Ursprungligen postat av
Marie-Antoinette
Nu blir ju detta OT, men jag ska svara dig kort och vill du veta/fråga mer, så ta det i PM.
Min hen är diagnoctiserad med, just nu, Autism/ospecificerad. Det var två mycket bra utredare och de hade specifika frågor om beteenden som INTE KAN uppstå av ex "omsorgssvikt" eller "tidigt trauma", då dessa "särdrag" är neurologiska, bl.a. ex mycket förstärkt luktsinne, vissa ljud som av autisten upplevs som mycket starka och irriterande (omgivningen "andas för högt), "flopping hands" (plötsligt och på ett visst sätt), mycket svårt att förstå och uppfatta könsskillnader hos omgivningen) (pojke/flicka, kvinna/man, mamma/pappa).
Tyvärr så förväxlas ofta autismsymtom mycket ofta med eventuell "omsorgssvikt" hos bioföräldrarna, då dessa symtom kan vara ganska lika.
Ja, min hen skulle ha svultit ihjäl (eller dött i en helt självförvållad olycka, hen har inget som helst säkerhetstänk/konsekvenstänk), och hur vet jag det?
Jo, hen fick en ny assistent i skolan som inte orkade mata hen/körde något eget experiment utan att tala om det för mig (vårdnadshavare). Hen fick både (innan nya assistenten) frukost och lunch i skolan, men eftersom ingen bemödade sig om att hen VERKLIGEN hade ätit sin mat, så började hen gå ner i vikt, mycket sakta (för jag matade ju fortfarande middagen), och jag märkte ju att hen var (ovanligt) hungrig när hen kom hem, och ibland (inte alltid) åt en rätt stor portion till middag. Hursomhelst så gick hen ner i vikt, sakta men säkert (det tog några månader för oss att verkligen se) och jag trodde ju då att hen fått/hade något fel på sin ex. metabolism, men fick sedan veta att assistenten hade slutat att mata hen.
Min hen har väl på sätt och vis högfunktionell autism när det kommer till intelligens, hen är mycket, mycket smart, men totalt värdelös på den sociala delen. Har troligen Tourettes, kanske ADHD som verkligen krockar med autism.....och hen är ett solklart fall av Oppositional Defiant disorder (ODD).
Hen är ett MYCKET KRÄVANDE barn, lååångt mer krävande än "normala" barn (hen är mitt 5 barn kan man säga, hen har bott hos mig sedan hen föddes).
Hen har tänt eld på mitt hus (fick köpa nytt hus), och för någon månad sedan ristat med spetsig sten 2 eller 3 grannars bilar med "Fuck You" i stora bokstäver på motorhuven och streck på sidorna (de nya husets grannar).......så även ett MYCKET DYRT barn. Även blöjor och babywipes upp till åtta och ett halvt år börjar att kännas tungt, jag får endast utbetalt "normalt" uppehälle för hen, då det är en nätverksplacering.......
Vi bor utomlands, i U.K. närmare bestämt, därför jag använder engelska ord ibland.