2023-10-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Nej fick precis hem en halvt defekt vara, skapade ett returärende och fick återbetalning direkt utan att jag behöver skicka tillbaka varan.

Man har tydligen rätt till detta en gång, att man får återbetalning direkt utan att behöva skicka tillbaka eller bråka med kundtjänst osv.

Tar 1 minut.

Gäller nästan alla kinesiska sajter, de är väldigt bra med återbetalningar generellt när det handlar om max några hundringar.

Vad för typ av återbetalning gjorde du då? En kredit att kunna handla på nytt eller pengarna tillbaka?

Skapade precis ett returärende och valde att få tillbaka pengarna via Klarna (runt 200kr), men nu verkar det som jag måste skicka tillbaka varorna innan jag kan få nåt återbetalt.

Hade jag sluppit detta om jag valt kredit istället kanske?
Citera
2023-10-03, 18:09
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noah12
Vad för typ av återbetalning gjorde du då? En kredit att kunna handla på nytt eller pengarna tillbaka?

Skapade precis ett returärende och valde att få tillbaka pengarna via Klarna (runt 200kr), men nu verkar det som jag måste skicka tillbaka varorna innan jag kan få nåt återbetalt.

Hade jag sluppit detta om jag valt kredit istället kanske?

När jag skapade mitt ärende om reklamering fick jag upp att man har rätt till en direkt återbetalning utan att behöva skicka tillbaka produkten och pengarna kom tillbaka på bankkontot några dagar senare.

Har du reklamerat förut? Nästa gång fungerar det nog inte för mig. Då får jag nog betala frakt tillbaka själv och det lär inte vara värt.
Citera
2023-10-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
När jag skapade mitt ärende om reklamering fick jag upp att man har rätt till en direkt återbetalning utan att behöva skicka tillbaka produkten och pengarna kom tillbaka på bankkontot några dagar senare.

Har du reklamerat förut? Nästa gång fungerar det nog inte för mig. Då får jag nog betala frakt tillbaka själv och det lär inte vara värt.

Fattar och nej detta var första gången. Hade bara ett val att frakta returen med DHL (gratis) och sedan välja mellan att få en kredit eller pengarna tillbaka. Därefter fick jag en returetikett.

"Vi har accepterat din returförfrågan. Produkterna måste lämnas inom 14 dagar, annars avbryts returförfrågan automatiskt. När vi har tagit emot produkterna och de har klarat kvalitetskontrollen, kommer vi att utfärda din återbetalning."

Får se hur man gör nu, känns fel att skicka tillbaka lite småskit typ tvärs över jordklotet för det beloppet..
Citera
2023-10-05, 19:31
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noah12
Fattar och nej detta var första gången. Hade bara ett val att frakta returen med DHL (gratis) och sedan välja mellan att få en kredit eller pengarna tillbaka. Därefter fick jag en returetikett.

"Vi har accepterat din returförfrågan. Produkterna måste lämnas inom 14 dagar, annars avbryts returförfrågan automatiskt. När vi har tagit emot produkterna och de har klarat kvalitetskontrollen, kommer vi att utfärda din återbetalning."

Får se hur man gör nu, känns fel att skicka tillbaka lite småskit typ tvärs över jordklotet för det beloppet..

Jo visst det är värdelöst om man måste betala frakt själv för att skicka tillbaka en struntsak, det är lite av kinesernas affärsmodell med billiga grejer och gratis frakt men orimligt att skicka tillbaka produkten vid fel då det kostar för mycket.

Tror dock du skickar inom EU, Temu har lager i Europa är jag rätt säker på.
Citera
2023-10-06, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Gjorde en beställning idag på bara låga 167 kr och emotser med stor entusiasm det kinesiska skräpet om ca 2 veckor !
Tycker ni att jag ska rapportera här hur det gick eller det kvittar vilket ?

De flesta har redan handlat från Temu så du är allt annat än den testkanin som du vill utgöra dig för att vara.
Citera
2023-10-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
De flesta har redan handlat från Temu så du är allt annat än den testkanin som du vill utgöra dig för att vara.
Tack för dom varma orden, tomte !
Citera
2023-10-06, 10:07
Medlem
Finns det verkligen någon som handlar sånt här kemikalie-smittat kinaskrot?

Man kan lika gärna bada i valfritt reningsverk..
Citera
2023-10-06, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Tack för dom varma orden, tomte !

Puss på dig också, hoppas du får en ljuvlig helg
Citera
2023-10-08, 21:12
Medlem
godboys avatar
Vilken transportör använder Temu för last mile? PostNord, DHL, Airme?
Citera
2023-10-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Det blev earlybird på min beställning. Bara gjort en hittils
Citera
2023-10-08, 23:38
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Men nej, självklart är det ingen bra idé att köpa laddare etc. av billig kinakvalitet men vissa produkter är i.a.f. jag beredd att chansa på. Typ, som min rakapparat som laddas med micro-usb, minikompressorn etc.

Faktum är att när det gäller USB-laddare så har jag gjort misstaget för länge sedan att köpa en laddare med tre USB-utgångar som skulle vara QC3-certad. Första gången jag använde den luktade den bränt efter redan en kvart och var brännhet. Och då var den inte ens osannolikt billig utan kostade ungefär lika mycket som man kan tänka sig att internationella varumärken betalar för sina kina-tillverkade delar. Kommer inte ihåg om det var Fyndiq, AliE eller Ebay men pengarna fick jag tillbaka och skiten hamnade i elektronikkärlet på ÅVC'n.

Var no-name-produkter som kopplades in till elnätet. Inga problem med att köpa prylar som kopplas in via 5V USB. Där använder man ju laddare som man själv har köpt in.

Men var lite försiktig med no.name kinaprodukter som innehåller laddbara batterier. Finns många mindre nogräknade kineser som fuskar med sina BMS. Har tyvärr blivit en del eldsvådor och bränder som följd av det. Risken är att du även inte får ut någon ersättning på försäkringen om det inte är riktiga varor.
Senast redigerad av peterpanp 2023-10-08 kl. 23:48.
Citera
2023-10-09, 08:33
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Har gjort två beställningar hittills och en kom med Earlybird och en med Postnord

/#LOUDmouth#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in