Citat:
Ursprungligen postat av
Shvetsiya
Det verkar ju ha blivit bättre. Men hur är hennes egen förmåga till empati för andra människor? Den verkar inte finnas. Det är inte ondska heller, det bara liksom saknas på nåt sätt. Som färgblindet.
Jag kan inte säga att jag sett tecken på att Maja saknar empati. Jag vet att vissa vill peka på tiden det tog innan hon berättade om mordnatten. Men det är alldeles för många faktorer inblandade i det för att man skall kunna dra en sådan slutsats på bara det.
Maja verkar ha befunnit sig, och befinna sig, väldigt långt ner på Maslows behovstrappa. Hon har inte ens kunnat ta klivet till steg 2, trygghet. Och vips står hon framför en bekants döda kropp och dagen efter buras hon in. En tjej som i vanliga vardagliga situationer "låser sig" när hon blir pressad.
Snacka om att hon låste sig här. Inte undra på att det tog lång tid innan förhörsledarna låste upp henne.
Hade Maja saknat empati hade hon och Johanna levt livet på en pinne, på riktigt tillsammans utförande mordbränder, kasta folk över balkonger och så vidare. Men det där ville Maja inte vara med på.
Också detta att hon hade dessa anknytningsproblem tyder på att hon har ett behov av kärlek i sitt liv som folk utan empati inte har.