2023-10-11, 00:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag vill verkligen inte att palestinier ska behandlas illa av Israel eller att oskyldiga ska dö, men jag tänker inte heller låtsas som att Israel utför massakrer på civila och sen kör runt de döda kropparna bland en uppviglad folksamling. Jag vill också att de palestinska barnen ska få en chans i livet, och inte indoktrineras i ett blint hat mot judar från att de är spädbarn.

Jag anser att Israels bosättningspolitik är felaktig. Men sig mig detta. Om vi säger att Palestina blir en egen stat, kan de judar/israeler som redan finns på området bo kvar där då, så som det bor över en miljon arabiska muslimer i Israel, som är medborgare? Får israelerna bli medborgare i Palestina, får de lika rättigheter, får de religionsfrihet? Israeler kan idag inte ens röra sig i ”område C” på Västbanken alltså områden kontrollerade av Palestina.

Eller måste de flytta? Och om det är så att alla judar måste flytta från en eventuell palestinsk stat, innebär det då att alla muslimer ska flytta från Israel på samma gång?

Om Israel går under kan man tänka sig att det blir som före det som kallas för första aliyahn runt år 1880. Skalar man upp till dagens befolkningssiffror skulle det då kanske bo 100 000 judar i Palestina.

7,1 miljoner judar skulle dö eller sticka; ungefär så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Jag har sett videos på där Hamas soldater går runt och skjuter obeväpnade människor. Det är knappat påhittat.

Alla soldaterna gjorde förståss inte det.

Jag tror inte heller alla är från Hamas, det kan finnas andra grupper där. De har inte haft samma uniformer på sig. Vissa hade närmast civila kläder.

Något som dock känns som en propagandalögn är att de med kniv har skurit ihjäl bäbisar. Jag tror nog mer att de skulle ha skjutit dem om det var så. Många människor där nere som är helt skadade, tror inte man kan förstå som infödd etnisk svensk om man inte varit i krigsdrabbade områden.

Det svåraste med att vara svensk idag är att man aldrig fått uppleva den mardröm som Israelerna och palestinierna idag upplever. Det är så klart bra men det gör det närmast omöjligt att förstå och sätta sig in i det hur mycket man än försöker läsa sig in i det. Och det är definitivt inte påhittat att Hamas har utfört brutala mord på civila. Men där finns inte ett krig i historien där civila inte har mördats brutalt. Det gör inte saken bättre eller rätt men så är krig. Vill man kriga så får man betala krigets pris.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, och om du förstod ironi så hade du fångat upp det.
Det jag såklart menade var att om man skickar in en specialstyra som delta-force på gazaremsan idag så kommer det bli en uppföljare på "black hawk down".

Och vad jag menar med det är att ingen vet vart de civila är, och att det finns kanske upp till 40000 hamas soldater där. Det finns tunnlar, bunkrar, kamerasystem, granatkastare, mineringar, drönare... ja precis allt skit man inte vill skicka in en special styrka i.

Jag tror att Israelerna kommer göra som de nästan alltid gör, de kommer använda artilleri, tanks och bulldozer och sakta chakta ned / spränga hus för hus tills de kommit dit de vill.

Så gjorde de sist de gick in i Gaza, så gjorde de i Jenin, så gjorde de delvis också i Libanon 2006.

Man skickar inte in en liten specialstyrka med helikopter eller annat, Hamas har luftvärn.

Israel brukar använda små civilklädda specialstyrkor på västbanken, som blandar sig med civila och har traditionella arabiska kläder på med vapen under. När de ser kriminella människor så skjuter de ihjäl dem på platsen och sedan evakueras de väldigt fort. Men det är i fredstid, det fungerar inte i krig.

Tror med de kommer göra clean sweep med luft och artilleri stöd mellan sig och fienden
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
De firar väl framförallt det de ser som en lyckad militär attack mot fienden Israel.

Ja. Attacken var väldigt framgångsrik.

Citat:
... Hamas gick in och slog ut militärbaser ...

Ja, de är tuffa som lyckades slå ut israeliska militärbaser. Det är inte alla som har den förmågan.

Citat:
Blodpölar, lik och förödelse. Fasansfulla syner mötte hjälporganisationen Zaka när de sent på måndagskvällen sökte igenom kibbutzen Be'eri i södra Israel.

Kvarlevorna efter 108 israeler har hittats i kibbutzen, som var en av de första som attackerades av terrororganisationen Hamas i lördags.
– Man ser barn, mammor, pappor i sina sovrum, i sina skyddsrum. Och så som terroristerna dödat dem...Det är inget krig, inget slagfält. Det är en massaker, ett terrordåd.

Citat:
... dödade massa fiendesoldater ...

Ja. Hamas var väldigt framgångsrika här. Många fiendesoldater eliminerade.

