2023-10-11, 11:31
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Håller med dig. Öl ska komma på glasflaska och hälles upp i ett ölglas på fot, eller i värsta fall i ett vinglas. Det är så jag vill avnjuta öl i alla fall.

Läsk och saft bälgade jag också i mig i min ungdom, men smaken har väl mognat.

Japp, har främst öl i ölglas på fot eller i pint-glas (beroende på öltyp). Är endast vin som jag har på vinglas (föredrar oftast tulpan-formade vinglas).

Den enda ölburken som jag uppskattar är Guinness Draught som har en kvävgaspatron i botten på sina aluburkar (fö. ett exempel på en öl som jag föredrar pint-glas till). Detta går ju inte att få till på flaska. Men annars så är ju glasflaskor helt klart att föredra för både öl och vin.
Citera
2023-10-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Jag såg youtube-klippet. Men jag förstår inte varför man har en plastfilm på insidan av aluminiumburken?

Syra får aluminium att fällas ut och ge missfärgning och bismak, och nyttigt är det väl inte heller.
Citera
2023-10-11, 11:52
Medlem
Cervidaes avatar
Även jag föredrar glasflaska (syftar väl främst på öl, men även glasflaska för läsk känns lite trevligare).

Däremot sprids det en del myter i den här tråden; burkläsk/burköl smakar inte sämre pga kemikalier som sipprar ut i drycken. Tvärtom, på en kemisk nivå är burkar mycket bättre. De är inte plastburkar som många verkar tro, det är endast aluminium på insidan. Burkar är faktiskt att föredra rent kemiskt, då UV-ljus inte kan nå insidan och bryta ned vissa ämnen i drycken.

Glass är godare då det känns lyxigare. Det är endast inbillning, men känslan är ju inte mindre riktig för det.
Citera
2023-10-11, 12:02
Medlem
WatchItNows avatar
Ofattbart konkande med tungt glas.

Å andra sidan, restauranger som serverar Cola på burk är avskyvärda och jag går aldrig dit. Cola ska serveras i Cola-flaska, smakar "dubbelt så gott". Ögat styr smaken mer än man tror.
Citera
2023-10-11, 12:04
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu dricker inte jag knappt läsk, blir typ två läsk om året 33 cl. Men när jag var liten på 80 talet så kom drickabilen en gång i veckan eller varannan vecka och då köpte vi en eller två backar därifrån som stod i källaren.

Idag så dricker jag öl, och då ska det helst vara på glasflaska. Plastflaska går bort helt.

Underbara minnen! Sen kom glassbilen också, den var om möjligt ännu populärare
bland ungarna! Men detta var något senare i tiden.

Ja, all dryck ska vara på flaska, undantaget öl som även går bra på burk. På plastflaska dricker bara orker och svagbegåvade.
Citera
2023-10-11, 12:18
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Jag älskar gamla hederliga coca cola i glasflaska. Iskall ska den serveras, fyfan vad gott . Synd att flaskorna är så svåra att hitta idag.

Jag saknar även coca cola i större burkar, är det någon som kommer ihåg dom? Fanns nästan jämt på de lokala pizzeriorna.

25cl eller 33an?
Fan va gott med iskall sådan, gärna i värmen
Citera
2023-10-11, 12:40
Medlem
tomatlarss avatar
jo ordningen går glasflaska sen burk och plastflaska meningslöst då är jag hellre utan.
Citera
2023-10-11, 13:03
Medlem
funktioners avatar
Snark vilken gammal spaning och nej jag tycker inte det smakar godare på glasflaska. Det smakar samma.
Citera
2023-10-11, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Snark vilken gammal spaning och nej jag tycker inte det smakar godare på glasflaska. Det smakar samma.

Din oförmåga att tyda en stark skillnad som är allt annat än placebo får helt enkelt stå för dig..
Citera
2023-10-11, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Får jag vara så ofin och fråga hur gammal du är?

Som barn och i ungdomen så älskade jag CC, men som vuxen hatar jag all läskeblask/sockerdryck.

12 år!

Jag är närmre 50 än 20 som en fingervisning, dricker inte alkohol och sockrade drycker då jag är diabetiker.

Men om du nu måste veta min konsumtion av dryck.

Vatten dagtid, med kaffe till fikat, kan bli bubbelvatten på lunchen för att lyxa till det, dricker även kopiösa mängder vatten på gymmet....

Dricker sockerfri läsk på kvällar men framförallt helger som lite lyxa, is upp över glaskanten med ett par limé eller citronklyftor och cola zero eller pepsimax är för jävla fint!
Citera
2023-10-11, 13:46
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
En grön glasflaska med ÅBRO 7,3 är ju aldrig fel! Varm / kall - spelar ingen roll, den är suveränt i alla lägen!
Citera
2023-10-11, 14:16
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
25cl eller 33an?
Fan va gott med iskall sådan, gärna i värmen
Nej det fanns en burk som var 45cl eller om dom va 50cl, kommer inte ihåg riktigt men dom va större än 33cl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in