Citat:
Ursprungligen postat av
bblues
Tingsrätten ville fälla båda. Till lagens strängaste straff dessutom.
Nu är det hovrätt och upp en nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av
bblues
En domstol får inte gissa sig fram till livstid.
Nu finns alternativa yrkanden. Ett sådant väljer man nog. Tror jag.
Johanna ensam GM till längre fängelsestraff medan Majs traskar ut på torsdag.
Jag vet inte riktigt vad din övertygelse att Maja ska bli frikänd kommer ifrån, själv tror jag att hon blir dömd för delaktighet i mordet.
Varför? Jo:
Maja har varit helt införstådd med Johannas hat till Tove. Hon har vetat om planerna att Tove och anhöriga till henne skulle brinna inne. Hon har vetat att Johanna närde ett så starkt hat till Tove att hon blivit helt gränslös - ändå gjorde Maja inga försök att ingripa på något sätt, exempelvis att berätta för sina föräldrar.
Den aktuella kvällen höll Maja utkik på Nöjet och kollade om hon fortfarande var kvar. Hon visste att Johanna hade en lömsk plan, att Tove skulle åka på spö eller faktiskt kanske hon visste att Tove var ämnad att dö den aktuella natten ( det kommer vi aldrig få veta hela sanningen om, dvs om planen var att Tove skulle dö).
Det finns en åtal i Örebro, där en ung gravid kvinna blivit mördad av sin sambo. Nu har ytterligare en person blivit häktad för medhjälp till mord. Den seniora åklagaren Elisabeth Anderson säger att medhjälp till mord kan vara
fysiskt eller psykiskt främjande av mordgärningen. Ett fysiskt främjande kan innebära att man följt med till platsen och bara står där. Ett psykiskt främjande kan vara att man gett sitt stöd till något, men inte gått till aktiv handling själv
Jag tycker att Maja åtminstone ( om det inte kan bevisas att hon höll fast Tove) kvalar in på både fysiskt och psykiskt främjande av mordet.
Eller du kanske tror på att Maja vankar omkring som en zombie? Kunde hon hålla sig vaken idag?
https://www.na.se/2023-10-10/nya-misstankarna-i-mordet-pa-gravid