2023-10-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Jag kanske formulerade mig lite konstigt det jag menar är att, det är miljö nissarna som lobbat för PET pandemin, allt smakar bättre från glas. De miljömedvetna vet att det är miljövänligare med PET än glas, är det tydligare nu?
Att miljömedvetna har velat att folk ska panta sina flaskor är ju en sak, har aldrig hört att de skulle vilja ha plast istället för glas.
Och ja, vill man förvara dricka länge är det mycket bättre med glas. Och i mörkt och svalt utrymme såklart.
Citera
2023-10-12, 11:19
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Där är du ju!

Tycker att vi hade en bra dust här igår. WT vs Hipster. Synd att vi inte hade fritt spelrum. Vi möts säkert igen.

?

Du har nog misstagit mig för någon annan.

Har inte haft någon "dust" eller beef med dig vad jag kan minnas eller känner till?
Citera
2023-10-12, 11:21
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Håller med. Glasflaska är en fröjd för sinnena
Det är väl bättre för miljön också. De återanvänder dem.
Undrar varför det blivit mindre av detta.
Skönt med en sådan här soft tråd mitt i apokalypsen av allt som sker.

Man återanvänder plastplaskor också. Så är inte säkert att glasflaskor är någon miljöfördel. Men du får gärna berätta mer, och skicka en referens till sådan data som backar upp ditt påstående (om det stämmer).

Även jag föredrar glasflaskor i många fall, så tar gärna del av den faktan.

Nackdelen för miljön med glasflaskor är ju allt krossat glas som hamar på gator och andra platser.
Citera
2023-10-12, 11:25
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Att miljömedvetna har velat att folk ska panta sina flaskor är ju en sak, har aldrig hört att de skulle vilja ha plast istället för glas.
Och ja, vill man förvara dricka länge är det mycket bättre med glas. Och i mörkt och svalt utrymme såklart.

Nja, du får gärna dela den datan att glasflaskor är bättre än platsflaskor för miljön eller klimatet. Det är inte givet att så är fallet.

Tex. trots den idiotiska plastpåseskatten så visade data att det var sämre för klimatet med papperskassar, och delvis sämre för miljön vid tillverkning av pappersmassan, jämfört med engångkassar gjorda av majsstärkelse.

Gällande längst hållbarhet, även om jag föredrar glasflaskor från en estetisk synpunkt, så är oftast aluminiumburkar bättre för längst hållbarhet. Bla. för att man just inte får UV-ljus som bryter ner drycken.
Citera
2023-10-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nja, du får gärna dela den datan att glasflaskor är bättre än platsflaskor för miljön eller klimatet. Det är inte givet att så är fallet.

Tex. trots den idiotiska plastpåseskatten så visade data att det var sämre för klimatet med papperskassar, och delvis sämre för miljön vid tillverkning av pappersmassan, jämfört med engångkassar gjorda av majsstärkelse.

Gällande längst hållbarhet, även om jag föredrar glasflaskor från en estetisk synpunkt, så är oftast aluminiumburkar bättre för längst hållbarhet. Bla. för att man just inte får UV-ljus som bryter ner drycken.
Jag orkar inte kolla data och vet inte om glasåtervinning är bättre el sämre för miljön. Men jag vet att glas inte ger smak åt dryck medan plast gör det. Aluminiumburkar är plastfodrade på insidan har vi konstaterat i tråden så om vi behöver spara dryck till en zombieapokalyps bör vi göra det i rena glaskärl i en mörk, sval källare
Citera
2023-10-12, 11:45
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag orkar inte kolla data och vet inte om glasåtervinning är bättre el sämre för miljön.

Misstänkte det.

Citat:
Men jag vet att glas inte ger smak åt dryck medan plast gör det. Aluminiumburkar är plastfodrade på insidan har vi konstaterat i tråden så om vi behöver spara dryck till en zombieapokalyps bör vi göra det i rena glaskärl i en mörk, sval källare

Jag är ledsen att göra dig besviken, men tyvärr så kommer även de dryckerna i den mörka källaren att brytas ner. Alla drycker, och speciellt de med socker och andra kolväten, kommer fördärvas med tiden. Är inget bra att satsa på. Betrakta allt det som färskvara istället.

Det bästa man kan göra som prepper är att spara rent vatten i bra kärl, eller att frysa in vatten i plastflaskor att ha i frysen. Men inte ens rent dricksvatten har inte hur lång hållbarhet som helst, och måste roteras för att bytas ut med jämna mellanrum.
Citera
2023-10-12, 11:47
Bannlyst
Citat:
?

Du har nog misstagit mig för någon annan.

Har inte haft någon "dust" eller beef med dig vad jag kan minnas eller känner till?

Nu gör du en mycket gammal man förvirrad. Var det inte du som berättade att du går runt mycket stelt med händerna full med både flaska och glas på krogen? Du sa att jag som stilar runt mycket vant och avslappnat på krogen med en glasflaska är WT?

