2023-10-09, 13:13
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja?

Jag skrev ju att domen utgick från dessa två misstänkta.

MEN att var och en bedöms separat. Inte som en enhet.

Oavsett om du anser att domen är rätt eller inte, så är domen inte uppbyggd enbart utefter detta; tre gick in, två gick ut.

Det fetade: Nej självklart inte. Det är inget brott om två går ut (efter att ha tackat den tredje för fikat). Däremot om två som går ut släpar på den tredje (som är död), blir det problematisk.
Det var nog därför (tillsammans med övrig bevisning) som tingsrätten dömde "de två som gick ut" till fängelse på livstid.
Citera
2023-10-09, 13:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
[/b]

Det fetade: Nej självklart inte. Det är inget brott om två går ut (efter att ha tackat den tredje för fikat). Däremot om två som går ut släpar på den tredje (som är död), blir det problematisk.
Det var nog därför (tillsammans med övrig bevisning) som tingsrätten dömde "de två som gick ut" till fängelse på livstid.

Nej, inte ens det som enbart avgjorde domen.

De bygger upp domen utefter flera olika indicier, som också siljer sig åt för de två.

Du får läsa domen.
Citera
2023-10-09, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Överdrifternas mästare.
Igår begrep du inte ens att Maja var aggressiv timmar innan mord och tyckte inte det var nåt att bry sig om. Ironiserar ständigt över ordet bitchig:
Ett ordval som kommer från två olika vakter i FUP ang Maja samma kväll.
Du har dålig koll på fup (du har väl inte ens läst den?) och då blir väl slutsatserna därefter.

... Förutom att allt som oftast öht inte kunna begripa vad som skrivs.
Det finns ingen mildare syn på Maja i det jag skrev. Jag beskrev däremot vad jag tror MAJA har för syn på det hela.
Läs om, läs rätt innan du försöker plocka poäng.
.

Jag läste fup samma vecka den kom ut. Med fokus på de tekniska bitarna först.
Sedan läste jag förhören med de misstänkta, kompisarna osv.

Jag väntade dock länge med att läsa förhören med Toves föräldrar. Det var jobbigt sen att läsa om Toves pappa som bröt ihop och annat.

Så fup har jag koll på sedan nåt halvår tillbaka och innan dess då allt som framkommit innan sedan hösten 2022. Och jag har varit i Vetlanda och har sett alla de platser som är relevanta där. Nöjet, lgh-huset, McD, där cykeln parkerades, Biltema-masten, Föreda-dammen, Vetlanda rastplats osv. Så jag har lite bra feeling för de ställen som diskuteras alltså.
Missing People och Räddningstjänsten gjorde sök då så den biten fick man lite bild av också.

Allt du har skrivit om har ju tagits upp i tråden även om många analyser av dem har skiljt sig från dina. Vissa tycker det är positivt att MH tagit körkort, andra vänder det mot henne och sätter det i sammanhanget att hon mördar. Så alla jobbar olika.

Ok så det var MH som beskrev sig själv där med dig som någon form av spökskrivare. Då är jag med, tack!
Citera
2023-10-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej jag ser inte att det har bäring i fup. Maja är på en helt annan nivå än det som verkligen är traumabindning. Kan inte se att påståenden förankras heller mer än går på repeat.

Aaa, det missade jag. Gick det henne förnär?
Hon kan knappast jämföra sig betygsmässigt med J eller IQ men hon kanske tycker hon är smart(are) på annat?

Nej, hon verkar acceptera och trivas med att ligga steget bakom den något smartare bästisen. Tog med fortsättningen på förhöret när vi ändå är inne på det traumatiska bandet. Dessa band kräver som oftast att offret anpassar sig till förövaren. Det verkar inte varit aktuellt för M.

Från 3/11

(Svegfors Jag ha en fortsättningsfråga där egentligen, skulle du säga, det här låter ju
fånigt eller dumt på något sätt, men skulle du säga at Johanna är smartare än vad du är?
M:Ehh, ja, eh, det skulle jag väl säga, för hon har ju gått naturvetenskapsprogrammet liksom på
gymnasiet och hade bra betyg.
Och du hade sådär betyg när du gick i skolan eller
M:Ja, (skratt) inte så mycket.
Det är ju vad det är, så det är ju inget
Ja

Under den tid som ni har varit vänner, har du varit rädd att Johanna skulle sluta vara vän
med dig, har du känt att du är glad att få va med henne och nära henne?
M: Alltså, jag har ju tillitsproblem, eh, och har alltid haft egentligen, och det är ju liksom, men
varje gång jag lärt känna någon ny liksom som jag tycker om så, eh, så kommer alltid
tankarna liksom om att, eh, personen kommer säkert lämna mig, ja, så, så ja, svar på frågan.
Betyder det att du försöker passa in, du försöker hänga med, och du försöker vara, så gott du kan?
M:Nej, alltså inte att jag försöker passa in eller så, jag är mig själv, eh.
Citera
2023-10-09, 13:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag läste fup samma vecka den kom ut. Med fokus på de tekniska bitarna först.
Sedan läste jag förhören med de misstänkta, kompisarna osv.

Jag väntade dock länge med att läsa förhören med Toves föräldrar. Det var jobbigt sen att läsa om Toves pappa som bröt ihop och annat.

