2023-09-19, 13:04
Medlem
Läste lite om anknytningsstörning som Ju Maja har och har gått i terapi för. Pga adoptionen.
Här är ett utdrag om reaktiv anknytningsstörning (RAD) den är översatt till dålig svenska men här är ett utdrag:

De anknytningsfrågor som barn med reaktiv anknytningsstörning upplever vanligtvis eftersom de inte tillhandahölls som spädbarn eller småbarn. Därför har de ofta svårt att lita på någon vuxen att tillgodose sina behov eller skydda dem. Deras beteende innebär ofta manipulation, stjäla, ljuga, aggression, impulsivitet och kontrollera beteenden. Dessa verkar vara hanteringsmekanismer som gör att de känner sig säkra. Om de lämnas obehandlade kan symtomen sträcka sig bortom tidig barndom. I själva verket kan störningen sträcka sig till vuxen ålder i vissa fall.

https://sv.graphistik.com/is-reactive-attachment-disorder-adults-real

Här står ännu mer. Från sidan 38 beskrivs problem med adopterade och familjehemsplacerade barn.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1040130/FULLTEXT01.pd
Citera
2023-09-19, 13:14
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Läste lite om anknytningsstörning som Ju Maja har och har gått i terapi för. Pga adoptionen.
Här är ett utdrag om reaktiv anknytningsstörning (RAD) den är översatt till dålig svenska men här är ett utdrag:

De anknytningsfrågor som barn med reaktiv anknytningsstörning upplever vanligtvis eftersom de inte tillhandahölls som spädbarn eller småbarn. Därför har de ofta svårt att lita på någon vuxen att tillgodose sina behov eller skydda dem. Deras beteende innebär ofta manipulation, stjäla, ljuga, aggression, impulsivitet och kontrollera beteenden. Dessa verkar vara hanteringsmekanismer som gör att de känner sig säkra. Om de lämnas obehandlade kan symtomen sträcka sig bortom tidig barndom. I själva verket kan störningen sträcka sig till vuxen ålder i vissa fall.

https://sv.graphistik.com/is-reactive-attachment-disorder-adults-real

Här står ännu mer. Från sidan 38 beskrivs problem med adopterade och familjehemsplacerade barn.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1040130/FULLTEXT01.pd

Var framkommer det att Maja "har" anknytningsstörning och att hon gått i terapi för det? Lyckades inte hitta det i FUP.
Citera
2023-09-19, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har fetmarkerat några rader i Majas beteende som jag själv har slagits av. Hennes flacka beteende runt vad som borde vara känslosamma delar, och de felaktiga eller uteblivna reaktionerna på Toves död och dumpningen av kroppen sticker ut. Det är som en falsk ton i en melodi, det skär genom märg och ben när man läser FUP eller lyssnar på rättegången. Vad är fel på människan? tänker man. Hon har inget normalt känsloregister, hon har ingen empati med andra. Att Tove är död verkar betyda lika mycket som att mjölken är slut.

Jag reagerar på när vissa i tråden säger att Johanna har förvridit Majas moraliska kompass. Vilken kompass då?? Hon verkar vara utan moralisk kompass. Snarare har Maja hittat hem. Inför Johanna behöver inte Maja låtsas som om hon hade en moralisk kompass.

Jag tycker du är spot on i din spoiler. Maja styr sina föräldrar med sin offerkofta och sin ansvarslösa, krävande person. De vågar inte säga ifrån trots att de misstänker att Johanna är dåligt sällskap (hittar sprayburkar i Majas väska), de curlar henne och vet samtidigt att hon ljuger dem rätt upp i ansiktet om hon har lust.

Som tack för kaffet har hon nu släpat dem i smutsen och tvingat dem att utstå allmän förnedring. Har hon nån gång tänkt på sina föräldrar när hon har stöttat Johanna i att bränna inne andra människor? Det tror jag inte. Jag tror inte hon har tänkt mer på sin egen familj än vad hon har tänkt på Toves familj. Hennes föräldrar är servicemänniskor i hennes liv som hon inte har nån större känslomässig bindning till. Det är enbart Johanna som Maja har haft en känslomässig bindning till.

Det där är inte helt ovanligt hos adopterade har jag förstått efter en del läsande på diverse forum. Dom ser dom biologiska föräldrarna som sina riktiga, även om dom aldrig träffat dom. Adoptivföräldrarna ses bara som några som försåg dom med mat, kläder och tak över huvudet. Den riktiga kärleken finns inte där.
Sen är det såklart inte så för alla.
Ju mer man hör och läser om internationella adoptioner ju mer tveksam blir man till det.
Vill man läsa mer så finns kontot ”Stulen identitet” på Instagram och Facebook.
Finns även en podd på Spotify som heter ”Den talande tystnaden” som tar upp dom frågorna.
Citera
2023-09-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så du medger att du ljuger om vad jag skrivit. Ingenstans stod "enkom" och "inget annat". Varför håller du på så?

