2023-10-09, 22:26
Avstängd
Magdalena Andersson verkar ha fått stora problem i dom egna leden. En del fördömer attacken och en del hyllar den.
Citera
2023-10-09, 22:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomush
Jag är intresserade av striden som är nu och jag tror på hamas segar inte svårare än så övrigt skiter jag i vilket

Hamas kan inte segra.

Varje gång palestinerna har angripit Israel har de tappat mark, mer och mer.

Varför? För att Israel är totalt överlägset militärt sett. Och aldrig kan/kommer att vika ner sig, eftersom palestinierna som angriper dem har som högsta mål att utplåna dem, rent fysiskt. Mot en sådan fiende kan man inte vika eller förhandla.
Citera
Medlem
hetabengts avatar
Från aftonbladet 20.02:

Citat:
Uppgift: Hamas villiga att diskutera vapenvila

En talesperson för Hamas säger att gruppen är villiga att diskutera en vapenvila med Israel.

Det rapporterar Reuters.

Tror att arabskallarna inser sitt misstag nu. Nån vapenvila kommer Israel inte gå med på.
Gisslan räknas redan som döda.
Nu väntar blodbad. Arabiskt blodbad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Ja en självständig stat, vara granne bara råkar stänga av el, handel och vatten samt dödar eller fängslar vem de vill i det egna autonoma landet. Skärp dig för fan

Israel har såklart ingen skyldighet att exportera elektricitet, vatten eller varor till ett grannland som militärt angriper dem. Vilket annat land i världen skulle förse ett attackerande grannland med elektricitet, vatten eller varor?

Israel dödar eller fängslar inte vem som helst i Gaza. Tror du på allvar att Israel i så fall skulle ha lätit Hamas ledare och soldater fritt röra sig i Gaza och förbereda anfall mot Israel?
Citera
Medlem
Doomushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ja, gerillakrig brukar normalt sett inte inbegripa raketanfall med tusentals raketer.
Eller har du många exempel från historien där det har hänt?
Afghanistan: Minst 35 döda i raketanfall Hezb-i-Islami
Citera
2023-10-09, 22:28
Medlem
JoeTempests avatar
Rapporter om 5 Hizbollah döda i direkt konfrontation med zionister varav 4 döda och ett dussin skadade vara en överse! Antagligen bakhåll på zionpluton! Men bra utdelning! Hoppas innerligen på introduktionen av suicid-drones. Arenan och spelplanen är internationell!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Skulle inte gå att hålla en dylik hemlighet hemlig. 🤷🏼‍♂️

Den typen av information är ju redan från början begränsad till ett mycket litet antal personer och den israeliska underrättelsetjänsten är ju knappast känd för glappa, så det går nog att få de som krävs att hålla käft om det skulle behövas. I synnerhet nu men kanske inte för evigt förvisso.

Vi får väl se helt enkelt, men det var som sagt en märkligt bra timing på detta underrättelse fiasko måste jag säga hur som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Du verkar, med all respekt, mer prata om vad du vill skall hända än vad du tror Israel kommer att göra. Du har också en lite förenklad och, du får ursäkta, en felaktig syn på Israels nutida relationer med ett antal arabstater och avseende Egypten och Jordanien relationerna sedan 1970-talet. Du har helt enkelt fel om att hela den muslimska världen är emot Israel om du med det menar att man är politiska och militära fiender till Israel. Du kan nog inte riktigt belägga det där med att Israel inte finns på skolkartor i länder som normaliserat förhållandet till Israel, eller? Jag menar här Jordanien, Egypten, Förenade arabemiraten, Bahrain eller Marocko. Jag är också tveksam till om Saudi fortfarande håller på med det där karttramset.

Förhållandena har förändrats väldigt mycket sedan 1973. En enad fientlig arabvärld 2023 vore mycket farligt för Israel, även med Israels kärnvapen taget i beaktande. Det finns inte en chans att Israel vill trilla tillbaka dit om man kan undvika det.

Om det kommer attacker från Västbanken så kommer man att agera, men tankar på att driva ut palestinierna en masse i öknen eller över andra länders gränser är knappast på agendan för någon i Israel utom på den allra yttersta tokhögern som kanske samlar någon procent av väljarna.

Den här händelsen är exceptionell. Hoppas du förstår det. Detta är Israels 11./9. Vad gjorde USA efter 11/9? Invaderade först Afghanistan, sedan Irak. Sedan kom arabiska våren osv. Räkna med att Israel under lång tid flyttar fram sina positioner..först nu i Gaza och sedan på Västbanken.

Arabvärlden har de senaste åren infiltrerat Europa genom att köpa fotbollslag och andra företag. Att närma sig arabstater och att de får inflytande är livsfarligt Israel verkar hållit nere garden och trott att det var lugnt med Hamas. Israel,inser nu att man inte kan lita på den muslimska världen.

