2023-10-11, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
På vilket sätt påverkar du smaken? Menar du att samma läskedryck smakar olika beroende på om den är på PET-flaska, aluminiumburk eller glasflaska? Finns det smaktester på det?

Plastfilmen i aluminiumburken absorberar smaken, "lite" enligt cocacola, PET flaskan ändrar smaken på grund av acetaldehyden i plasten.

Jag har inte gjort något blind smaktest, jag vet att det smakar bättre i glas. Jag påstår inte att cocacola är vidrigt i PET men smaken är helt klar bättre från glas.
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-10-11 kl. 20:23.
Citera
2023-10-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
läsk e för små barn. dock håller ja med om att öl o sprit o vin e godare på glas flaska än plast. tror de e dels psykologiskt att glaset känns mer premium samt att plasten släpper ifrån sig kemikalier o bi smak :P
Nu tänker jag vara lite uppkäftig här... Men vill fråga hur det kommer sig att du anser att man som vuxen ej kan dricka läsk? Tycker du detsamma om karameller, kakor och chokladpraliner med?
Jag och diverse folk jag känner konsumerar läsk då och då och tycker inte att det är märkvärdigt. Jag har fördomen att de som anser att man inte "kan" göra det och det som vuxen är osäkra i sig själv, och väldit rädda att uppfattas som infantila.
Ett tips: nästa gång du besöker en pizzeria eller en hamburgeria, välj en Trocadero, Cola eller Pommac till käket, och drick den med värdighet som den myndiga kvinna eller man du är!

Jag kunde kontra med att påstå att öl, sprit och vin är för rännstensalkisar. Keijo som lever på soc och sitter varje dag vid bänken framför Bolaget. Men det blir dubbelmoral då jag själv inte är absolutist...

Men nu skall jag sluta vara uppkäftig och säga att jag tror att du är något på spåret med både att glas känns finare och att plasten ger bismakande kemikalier. Jag har vissa muggar och glas i plast som är praktiska vid picknick och resor, men tro fan att alla drycker smakar sämre i dem. Och precis samma känsla när man dricker direkt ur flaska med.
(Även plåtburkar ger en bättre smak än plastflaskor, men glas hamnar på första plats!)
Citera
2023-10-11, 20:31
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Plastfilmen i aluminiumburken absorberar smaken, "lite" enligt cocacola, PET flaskan ändrar smaken på grund av acetaldehyden i plasten.

Jag har inte gjort något blind smaktest, jag vet att det smakar bättre i glas. Jag påstår inte att cocacola är vidrigt i PET men smaken är helt klar bättre från glas.

Nu frågade jag av intresse så det vore intressant om "The Coca-Cola Company" verkligen erkänt detta.
För då måste det ju gälla även kända drycker som Sprite och Fanta.
Har du någon länk?
Citera
2023-10-11, 21:02
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Även jag föredrar glasflaska (syftar väl främst på öl, men även glasflaska för läsk känns lite trevligare).

Däremot sprids det en del myter i den här tråden; burkläsk/burköl smakar inte sämre pga kemikalier som sipprar ut i drycken. Tvärtom, på en kemisk nivå är burkar mycket bättre. De är inte plastburkar som många verkar tro, det är endast aluminium på insidan. Burkar är faktiskt att föredra rent kemiskt, då UV-ljus inte kan nå insidan och bryta ned vissa ämnen i drycken.

Glass är godare då det känns lyxigare. Det är endast inbillning, men känslan är ju inte mindre riktig för det.
Fel. Aluminiumburkar har ett lager plast mellan innehållet och aluminiumburken.
Citera
2023-10-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Jag saknar även coca cola i större burkar, är det någon som kommer ihåg dom? Fanns nästan jämt på de lokala pizzeriorna.

