Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Som sagt vi vet inte om det var centralt planerat eller om det är enskilda enheter vars disciplin och moral brutit ihop. Som sagt jag har lyssnat på direkta vittnesmål och bilden är delad.
Till ex ett vittnesmål från Israelisk kvinna. Som berättade hon kidnappades och fick ta hand om små barn som Hamasmännen kom med. De hade troligen dödat barnens mor (saknad). Men de rörde inte barnen. Andra vittnesmål säger många hemska saker.
Det finns saker som tyder på att det var planerat från början andra saker tyder på att operationen gick fel för att enskilda soldater var blodtörstiga och odisciplinerade.
Terrororganisationer/frihetskämpar försöker alltid påverka omgivningen politiskt med sina handlingar. Då de inte kan vinna militärt. De vänder sig till olika publiker som har olika åsikter om konflikten och reagerar olika på deras handlingar.*
Om de är efterblivna vad säger det om den israeliska säkerhetstjänsten?
*Studera Michael Collins terror i Irland.
Tack för intressanta reflektioner.
Ja det var nog blandad kompott.
Det var väl delvis en disciplinerad grupp och delvis en lynchmobb. Och denna mobb lirar så perfekt ihop med israels spin doctors (de bästa i världen) och säkerhetstjänstens hjärnsläpp, att jag starkt misstänker att Israel lät detta hända. Stormen är för perfekt.
Jag har inga illusioner om de makalösa skitstövlar som styr Israel. De är typ 100 ggr smartare än araberna och kan hitta på vad som helst.
Skulle världens agenter missa att Hamas laddade med tusentals raketer och hanggliders from hell?
Inte en chans.
Sen kan man ju tycka att de stackars ungdomarna som trancedansade, kunde ha tänkt i tio sekunder till.
Att släppa loss 2 km från araberna, på en israelisk helgdag, det är lite naivt, om man ska vara taskig men det ska man inte.