Det finns för övrigt ingen anledning att misstro den uppgiften. Att Maja sov över hos Johanna var inget ovanligt, det har många vittnat om.

Här medges ingeting! Du hänger dig upp på mitt ordval istället för att erkänna att du tidigare i tråden just skrivet att ”M gick bara hem till J för att sova”.
Du har inte ett enda bevis för vad du själv sitter o påstår. Plus anser jag efter ha läst dina inlägg att du är oerhört oprofessionell i ditt bemötande mot andra här på detta forum.
Du besitter inga sanningar i detta målet.
Här är det fritt att spekulera utan att du ska slänga personliga kränkningar till dem som inte tycker som du. Egentligen har du ett Johanna beteende, ett antingen tycker vi som du lr är vi dumma lögnare.
Låt människor spekulera bäst dem vill. Du sanning är inte den riktiga.
Citera
2023-09-19, 13:40
Medlem
Citat:
Var framkommer det att Maja "har" anknytningsstörning och att hon gått i terapi för det? Lyckades inte hitta det i FUP.

Sidan 1129. Försöker kopiera ett utdrag men allt hänger sig på mobilen.
Citera
2023-09-19, 13:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Tack, jag kollar själv.

EDIT:
Kan inte se att det framgår någon sådan diagnos där. Hon har gått hos psykolog men samtidigt berättar hon om en barndom som inte alls präglas av anknytningsstörning.

Citat:
F: Och vet du Maja vi börjar så långt bak så vi skulle egentligen vilja veta lite om dig, alltså
hela din uppväxt och barndom och alltihopa och så mycket har vi förstått eller jag tror i alla
fall vi har förstått du är adopterad?
M: Mmm.
F: Ja var kommer du ifrån?
M: Sydafrika.
F: Sydafrika. Börjar där, berätta om dig.
M: Eh, nej men jag är adopterad från Sydafrika, adopterades när jag var nio månader eller jag
kom till Sverige när jag var nio månader och innan, innan adoptionen och det så ja så blev jag
först lämnad av min biologiska mamma till en, ja vad heter det, till en dagmamma typ. Bodde
hos henne och sen blev jag flyttad till ett barnhem och därifrån till mina föräldrar, ja till
Sverige. Ja. Eh…
F: Hur skulle du vilja beskriva din uppväxt?
M: Eh, jag skulle säga att den har varit väldigt bra så. Tryggt hem, ja, kärleksfull familj. Eh,
men jag har haft mycket problem med mig själv och så där. Mycket tillitsproblem, orolig,
stressad och av psykologsamtal och sånt så har vi kommit fram till att det en stor del av det
beror på adoptionen då och det uppbrott som jag fick göra när jag var så liten som jag inte
kommer ihåg men som ändå har satt djupa spår emotionellt då. Eh, ja jag och min bror lekte
konstant tillsammans. Eh, ja jag gick på dagis eller förskola säger man ju nu. Trivdes där. I
början så var det lite, ja jag tyckte det var jobbigt att lämna mamma och pappa och så där
men ja ju längre tiden gick så gick det bättre och jag kände mig trygg och ja.
Senast redigerad av flashmaner 2023-09-19 kl. 13:52.
Citera
2023-09-19, 13:44
Medlem
Citat:

Sidan 1149 pratar hon också om anknytningsstörningen.
Citera
2023-09-19, 13:56
Medlem
: Nej.
F: Okej, då så. Men du Maja vi tänkte så här att när vi träffades vi förra gången så pratade vi lite om det här med din bakgrund och relationer och så och vi tänkte knyta på där lite till. Och vi tänkte att vi skulle prata om din relation till din familj. Så jag tänker att vi lämnar väl över ordet till Maja så får du berätta själv hur du, och sen ställer vi frågor till dig efterhand.
M: Mmm. Eh, men min familj består av pappa Jörgen, mamma Caroline och sen min storebror Isak. Isak är också adopterad från Sydafrika. Eh, jag skulle säga att jag har, ja men de senaste åren ändå haft en bra relation till mamma och pappa. Eh, jag har ju, ja men, eh, vad säger man? Eh, på grund av adoptionen vad jag har kommit fram till med min psykolog men jag har haft anknytningsproblem och jag har inte känt mig älskad och det är inte för att mamma och pappa inte har visat kärlek utan för att jag, ja men det har varit svårt helt enkelt för jag har inte älskat mig själv. Eh, så under min uppväxt har jag mått väldigt dåligt över det och jag är väl lite svag, vi var inte lika nära då som vi är nu och så. Eh, ja min bror vi var väldigt nära när vi var små. Vi lekt hela tiden och var, ja jag fick vara med honom och hans kompisar och så. Men sen när han kom in i tonåren så slutade han prata typ och ja alltså, jag ska inte säga att vi har en dålig relation men det, ja vi pratade inte jättemycket med varandra så. Vi är väldigt olika också. Eh, ja.
F: Du beskriver att din relation till dina föräldrar har blivit bättre, alltså den är bättre nu än vad den var innan eller du känner så i alla fall. På vilket sätt eller vad är det som har skapat den situationen tror du?
M: Ja men det var sen när jag blev utmattningsdeprimerad då och jag, ja men då förstod jag liksom att mamma och pappa kommer liksom aldrig lämna mig. De älskar mig liks

Det verkar ju ha blivit bättre. Men hur är hennes egen förmåga till empati för andra människor? Den verkar inte finnas. Det är inte ondska heller, det bara liksom saknas på nåt sätt. Som färgblindet.
Citera
2023-09-19, 13:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Sidan 1149 pratar hon också om anknytningsstörningen.

