2023-10-11, 00:00
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Har också försökt få information, men har inte lyckats hitta något officiellt. Däremot att ett av klippen som spridits på en ung pojke som får halsen avskuren (ej sett), visade sig vara fake news och var från tiden när isis härjade i Syrien. Digitaliseringen möjliggör idag för vilken dåre som helst att sprida desinformation. Dem palestinska grupperingarna men även Hizbollah har ju tidigare inte sysslat med knivmord, men tiderna förändras? Bör framkomma tydligare närmaste dagarna hur offren bragts om livet

För min del utesluter jag inte att Hamas är kapabla att göra dessa illdåd, de är smuts i människohamn som begått många grova illdåd de senaste dygnen, men jag ser bara media som uppger att annan media påstått att detta sagts av någon, oklart vem, och det är generellt inte ett tecken på högkvalitativt journalistiskt arbete. Jag tror i detta fall mindre på desinformation än på dåligt journalistiskt arbete, missförstånd, felöversättningar, förståelig känslomässig upprördhet och medias vilja att hellre publicera en spektakulär story än att faktiskt kolla upp den. Jag utesluter inte att det som påståtts faktiskt har hänt, men om IDFs informationsavdelning inte har mer info än saken än de själva läst om i media (om detta nu stämmer) så säger det väl kanske något om trovärdigheten i den aktuella nyhetsrapporteringen. Det hela säger i så fall kanske också något om trovärdigheten hos vissa skribenter här i tråden. Jag avvaktar liksom du den vidare rapporteringen när det kommer direktuppgifter från israelisk militär och, skulle jag tro, polis innan jag har en mer bestämd uppfattning.
Citera
2023-10-11, 00:00
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Är det nu Kina passar på med Taiwan när USA är upptagna BÅDE med Israel och Ukraina?

Svårt att tro, då USA inte har några soldater i UA. Och mig veterligen, rätta mig om jag har fel, enbart USS Gerald Ford med mera i närheter av Israel.
Citera
2023-10-11, 00:02
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Israel har tillämpat principen att ”slå dubbelt så hårt tillbaka” varje gång de blir angripna. De kommer göra det den här gången också. Det är en högst medveten och pragmatisk strategi. Om de inte gjort det så hade staten Israel och judarna som bor där varit förintade för länge sen. Om den muslimska världen och dess stater (diktaturer) kunnat samsas så hade man sakta kunnat försvaga Israel med olika medel. Problemet med muslimer generellt är att om de inte halshugger civila Israeler så halshugger de varandra och spränger varandras moskeer. Israels stora problem med fanatiska muslimer är också, ironiskt nog, samtidigt en livförsäkring. USA är en backup men de har inte behövt ingripa med boots on the ground en enda gång för att freda Israel.

Nu är väst tvungna att låta Israel få sin hämnd. Man kommer kräva att ett visst mått av krigslagar upprätthålls men man kommer blunda för många av de hemskheter som kommer utspela sig i Gaza. Man vet att man har med en ociviliserad fiende att göra. En fiende som tycker krigslagar är bögigt FN-tjafs. Det är en fiende som är helt inställd på att det är den starkes rätt som gäller. Judarna har levt i den verkligheten i 70 år och om de ska fortsätta existera och inte behöva fly till USA och skänka territoriet till Hassan och Muhammed så behöver de börja med att utplåna Hamas och sen ta det därifrån.

Ja, det var ju inget trams när man skulle krossa nazisterna och bombade sönder stora delar av Tyskland. Finns inga skäl att gå fram mer varsamt här. Hamas är bara en arabisk version av nazism. Och Palestinierna deras medlöpare.
Citera
2023-10-11, 00:02
Medlem
Jag ser nu att du inte ens har gjort GMU så låt mig förklara ngt

Flotta är inte relevant för vara en supermakt
Iran har många fartyg men deras flygvapen äe historia mot Israel , så luft herraväldet blir snabbt och sen kommer Irans flotta vara sitting ducks...

Just saying...

Men du är rolig.

Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Du har uppenbarligen inte en susning om vad du skriver. ”Starkare en någon EU nation”

Du är minst sagt korkad!

