Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Om det inte är uppenbart kanske du har lust att knåpa ihop en rimlig förklaring till Maja Hellmans förehavanden innan, under och efter mordet. Jag har ställt frågan i tråden ett otal ggr men ingen har ens kommit i närheten av att lyckas. Jag tvekar på att det blir annorlunda med dig men låt höra.
"En rimlig förklaring"...problemet är ju att gemene Flashback-skrivare i allmänhet tycker att den enda "rimliga förklaringen" i
ALLA mord-mål är att den utpekade
ALLTID är skyldig, och att alla andra teorier/möjligheter/scenarior är helt orimliga.
Jag personligen tror absolut att M.H varit delaktig i detta på ett eller annat sätt. Men vad jag/vi tror är ju inte särskilt intressant när allt kommer till kritan! Men se det såhär:
Ser man till M.H stegräknare/hälsoapp så ser jag det som självklart att hon varit vaken/i rörelse (jag ser det också som tämligen orimligt att J.J tagit M.H mobil och haft den i sin besittning i samband med mordet). Men det är ju knappast att vederbörande varit vaken/i rörelse som är det enda man behöver styrka för att få någon fälld för Mord!? För här finns ju MÅNGA alternativa scenarior som man absolut inte kan utesluta; M.H kan ha gått undan för att inte bli inblandad/lägga sig i, hon kan ha blivit rädd eller chockad eller det kan t.o.m ha varit J.J som sagt åt henne att gå därifrån. Eller det kan rent av ha varit så att M.H anslutit till platsen och försökt avstyra mordet, men kommit för sent. Skall man då spinna vidare på om detta är "rimligt eller orimligt" så får man ju också lägga till i ekvationen att M.H varit rejält alkoholpåverkad, troligen nyvaken (i något skede av händelsen) och att hon nog hamnat i en oerhörd chock när hon hamnar i den situationen. Dessa komponenter är ju inte helt oviktiga när man vill prata om vad som är rimligt och realistiskt.
Då hamnar man i ett läge där ingenting av ovan nämnda går att motsäga - och kvar finns då endast J.J berättelse. Man skall då veta att praxis är oerhört tydlig med att ett utpekande av en medtilltalad skall värderas med stor försiktighet. Det är också en relevant fråga att ställa sig varför man skall diskvalificera J.J berättelse när det gäller dödssättet - men anse henne som fullt trovärdig och tillförlitlig i frågan om huruvida M.H deltog eller inte.
Så sammanfattningsvis: Ser man lite objektivt på bevisläget, juridisk praxis och de alternativa hypoteserna/scenarioerna så kan man
inte säga att det är praktiskt taget uteslutet att det kan ha skett på något annat sätt än vad åklagaren påstår - Och kan man inte fastslå att det är praktiskt taget uteslutet så kan man inte döma M.H för detta.