2023-10-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Berge och särskilt Zilg gjorde utmärkta insatser som vittnen idag.
Klara och tydliga besked med hänvisning till teknisk bevisning och förklaringar om varför dessa entydigt visar på ett långvarigt strypgrepp som terminal dödsorsak.

Sämre presterat av Eriksson som mest slog sig själv för bröstet, var raljant mot andra och flummig i sina uttalanden.
Sämre presterat också av Thiblin som inte satt sig in i materialet, inte studerat röntgenbilderna, bara uttalar sig som "ledamot" och hade svårt att förklara sina ståndpunkter.

Sämst presterat av Clea som blev direkt otrevlig mot vittnena.

Märkligt agerat av åklagaren med Majas tilläggsförhör som bara stärkte bilden av att hon sov och att det verkligen inte finns några bevis för hennes deltagande i mordet.

Bra skött av Gillberg som visade för rätten vilken kall lögnerska Johanna är som inte drar sig för att hitta på precis vilken lögn som helst som passar för tillfället.

På torsdag återstår väl bara viss personalia samt slutanförandena, om jag inte missat något.

Sedan är det bara domarna kvar.

Chansen att Maja traskar hem denna veckan har helt klart ökat rejält. Åklagaren har inte lyft ett finger under förhandlingarna för att stärka sitt åtal mot henne och på rättens fråga om vad han menar gör hennes gravfridsbrott grovt hade han inget särskilt att anföra. Mer än ett års fängelse för gravfridsbrott av normalgraden är svårt att se att domstolen skulle ge henne. Särskilt med beaktande av omständigheterna.

Johannas morddom lär med stor sannolikhet stå fast. Där handlar det mest om hovrätten ser till hennes ringa ålder och ger henne tidsbestämt, eller om de väger in den övriga brottsligheten med mordbrand/skadegörelse och det mycket allvarliga tillvägagångssättet i mordet och slår fast livstidsdom. Det är väl denna delen som är den mest "öppna" i detta än så länge, IMO.

Maja - 1 år.
Johanna - 16 år till livstid.

Där har vi nog utfallet.

Jag tänker att gravfridsbrottet kan ses som grovt då kroppen låg länge i naturen och därmed försvårade bland annat obduktionen. Å andra sidan kanske rätten inte bett åklagaren att förtydliga om de såg det som självklart att det rörde sig om grovt.

Det var lite synd att Johanna inte fick frågor om fasthållningen. Hennes påstående att Maja höll i Toves händer när hon tog stryptag är ju grunden för TR domen mot henne. Å andra sidan finns det ju med i förhör från TR. Men det hade varit intressant att höra om Johanna tänkt ut en ny version?
Citera
2023-10-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vilken lögnerska. - Hon menade att M hade berättat sanningen om att T fälldes i samband med en lägenhetsvisning runt 01:55.

Men det passade väl alldeles utmärkt att inte ha någon som kunde säga emot, protestera mot en 10 sekunder lång strypning.
Jag förstår inte helt vad du menar att hon i det läget är en lögnerska men må vara jag är rejält trött…
Johanna TRODDE att Maja berättat vad som hänt ÄVEN i lägenheten då hon fick veta av polisen att Maja berättat om bortforslingen. (Ursäkta om jag missförstår dig). Det var ju det FL ville ådstakomma genom att delge Johanna den informationen. Att Maja hade berättat ALLT.
JJ gick ju i den fällan… och berättade efter det vad som hände med tankar om att Maja berättat det… vilket Maja inte hade.
Citera
2023-10-10, 21:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Fortsätter inte utfrågningen i morgon? Han skulle väl få en hel kvart på sig att grilla henne.

Jag hoppas du har rätt!
Citera
2023-10-10, 21:54
Medlem
Dom åker dit så det ryker om det. Igen.
Att judebladet och clea långnäsa med köpta rättsläkare med långnäsor vill något annat spelar ingen som helst roll.
Jag har fullt förtroende för hovrätten i detta fallet.
Citera
2023-10-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
2. Jag menar att hon förlorar ensamrätt till gärningsbeskrivningen genom att placera Maja där. Hade hon sagt att det bara var hon själv och Tove i badrummet hade hon kunnat påstå vad som helst. Hon hade kunnat sagt att T hotade henne till livet, att T var ursinnig och flög på henne, och hon bara försvarade sig.
Jag tycker det här är en av de viktigaste sakerna som bekräftar att Maja var med. Precis som du skriver.
Citera
2023-10-10, 22:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det är väl ändå betydligt mer angeläget att komma undan mordåtal än att sätta dit en oskyldig person? Även om J är galen är hon nog betydligt mer sugen på friheten än att hämnas.

Och tänk såhär: Johanna hade INTE EN ANING om vilken bevisning de hade som eventuellt kunde stödja att Maja sov. Skulle hon ta risken att ljuga för polisen IGEN om något de mycket väl kunde ha motbevisat?