Japp jag minns sådana. De jag minns var nog 50cl? För min del så var det inte på pizzera utan någon turk/kina-kiosk och då inte goda - utan med någon vag märklig bisak av "bly"
Citera
2023-10-11, 23:21
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
Japp jag minns sådana. De jag minns var nog 50cl? För min del så var det inte på pizzera utan någon turk/kina-kiosk och då inte goda - utan med någon vag märklig bisak av "bly"

Jaha, nej det kommer inte jag ihåg. Dom smakade nog som vanligt. Eller så är det för att jag var barn och allt sött och slibbigt var gott.
Citera
2023-10-11, 23:24
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Läsk är alltid godare i glasflaska även öl och mjölk blir godare
Mjölk i flaska? Måste nog bara finnas att hitta ute på vischan, va?
Citera
2023-10-12, 02:23
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Nu tänker jag vara lite uppkäftig här... Men vill fråga hur det kommer sig att du anser att man som vuxen ej kan dricka läsk? Tycker du detsamma om karameller, kakor och chokladpraliner med?

Allt är onyttigt med mycket socker. Men precis som det av många av oss i tråden (och i övrigt i samhället skulle jag våga påstå) uppfattar det som barnsligt och ovuxet att dricka sockerläsk, så uppfattas det nog rätt gubbigt/tantigt/pensionärsmässigt att äta praliner och småkakor.
Citera
2023-10-12, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Allt är onyttigt med mycket socker. Men precis som det av många av oss i tråden (och i övrigt i samhället skulle jag våga påstå) uppfattar det som barnsligt och ovuxet att dricka sockerläsk, så uppfattas det nog rätt gubbigt/tantigt/pensionärsmässigt att äta praliner och småkakor.
Ja, men det blir något som haltar i den kontexten. Personen jag svarade förespråkade öl, vin och sprit och detta kan ju inte heller riktigt betraktas som nyttigt som reguljär måltidsdryck...
Ramlösa/vichyvatten eller rent kranvatten (som ju har god kvalitet i Sverige) samt mjölk får anses vara de nyttigare alternativen.
Men ändå, då och då vill man unna sig sockerdricka, Coca Cola, Fanta, Pommac, Festbrus och likande härligheter. Och småkakor till kaffet eller teet, det är väl en självklarhet i både Sverige, England och Eritrea?
Och att sjukna ned i skinnfåtöljen i morgonrock med en kartong chokladpraliner en härlig, ledig dag...det är en rättighet!

(Jag är nog mer av en livsnjutare än en renlevnadsmänniska, men kompenserar åtminstone detta med långa skogspromenader minst en gång per vecka, och cykelturer.)
Senast redigerad av TracyBeaker 2023-10-12 kl. 03:18. Anledning: Stavfel.
Citera
2023-10-12, 03:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp

Där är du ju!

Tycker att vi hade en bra dust här igår. WT vs Hipster. Synd att vi inte hade fritt spelrum. Vi möts säkert igen.

Måste dock fortsätta med att smygfäktas lite. Du verkar sätta etiketter på det mesta och gör korridoren onödigt smal för dig själv.

Om du måste hugga en barnslig sockerdricka, vilken väljer du (topic)?

Om du måste dricka en bira direkt från flaskan kl 10, vilken tar du? Inga glas finns att tillgå i parken (topic).

Miljonfrågan: Vad är man om man dricker en trocadero till småkakor? Barnslig eller gubbig?

Berätta. Du kan inte fly nu.

EDIT: Många edits nu, är lite halvskev.
Senast redigerad av asdman123 2023-10-12 kl. 04:01.
Citera
2023-10-12, 03:48
Medlem
Gudpappsens avatar
kall Cuba-Cola i glasflarra är ju typ det bästa som finns!
Citera
2023-10-12, 04:06
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Något utav det bästa jag vet när det gäller läsk är i sådana backar. Det är inte många butiker kvar som har en röd back med annat än vatten i dag. Införskaffade igår champis, trocadero, cuba cola, fruktsoda, sockerdricka, m.m på back och det är fantastiskt gott. Är starkt emot plast. Det är as dåligt, förstör smaken och kan inte mäta sig med läsk på glasflaska.

Vad tycker ni? Har era butiker kvar de röda backarna med riktigt svensk läsk?

Håller med. Glasflaska är en fröjd för sinnena
Det är väl bättre för miljön också. De återanvänder dem.
Undrar varför det blivit mindre av detta.
Skönt med en sådan här soft tråd mitt i apokalypsen av allt som sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in