2023-10-13, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckordie040
Hur bra vänner va egentligen Maja och Tove ?

Tror verkligen inte på något sätt att hon ville ha ihjäl henne.

Bra fråga.

Jag tror inte heller att Maja verkligen ville ta livet av Tove utan det var Johanna som ville ta livet av Tove efter att ha blivit förnedrad av Tove på en fest då de spelade ett spel och Johanna fick frågan Har du varit otrogen? Vet ej vad My sade då hon vittnade, men kommer ihåg att Tove skulle ha rest sig upp och sagt Det har har du visst då. Alltså jag tycker ju inte att man gör såsom Tove gjorde. Så antagligen är det Toves eget fel att hon blev mördad. Man tåler liksom inte vad som helst och inte speciellt att bli förnedrad inför sina vänner.
Citera
2023-10-13, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är väl ett erkännande fr Gillberg att Maja var vaken och till viss del medverkat /hjälpt J i badrum
Eller?
Jag är inte så insatt i allt som sas i HR
har bara hunnit läsa lite i efterhand

Kan det vara så att han sa fel och menade gravfridsbrott av normalgraden?

Maja ska ju "bara" ha hjälpt Johanna att bära ner Tove från lägenheten samt bära ut henne i skogen från bilen. Johanna hittar ju på en jävla massa mer otäckheter.
Citera
2023-10-13, 04:29
Medlem
Citat:
Jag håller med att de kunde vart mer allerta och borde ha kallat in mer vittnen och även förhört tjejerna lite mer pressat

Det känns nästan som ett lotteri i domstolar och att bedömningar/domar kan se väldigt olika ut beroendes på vem som dömer

Tingsrätten känns verkligen som ett lotteri med politiskt tillsatta nämndemän. Man kan ju sen överklaga så då kanske laguppställningen i tingsrätten är okej. I tingsrätten ska de ju godkänna skilsmässor och bouppteckningar mm. Dumt att slösa duktiga och välutbildade jurister på formalia.
Citera
2023-10-13, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Min gissning är att rätten ger Maja ett straff på ca 1,5 år, och att den tid hon då varit häktad kommer att motsvara den tid hon skulle varit fängslad, och att hon därför inte heller får något skadestånd.

Men det kan hända att hon får ett lägre straff. För 1,5 år för hennes gärning är ändå ganska högt, och då kan hon få skadestånd för den "övertid" som hon suttit häktad. Ersättningen utgör skadestånd för lite olika saker, för Majas del förmodligen huvudsakligen lidande, vilket initialt rör sig om ca 1000:-/dag.

Och så får vi inte glömma att som oftast behöver man inte sitta av hela tiden i fängelset för det straff som man har blivit dömd för utan man blir frisläppt tidigare än beräknat. Så Maja kanske inte behöver sitta av mer i straff.
Citera
2023-10-13, 04:41
Medlem
Citat:
Jag håller med att de kunde vart mer allerta och borde ha kallat in mer vittnen och även förhört tjejerna lite mer pressat

Det känns nästan som ett lotteri i domstolar och att bedömningar/domar kan se väldigt olika ut beroendes på vem som dömer

Bevisläget i hr var ju helt annorlunda än tr så inte konstigt domarna ändras isåfall
Citera
2023-10-13, 04:47
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Bra fråga.

Jag tror inte heller att Maja verkligen ville ta livet av Tove utan det var Johanna som ville ta livet av Tove efter att ha blivit förnedrad av Tove på en fest då de spelade ett spel och Johanna fick frågan Har du varit otrogen? Vet ej vad My sade då hon vittnade, men kommer ihåg att Tove skulle ha rest sig upp och sagt Det har har du visst då. Alltså jag tycker ju inte att man gör såsom Tove gjorde. Så antagligen är det Toves eget fel att hon blev mördad. Man tåler liksom inte vad som helst och inte speciellt att bli förnedrad inför sina vänner.

Så det är OK att vara otrogen och ljuga om det? Men det är inte OK om någon säger sanningen? Budbäraren förtjänar att dödas?
Citera
2023-10-13, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så det är OK att vara otrogen och ljuga om det? Men det är inte OK om någon säger sanningen? Budbäraren förtjänar att dödas?

Det är inte okej att vara otrogen och sedan också ljuga om det.

Man ställer sig inte bara upp och berättar det inför sina vänner. Det hade de i så fall kunnat ta privat.

Väldigt fult beteende av Tove.
Citera
2023-10-13, 05:11
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Bra fråga.

Ditt inlägg är det absolut sjukaste jag har läst på länge!!
Citera
2023-10-13, 05:13
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckordie040
Ja tycker inte hon ska vara hatad dom har kommit fram till att hon är oskyldig.

Nej Maja är inte oskyldig, hon kommer som minst att bli dömd för gravfridsbrott!!
Citera
2023-10-13, 05:29
Medlem
En fundering.

Får Polisen i detta skedet sätta in span eller avlyssning på, i detta fallet, Maja? Dvs samla in information för en eventuell prövning i HD? Eller ses ärendet som klart från Polisens sida?
Citera
2023-10-13, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Ditt inlägg är det absolut sjukaste jag har läst på länge!!

Jag instämmer helt. Känns som att Braskamin58 har något personligt med i det hela.
Citera
2023-10-13, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
En fundering.

Får Polisen i detta skedet sätta in span eller avlyssning på, i detta fallet, Maja? Dvs samla in information för en eventuell prövning i HD? Eller ses ärendet som klart från Polisens sida?

Vad tror du själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in