2023-10-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Braskamin58 är Rompers kompis .. lite osäker på om det är develis kompis också.

Tack för tips !
Citera
2023-10-13, 12:52
Medlem
Viva-ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Många har svårt att förstå att det är inte bara mord det handlar om och därmed inte ska få gå fri.
Ska hon frias på övriga punkter bara för att hon blir friad från mord?
OM hon nu blir friad vilket vi inte vet med tanke på att hon fortfarande väntar på domen.

Här syftade och svarade jag enbart på, angående en fällande dom för mord. Att hon erkänt och kommer att dömas för tex gravfridsbrott är ju ganska solklart, men det kan ju vara att hon redan suttit av straffet som häktad. Återstår att se.
Men att hon skulle fällas för mord, efter att ha sätts på fri fot, det tror inte jag på. Men även det lär visa sig med domen.
Citera
2023-10-13, 12:53
Bannlyst
Stackars Maja kommer gå en svår tid till mötes nu. Av stora delar av Pöbeln är hon dömd för evigt. Men det finns också de som inte dömt henne och de som är villiga att ge en andra chans. Det är till de senare grupperna hon måste söka sig och hålla övrigt ifrån sig de närmsta åren tills det börjar tunna ut.. hon kommer att bli igenkänd vart hon än tar sig så det enda vettiga det är ändå att stanna i vetlanda och jobba sig igenom det tänker jag. Hoppas verkligen att det kommer att gå bra för henne och att hon får rätt stöttning av ansvariga myndigheter och samhället. Fantastiskt att vi fick se lite äkta rättvisa tillslut.
Citera
2023-10-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Braskamin58 är Rompers kompis .. lite osäker på om det är develis kompis också.

Jag är inte någons kompis här.
Citera
2023-10-13, 12:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lägg det inte i det du inte diskuterat i grunden med ditt eviga överslätande om Maja.

Det är Maja som är på tapeten i aktuell diskussion bakåt och hon SER UPPRÖRD UT när hon letar efter Tove enligt vakten.

Jo, jag vet att du vill förbli oemotsagd, men nu är det här ett dsikussionsforum. Det finns helt enkelt inte en regel som säger att jag inte "får lägga mig i". Dessutom gäller dina egna flashbackregler aldrig dig själv konstigt nog.

Det är inte du som sätter regler här på flashback.

Som vanligt vrider du fokus på något som jag inte sa något om.

Du skriver:

"Det VAR Johanna som sagt till men det ÄR Maja som är upprörd."

Konflikten är som sagt Johannas. Och hon ber Maja gå in för att HON (Johanna) är arg. Maja blir hennes budbärare.

Men, Maja lockar inte med Tove utan ses på övervakningskameran gå ut flera minuter innan Tove kommer ut.
Citera
2023-10-13, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rätten har inte tagit hänsyn till Majas agerande runt att hon ska ha sagt till vakten att hon ville att Tove ska kastas ut.

Det finns inget som visar att mordet var planert, eller att Majas intention och agerande på Nöjet har med mordet att göra.

Om det däremot hade gått att bevsia något runt detta (planerat mord), tex att någon hade hört något, kanske dessa uppgifter runt vakterna hade setts på annat sätt ur bevissynpunkt.

Dessutom säger Johanna i rätten på fråga om Maja, att hon tror att Maja var en bit bakom när hon (johanna) pratar med vakten.

Man har konstaterat i domen att det var en konflikt sendan tidigare mellan Johanna och Tove och sedan att det var ett bråk på Nöjet mellan dessa två:

"Det framstår närmast som en ren tillfällighet att Johanna Leshem Jansson, Maja
Hellman och Tove träffades natten mellan den 15-16 oktober ute på restaurangen Nöjet
"
//
"Något inträffade inne på Nöjet mellan Johanna Leshem Jansson och Tove. Johanna Leshem
Jansson påstår att hon fick ett slag av Tove. Någon egentlig skada har dock inte Johanna
Leshem Jansson visat upp och inga direkta skador har dokumenterats i det rättsintyg som finns.
Albin Warrén har berättat att Tove i ett telefonsamtal kl. 01.49 för honom berättade att Johanna
Leshem Jansson slagit Tove och att Tove dessförinnan skulle ha sagt något till Johanna Leshem
Jansson. Albin Warrén har inte kunnat komma ihåg vad Tove sa. Tingsrätten anser dock att
uppgiften från hans polisförhör styrker att det som Johanna Leshem Jansson i denna del påstår.
Enligt polisförhöret skulle Tove ha sagt hur känns det att vara den sämsta människan på
jorden.
Utrett är också att Tove i ett sms till Albin Warrén kl. 01:08 skrev Johanna slog mig och att
Johanna Leshem Jansson hade en snapkontakt med en Tilda Freij om det som hände mellan
Johanna Leshem Jansson och Tove inne på nöjet. (se åklagarens sakframställan, dock ej
skriftlig bevisning.) Efter samtalet mellan Albin Warrén och Tove finns det ingen mer egen
uppgift från Tove.
Enligt den sammanställning av digitala spår som finns (sid 24 i aktbil 153) talar allt för att
Johanna Leshem Jansson, Maja Hellman och Tove anlände till Johanna Leshem Janssons
lägenhet på Storgatan 71 strax efter kl. 01.50 den 16 oktober 2022.[...]
"

Hade åklagaren valt att kalla in entrévärden och någon vakt så hade rätten fått vetskap om Majas sinnesstämning en timma innan mordet. Dom hade då berättat att M setts upprörd gå in och ut flera gånger på Nöjet. Att hon visat agg och ville få Tove utslängd. Att hon stod med armarna i kors utanför entrén där det såg ut som hon väntade på någon. Dom hade också kunnat berättat att hon inte alls verkade särskilt berusad.

