Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Jag skrev inte läsk utan dryck. Att spara vatten i glaskärl i svalt/mörkt utrymme måste ändå vara det bästa. Vid krig - eller en zombieapokalyps

- kanske inte strömmen till frysen funkar. Men vem vet hur länge vattnet är okej, kanske bäst att göra upp eld och koka det om man hittar det efter 20 år...eller nåt.
Bra. Vatten är mycket bättre att spara än läsk. Då är vi överens.

Jo, det är bra att ha även vatten i frysen. Även om strömmen går och det tinar upp, så har man ju då hyfsat färskt vatten i ett antal viktiga dagar. Nu skall vi dock inte deraila tråden till att bli en preppertråd, men ja, bra att ha ett reservelverk (har ett som kan gå på både bensin och gas) till kyl/frys/koklpatta, men även ett gas- och spritkök.
Att fylla små glasflaskor blir rätt tidsödande om man skall ha mängder av vätska för ett SHTF-läge, men även stora tunga kärl av glas blir enormt opraktiskt och svårhanterligt. De flesta preppers brukar använda plastdunkar som är livsemedelsgodkända för att förvara vatten i. Även om jag föredrar glasflaskor för dryck, oavsett om tex. öl eller vin, så är ju det lite opraktiskt för många preppers att hantera i större volymer.
Men rent kulturellt och känslomässigt så tycker jag att det inget som slår en fin tradition av glasflaskor. Hoppas att det inte försvinner med tiden, utan får lov att vara kvar på marknaden.