Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Nej, hon verkar acceptera och trivas med att ligga steget bakom den något smartare bästisen. Tog med fortsättningen på förhöret när vi ändå är inne på det traumatiska bandet. Dessa band kräver som oftast att offret anpassar sig till förövaren. Det verkar inte varit aktuellt för M.
Från 3/11
(Svegfors

Jag ha en fortsättningsfråga där egentligen, skulle du säga, det här låter ju
fånigt eller dumt på något sätt, men skulle du säga at Johanna är smartare än vad du är?
M:Ehh, ja, eh, det skulle jag väl säga, för hon har ju gått naturvetenskapsprogrammet liksom på
gymnasiet och hade bra betyg.
Och du hade sådär betyg när du gick i skolan eller
M:Ja,
(skratt) inte så mycket.
Det är ju vad det är, så det är ju inget
Ja
Under den tid som ni har varit vänner, har du varit rädd att Johanna skulle sluta vara vän
med dig, har du känt att du är glad att få va med henne och nära henne?
M: Alltså, jag har ju tillitsproblem, eh, och har alltid haft egentligen, och det är ju liksom, men
varje gång jag lärt känna någon ny liksom som jag tycker om så, eh, så kommer alltid
tankarna liksom om att, eh, personen kommer säkert lämna mig, ja, så, så ja, svar på frågan.
Betyder det att du försöker passa in, du försöker hänga med, och du försöker vara, så gott du kan?
M:
Nej, alltså inte att jag försöker passa in eller så, jag är mig själv, eh.
Tror du att J accepterat M som vän om hon inte inrättat sig i ledet?
Ja, M kunde ta egentid.
Tog hon den tid hon verkligen behövde eller pressade hon sig över gränsen för att hon inte vågade bli betraktad som "tråkig"?
Det vet vi inte.
Det var kul att vara med J så därför tror jag inte hon reflekterade över faran, men hon har säkerligen känt den i maggropen.
Ja, de bestämde lika mycket.
I de fall det gällde nöjesaktiviteter eller om de skulle gå till höger eller till vänster, sådant som vännerna hörde.
Men när det gällde allvarligare saker, som brottslighet eller hämndaktioner, har inget visat att hon hade någon talan.
Om det var dessa M syftade på när hon sa att de diskuterade då de hade olika uppfattning, eller snarare pratade, vet vi inte. Men av Ms ord att döma fick inte hon sista ordet.
När de tog droger var M fullt medveten om anpassningen, men annars märkte hon nog inte hur styrd hon var.
Jag vet inte hur pass medveten J själv var av styrningen, men hon visste vilka knappar hon skulle trycka på för att få M dit hon ville. Hon såg och bekräftade M. Hon använde inte våld och öppna hot, vilket inte heller behövdes.
M visste var dörren fanns.