Ingen av ovanstående uppgifter ville Maja själv berätta om. Hennes version som rätten fick höra var att hon gick in nån gång på Nöjet för att leta efter Tove, på uppmaning av Johanna. Och hon var så berusad så det snurrade i skallen och vinglade i benen.
Citera
2023-10-13, 12:55
Medlem
EnDumSosses avatar
Rättssäkerheten

Hur kan det vara så många fall av sånt här i Sverige, att det kan skilja sig så markant i hur domare dömer.
Från livstid till att bli friad
Det är helt sanslöst.
Det här börjar bli Det vanliga nu.
Man kan ju fråga sig hur många oskyldiga som blir dömda och hur många skyldiga som inte bli dömda öht.
Vilket jävla skämt.
Citera
2023-10-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jag har själv blivit illa behandlad av några personer. Och dem har jag slutat att bry mig om. Det kommer man längst med här i livet. Man kan liksom inte behandla andra hur som helst och sedan tänka usch det skiter jag i och att det inte kommer att hända mig någonting. Så sådant ska man aldrig ta för givet.

Jag tror vi alla blivit illa behandlade av andra någon gång. Skillnaden är hur man hanterar det. Nu finns det lagar och regler som reglerar hur man får behandla andra. Att slå misshandla och mörda någon är inte tillåtet då är det man själv som är problemet anser jag. Använd din verbala förmåga och säg ifrån. Eller anmäl om du blivit utsatt för brott.
Citera
2023-10-13, 12:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här hör man att Johanna kör förtängningskortet om varför hon angav grannen som den hon misstänkte för att ha med sig Toves mobil till McD.

Den sanningsenliga Johanna som också säger att eftersom Maja erkänt dumpningen, så trodde hon att Maja berättat sanningen, så därför ville hon också berätta sanningen. hela sanningen...så att deras historier skulle överensstämma.

Så manipultaivt Johanna kan lägga upp det.

Men inte många tror på att johannas tårar som kommer i rätten handlar om att det var så traumatiskt at kastas tillbaka till händelsen, att det är därför hon gråter.

Jag tror att de flesta känner att tårarna är för Johanna själv. Det traumatiska som hon säger ha kastats tillbaka till i förhören (mordet) det händer inte, utan det är u hon kastas tillbaka till förhörssituationen där Maja inte var den hon trodde, dvs hon har golat.

Tankarna på denna situation, det får Johanna att gråta, för det var så traumatiskt för henne själv då. Det tror jag att rätten förstår.

Man kan också känna att Johanna verkar tycka synd om sig själv, att hon var helt själv i allt. Så traumatiskt...

Påminns återigen om hur Johanna berättar om hur mycket ångest hon får när hon är osams med andra. Hon måste reda ut saker.

Ja, det vet vi också hur det går till.

Faktum är att jag ror att Johanna på riktigt upplever sig som att det är synd om henne. Lite som ett barn som har gjort fel, men inte är så ledsen för vad de har gjort utan för att mamma och pappa säger till. Dumma...
Mm, hon ska låsas in. Allra helst skulle hon tvångssteriliserats och gömts undan på mentalsjukhus, förslagsvis avdelning stormen...

Johanna gör inga fel, det är alla andra som gör fel och då m0ste hon tillrättavisa dom..

Johanna skriker inte heller, hennes ögon blir om möjligt ännu mörkare och hon beordrar och kräver i normal dov samtalston. En sån ton som gör att man inte säger emot.
Citera
2023-10-13, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Det var ett sanningsspel men det är totalt ointressant i det här läget.

Förtjänar Tove att mördas för det? Ditt resonemang är definitivt inte friskt någonstans..

Vad har du själv för tankar?

Var och en har själv sina tankar om vad det är som har hänt och varför.
Citera
2023-10-13, 13:03
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Stackars Maja kommer gå en svår tid till mötes nu. Av stora delar av Pöbeln är hon dömd för evigt. Men det finns också de som inte dömt henne och de som är villiga att ge en andra chans. Det är till de senare grupperna hon måste söka sig och hålla övrigt ifrån sig de närmsta åren tills det börjar tunna ut.. hon kommer att bli igenkänd vart hon än tar sig så det enda vettiga det är ändå att stanna i vetlanda och jobba sig igenom det tänker jag. Hoppas verkligen att det kommer att gå bra för henne och att hon får rätt stöttning av ansvariga myndigheter och samhället. Fantastiskt att vi fick se lite äkta rättvisa tillslut.

Med såna här domar kommer pöbeln ta saken i egna händer. Hon är inte säker i Vetlanda.
Citera
2023-10-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Socialen hjälper ju med bidrag och allt såklart. Det är ju synd om henne..

Ja det är ju sant, men i övrigt kommer ju samhället frysa ut henne och hennes familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in