2023-10-09, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Av ditt svar att döma har du läst mitt svar med bara ett öga.
Så du lägger ansvaret på mig?
Var känner jag igen den taktiken? Hm… Eller ska jag säga eh… eh… eh, ja.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-10-09 kl. 18:16.
Citera
2023-10-09, 18:21
Medlem
Citat:
Tror du att J accepterat M som vän om hon inte inrättat sig i ledet?

Ja, M kunde ta egentid.
Tog hon den tid hon verkligen behövde eller pressade hon sig över gränsen för att hon inte vågade bli betraktad som "tråkig"?
Det vet vi inte.
Det var kul att vara med J så därför tror jag inte hon reflekterade över faran, men hon har säkerligen känt den i maggropen.

Ja, de bestämde lika mycket.
I de fall det gällde nöjesaktiviteter eller om de skulle gå till höger eller till vänster, sådant som vännerna hörde.

Men när det gällde allvarligare saker, som brottslighet eller hämndaktioner, har inget visat att hon hade någon talan.
Om det var dessa M syftade på när hon sa att de diskuterade då de hade olika uppfattning, eller snarare pratade, vet vi inte. Men av Ms ord att döma fick inte hon sista ordet.

När de tog droger var M fullt medveten om anpassningen, men annars märkte hon nog inte hur styrd hon var.

Jag vet inte hur pass medveten J själv var av styrningen, men hon visste vilka knappar hon skulle trycka på för att få M dit hon ville. Hon såg och bekräftade M. Hon använde inte våld och öppna hot, vilket inte heller behövdes.
M visste var dörren fanns.

Det beror ju helt på vilket sätt och grad M iså fall skulle motsätta sig J s vilja. En viss anpassning från J s sida kan jag ändå tänka mig. Hon avbröt trots allt festkvällen när M mådde dåligt (dock med ilska mot M) , men var delaktig i försoningssamtalet dagen efter. Så vänskapen tror jag J satte stort värde på.

Samma sak gäller nog för M s del. Även hon anpassade sig för att J skulle tycka om henne. Men hon kunde säga nej, och gjorde så när det blev för jobbigt.

Om M fick sista talan när det gäller brottslighet vet vi inte. Vi har bara hört M s tillrättalagda version där hennes delaktighet gissningsvis raderats ut som med allt annat hon berättat om.

Vilka knappar och när har J tryckt på dessa, för att får M att göra nåt hon inte ville? Tänker du på när J sa att hon hellre tar livet av sig än att sitta i fängelse?
Citera
2023-10-09, 18:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tror ni Maja ljuger här om sömnen, eller är hon så obrydd att hon faktiskt försöker sova en timme medans J försöker bränna inne sitt ex?

BF: Och de här två bränderna, dels hemma hos Hampus sen det här tomma huset, det är
samma kväll/natt?
M: Mmm.
BF: Vad var klockan när hon stack från dig ungefär?
M: Oj.
BF: Det är det här med tiden igen Maja, jag vet men ungefär?
M: Jag tror inte klockan var, jo klockan var över tolv.
BF: När hon stack ifrån dig?
M: Mmm.
F: Och hur länge var hon borta enligt din bedömning då? Jag förstår att det är jättesvårt Maja.
M: Gud. Ja jag försökte ju sova så en timme kanske hon var borta
Att hon "försökte" innebär ju att hon inte sov, men varför hon försökte går inte att dra någon slutsats om.

Det KAN vara att hon var trött och helt obrydd och faktiskt ville sova,
men
det KAN även vara att hon försökte stänga av och fly till sömnen för att slippa undan det hon inte ville tänka på.
Citera
2023-10-09, 18:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Tror du att J accepterat M som vän om hon inte inrättat sig i ledet?
Hade nån vän gjort det? Inte för att jag ser J som den optimala polaren men ibland har du så konstiga argument.
Att de blir Bff beror väl på att de sonika gillar varann?
Citat:
Ja, M kunde ta egentid.
Tog hon den tid hon verkligen behövde eller pressade hon sig över gränsen för att hon inte vågade bli betraktad som "tråkig"?
Det vet vi inte.
Om hon inte klappat ihop efter två års umgänge torde det väl vara ett tecken på att hon mäktat med?
Citat:
Det var kul att vara med J så därför tror jag inte hon reflekterade över faran, men hon har säkerligen känt den i maggropen.
Just det. Att Maja hade kul prioriterades. Nästintill till priset av andras liv - redan innan Tove mördades.
Citat:
Ja, de bestämde lika mycket.
I de fall det gällde nöjesaktiviteter eller om de skulle gå till höger eller till vänster, sådant som vännerna hörde.
Vännerna ansåg att de hade samma energi, att relationen var jämlik och att Maja tyckte allt var roligt.

