själv då. Det tror jag att rätten förstår.

HR har inte läst FUP. De har bara lyssnat på TR-förhören. Jag är inte övertygad om att de har samma bild av J som vi har och direkt kan avgöra att tårarna är missvisande.
Jag tror dock inte att det har någon avgörande betydelse.

Citat:
Man kan också känna att Johanna verkar tycka synd om sig själv, att hon var helt själv i allt. Så traumatiskt...

Påminns återigen om hur Johanna berättar om hur mycket ångest hon får när hon är osams med andra. Hon måste reda ut saker.

Ja, det vet vi också hur det går till.

Faktum är att jag ror att Johanna på riktigt upplever sig som att det är synd om henne. Lite som ett barn som har gjort fel, men inte är så ledsen för vad de har gjort utan för att mamma och pappa säger till. Dumma...
Citera
2023-10-13, 20:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Av den enkla anledningen att man bara kan fastslå att M.H hjälpt till efter mordet, dvs när hon hjälper till att transportera bort och gömma kroppen. För att dömas för Medhjälp till mord så måste man hjälpt till före mordet. Då tänker du att M.H hjälpte till att locka med sig Tove innan mordet. Men det hon lockade med sig Tove till var ju för att konfrontera/misshandla henne. Med andra ord har då inte M.H haft uppsåt att hjälpa till med ett mord.

Maja har inte bevisligen lockat Tove från Nöjet.

Hon har gått in och kollat, gått ut för Tove.

Johanna säger själv att det är hon som frågar Tove om hon vill följa med. Hon säger också att Maja inte "säger emot".

Maja förnekar också kännedom om misshandelsplaner. Det är Johanna som säger detta.

Nu minns jag inte ordagrannt vad Johanna säger om det, men tror även där att Johanna säger att Maja inte hade några invändningar.

Vi har bara de misstänktas egna ord och inga hårda bevis här.
Citera
2023-10-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Kan det vara så att han sa fel och menade gravfridsbrott av normalgraden?

Maja ska ju "bara" ha hjälpt Johanna att bära ner Tove från lägenheten samt bära ut henne i skogen från bilen. Johanna hittar ju på en jävla massa mer otäckheter.
Ja så kan det vara att han sa fel
Citera
2023-10-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du, jag betackar mig för dina hobbypsykoanalyser av min person . Att du ens uttrycker dig som att HRs bedömning och frisläppande inte skulle passat min agenda tyder på att du själv ägnar dig åt projicering. Jag har nämligen ingen agenda - men nån verkar uppenbart ha ordet på tungan..?

Alla vet vad du går för, du har gjort dig känd - tro mig. Säg hej till publiken sybel!

Stå för dina moraliska värderingar istället för att tjafsa med mig. Du tycker ju att det är bra att stackars oskyldiga Maja får komma hem och pysslas om av familjen. Hennes prövning är förhoppningsvis över, eller hur? Det där lilla gravfridsbrottet är ju inte mycket att bråka om. Det var ju Johannas fel, Maja bara bar lite grann. Det hade kunnat vara en madrass eller nåt annat föremål, eller hur? Inte värre än så. Nu får stackars Maja pusta ut och gå vidare med sitt liv. Och familjen T*nnies har ju herregud en grav att gå till. Nu får de sluta gnälla. Eller hur, sybel?

Att som förälder behöva begrava sitt barn kan väl aldrig väga upp för dom våndor Maja har fått utstått, tack vare att Johanna har tänkt och tyckt åt Maja från dag en, Och gravfridsbrottet är väl inte mycket att orda om, kanske HR kan döma efter hur många meter Maja bar, bar hon Tove 20 meter så kan väl det stanna på villkorligt och böter. Vi måste ju tänka på vilka fruktansvärda trauman Maja varit utsatt för, Toves föräldrar har bara en grav kvar att gå till när dom vill prata med sin dotter.
Citera
2023-10-13, 20:41
Medlem
Citat:
Att inte se sina medmänniskor som jämlikar, det är att se sig som överlägsen.

Och diskussionen handlade inte om vad jag tror, utan vad de som tror på "Maja made in hell" tror.

Som jag ser det, lägger ni in "kissar i sängen" tillsammans med "undanhåller" sökande på "strippklubb" när Maja berättar att hon varit på stippklubb. Allt för att verka så enormt präktig.

Jag ser ett sjukligt hat mot en person där det inte är bevisat vad som har hänt.

Jag ser rasister och jag ser personer som bär på samma grad av hat som Johanna.
Jag ser personer som känner sig mindervärdiga och därför måste trampa på andra.

Väl skrivet. Så sant. Tråden har spårat ut sista tiden. Avel har påpekat det tydligt i en del inlägg. Maja beskrivs som Satan själv. Hela fallet bottnar ju i tankar om hat och hämnd. Så retoriken i tråden borde vara en annan.

(Jag har kollat lite i Lena W tråden sista veckorna. Kollat gamla inlägg. Och där uppstod också en hetsk ton särskilt mot Hannah. Som inte ens var åtalad för något. 'Bara' en kort häktning).
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-13 kl. 21:20.
Citera
2023-10-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
Maja har varit med när en person mördats och inte kontaktat polis o dessutom ljugit i förhör av en anledning. För att hon underhåller saker. Hon är skyldig

Det var nog ungefär så TR i Eksjö satt och resonerade oxå
Citera
2023-10-13, 20:46
Medlem
Kämpendahls avatar
Det var givet att hovrätten skulle mildra i vart fall Majas straff. Hovrättens ledamöter består till större del av jurister än av lekmän som i tingsrätten där domarna mest verkade baseras på känslor. Det var J som planerade allt och som var drivande. Oavsett hur det gick till så var Majas roll betydligt mindre deltagande, men ändå dömdes hon till livstids fängelse av tingsrätten, vilket var hål i huvudet. Som alltid, åklagaren ska bevisa någons skuld och det är svårt, för att inte säga omöjligt, att bevisa att hon skulle vara delaktig och med berått mod begått mord på Tove. Jag gissar att även J:s dom mildras och att hon döms för mord förvisso, men till 18-20 års fängelse istället för livstid.
Citera
2023-10-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Jag är inte förvånad över tramserierna i vårt rättssystem.

I mina ögon är Maja lika skyldig till mord som Johanna.

Tur att du inte är den som
dömer i Göta hovrätt då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in