Så fup har jag koll på sedan nåt halvår tillbaka och innan dess då allt som framkommit innan sedan hösten 2022. Och jag har varit i Vetlanda och har sett alla de platser som är relevanta där. Nöjet, lgh-huset, McD, där cykeln parkerades, Biltema-masten, Föreda-dammen, Vetlanda rastplats osv. Så jag har lite bra feeling för de ställen som diskuteras alltså.
Missing People och Räddningstjänsten gjorde sök då så den biten fick man lite bild av också.

Allt du har skrivit om har ju tagits upp i tråden även om många analyser av dem har skiljt sig från dina.
Så bra. Började dock undra eftersom du har otroligt dålig koll.
Om du varit i Vetlanda gör varken till eller ifrån även om du fått "feelings".

Om saker redan tagits upp intresserar mig inte,.
Det är helt ovidkommande till och med.

Jag tar upp det jag ser och diskuterar därefter, som tex lögnaktighet ang sömn, spyor, falltrauma. Att hon är aggressiv på Nöjet. Hur hon är helt normal inför föräldrar osv.
Citat:
Vissa tycker det är positivt att MH tagit körkort, andra vänder det mot henne och sätter det i sammanhanget att hon mördar. Så alla jobbar olika.
Sen vet jag inte hur du öht reflekterar.
Att M tagit körkort är givetvis positivt för henne. Det visar även att hon inte är så retarderad som vissa vill göra gällande.
Citat:
Ok så det var MH som beskrev sig själv där med dig som någon form av spökskrivare. Då är jag med, tack!
Inte ens det. Men bra att du försöker testa inlevelseförmågan, den förefaller ringrostig.
Senast redigerad av develi 2023-10-09 kl. 13:32.
Citera
2023-10-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
För alla nyfikna, och slapparslen som vill få allt serverat, så går det alldeles utmärkt att kontakta Göta Hovrätt och begära ut aktbilagorna själv.
Nu finns tex en undran från hovrätten gällande vilka skador som åklagaren menar att Maja skulle åsamkat Tove, åklagarens svar är lite gogogaga...

Dedsutom finns sakframställningarna från alla parter, några hundra sidor till att glutta i inför morgondagens prövning.

Rättsläkare Alexandra kommer inte att höras, däremot hennes kollega.

Tjingeling

Ojdå angående hovrättens fråga där om skada.

De har även under förhandling frågat åklagaren om han har samma uppfattning om tiderna som MH:s advokat lagt fram och då bad han att få återkomma om det.
Citera
2023-10-09, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Sedan ställer du en fråga som bygger på ett antagande, i likhet med frågan om du har slutat så din fru.
Förstår du inte det jag skrev i inlägget du replikerade?

Du kan börja med att svara på den avslutande frågan i det inlägget, så kan vi ta det därifrån.

Nu är jag lite ful och ”kapar” er diskussion, men då du själv ber om att få svar på frågor rent generellt så känner jag att du är mig och andra lite skyldig ett svar på vilka sökresultat du hittade som stöd till att en iPhone kunde låsa upp sig(keybag) i fickan?
Citera
2023-10-09, 13:40
Avslutad
Citat:
Ojdå angående hovrättens fråga där om skada.

De har även under förhandling frågat åklagaren om han har samma uppfattning om tiderna som MH:s advokat lagt fram och då bad han att få återkomma om det.
Det kommer bli riktigt intressant att ta del av morgondagen. Redan nu känns det som att hovrätten inte riktigt kan se Majas deltagande som trovärdigt.
Gillberg verkar ha stenkoll på läget, gällande vem som sagt vad och när i tid.
Jag har mycket svårt att se att hovrätten går på tingsrättens linje.
Åklagaren verkar inte riktigt själv kunna stå för åtalet fullt ut.
Citera
2023-10-09, 13:42
Bannlyst
Älskar att den här fina tråden har fler visningar än Palme-tråden som startades i maj 2000. (Palme har 20 miljoner och Tove 26 miljoner....)

Problemet är att Palme har fler inlägg, han har 174 000 och Tove har bara 93 000. Vi måste köra om Palme i inlägg också.
Citera
2023-10-09, 13:44
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, inte ens det som enbart avgjorde domen.

De bygger upp domen utefter flera olika indicier, som också siljer sig åt för de två.

Du får läsa domen.

Ja, de bygger domen på flera olika indicier, olika för de båda åtalade, jag är helt med på noterna.
Det var ju bra att tingsrätten gjorde det. Vad skulle de ha gjort annorlunda?
Citera
2023-10-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det kommer bli riktigt intressant att ta del av morgondagen. Redan nu känns det som att hovrätten inte riktigt kan se Majas deltagande som trovärdigt.
Gillberg verkar ha stenkoll på läget, gällande vem som sagt vad och när i tid.
Jag har mycket svårt att se att hovrätten går på tingsrättens linje.
Åklagaren verkar inte riktigt själv kunna stå för åtalet fullt ut.

Så sakframställanden finns som transkription också var det det du menade?
Citera
2023-10-09, 13:49
Avslutad
Citat:
Så sakframställanden finns som transkription också var det det du menade?
Nej, men det som visats upp och varit till stöd för respektive part, med bilder ur fup mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in