Citat:
– Jag såg döda barn, kvinnor och ungdomar. De hade halshuggits, granater hade kastats in i barnkammare…
Citat:
Bakom en av huslängorna ligger två livlösa barn, det ena barfota under ett lila täcke. Det andra fortfarande i sin röda pyjamas.
Citat:
Enligt flera medier har soldater berättat hur de hittat 40 döda barn och bebisar när de tog sig in till kibbutz Kfar Aza.

Källor:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hjalporganisationens-hemska-fynd-vid-kibbutzen-en-massaker
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jl2Opn/kfar-aza-i-israel-barn-och-kvinnor-mordade-av-hamas
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRattisch
Gulfstaterna kommer att vika sig snabbt när Israel/USA kommer. Så har de alltid gjort.

Iran kommer att försöka med konsten att samtidigt distansera sig och ta anspråk på attacken. Jag tror att länder som Qatar och UAE inte har så mycket makt som de tror. Jag tror många underskattar USA:s kraft och inflytande. Och ingen behöver ifrågasätta att USA eller dollarn finns som en dominant kraft i världen. Israel/USA kommer att hitta alla Hamashöjdare och förinta dem, jag vet att det är ledsamt för vissa, men Netanyahu är död politiskt om han inte förintar Hamas.

Hata Israel och USA så mycket ni vill, men ingen sund människa förminskar deras makt.

När har Gulfstaterna vikit ned sig för Israel?

Gulfstaterna eller snarare gulfregimerna och USA har slags beroendeförhållandena till varandra. MBS har dock visat att han skiter i Biden. USA och Israel lär knappast attackera dessa staterna. Ekonomiska sanktioner kan bita, men dessa länderna kontrollerar en stor del av oljetillgångarna så något större intresse av att hamna i konflikt finns inte från USA:s sida.

USA har en enorm militärmakt, som besegrades av talibanerna.

Jag hatar inte USA, finns bra saker med USA och det finns dåliga. Jag gillar inte Israel. Jag är heller ingen vän av Hamas. Jag fullkomligt avskyr de zionister i Sverige som varit starkt pådrivande att förändra den demografiska sammansättningen av Sverige.
Senast redigerad av DeValera 2023-10-11 kl. 00:13.
Citera
2023-10-11, 00:12
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ja det behövs godhjärtade människor som tänker såhär. Och så behövs det de mer hårdnackat realistiska som beskyddar dessa mot sådana grupper som Hamas. Du är en produkt av din tid, och det är naturligt. Men den frihet och den öppenhet som ens från början gör det möjligt för dig att ha dessa åsikter kan inte tas för given, utan måste skyddas och försvaras, för alla människor är tyvärr inte goda.
Jag är nog inte mer godhjärtad än vad andra är, men jag har levt så pass länge att jag ser hur hela världen håller på att krackelera.
Dysfunktioner ses som normalt. Den ena dåren efter den andre ploppar upp.

Det är väl inte så många som brytt sig om konflikten mellan Israel och Palestina under alla dessa år sedan FN tog beslutet att dela ett land utav " godhet" Ingen utav de goda gav bort sitt land och delade det i två olika läger.
Citera
2023-10-11, 00:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kanaan?

Faktum är att Erdogan och Putin ikväll per telefon har diskuterat konflikten Israel/Palestina. (Reuters)

De mysiga despoterna gjorde säkert en skön deal....

Yep.., och Putin missade nog inte att dra upp Sverige i samma samtal. Skall enligt norsk press läggas press på Erdogan angående Nato-anslutningen. Tydligen börjar man tröttna på Erdogan i Nato.

(lite offtopic, jag vet)
Citera
2023-10-11, 00:15
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Israelisk knessetkvinna propagerar för etnisk rensning och folkmord. "Ingen Gazabo är oskyldig":

https://twitter.com/KeithWoodsYT/status/1711839014758625767
Mysig stat, det där. Högt och lågt. Israel hyser uppenbarligen en osedvanligt hög andel rena extremister av en sort som är mer ovanlig i andra s.k. civiliserade länder. Jag tänker också på de tokreligiösa judiska fanatiker som spontant tar till våld emot bl.a. moskébesökare titt som tätt. Det ingen slump att hindunationalister i Indier alltid uttrycker sin beundran för Israel.
Citera
2023-10-11, 00:16
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Jag har sett videos på där Hamas soldater går runt och skjuter obeväpnade människor. Det är knappat påhittat.

Alla soldaterna gjorde förståss inte det.

Jag tror inte heller alla är från Hamas, det kan finnas andra grupper där. De har inte haft samma uniformer på sig. Vissa hade närmast civila kläder.

Något som dock känns som en propagandalögn är att de med kniv har skurit ihjäl bäbisar. Jag tror nog mer att de skulle ha skjutit dem om det var så. Många människor där nere som är helt skadade, tror inte man kan förstå som infödd etnisk svensk om man inte varit i krigsdrabbade områden.