”Hur stark är Israels stridsförmåga?
Global Firepower rankning av 145 staters stridsförmåga använder 60 faktorer för att bestämma en nations "PowerIndex”. Bedömningen av stridsförmågan görs genom en sammanvägning av allt från antal militära enheter och ekonomi till logistisk kapacitet och geografi.”

De skriver vidare:

”Israels flotta i bottenskiktet

Israels stridsstyrka bedöms vara ”Dålig” när det gäller marinens hangarfartygsflotta och helikopterfartyg som ges ett bottenbetyg. Även krigsskepp av typen Destroyer, som är ett dyrt avancerat ytfartyg med flera funktioner utrustat med en rad utrustning och vapen för att möta hot från luften, på ytan och under ytan – ges sämsta värde ”Dåligt”.

Det är inte bättre med stridsstyrkan när det kommer till fregatterna, som är generalister i försvaret mot yt- och luftattacker. Även minfartygsflottan, som ska försvara krigsskeppen mot minhotet, men även kunna lägga ut minor, hamnar i sämsta gruppen.

Olje- och kolbrist hämmar

Oljeproduktion och kolreserver är av stor betydelse för stridsförmågan och även här tillhör Israel sämsta gruppen. Samma gäller för Israels gasberoende. I Rysslands krig mot Ukraina har detta beroende visat sig vara en negativ faktor.

Som om detta inte var nog, hamnar Israel i bottenskiktet även när det gäller möjligheterna att använda vatten som alternativ transportväg. ”

Du kan alltså inte jämföra med länder som Storbritannien, Frankrike, Turkiet. Ock ja till och med Ukraina och Iran ligger förre i rankningen.
Citera
2023-10-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Din "referens" är alltså till en Hollywoodfilm från 2001?

Ja, och om du förstod ironi så hade du fångat upp det.
Det jag såklart menade var att om man skickar in en specialstyra som delta-force på gazaremsan idag så kommer det bli en uppföljare på "black hawk down".

Och vad jag menar med det är att ingen vet vart de civila är, och att det finns kanske upp till 40000 hamas soldater där. Det finns tunnlar, bunkrar, kamerasystem, granatkastare, mineringar, drönare... ja precis allt skit man inte vill skicka in en special styrka i.

Jag tror att Israelerna kommer göra som de nästan alltid gör, de kommer använda artilleri, tanks och bulldozer och sakta chakta ned / spränga hus för hus tills de kommit dit de vill.

Så gjorde de sist de gick in i Gaza, så gjorde de i Jenin, så gjorde de delvis också i Libanon 2006.

Man skickar inte in en liten specialstyrka med helikopter eller annat, Hamas har luftvärn.

Israel brukar använda små civilklädda specialstyrkor på västbanken, som blandar sig med civila och har traditionella arabiska kläder på med vapen under. När de ser kriminella människor så skjuter de ihjäl dem på platsen och sedan evakueras de väldigt fort. Men det är i fredstid, det fungerar inte i krig.
Citera
2023-10-11, 00:03
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexdux
Fel, Hamas är en iransk lakej och allt tyder på att Iran står bakom detta.

Hamas är den palestinska grenen av Muslimska Brödraskapet, en helt uteslutande sunnitisk organisation. Du får nog presentera lite källor för ditt påstående.

Att de har gemensamma intressen beträffande staten Israel och att Iran möjligen skänker medel till Hamas gör inte Hamas till någon lakej.
Citera
2023-10-11, 00:05
Medlem
Finns bara en lösning på detta och det är att antingen utrotas Israel eller så utrotas Palestina.

Jag sätter mins pengar på att Palestina går under. Att bara bomba bort Hamas kommer föda nya terrorister så för att bryta den onda cirkel behöver alla i Gaza dödas, barn, ungdomar, vuxna och gamla. Tyvärr...oavsett om de idag är helt oskyldiga, de kommer hjärntvättas till att hata Israel och ytföra nya terrordåd.

Så utplåna hela Gaza och ge västbanken en chans till. Händer något därifrån så utrota dem också.

Efter det sp ger man Libanon ett val att låta Israel gå in och rensa ut hiz-bollarna eller så bombar man ut dem också. Usa och Europa får gärna hjälpa till. Efter det bombar man bort Irans ledare och låter vettiga iranier ta över ich demokratisering landet tillbaka till var de var i 70-talet. För att vara musslor är egentligen iranier väldigt smarta människor, det är bara idiotin islam som förstört dem. Precis som resten av Mellanöstern.
Senast redigerad av will242 2023-10-11 kl. 00:11.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Ja, krig kostar pengar. Men har svårt att tro att företag kommer sluta importera deras frukt,kryddor och grönsaker.

