2023-10-10, 20:46
Medlem
ZenoElias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Och ja det är sant att dom föredrar vackra platser. Minns 2020 när jag hittade ett ställe som var som att hitta en guldgruva... önskar jag kunde skriva ut namnet på just den kullen men tyvärr outar jag för mycket då haha. Men när jag såg namnet bara skrattade jag, för det var fan ingen tillfällighet.

Återigen, tack vän!

Nu blir jag nyfiken, är det ett gudomligt namn på kullen?

Mitt vanliga ställe i snapphaneskogarna gav hyfsad utdelning idag. Jag tittade till det för en månad sedan och trots värmen fann jag då ett fåtal (drygt tjugotal som avnjöts på cykelturen hem a la Hoffmann) i det höga gräset.
Idag hade jag tur och bonden hade slagit gräset sedan senast och toppisarna var hyfsat lätthittade. De flesta relativt små, vädermässigt lustigt säsong i år. På område stor som en tennisplan plockade jag knappt 100 stycken sen blev ryggen trött.
Om tio dagar tar jag en ny runda.

God jaktlycka.
Citera
2023-10-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Helt sjukt jag spenderade flera dagar förra veckan åt att hitta 60 toppisar, trippade på de igår - va helt fantastiskt. Nu när jag jag gick ut några timmar bara för att det var så fint väder så hittade jag ett ställe med tusentals! Hann inte plocka hälften. Miljön var kuperad delvis stenig kort gräs med mycket mossa, hela stället sluttar ner mot en liten liten sjö eller ett träsk. Det var en underbart vacker plats helt utan insyn från vägar och hus. Har aldrig hittat ett ställe där toppisarna växt i hög densitet som inte legat i en sluttning med en del mossa, så enligt min erfarenhet bör man sikta på att hitta dessa ställen istället för att vandra runt planlöst på en platt äng. Vissa av toppisarna var så lika stora som stora kantareller.

Så,

1. Kalla på svampgudarna genom att möta de i en svampresa, om de anser dig värdig så kommer de se till att du hittar dem i naturen så ni kan mötas igen.

2. Leta efter vackra platser, toppisar trivs bäst att växa på en vacker plats och har helst sjötomt.

3. Lär dig identifiera kuperad terräng (helst fd betesmark) via google earth. Om du ser spår/ränder så betyder det att en traktor varit där = inte bra.

Hur identifierar man kuperad terräng då?
Citera
2023-10-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big-City-Life
Hur identifierar man kuperad terräng då?

Finns ett läge i google maps som aktiverar kupering, som man kan skifta emellan.
Jag har använt sateliten för att hitta hagar och sen terrängvyn för att identifiera sluttningar.

Edit: Det är ännu lättare om du har en grönkarta. Jag kan rekommendera appen "outdooractive" för det.
Senast redigerad av Telperi0n 2023-10-10 kl. 21:32.
Citera
2023-10-11, 02:20
Medlem
Här är bilder från guldgruvan jag skrev om, börjar tvivla på mig själv känns för good to be true.. Jag ber er inte att identifiera vill bara visa upp en eventuell fångst. https://imgur.com/a/QNVOzO4
Citera
2023-10-11, 07:31
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Perfekt läge i många delar av landet under de kommande dagarna nu när det har varit någon frostnatt följt av mildare dagar med lite nederbörd.

Köldknäppen får nämligen mycelets interna larm att tjuta; vintern står för dörren och det här är den sista chansen att få sina sporer spridda. Dags att producera fruktkroppar!

Citera
2023-10-11, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Perfekt läge i många delar av landet under de kommande dagarna nu när det har varit någon frostnatt följt av mildare dagar med lite nederbörd.

Köldknäppen får nämligen mycelets interna larm att tjuta; vintern står för dörren och det här är den sista chansen att få sina sporer spridda. Dags att producera fruktkroppar!

Man hoppas ju något innerligt...!
Citera
2023-10-11, 10:07
Medlem
Citat:
Här är bilder från guldgruvan jag skrev om, börjar tvivla på mig själv känns för good to be true.. Jag ber er inte att identifiera vill bara visa upp en eventuell fångst. https://imgur.com/a/QNVOzO4

Hur många behöver man äta för ett litet lätt lagom rus?
Citera
2023-10-11, 10:14
Medlem
Citat:
Varför plocka domdär ? Dedär kan man ej trippa på. googla bilder innan du plockar
Citera
2023-10-11, 10:29
Medlem
Agphyss avatar
Vad gör ni när någon letar på det stället ni letar på?
Citera
2023-10-11, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telperi0n
Finns ett läge i google maps som aktiverar kupering, som man kan skifta emellan.
Jag har använt sateliten för att hitta hagar och sen terrängvyn för att identifiera sluttningar.

Edit: Det är ännu lättare om du har en grönkarta. Jag kan rekommendera appen "outdooractive" för det.

Tack gubben!

Men är det Google Earth eller Google Maps ? Hittar nämligen sattelit bilderna och terrängvyn på Maps men inte hur man aktiverar kupering. Är det kanske något annat ord för det i appen?
Citera
2023-10-11, 11:24
Medlem
iamjoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToppisLuffaren
Nä, jag är nyinflyttad till en liten gård i krokarna så spendera sommaren med att rota fram fårhagar som går upp mot bergen. Låglandsplockning tycker jag rent allmänt ger dåligt resultat eller är för synbara. Kolla karta runt karl gustav och liknande där det är lite mer kuperat så finns det gått om potentiella marker med lite insyn^^

Tack 🙏
Citera
2023-10-11, 11:31
Medlem
iamjoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeDiddx
Bakom kyrkan i horred är ganska diskret, inte så jättestor hage men tillräckligt för att hitta! Bor i horred men beger mig hellre upp till skene i assbergs raviner! Har hittat hundratals på dem åkrarna varje år, inte en enda jävel i år däremot...

Tack för inspirationen 🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in