Casmoney85 och jag talade specifikt om påståendena i media om de 40 halshuggna spädbarnen som IDF inte verkar känna till något om bortsett från vad de i sin tur läst i mediarapportering. Jag tror det är oavsiktligt felaktig information snarare än propagandalögner. Jag ser heller ingen anledning att ifrågasätta rapporterna om Hamasslöddrets massmord på civila israeler i övrigt och jag tror vi bara kommer att få fler skrämmande inblickar i vad som hänt efter hand som dagarna går.

Jag skulle också som f.d. soldat inte kalla Hamasanhängarna soldater, de är terrorister och brottslingar och inte kombattanter. De bör behandlas därefter.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag är nog inte mer godhjärtad än vad andra är, men jag har levt så pass länge att jag ser hur hela världen håller på att krackelera.
Dysfunktioner ses som normalt. Den ena dåren efter den andre ploppar upp.

Det är väl inte så många som brytt sig om konflikten mellan Israel och Palestina under alla dessa år sedan FN tog beslutet att dela ett land utav " godhet" Ingen utav de goda gav bort sitt land och delade det i två olika läger.

Och vilka var "de goda ens"? Britterna som eldbombade civila Dresden? USA som testade sina kärnvapenbomber på Hiroshima och Nagasaki?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Hamas är den palestinska grenen av Muslimska Brödraskapet, en helt uteslutande sunnitisk organisation. Du får nog presentera lite källor för ditt påstående.

Att de har gemensamma intressen beträffande staten Israel och att Iran möjligen skänker medel till Hamas gör inte Hamas till någon lakej.

Endast för att Iran är Shia och Hamas är sunni så betyder det inte att Hamas inte gör allt som Iran beordrar dem att göra. Iran har inflytande på flera länder i mellanöstern, Libanon, Yemen, Syren och Irak. Iran använder dessa länder för få igenom sin ideologi och politik. Det är helt absurt att säga att Hamas eller Palestinian Islamic Jihad inte är Irans lakejer.

"Iran gave Hamas green light"
https://www.jpost.com/breaking-news/article-765286

"Iran renew efforts to supply Hamas"
https://www.jpost.com/middle-east/iran-renews-efforts-to-supply-hamas

"Iran financing rebuilding of Gaza Tunnels"
https://www.haaretz.com/2015-04-05/ty-article/report-iran-financing-rebuilding-of-gaza-tunnels/0000017f-e069-d804-ad7f-f1fb3dac0000

"Iran urges Hamas to keep resisting"
https://www.haaretz.com/2007-03-07/ty-article/iran-urges-hamas-to-keep-resisting-israel/0000017f-db2b-df62-a9ff-dfff3d590000
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nej Israel kommer inte att börja atombomba Gaza, eller Libanon, av den enkla anledningen att detta skulle i stort sett förstöra stora delar av Israel också. Avstånden är små här....

Jag uteslutet dock inte att det slutar med ett nukleärt krig även om risken för det är liten. Det är om Iran redan har tillgång eller snart har tillgång. Ett Israeliskt anfall mot Iran skulle kunna få ödesdigra konsekvenser då för hela regionen. Och som sagt avstånden i Israel, Libanon, Palestina är mycket små så en atombomb skulle förmodligen påverka alla dessa länder.

Ja USA kommer förmodligen att stötta ett anfall mot Libanon och Hizbollah.

USA kan utöva påtryckningar, men vi får se om Gulfstaterna är beredda att dansa efter Bidens pipa. MBS har tex i princip sagt fuck off till Biden gällande relationen mellan KSA och Ryssland.

Börjar USA dra in tillgångar från tex Qatar så kan Qatar stänga av gaskranen till USA:s allierade. Detta blir då svåra tider i Europa.

Som du skriver så gläds Iran åt att Israel får kraftigt försämrade relationer med sina grannar. Men om det är Iran som ligger bakom detta är svårt att säga. Hamas och Iran delar fiende, men Hamas är inte en iransk lakej som Hizbollah.
Jo jag skulle säga att Hamas är en Iransk lakej även om den inte är styrd från Teheran såsom Hizbollah. Jag tror många överskattar Gulfens makt då nästan alla deras pengar är parkerade i Europa/USA. Iran har haft samma problem med att majoriteten av deras tillgångar finns/fanns 1979 i Väst. Qatar kommer att vika sig, De är inte Saudiarabien.

Gällande Palestina tror jag att Gaza är slut som framtida palestinskt område. Jag tror aldrig det kommer bli fred där,utan det kommer sluta med en enstatslösning där judarna/Israel tar allt. USA vill det, Judarna vill det. Resten av världen vill ha fred. Vad 1,5-1,8 miljarder mestadels urfattiga muslimer vill bryr sig ingen om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in