Kollade snapkartan på Gaza och de ja såg där va inget speciellt. Folk levde sitt liv som vanligt så, när kommer den stora attacken Benjamin talar om tro?

Den kommer nog.., tyder även på att BiBi inte tänker agera i affekt (trodde själv på att det skulle bli "tut o kör" inom 48 timmar). Utan tar någon extra dag på sig för att planera lite till..

Varför inte på fredag.., då när det är moske-dag för muslimer ?
(lite på samma sätt som när Hamas gjorde sitt)

Om inte IDF väntar lite till, bara för att förbereda ytterligare.., för även de kommer att lida utav förluster när "showen" kör igång. Kan bli tunga förluster. Samt att flera gisslan blir tagna.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Ja, och om du förstod ironi så hade du fångat upp det.

Om du hade kunnat förmedla ironi, så hade det varit lättare för oss andra.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, men det kvittar lika. Effekten blir densamma.

Frågan om Kaanan kan dra turken ur NATO om det vill sig illa. Grattis Putin!
Kanaan?

Faktum är att Erdogan och Putin ikväll per telefon har diskuterat konflikten Israel/Palestina. (Reuters)

De mysiga despoterna gjorde säkert en skön deal....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
För min del utesluter jag inte att Hamas är kapabla att göra dessa illdåd, de är smuts i människohamn som begått många grova illdåd de senaste dygnen, men jag ser bara media som uppger att annan media påstått att detta sagts av någon, oklart vem, och det är generellt inte ett tecken på högkvalitativt journalistiskt arbete. Jag tror i detta fall mindre på desinformation än på dåligt journalistiskt arbete, missförstånd, felöversättningar, förståelig känslomässig upprördhet och medias vilja att hellre publicera en spektakulär story än att faktiskt kolla upp den. Jag utesluter inte att det som påståtts faktiskt har hänt, men om IDFs informationsavdelning inte har mer info än saken än de själva läst om i media (om detta nu stämmer) så säger det väl kanske något om trovärdigheten i den aktuella nyhetsrapporteringen. Det hela säger i så fall kanske också något om trovärdigheten hos vissa skribenter här i tråden. Jag avvaktar liksom du den vidare rapporteringen när det kommer direktuppgifter från israelisk militär och, skulle jag tro, polis innan jag har en mer bestämd uppfattning.

Jag har sett videos på där Hamas soldater går runt och skjuter obeväpnade människor. Det är knappast påhittat.

Alla soldaterna gjorde förstås inte det.

Jag tror inte heller alla är från Hamas, det kan finnas andra grupper där. De har inte haft samma uniformer på sig. Vissa hade närmast civila kläder.

Något som dock känns som en propagandalögn är att de med kniv har skurit ihjäl bäbisar. Jag tror nog mer att de skulle ha skjutit dem om det var så. Många människor där nere som är helt skadade, tror inte man kan förstå som infödd etnisk svensk om man inte varit i krigsdrabbade områden.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-10-11 kl. 00:18.
Citera
2023-10-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Jag tror dom flesta anser Aftonbladet vara svensk MSM? Det är väl ändå sveriges största tidning?
SVT är väl Public Service hur man nu ska räkna det.
Ingen verkar veta så mycket nu ändå, så vi får se hur storyn utvecklas helt enkelt.

Att ingen vet så mycket så långt efter att det kom ut är omöjligt, det är 2023 och journalister är på plats i Israel. Det bör inte vara svårt att bekräfta och Israel har fortfarande inte gått ut officiellt om detta trots att rapporter om offer fortsätter att ösa in.

Om AB är svensk MSM eller ej är inte upp till mig att bedöma, men de är inte ensamma i så fall. Det är hitills vad jag vet bara AB som rapporterat om detta. Och jag syftade inte bara på svensk MSM, resten av MSM världen om är också tyst om detta. Hamas har säkert inte mutat de till tystnad. Men vad vet jag.
Senast redigerad av Wasabi007 2023-10-11 kl. 00:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in