2023-10-13, 13:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
L*uise som står utanför med Maja uppfattar inte henne som upprörd. Enligt A*bins kompis som var med Tove på Nöjet var det Johanna och Tove som viftade med händer. Maja var passiv. Om Maja uppfattades som upprörd kan det ju också bero på att hon inte just då hade lust att gå in på Nöjet och kolla efter Tove. Som du mycket riktigt påpekar kommer Maja ut utan Tove och har heller inte samtalat med henne. Dessutom har vittnen olika uppfattningar om Majas eventuella upprördhet Tove nämner heller inget om Maja i sitt sms till A*bin.
Nej. Hon var väl lika lättlurad som dig.
Inte fan skulle de ha visat nån sämre sida när J de facto vill misshandla Tove.

Maja var upprörd enligt vakt hur mycket du än önskar nåt annat.

Påminner om ditt förslag om att Maja hade nog googlat på planscher ang Chat Noir i Paris.
Senast redigerad av develi 2023-10-13 kl. 13:37.
Citera
2023-10-13, 13:34
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Okej det säger du, märkligt resonemang. Ja jag håller ju inte med dig som du ser och har hon väl friats så har hon friats. Det får ju pöbeln vackert anamma. Eller skulle de hitta på saker och agera utifrån felaktiga grunder menar du? Det tror inte jag om jag ska vara ärlig även om det kan låta så i den här hagen.
Mordåtalet kommer hon inte att dömas för men gravfridsbrott döms hon helt säkert för, så att hon har friats helt är felaktigt.
Hon är frisläppt i väntan på DOM.
Löjligt att kalla folk Pöbeln bara för att man anser att Maja kom undan alldeles för lätt.

(Kanske dags att lägga undan spriten)
Citera
2023-10-13, 13:36
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Du tror inte att brott mot griftefriden i hennes register kommer vara negativt för henne? Skulle du anställa henne? ”Jaja de flesta har ju någon prick i registret 😂”

Det finns säkert någon pingstvän med eget företag som anställer henne. Föräldrarnas nätverk är stort.
Citera
2023-10-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hade åklagaren valt att kalla in entrévärden och någon vakt så hade rätten fått vetskap om Majas sinnesstämning en timma innan mordet. Dom hade då berättat att M setts upprörd gå in och ut flera gånger på Nöjet. Att hon visat agg och ville få Tove utslängd. Att hon stod med armarna i kors utanför entrén där det såg ut som hon väntade på någon. Dom hade också kunnat berättat att hon inte alls verkade särskilt berusad.

Ingen av ovanstående uppgifter ville Maja själv berätta om. Hennes version som rätten fick höra var att hon gick in nån gång på Nöjet för att leta efter Tove, på uppmaning av Johanna. Och hon var så berusad så det snurrade i skallen och vinglade i benen.

Varför var Maja upprörd? Var det för att Johanna pressade Maja att leta reda på Tove eller?
Citera
2023-10-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Om det inte är uppenbart kanske du har lust att knåpa ihop en rimlig förklaring till Maja Hellmans förehavanden innan, under och efter mordet. Jag har ställt frågan i tråden ett otal ggr men ingen har ens kommit i närheten av att lyckas. Jag tvekar på att det blir annorlunda med dig men låt höra.

"En rimlig förklaring"...problemet är ju att gemene Flashback-skrivare i allmänhet tycker att den enda "rimliga förklaringen" i ALLA mord-mål är att den utpekade ALLTID är skyldig, och att alla andra teorier/möjligheter/scenarior är helt orimliga.

Jag personligen tror absolut att M.H varit delaktig i detta på ett eller annat sätt. Men vad jag/vi tror är ju inte särskilt intressant när allt kommer till kritan! Men se det såhär:
Ser man till M.H stegräknare/hälsoapp så ser jag det som självklart att hon varit vaken/i rörelse (jag ser det också som tämligen orimligt att J.J tagit M.H mobil och haft den i sin besittning i samband med mordet). Men det är ju knappast att vederbörande varit vaken/i rörelse som är det enda man behöver styrka för att få någon fälld för Mord!? För här finns ju MÅNGA alternativa scenarior som man absolut inte kan utesluta; M.H kan ha gått undan för att inte bli inblandad/lägga sig i, hon kan ha blivit rädd eller chockad eller det kan t.o.m ha varit J.J som sagt åt henne att gå därifrån. Eller det kan rent av ha varit så att M.H anslutit till platsen och försökt avstyra mordet, men kommit för sent. Skall man då spinna vidare på om detta är "rimligt eller orimligt" så får man ju också lägga till i ekvationen att M.H varit rejält alkoholpåverkad, troligen nyvaken (i något skede av händelsen) och att hon nog hamnat i en oerhörd chock när hon hamnar i den situationen. Dessa komponenter är ju inte helt oviktiga när man vill prata om vad som är rimligt och realistiskt.

Då hamnar man i ett läge där ingenting av ovan nämnda går att motsäga - och kvar finns då endast J.J berättelse. Man skall då veta att praxis är oerhört tydlig med att ett utpekande av en medtilltalad skall värderas med stor försiktighet. Det är också en relevant fråga att ställa sig varför man skall diskvalificera J.J berättelse när det gäller dödssättet - men anse henne som fullt trovärdig och tillförlitlig i frågan om huruvida M.H deltog eller inte.

