2023-10-09, 22:31
Medlem
Doomushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hamas kan inte segra.

Varje gång palestinerna har angripit Israel har de tappat mark, mer och mer.

Varför? För att Israel är totalt överlägset militärt sett. Och aldrig kan/kommer att vika ner sig, eftersom palestinierna som angriper dem har som högsta mål att utplåna dem, rent fysiskt. Mot en sådan fiende kan man inte vika eller förhandla.
Vi får strax veta om gamla meriter är värda lika mycket i dag jag är tveksam
Citera
Medlem
Hur mycket vapen finns i Gaza?

Jag tänker på pistoler och Kalasnjikovs. Primitiva vapen. Är merparten av husen beväpnade?
Citera
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Israel har såklart ingen skyldighet att exportera elektricitet, vatten eller varor till ett grannland som militärt angriper dem. Vilket annat land i världen skulle förse ett attackerande grannland med elektricitet, vatten eller varor?

Israel dödar eller fängslar inte vem som helst i Gaza. Tror du på allvar att Israel i så fall skulle ha lätit Hamas ledare och soldater fritt röra sig i Gaza och förbereda anfall mot Israel?

Ett självständig nation kan själv byggakraftverk. Gaza är däremot under blockad. Och det vatten man haft på palestinska områden har styrts om till Israel (”water apartheid”).

Kolla på siffrorna över dödade civila och militanta per år. Se detta års utveckling innan attacken. Det finns ingen palestinsk stat och den mark som palestinier bor på är söndertuggad av militärer och bosättningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Så där sitter du och bettar och röker vattenpipa när dina landsmän krigar… manligt
Silkesryggar skriker alltid högst. Dom måste kompensera för att dom svikit sin egna befolkning och flytt.
Det är det vi ser i alla pro palestina demonstationer världen över.

Folk som flyr hit till väst och älskar vår levnadsstandard och säkerhet, men vill endå agera som att dom är Che Guevara. Patetiskt.
Citera
2023-10-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag har redan kritiserat Hamas, och jag är definitivt mer neutral än vad du är.

Till alla som försöker att diskutera med -DaRude- här inne.

Gör er inte besväret att ens försöka bemöta vad han säger. Han vågar inte stå öppet för att han är muslim när han "diskuterar". Men i varenda tråd så pratar han om sionism och hur bra islam är. Han är nog personligt ansvarig för att sprida mest desinformation utav alla i den här tråden.
Citera
2023-10-09, 22:33
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Men det är ju nonsens och lögn
Kristna är ex utraderade i Turkiet.
Judar fördrivs från många arabländer
Araberna som bor i Israel är de araber som HAR MEST FRIHET av alla araber
Du är en fakenews hela du.

Vad är det som är lögn? Det enda du gör är att ge exempel på förtryck annorstädes. Menar du att Israel har rätt att förtrycka vem de vill för att kristna är utraderade i Turkiet? På vilket sätt har araberna i Israel mest frihet av alla araber och vilka länder jämför du med? Det är naturligtvis inte sant.

Jag säger inte att de 'inte har det bättre än regelrätta diktaturer, men de har inte heller bättre än alla muslimska länder. Det vet du också för den uppfattningen delar inte israeliska araber heller.

Israel är givetvis bättre än många länder i Mellanöstern, på många sätt. Jag gillar Israel som land, det jag inte gillar är vissa detaljer i deras politik, och tyvärr är vissa detaljer rätt så dominerande eftersom mycket av det Israel gör bygger på deras idé om en judisk nationalstat, och i praktiken drabbar detta palestinierna. I min värld finns det mycket Israel kan göra för att minska den negativa inverkan detta har på den palestinska populationen. Och det betyder inte att man stödjer Hamas. Tydligare än så kan jag inte bli.
Senast redigerad av -DaRude- 2023-10-09 kl. 22:35.
Citera
2023-10-09, 22:34
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Det är väl bara att läsa tråden? Det finns både palestina och israel supportrar här. Konflikten är uråldrig och extremt komplicerad. Vet du inte själv vem du skall stödja så är det väl bättre att hålla sig neutral och läsa på?
Man MÅSTE inte välja sida heller, det går alldeles utmärkt att hålla sig helt utanför den här skitsörjan.

Absolut, det har du helt rätt i. Tack för svar!
Citera
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomush
Jag är intresserade av striden som är nu och jag tror på hamas segar inte svårare än så övrigt skiter jag i vilket

Gaza remsan’s landmassa är till storlek ungefär som knappt 1/3 av Öland.
Även om det bor strax under 2milj människor där så tror du på fullaste allvar att de skulle ha en chans mot Israel som rankas topp18 i världens arméer?
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
När det kommer till denna Israel Palestina konflikten så är det nog omöjligt att INTE säga något som är kontroversiellt. Däremot Israel kontra Hamas så är Hamas den part som är mest skyldig, Hamas är ju likt talibaner , AQ och ISIS. Från deras sätt att se det så är de försrås inte en terrororg utan mer frihetskämpar men det är ju dock inget som majoriteten av väst håller med om. Skulle alla de som har agg mot Israel lägga ner sina vapen skulle det vara stor chans att det blir fred i området, skulle däremot Israel lägga ner sina vapen skulle de bli helt överkörda.

Fy fan, vilken sörja. Nåja, tack för tydligt svar!
Citera
2023-10-09, 22:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeTempest
Rapporter om 5 Hizbollah döda i direkt konfrontation med zionister varav 4 döda och ett dussin skadade vara en överse! Antagligen bakhåll på zionpluton! Men bra utdelning! Hoppas innerligen på introduktionen av suicid-drones. Arenan och spelplanen är internationell!
Hizbollah har inte ballar att göra något utan att Iran ger klartecken. Som vanligt är MENA underlägsna intellektuellt, i mod och i styrka.
Citera
2023-10-09, 22:35
Medlem
Ett råd till Gaza borna : Nästa ggn ni får göra ett valår......rösta inte på Hamas....just saying
Citera
2023-10-09, 22:36
Medlem
Alltså hur fan har Hamas attack ens gått till?
Israel har nog världens mest avancerade teknologi när det kommer till deras försvar och ser man på videoklipp på hur Hamas har nått israelisk mark så ser det närmast ut som ett skämt.

Det är motorcyklar, bilar, folk på fot och paragliders, det är närmast stenåldern-nivå om man jämför med israeliska försvaret.

Kolla själva, vad är detta ens:
https://www.youtube.com/watch?v=KF5vPfqtJBM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in