2023-10-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du tror inte att det är jobbigt för Johanna att vittna om exakt hur hon tog livet av Tove inför en fullsatt rättssal som innehåller både hennes egna föräldrar och Toves anhöriga? Du tror att hon ser förhöret som nåt att bli uppåt för?

Maja har tagit den lätta vägen ut. När Maja blir förhörd om mordet behöver hon bara säga "Jag sov, jag gick på toaletten, jag sov igen". Maja har nog inga problem att steppa upp och berätta om hur kudden kändes mot kinden. Bara lögner, men hon behöver ju inte medge att hon gjort något otrevligt som att medverka i mordet.

Johanna ska sitta där och berätta om saker som hon vet att folk i rättssalen dömer henne för.

Oavsett vad man tycker om de inblandade borde man som en vuxen människa förstå att när nån faktiskt har erkänt att den har mördat någon annan så är det jobbigt att sitta i en rättssal och prata om det högt. Att sitta och insinuera att nån borde jubla vid möjligheten - då är man faktiskt själv empatilös.

Ja det är en tuff situatione, men det borde hon tänkt på innan hon började googla och bränna och strypa och bränna igen, och igen.

Men hon har ju inte erkänt att hon mördat?

Tove ströp henne.
MH räddade.
JJ lyckades på 10 sek åstadkomma en olycka.

Det är väl enkelt för henne att förklara om hon dessutom har inkallad expert med sig i ryggen?
Citera
2023-10-08, 18:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Eftersom det fortfarande finns de här feågorna efter förundersökning, tingsrätt och snart 100 000 inlägg i den här tråden så kan man iaf konstatera en saknoch det är att det hör vad MH gjorde och inte är inte utrett. Så hovrätten får gå på det de kan.
Sömn = lögn = skyldig räcker nog inte bortom rimligt tvivel för HR, återstår att se om frånvaron av motvärnsskador och Js lögnaktiga story gör det.
Citera
2023-10-08, 18:37
Avslutad
Citat:
Ja det är en tuff situatione, men det borde hon tänkt på innan hon började googla och bränna och strypa och bränna igen, och igen.

Men hon har ju inte erkänt att hon mördat?

Tove ströp henne.
MH räddade.
JJ lyckades på 10 sek åstadkomma en olycka.

Det är väl enkelt för henne att förklara om hon dessutom har inkallad expert med sig i ryggen?
Återigen, när du säger att det vore "enkelt" för henne så visar du bara din egen empatilöshet. Hela fallet är sorgligt, för Toves skull. Man kanske inte ska raljera runt ett vittnesmål som ska gå igenom i detalj hur hon dog. Men det är upp till dig om du vill göra det. Du kanske själv sitter med ett leende och lyssnar?
Citera
2023-10-08, 18:38
Avslutad
Citat:
Fast åklagaren har lika mycket en bevisbörda även om någon har erkänt mord eller delaktighet. Det kan vara ett falskt erkännande för att skydda nån annan. Så att det var Johanna som ströp måste bevisas, så att inte Johanna får avtjäna tid för någon som Maja har gjort. Jag tänker att det faktum att Johanna i övrigt var den aktiva - vid kontakt med grannen, inköp av bensin - övertygade rätten om att det var troligt att Johanna också var den aktiva i strypningen. Men det finns inga tekniska bevis för den delen.

Maja dömdes inte enbart på hennes rörelser 02:43 utan det var mycket mer än så som fällde henne, vilket jag har redogjort för i ett tidigare inlägg. Det är en väldig förenkling att påstå att de fick med Maja "på ett hörn efter ett missförstånd". Återigen är du inte opartisk och neutral som du vill göra gällande, utan du förminskar domskälen mot Maja.

Du får gärna lyfta fram vad TR skrev om Maja och domskälen mot henne, eller så kan du läsa mitt gamla inlägg där jag gick igenom det.
Fast nu är det redovisat att Johannas egna stryphistoria stämmer överrens med rättsläkarens utlåtande, bortsett från att Johanna påstår att hon höll i 10 sekunder.
I övrigt stämmer tillvägagångssättet, med att hon sitter på bröstkorgen och trycker till.
Hon har svårt att förklara vart Maja skulle varit eller hållit fast, det pressas hon inte heller om, hennes vaga indragande av Maja i det hela, har ingen grund, därför att det är osannolikt.
Citera
2023-10-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
J har svårt att dölja den kick hon får av uppmärksamheten och att få vara i centrum, det här är en långt mer störd kvinna än de flesta vill inse.

Att hon sedan sitter och skrattar när googlingarna nämns, är inte vidare snyggt gjort. Men hennes beteende talar å andra sidan om vem hon är.
Döms hon och får sitta inne ett bra tag så lär galenskapen blomma ut på anstalten i likhet med många andra brottslingar.
Du upprepar dig om och om igen med samma sak som du fyller ut tråden med typ op hjärntvätt

J log mot sin pappa
Vi vet att J har gjort onda gärningar
Men Maja är inte mindre oskyldig för det
Citera
2023-10-08, 18:40
Medlem
Citat:
Det är nån betalartikel i kvällspressen som andra hänvisat till här. Jag såg bara rubriken och ingressen fladdra förbi.

Jag har hittat och det finns på Youtube.