Ända bort i TR tillkännager Maja att Johanna var Majas allra bästa vän som lyfte upp henne, gav henne självförtroende. Den allra första vänner som verkligen ser Maja.
Att Maja och Johanna var lika. Samma humor, älskade att festa och dansa. Att Maja har känt sig väldigt glad och energifylld.
I vissa situationer har det varit jobbigt men
Maja har känt sig trygg med Johanna och att deras relation var jämlik.
Citat:
Men när det gällde allvarligare saker, som brottslighet eller hämndaktioner, har inget visat att hon hade någon talan.
Maja har möjlighet till talan. Hon sa ifrån två ggr att hon inte tänkte följa med till brottsplatsen. Hon sa att det var för risky och att hon var förkyld ang Tove. Lika fan åker hon till Johanna innan hon tänker agera ut och tittar på brännbart material.
Andra gången var det likadant. Ville inte till BP men ställde upp som alibi.
Problemet är att hon jamsar med och tillåter Johannas galenskap att ske.
Hon hade väl för KUL rent generellt och ville inte förlora den biten.
Citat:
När de tog droger var M fullt medveten om anpassningen, men annars märkte hon nog inte hur styrd hon var.
Maja sög i sig kokain utan att J var närvarande.
Sen gjorde hon smeten till haschbrownies när de andra kokade hasch. De samarbetade rätt bra verkar det som.

När är Maja styrd? Kan du ge exempel?
Citera
2023-10-09, 18:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tar ut delar av ditt inlägg för svar.

Maja, såvitt jag minns, bekräftar väl att hon inte fick ligga i Johannas säng efter någon kissa-på-sig incident tidigare. Då är det inte enbart Johanna som påstår att Maja inte ficka vara i hennes säng.

Kiss i sängen har gjorts till en trådsanning.

"då skrev Johanna ett SMS till honom att Görgen måste hämta Maja. Görgen åkte hem till Johanna och mötte Maja i trapphuset. Maja hade kissat ner sig i Johannas säng,"

Det torde vara svårt för M att kissa ner Js säng ifrån trapphuset eller förrådet där hon tillbringat natten eftersom J inte ville släppa in henne.
Citat:
Det är i detta (det fetade) jag tror att du drar en felaktigt slutsats.

För att Maja - som inte talat sanning om så mycket och dessutom hela tiden skyller ifrån sig om allt som kan ligga henne i fatet - påstår att hon inte såg någon kropp, behöver naturligtvis inte innebära att det inte låg någon kropp där.

Det enda rimliga och troliga är att Toves kropp antingen låg kvar i badrummet eller att kroppen dragits ut i hallen/vardagsrummet. Allt annat är bökigt, tung, ljudligt, avsätter urinspår och kräks och en fullkomligt meningslös besvärlig handling. Det har rimligen inte hänt.
Därför borde Maja stött på kroppen. Och därför talar Maja rimligen inte heller sanning.
Jag skrev ytterligare några slutsatser möjliga att dra och jag menar att det finns för lite belägg för att fastslå vilken slutsats som är rätt.
Jag ser det inte som någon orimlig slutsats OM M talat sanning.

Vad som är jobbigt och vad M borde är din syn på det.

Vad som verkligen hände vet vi inte.

Och så länge vi inte vet det anser jag att det inte går att utesluta att M är sanningsenlig. Logik och sunt förnuft säger att hon ljuger, men det finns inget som direkt bevisar det.
Citera
2023-10-09, 19:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Fast om hovrätten finner att Maja hade för avsikt att dölja brottet genom att flytta kroppen till skogen, kan hon inte då dömas för grovt? Det borde kunna gälla även om de finner att hon inte deltog i mordet. Eller?

Nu är ju lagen ändrad vad gäller straff men också villkoren för vad som gäller.
En aspekt är ju det du tar upp, att försvåra utredningen (dölja brott) genom att flytta kroppen.

Vad som är aktuellt för Maja och hur man dömer det, beroende på hur Maja döms för mordet också, eller enbart för gravfridsbrottet, kommer att bli intressant.

Hennes del har ju varit betydligt mindre än Johannas, och även avsikten med hennes del kan diskuteras, särskilt då om Maja inte varit med om mordet.

Jag hittade en länk som kan vara intressant att läsa om hur de svarar på en sådan fråga, där en person hjälper en annan med gravfridsbrott:

https://lawline.se/answers/fraga-om-ansvar-som-medhjalpare

Kanske kan komma att handla om medhjälp?

Hinner just nu inte läsa ingående, men kommer...

Brottsbalken:

"10 § Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar ett lik eller en avliden persons aska, döms för gravfridsbrott till böter eller fängelse i högst två år. För gravfridsbrott döms även den som obehörigen öppnar en grav eller förstör, skadar eller gör ofog på en kista, urna, grav eller ett annat vilorum för de döda eller en gravvård.

Om brottet är grovt, döms för grovt gravfridsbrott till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen tillfogat ett lik en svår skada eller om gärningen inneburit omfattande förstörelse eller annars varit av särskilt hänsynslös eller farlig art. Lag (2022:607).
"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K16

Jag tycker verkligen att det högre straffet för grovt gravfridsbrott bör vara vikt åt sådant som styckning, bränning, men också kanske att man försvårar utredningen genom att inte berätta, och kroppen (bevisning också därmed) förstörs genom föruttnelse.

