Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Så här gick det sist Israel invaderade Gaza 2008-2009 (3 veckor)
13 döda israeler 518 skadade
Cirka 1400 döda Palestinier Cirka 5300 skadade
Så du har något att jmf med.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaza_W...8%E2%80%932009)
Tror det här blir väldigt mycket längre. Något som regeringen också gått ut med. Vi får se. Jag tror inte Gaza ”finns” på samma sätt som idag om några år. Vi får se. Vi får hoppas på något som inte eskalerar till något värre regionalt. Vi får se.
Jag antar att det hänger på vad Iran strategiskt planerar. Klart de räknat med stora förluster initialt (Hamas) samt fångutväxling men har de räknat med vad de skall göra om Israel försöker förflytta hundratusentals palestinier från Gaza och Israel ”på riktigt” ”tar över och införlivar” Gaza i Israel? Kikar man geografiskt så är ju detta en fullt rimlig utveckling eftersom krigen där har inneburit detta de senaste 100 åren eller så.
Jag tror regeringen är beredda att offra hundratals med israeliska soldater under lång tid efter de bilder de/vi sett.
Tänk så här, vad skedde efter 9/11?
Jag tror den israeliska regeringen känner att de har ”rätt” till att införliva Gaza i Israel och deportera hundratusentals (enligt Israel) Hamas-anhängare. Detta innebär är mångårigt åtagande. Besvärligt.
Vad gör Iran? Hizbollah har åkt på torsk mot Israel förut. Det är väl extremt sannolikt att det sker igen om de skulle få för sig att försöka. Vad gör Iran då? Iran har ingen gräns mot Israel.