Jaha ja, det är lite dubbelt, på sid 1129 pratar hon om ett tryggt och kärleksfullt hem i barndomen. Men på sid 1149 blir det till en bra relation med föräldrarna "de senaste åren".
Citera
2023-09-19, 14:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Det verkar ju ha blivit bättre. Men hur är hennes egen förmåga till empati för andra människor? Den verkar inte finnas. Det är inte ondska heller, det bara liksom saknas på nåt sätt. Som färgblindet.

Jag kan inte säga att jag sett tecken på att Maja saknar empati. Jag vet att vissa vill peka på tiden det tog innan hon berättade om mordnatten. Men det är alldeles för många faktorer inblandade i det för att man skall kunna dra en sådan slutsats på bara det.

Maja verkar ha befunnit sig, och befinna sig, väldigt långt ner på Maslows behovstrappa. Hon har inte ens kunnat ta klivet till steg 2, trygghet. Och vips står hon framför en bekants döda kropp och dagen efter buras hon in. En tjej som i vanliga vardagliga situationer "låser sig" när hon blir pressad.
Snacka om att hon låste sig här. Inte undra på att det tog lång tid innan förhörsledarna låste upp henne.

Hade Maja saknat empati hade hon och Johanna levt livet på en pinne, på riktigt tillsammans utförande mordbränder, kasta folk över balkonger och så vidare. Men det där ville Maja inte vara med på.
Också detta att hon hade dessa anknytningsproblem tyder på att hon har ett behov av kärlek i sitt liv som folk utan empati inte har.
Citera
2023-09-19, 14:05
Medlem
Citat:
Om de andra som fått höra av Johanna att hon skall elda eller mörda inte förväntas förstå att Johanna menar allvar, så kan knappast Maja heller förväntas förstå det.

Det är bara Maja-hatare som kräver att Maja skall veta och förstå allt som inga andra förväntas veta eller förstå.

När kommer du att inse att Maja är en av förövarna? Maja hatare hit o Maja hatare dit hjälper dig tyvärr inte. Du uttrycker dig som att du har en inre källa till hur Maja till 100% tänker/tänkte. Hur kan du vara 100%? Det kan väl inte undgå dig när du läser förhören med Maja att hon är skyldig?
Vad baserar du din skit på?
Visst, det finns somliga människor som t o m vill gifta sig med en mördare för att dem vägrar tro att dem är skyldiga. Kanske tillhör du den gruppen av individer!
Personligen, efter hängt med här sedan starten, har jag inte stött på en enda ”Maja hatare”som du kallar dem. Du däremot attackerar andra som försöker ha en diskussion om detta förfärligt hemska fallet.
Människor får! spekulera utan att du ska kasta smädeord mot dem!
Citera
2023-09-19, 14:31
Avslutad
Citat:
Jag kan inte säga att jag sett tecken på att Maja saknar empati. Jag vet att vissa vill peka på tiden det tog innan hon berättade om mordnatten. Men det är alldeles för många faktorer inblandade i det för att man skall kunna dra en sådan slutsats på bara det.

Maja verkar ha befunnit sig, och befinna sig, väldigt långt ner på Maslows behovstrappa. Hon har inte ens kunnat ta klivet till steg 2, trygghet. Och vips står hon framför en bekants döda kropp och dagen efter buras hon in. En tjej som i vanliga vardagliga situationer "låser sig" när hon blir pressad.
Snacka om att hon låste sig här. Inte undra på att det tog lång tid innan förhörsledarna låste upp henne.

Hade Maja saknat empati hade hon och Johanna levt livet på en pinne, på riktigt tillsammans utförande mordbränder, kasta folk över balkonger och så vidare. Men det där ville Maja inte vara med på.
Också detta att hon hade dessa anknytningsproblem tyder på att hon har ett behov av kärlek i sitt liv som folk utan empati inte har.
Maja har redan under 2021 varit engagerad i att ge Johanna ett falskt alibi vid mordförsöket på Hampus. Så det är inte så att ”vips står hon inför en död kropp”. Att folk ska dö har varit ett pågående projekt under 1,5 år för Maja och Johanna. Det verkar inte ha hämmat Maja på något sätt, hennes egen mamma säger ju att Maja har blommat upp under vänskapen med Johanna. Såatteh… eh… eh… ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in