Mördaren Johanna Jansson i tårar inför Tove-rättegången
Citera
2023-10-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Där var det ja. I en sammanfattning av förhöret noterade polisen följande

Intressant det där att hon ger uttryck för att det är "ett bra tag" från det att grannen ringer på, tills hon går iväg och träffar grannen. Samtidigt som grannen ger uttryck för att det endast rör sig om ett par minuter. Johanna har förmodligen uttryckt det hela som "efter halv tre" och sammanfattningen nämner också att hon "tror" att det var efter halv tre, så hon har uttryckt det med någon form av tveksamhet. Men det gäller ju i princip allting som Johanna ger uttryck för.

Men jag måste säga att grannens beskrivning verkar mest trovärdig där. Grannen lär inte ha stått vid sin egen dörr och väntat särskilt länge, troligen inte ens en minut. Det är länge att stå och vänta på ingenting i ett trapphus mitt i natten, i en minut.

Faktum är att räknar man baklänges från tiden de åkte till McDonalds, och tar hänsyn till hur länge grannen har väntat vid Johannas dörr respektive sin egen dörr, så är kanske grannens tidsuppgivelse 0240 mer korrekt än 0230. Kanske är det det grannen har insett inför vittnesmålet i tingsrätten, där han rannsakat sig själv och noggrant gått igenom vad som hände den där natten och vad han (de) gjorde.

Det hade varit intressant att få höra grannens motivering till justering av tiden från 0230 till 0240.

Men hur rimmar grannens 02:40 med det som händer efter han hör dunsen om de drar till McD 02:45?

Är du inne nu på att tingsrättens dom stämmer vad gäller MH eller vad är det du menar ska ha hänt där nu?

Rakt på sak menar jag att att du vill distansera MH både från 02:33 (skärmupplåsning) och 02:43 (stegserie)? Är det rätt uppfattat?
Citera
2023-10-08, 18:45
Medlem
Citat:
Har du sett nån empati i nån annan del av hennes agerande? T ex när Johanna vill bränna upp människor hit och dit? Har du sett några känslor visavi hennes familj? Det enda hon säger är ju hur jobbiga och dumma de är, inklusive hennes bror. Har du sett några positiva handlingar från Maja sida gentemot någon? Har nån vittnat om att Maja har gjort något trevligt för någon annan/ställt upp/erbjudit hjälp/gjort något osjälviskt?

NADA.

Nu har ju inte polisförhören haft fokus på att visa att MH är en snäll person så det har varit svårt att läsa sig till. Hon har mest fått besvara besvärande frågor om mord.

Jag har aldrig träffat henne men om jag gjorde det så hade det varit lättare att svara på din fråga.
Citera
2023-10-08, 18:46
Medlem
Citat:
Nån gång i somras tror jag, en punktlista.

Ok då lär vi inte hitta det om du själv inte hittar det?
Citera
2023-10-08, 18:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Men hur rimmar grannens 02:40 med det som händer efter han hör dunsen om de drar till McD 02:45?

Är du inne nu på att tingsrättens dom stämmer vad gäller MH eller vad är det du menar ska ha hänt där nu?

Rakt på sak menar jag att att du vill distansera MH både från 02:33 (skärmupplåsning) och 02:43 (stegserie)? Är det rätt uppfattat?

Du verkar som vanligt alldeles för intresserad av mig istället för av fallet i fråga. Jag har överhuvudtaget inte nämnt eller gjort någon koppling till Maja i inlägget ovan, det är det du som gör. Foliehattsvarning?

Jag konstaterade det jag skrev i inlägget du svarade på. Du får göra vilka tolkningar du vill av de förhållanden jag där nämner.

I tillägg till ovanstående så har jag ända sedan start påtalat möjligheten att dunsen skedde efter mordet. Den till synes korta tiden från dunsen till Johannas uppenbarelse i trapphuset talar för att så är fallet.

"skärmupplåsning" ... intressant ordval från någon som idogt påstår att det är en telefonupplåsning och inte bara en skärmupplåsning. Freudiansk felsägning kanske ...
Senast redigerad av flashmaner 2023-10-08 kl. 18:55.
Citera
2023-10-08, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
J har svårt att dölja den kick hon får av uppmärksamheten och att få vara i centrum, det här är en långt mer störd kvinna än de flesta vill inse.

Att hon sedan sitter och skrattar när googlingarna nämns, är inte vidare snyggt gjort. Men hennes beteende talar å andra sidan om vem hon är.
Döms hon och får sitta inne ett bra tag så lär galenskapen blomma ut på anstalten i likhet med många andra brottslingar.
Visst älskar hon uppmärksamheten. Hon var ju besviken över GWs dokumentär om fallet och hon har kontaktat några poddare om att intervjua henne, eller göra ett avsnitt om fallet.
Hon mår bra innanför murarna, så sjukt.
Citera
2023-10-08, 18:54
Medlem
Citat:
Återigen, när du säger att det vore "enkelt" för henne så visar du bara din egen empatilöshet. Hela fallet är sorgligt, för Toves skull. Man kanske inte ska raljera runt ett vittnesmål som ska gå igenom i detalj hur hon dog. Men det är upp till dig om du vill göra det. Du kanske själv sitter med ett leende och lyssnar?

Jsg skrev att det var en tuff situation för henne.

Men då hon är så säker på att MH var med där så borde det inte vara så svårt i sig att svara på.

Det svåra nu för henne är att hon en gång till i förhör i rätten kommer framstå som en kallblodig mördare. JJ alltså som har lite dålig koll på vad hennes kompis (som hon pekar ut) egentligen har sina händer osv?

När JJ sitter och svettas i rätten kommer jag nog ha en antydan till leende iaf. Hon förtjänar att sitta där hon sitter.

Tack för feedbacken om min empati där, men den har jag bättre pejl på än du har. Den är s a s självupplevd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in