Så sammanfattningsvis: Ser man lite objektivt på bevisläget, juridisk praxis och de alternativa hypoteserna/scenarioerna så kan man inte säga att det är praktiskt taget uteslutet att det kan ha skett på något annat sätt än vad åklagaren påstår - Och kan man inte fastslå att det är praktiskt taget uteslutet så kan man inte döma M.H för detta.
Citera
2023-10-13, 13:41
Medlem
colis avatar
Frågan är väl vilken lärdom detta kan ge såväl Maja själv som andra kriminella åtalade?

låtsas att inget var ditt fel och det du överbevisats om gjorde du enbart för att någon annan bad dig

Uppge att du har trängt bort allt brottsligt du gjort - du är därför ren och oskyldig.

Om du säger att du sov kan du aldrig ha gjort något klandervärt.

Att påstå att du sov är alltid en reservutgång som rätten kan tro på.

Om du ljuger så länge att bevis förstörs kan du klara dig undan.

Hjälp akdrig utredarna - ljug och luras så länge du kan.

Skyll alltid ifrån dig, kasta någon annan under bussen, det kan lyckas och du får aldrig något straff för att du gör så
Senast redigerad av coli 2023-10-13 kl. 13:43.
Citera
2023-10-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här hör man att Johanna kör förtängningskortet om varför hon angav grannen som den hon misstänkte för att ha med sig Toves mobil till McD.

Den sanningsenliga Johanna som också säger att eftersom Maja erkänt dumpningen, så trodde hon att Maja berättat sanningen, så därför ville hon också berätta sanningen. hela sanningen...så att deras historier skulle överensstämma.

Så manipultaivt Johanna kan lägga upp det.

Men inte många tror på att johannas tårar som kommer i rätten handlar om att det var så traumatiskt at kastas tillbaka till händelsen, att det är därför hon gråter.

Jag tror att de flesta känner att tårarna är för Johanna själv. Det traumatiska som hon säger ha kastats tillbaka till i förhören (mordet) det händer inte, utan det är u hon kastas tillbaka till förhörssituationen där Maja inte var den hon trodde, dvs hon har golat.

Tankarna på denna situation, det får Johanna att gråta, för det var så traumatiskt för henne själv då. Det tror jag att rätten förstår.

Man kan också känna att Johanna verkar tycka synd om sig själv, att hon var helt själv i allt. Så traumatiskt...

Påminns återigen om hur Johanna berättar om hur mycket ångest hon får när hon är osams med andra. Hon måste reda ut saker.

Ja, det vet vi också hur det går till.

Faktum är att jag ror att Johanna på riktigt upplever sig som att det är synd om henne. Lite som ett barn som har gjort fel, men inte är så ledsen för vad de har gjort utan för att mamma och pappa säger till. Dumma...

'Den sanningsenliga Johanna som också säger att eftersom Maja erkänt dumpningen, så trodde hon att Maja berättat sanningen, så därför ville hon också berätta sanningen. hela sanningen...så att deras historier skulle överensstämma.'

Hmm.
Varför ändrade hon då på tidslingen?
Citera
2023-10-13, 13:42
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Med handen på hjärtat nu..

Hur många har inte stött på en dryg och kaxig jävel som bara leker med andra, och fått tanken att man borde sänka den jäveln, men aldrig vågat göra det?
Vågat? Det handlar väl mer om att människor med en hyfsat frisk uppväxt lär sig impulskontroll så att man inte bankar ner eller mördar någon som är dryg?
Citera
2023-10-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det är promenad EN gång om dagen (a´60 minuter)

Det är MINST 60min promenad om dagen.
Dem flesta häkten har 30-45min på morgonen och 30-45min på eftermiddag, oftast direkt efter frukost/middag.
Vissa häkten har promenad utöver dessa när tid och personal finnes.

Hon har inte haft det speciellt svårt där inne mer än att hon inte fått vara ute i samhället och haft mobil.
Citera
2023-10-13, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Mordåtalet kommer hon inte att dömas för men gravfridsbrott döms hon helt säkert för, så att hon har friats helt är felaktigt.
Hon är frisläppt i väntan på DOM.
Löjligt att kalla folk Pöbeln bara för att man anser att Maja kom undan alldeles för lätt.

(Kanske dags att lägga undan spriten)

Finns inte en droppe sprit här. Är det ditt sätt att försöka få övertag på folk och anklaga dem för saker för att du ska känna en chans? Patetiskt . Jag anser inte heller att maja kommit undan för lätt som du felaktigt skriver utan hon har däremot fått en korrekt upprättelse iom att mordåtalet är slopat. Rätt ska ju vara rätt eller vad säger du? Sedan vet jag att det fortfarande kommer en dom den 25 och det har hon ju redan med största sannolikhet suttit av +- någon månad. Jag har skrivit tidigare att hon får max 2 år för brott mot griftefriden. Så nu får du skutta iväg igen
Citera
2023-10-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Varför var Maja upprörd? Var det för att Johanna pressade Maja att leta reda på Tove eller?

Ja vad tror du? För att hennes bästis nästan åkte på däng såklart! Och inte av vem som helst, utan av tjejen som hennes kk visat intresse för helgen innan. Tjejen som hennes bästis tidigare försökt ha ihjäl med hennes vetskap. Tjejen som hon enligt hennes mamma inte hade en friktionsfri relation med.
Citera
2023-10-13, 13:49
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Ja det är ju sant, men i övrigt kommer ju samhället frysa ut henne och hennes familj.

Men herregud, Maja kommer från en rik familj och har den senaste mobilen, märkeskläder mm. försök häng med lite!
Hennes pappa är en framstående präst inom pingströrelsen!

Varför tror du och cern att Maja behöver hjälp från socialen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in