Är detta en skamlös exit av dig eller har jag tappat förståndet?

För att återigen segla (!) in på topic så undrar jag om Zingo fortfarande finns kvar?
Citera
2023-10-12, 11:52
Medlem
Citat:
Misstänkte det.

Jag är ledsen att göra dig besviken, men tyvärr så kommer även de dryckerna i den mörka källaren att brytas ner. Alla drycker, och speciellt de med socker och andra kolväten, kommer fördärvas med tiden. Är inget bra att satsa på. Betrakta allt det som färskvara istället.

Det bästa man kan göra som prepper är att spara rent vatten i bra kärl, eller att frysa in vatten i plastflaskor att ha i frysen. Men inte ens rent dricksvatten har inte hur lång hållbarhet som helst, och måste roteras för att bytas ut med jämna mellanrum.
Jag skrev inte läsk utan dryck. Att spara vatten i glaskärl i svalt/mörkt utrymme måste ändå vara det bästa. Vid krig - eller en zombieapokalyps - kanske inte strömmen till frysen funkar. Men vem vet hur länge vattnet är okej, kanske bäst att göra upp eld och koka det om man hittar det efter 20 år...eller nåt.
Citera
2023-10-12, 12:03
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag skrev inte läsk utan dryck. Att spara vatten i glaskärl i svalt/mörkt utrymme måste ändå vara det bästa. Vid krig - eller en zombieapokalyps - kanske inte strömmen till frysen funkar. Men vem vet hur länge vattnet är okej, kanske bäst att göra upp eld och koka det om man hittar det efter 20 år...eller nåt.

Bra. Vatten är mycket bättre att spara än läsk. Då är vi överens. Jo, det är bra att ha även vatten i frysen. Även om strömmen går och det tinar upp, så har man ju då hyfsat färskt vatten i ett antal viktiga dagar. Nu skall vi dock inte deraila tråden till att bli en preppertråd, men ja, bra att ha ett reservelverk (har ett som kan gå på både bensin och gas) till kyl/frys/koklpatta, men även ett gas- och spritkök.

Att fylla små glasflaskor blir rätt tidsödande om man skall ha mängder av vätska för ett SHTF-läge, men även stora tunga kärl av glas blir enormt opraktiskt och svårhanterligt. De flesta preppers brukar använda plastdunkar som är livsemedelsgodkända för att förvara vatten i. Även om jag föredrar glasflaskor för dryck, oavsett om tex. öl eller vin, så är ju det lite opraktiskt för många preppers att hantera i större volymer.

Men rent kulturellt och känslomässigt så tycker jag att det inget som slår en fin tradition av glasflaskor. Hoppas att det inte försvinner med tiden, utan får lov att vara kvar på marknaden.
Citera
2023-10-12, 12:15
Medlem
Citat:
Bra. Vatten är mycket bättre att spara än läsk. Då är vi överens. Jo, det är bra att ha även vatten i frysen. Även om strömmen går och det tinar upp, så har man ju då hyfsat färskt vatten i ett antal viktiga dagar. Nu skall vi dock inte deraila tråden till att bli en preppertråd, men ja, bra att ha ett reservelverk (har ett som kan gå på både bensin och gas) till kyl/frys/koklpatta, men även ett gas- och spritkök.

Att fylla små glasflaskor blir rätt tidsödande om man skall ha mängder av vätska för ett SHTF-läge, men även stora tunga kärl av glas blir enormt opraktiskt och svårhanterligt. De flesta preppers brukar använda plastdunkar som är livsemedelsgodkända för att förvara vatten i. Även om jag föredrar glasflaskor för dryck, oavsett om tex. öl eller vin, så är ju det lite opraktiskt för många preppers att hantera i större volymer.

Men rent kulturellt och känslomässigt så tycker jag att det inget som slår en fin tradition av glasflaskor. Hoppas att det inte försvinner med tiden, utan får lov att vara kvar på marknaden.
Tack för tips! Önskar jag hade mer plats att preppa på men har funderat lite på såna saker på senaste tiden. Jag hoppas också att glasflaskor får finnas kvar för kluckandet och klirrandets skull, det låter som fest
Citera
2023-10-12, 12:19
Medlem
Trolltestets avatar
Läsk i glas smakar alltid bättre än läsk i plast, men glasflaskorna var ett helvete att panta för den som inte hade bil.
Citera
2023-10-12, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Något utav det bästa jag vet när det gäller läsk är i sådana backar. Det är inte många butiker kvar som har en röd back med annat än vatten i dag. Införskaffade igår champis, trocadero, cuba cola, fruktsoda, sockerdricka, m.m på back och det är fantastiskt gott. Är starkt emot plast. Det är as dåligt, förstör smaken och kan inte mäta sig med läsk på glasflaska.

Vad tycker ni? Har era butiker kvar de röda backarna med riktigt svensk läsk?

Julmust är 1000 gånger godare på glasflaska än plats. Går inte att jämföra. Gäller antagligen annan läsk också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in