Johannas del i gravfridsbrottet är odiskutabelt, då hon är drivande och hon är den som tuttat på, två gånger.

Här tänker jag att Maja som har varit under inflytande av Johanna och inte varit delaktig själva förflyttningen av Toves kropp på samma sätt alls, inte kan jämföras med de värsta av de fall som ändå sker.

Man kan ju inte bortse från att detta måste vara olidligt för anhöriga, att inte få svar och att kroppen blir hårt åtgången av djur, även om vi alla vet att kroppen på ett eller annat sätt kommer att förändras, antingen genom kremering, eller vid vanlig gravsättningi kista. Men det handlar om värdighet, något som vi alla vill att våra nära och kära ska få som sista vila.
Citera
2023-10-09, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Kiss i sängen har gjorts till en trådsanning.
Kiss i sängen kommer via Maja och nåt hon sagt till sin far.
Då lär det inte röra sig om en trådsanning utan snarare ännu en lögn från Maja.

Möjligen pissar hon i sängen för det har hon sökt på erinrar jag mig nu. Så det kanske var nån annan sängvätning hon tyckte var en bra sak att ljuga om.
... Och nej. Jag tänker inte gräva fram varken sidnr eller sen ordna med skärmdump om nu nån blir hysteriskt intresserad.
Citera
2023-10-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Möjligen pissar hon i sängen för det har hon sökt på erinrar jag mig nu. Så det kanske var nån annan sängvätning hon tyckte var en bra sak att ljuga om.
... Och nej. Jag tänker inte gräva fram varken sidnr eller sen ordna med skärmdump om nu nån blir hysteriskt intresserad.
Bilaga 2007 sida 2 ?
Citera
2023-10-09, 19:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Haha, du vet att ingen kommer att leta igenom 700 sidor på sängvätning.

Men jag kan säga dig, att jag inte har något minne av det sökordet!

Förutom det; så har det blivit en trådanning, när det kommer till att Maja ska ha kissat i Johannas säng, eftersom hon inte har gjort det. Det borde varit omöjligt, eftersom Maja inte kom in på hela natten för att Johanna inte svarade på varken påringniningar eller sms.

Oavsett vad du tror eller inte.
Senast redigerad av notknapparen 2023-10-09 kl. 19:19.
Citera
2023-10-09, 19:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Aj, aj, aj! Det låter illavarslande att de ifrågasätter.

Räcker det inte med att M hållt Ts händer, måste T fått skador av det också? Det kan ju tyckas lite märkligt om det inte räcker att M hållt och gjort Js strypande möjligt.

Fast vilka skador exakt har Tove fått av förflyttningen, där just Maja varit med?

Minns att Maja berättade om det otrevliga skrapljudet i gruset när Johanna drog kroppen på vägen från bilen. Då är det Johanna som drar väl enligt Maja. Och hm, man skulle ju kuna säga att om Maja hade hjälpt til där, så hade kanske Tve besparats några skador, men så kan man inte resonera i en rätt tänker jag.

Och när Toves huvud slog i ett träd, så att Maja hoppade till. Då drog inte Maja personligen enligt hennes själv i Tove, men visst, hon lyste på uppmaning med ficklampa.

Rättsläkarna har inte sagt sitt ännu, och frågor på detta kan det bli.
Citera
2023-10-09, 19:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, du vet att ingen kommer att leta igenom 700 sidor på sängvätning.

Men jag kan säga dig, att jag inte har något minne av det sökordet!

Förutom det; så har det blivit en trådanning, när det kommer till att Maja ska ha kissat i Johannas säng, eftersom hon inte har gjort det. Det borde varit omöjligt, eftersom Maja inte kom in på hela natten för att Johanna inte svarade på varken påringniningar eller sms.

Oavsett vad du tror eller inte.
Ditt minne ger jag inte ett vitten för.
Maja lär inte ha pissat i sängen den natten om hon idiotiskt nog satt utanför som en blodigel.

Jag betonade dock att det var ännu en LÖGN från Maja inför sin far.

Maja har googlat på pissa i sängen, hur hon ordagrant formulerade sig minns jag dock inte.
Så det kanske inte var helt fritt taget ur luften.
Citera
2023-10-09, 19:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ditt minne ger jag inte ett vitten för.
Maja lär inte ha pissat i sängen den natten om hon idiotiskt nog satt utanför som en blodigel.

Jag betonade dock att det var ännu en LÖGN från Maja inför sin far.

Maja har googlat på pissa i sängen, hur hon ordagrant formulerade sig minns jag dock inte.
Så det kanske inte var helt fritt taget ur luften.

Ok, lite amma bog som när du lät påskina sökordet strippklubb och då lite i kubik, med nattklubb och namnaet på ett par stycken nattklubbar.

Något citat tänkte du inte lämna.

Dina ord: Jag är inte din sekreterare, leta själv! Leta mera (i 700 sidor som inte har sökfunktion).

Så mycket för din trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in