Och viktigast av allt: Om Majas historia stämmer så MÅSTE Johanna ha släpat Tove in i garderoben eller förrådet. Så varför berättar Johanna för Polisen ingen bortförklaring om detta som inkluderar Maja? Hon borde väl ha haft VÄLDIGT goda anledningar att anta att polisen skulle hitta fynd av Tove i garderoben eller förrådet? Och det hade inte heller gjort hennes egen situation värre att hon tillfälligt gömt Tove. Så hon har NOLL anledning att inte hitta på något där.

Fortfarande fifty-fifty? Eller ska vi bli lite ärliga med varandra?
Jag tror mer på köket, kanske med en matta över. En matta lär ju saknas.
Citera
2023-10-10, 22:02
Medlem
Är det slut nu på förhör?
Har åklagaren några frågor till JJ eller MH som ska ställas på torsdag?
Eller bara slutplädering ( osäker på om vad det innehåller) endast?
Citera
2023-10-10, 22:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Mumsbulle tror att det är ett gammalt inspelat förhör från TR.

Mumsbulle har koll. Det gäller ett bandat förhör. Och då spelas det förhöret med största sannolikhet inte upp under rättegångsdagarna, utan det har rätten redan lyssnat på under mellandagarna, liksom övriga bandade förhör.
Citera
2023-10-10, 22:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror mer på köket, kanske med en matta över. En matta lär ju saknas.

Du får välja vilket fånigt gömställe du vill så länge du svarar på frågan. Tänker du göra det eller inte?
Senast redigerad av Fiffiniffi 2023-10-10 kl. 22:21.
Citera
2023-10-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Mumsbulle har koll. Det gäller ett bandat förhör. Och då spelas det förhöret med största sannolikhet inte upp under rättegångsdagarna, utan det har rätten redan lyssnat på under mellandagarna, liksom övriga bandade förhör.

Hon vittnade dock inte i TR men kanske gjorde det utan åhörare pga sekretess.
Citera
2023-10-10, 22:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag tänker att gravfridsbrottet kan ses som grovt då kroppen låg länge i naturen och därmed försvårade bland annat obduktionen. Å andra sidan kanske rätten inte bett åklagaren att förtydliga om de såg det som självklart att det rörde sig om grovt.

Hur länge kroppen låg i skogen har ingen inverkan alls på bedömningen av brottet.
Det är en viktig rättsprincip att inget som utspelar sig efter själva brottet, skall ha inverkan på hur brottet bedöms.

Citat:
Det var lite synd att Johanna inte fick frågor om fasthållningen. Hennes påstående att Maja höll i Toves händer när hon tog stryptag är ju grunden för TR domen mot henne. Å andra sidan finns det ju med i förhör från TR. Men det hade varit intressant att höra om Johanna tänkt ut en ny version?

Ja, för oss hade det varit mycket intressant att få höra Johanna om detta igen. Men som försvarare ville Gillberg nog inte ge Johanna chansen att sätta Maja ännu mer i klistret.

Det är fler olika delar där man märker att det inte ställs frågor som borde ställas, för att man är rädd för svaret.

Observera till exempel att Thiblin aldrig fick någon direkt fråga om han menar att 10 sekunders strypgrepp räckte för att döda Tove. Varken av Clea eller åklagaren. Ingen av dem vågade ställa den frågan, för risken var att svaret de skulle få inte var vad de ville höra.

Det är långt ifrån självklart att Thiblin menade det. Han var ganska tydlig med att maginnehåll inte ensamt kunde vara orsak till Toves död, bara bidragande och påskyndande. Och då undrar man så klart hur mycket påskyndande. Men det vågade alltså ingen fråga.

Eriksson å sin sida lämnar denna uppgiften uttryckligen, självmant. Där behövde inte Clea ta risken att ställa frågan. Eriksson hade nog fått klart för sig att det var en springande punkt att tydligt uttrycka detta.
Citera
2023-10-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate

➡ Dom åker dit så det ryker om det. Igen.

➡ Att judebladet och clea långnäsa med köpta rättsläkare med långnäsor vill något annat spelar ingen som helst roll.
Jag har fullt förtroende för hovrätten i detta fallet.

Risken är faktiskt större än mindre sett, att Fröken Janss*n kommer att frias för mord.

Under dagen som gått inom Göta HovRätt så har det skapats stora osäkerheter samt därtill också tvivel, detta i sin tur kommer att påverka mycket för Göta HovRätten:s fortsatta bedömningar av mordfallet.

Risken är, att just detta mordfallet kommer att sluta på ett helt annat sätt än vad de flesta från början hade tänkt sig ... vilket inkluderar @JokerMannen.

Mvh/
@JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in