Egyptien har inga flyktingläger. Dags att skapa ett nu i Sinaiöknen. Egyptien är delaktiga i det här kriget genom att de inte har koll på vapensmugglingen till Gaza. Vad är fredsavtalet värt med Israel om de låter Hamas upprustas hela tiden? Dags att göra slag i saken och ta över Gaza och föra ut Gazaborna mot den egyptiska gränsen.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Ett par saker:

Netanyahu har proklamerat att operationerna i Gaza kommer att fortsätta tills möjligheten för Hamas att "överhuvudtaget företa militära aktiviteter tyder på att israelerna ser det här som något som kommer att pågå under lång tid.

Just nu förbereds olika tänkbara markoperationer. IDF har förmodligen ett antal detaljerade operationsplaner liggande i byrålådan. De måste gås igenom och lämpliga åtgärder måste beslutas - i sista hand av politikerna. Förmodligen sätter man just nu samman olika task forces som i huvudsak kommer att utgå från Sydkommandots styrkor som i fullt mobiliserat skick består av fyra divisioner (80:e territorialförsvarsdivisionen "Edom", 143:e territorialförsvarsdivisionen "Fire Fox", 162:a pansardivisionen "Ståldivisionen" och 252:a reservdivisionen "Sinai") och där 162:a divisionen kommer att bilda ryggrad och pansarnäve.

Under tiden kommer flygvapnet att beta av alla mål som ligger i deras "target package"-mappar. Men dessa mål kommer förr eller senare ta slut och då måste man sätta in underrättelsefunktioner för att kunna upprätthålla tempot i förbekämpningen.

En lämplig metod för att neutralisera Hamas militära kapacitet är att låta markstridskrafter rycka fram i kilar i de relativt glesbefolkade områdena mellan tätorterna (som mellan Whash och Al Zahra, exempelvis). På så sätt kan man stycka upp remsan i fyra-fem segment. När dessa positioner väl är befästa och ingen kommunikation längre är möjlig mellan segmenten, kan man utföra större överraskningsräder in i de befolkade områdena för att tillintetgöra förmågor och eliminera viktiga aktörer.

Denna typ av "sterilisering" av Gazas militära kapacitet torde kunna pågå under ett års tid och väsentligt kunna förbättra säkerhetsläget med minimala förluster för den israeliska sidan. I förlängningen kommer detta även vara till gagn för den arabiska befolkningen på Gazaremsan, när de slipper Hamas' ok.

En markoperation av detta slag torde ligga åtminstone två veckor fram i tiden. Fram tills dess. får flygvapnet göra jobbet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Siren på taket på bilen som blir beskjuten.
Åkte palestinierna med andra ord runt i en falsk polisbil? Man har ju hört att de utgivit sig för att vara poliser i samband med vissa attacker på israeliska bosättningar.

Ja, det ser ut att stämma. Såg inte det först
Citera
2023-10-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Retard
Spelar det roll? Vi ser ju resultatet. Och mänskligheten har sett det i 1400 år. Vad mer för bevis behövs det? Varken jag eller någon annan tänker leta suror i koranen för att överbevisa dig igen, gång på gång bara för att du ska förhala och skönmåla bevismaterialet och vinkla det till din fördel.

Folk har vaknat och inser att dom sympatiserat med fel sida. Palestinierna är körda i botten nu. De firade i lördags när de dödade 2-åringar och gamla pensionärer samt festande ungdomar, men nu kommer de gråta i månader framöver. Bered er på satanselden.

Nu frågade jag inte dig utan en som hänvisade just till koranen. Då bör man kunna fram surorna. Då man kan söka på nätet. Det finns arabiska, engelska och även svenska versioner.

Jag vet inte vad som kommer hända. Jag vet bara ett par saker i denna långa tråd

1 Hamas lyckades överraska Israel. Någon i "mossad" kommer få sparken, om nu inte den israeliska regeringen struntade i vad mossad sa.

2 Hamas har dödad många civila och tagit gisslan

3 Israel har börjat svara

4 Det finns jvl många foliehattar på FB och tokstollar som konflikten som en jvla fotbollsmatch

5 95 procent av tråden är strunt.

Det jag tror kommer hända är att Israel kommer svara nu i upp i en månad och det kommer troligen inte sprida sig. Någon enstaka raket från Hezbollah, men jag kan ha fel. Efter det kommer det bli ett stillestånd.
Citera
2023-10-09, 22:30
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
bumbar eftersom ingen svarar på min fråga.

När det kommer till denna Israel Palestina konflikten så är det nog omöjligt att INTE säga något som är kontroversiellt. Däremot Israel kontra Hamas så är Hamas den part som är mest skyldig, Hamas är ju likt talibaner , AQ och ISIS. Från deras sätt att se det så är de försrås inte en terrororg utan mer frihetskämpar men det är ju dock inget som majoriteten av väst håller med om. Skulle alla de som har agg mot Israel lägga ner sina vapen skulle det vara stor chans att det blir fred i området, skulle däremot Israel lägga ner sina vapen skulle de bli helt överkörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in