2022-05-11, 22:10
Medlem
Tommy.Vercettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilla-k
Ja, jag har inte sett det på länge. Men på jobbet beställer vi Loka på röd back. Så någonstans finns ju dessa backar.
Det är sant. Kanske är begränsat till mindre beställningar såsom kaféer och olika företag. Skulle gissa att det inte var så lönsamt att sälja till ICA/Willys osv. Kanske fanns det något "miljöskäl" också. Synd
Citera
2022-05-11, 22:13
Medlem
lilla-ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommy.Vercetti
Det är sant. Kanske är begränsat till mindre beställningar såsom kaféer och olika företag. Skulle gissa att det inte var så lönsamt att sälja till ICA/Willys osv. Kanske fanns det något "miljöskäl" också. Synd
Tänker att det borde ju vara miljövänligt med glas framför plast?
Citera
2022-05-11, 22:24
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommy.Vercetti

Carlsberg och Spendrups säljer inte läskbackar till privatpersoner, endast till företag. Åbro och Krönleins säljer till vissa lokala butiker.

Citat:

Returglasen tvättas med lut, det råder dock delade meningar hur pass miljövänligt detta alternativ är.
Citera
2022-05-11, 22:40
Medlem
Såg de röda plastbackarna på mitt lokala stora coop för nån vecka sen...inte fullt sortiment tror mest bubbelvatten o lättöl
Citera
2022-05-12, 16:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja, om du bara räknar en liten del i kedjan, tillverkning, så kanske just den delen blir "miljövänligare".
Om du räknar in transport av tunga glasflaskor, som kräver samma lastvolym som fyllda, styckvis och varsam hantering vid rengöring med miljöovänliga tvättmedel och varmvatten och jämför det med vikt och volym på ihoppressade PET-flaskor i en stor container som kan hanteras i bulk och återvinns som plastråvara, så blir resultatet ett annat. Hade det varit billigare/bättre att använda returflaskor hade givetvis producenterna gjort det.
Citera
2023-05-15, 18:29
Medlem
Ibland kan man sakna "en back blandad läsk" med kapsyl.
Citera
2023-08-21, 19:56
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
Såg de röda plastbackarna på mitt lokala stora coop för nån vecka sen...inte fullt sortiment tror mest bubbelvatten o lättöl

Ja de finns bara Vatten o Lättöl

Priset har höjts för en back från 39kr + pant till 99 + pant. på 2 år. Finns bara i enstaka butiker.
Citera
2023-08-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Ja de finns bara Vatten o Lättöl

Priset har höjts för en back från 39kr + pant till 99 + pant. på 2 år. Finns bara i enstaka butiker.
undrar varför det finns
Citera
2023-08-21, 20:09
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
undrar varför det finns

Underbart att ha 2 backar med lättöl Loka o Julmust hemma början på dec. Skippa Julmusten övriga. året.
Vardagslyx till räkmackan till tisdagshockyn på C-more 2 kr flaskan innan nu nästan 4 kr flaskan
Citera
2023-10-11, 01:03
Medlem
Är det inte väldigt trevlig med glasflaska läsk?

Något utav det bästa jag vet när det gäller läsk är i sådana backar. Det är inte många butiker kvar som har en röd back med annat än vatten i dag. Införskaffade igår champis, trocadero, cuba cola, fruktsoda, sockerdricka, m.m på back och det är fantastiskt gott. Är starkt emot plast. Det är as dåligt, förstör smaken och kan inte mäta sig med läsk på glasflaska.

Vad tycker ni? Har era butiker kvar de röda backarna med riktigt svensk läsk?
Citera
2023-10-11, 01:44
Medlem
tastass avatar
Brukar köpa tonic water på glasflaska, tycker det är trevligare än att grogga från petflaska.
Vill jag suga i mig övrig läsk tycker jag burk funkar bra.
Citera
2023-10-11, 01:59
Medlem
OneTaps avatar
läsk e för små barn. dock håller ja med om att öl o sprit o vin e godare på glas flaska än plast. tror de e dels psykologiskt att glaset känns mer premium samt att plasten släpper ifrån sig kemikalier o bi smak :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in