2023-09-29, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockei
Så du hade mer pengar än mig trots att du var arbetslös? Får man fråga hur mycket du fick ut varje månad?

Ungefär 14k.
Citera
2023-10-08, 01:07
Medlem
Kronofogden löneutmätning.

Jag behöver ett korrekt svar, vill inte kontakta kronofogden. Jag har fått löneutmätning, jag har månadslön så nu har jag fått en summa dom kommer ta. OM jag jobbar extra, utöver min månadslön. Tar dom även dom pengarna också?
Citera
2023-10-08, 01:12
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denrosafaran
Jag behöver ett korrekt svar, vill inte kontakta kronofogden. Jag har fått löneutmätning, jag har månadslön så nu har jag fått en summa dom kommer ta. OM jag jobbar extra, utöver min månadslön. Tar dom även dom pengarna också?
Nej, såvida dom inte gör en ny uträkning. Det hör dock inte till vanligheterna i det här fallet.
Citera
2023-10-08, 01:16
Medlem
MudOvens avatar
Citat:

Svaret är,: Nej, men du är skyldig att rapportera all extra inkomst du får för att kommer dom på dig så kan du räkna med att det blir repressalier från dem. I värsta fall får du skaka galler ett tag. Att ljuga/blåsa staten i detta landet är allvarligare än mord och dylik.

Hoppas svaret (och tipsen) rätade ut ditt frågetecken.
Citera
2023-10-08, 02:41
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MudOven
Svaret är,: Nej, men du är skyldig att rapportera all extra inkomst du får för att kommer dom på dig så kan du räkna med att det blir repressalier från dem. I värsta fall får du skaka galler ett tag. Att ljuga/blåsa staten i detta landet är allvarligare än mord och dylik.

Hoppas svaret (och tipsen) rätade ut ditt frågetecken.

Citat:
Ursprungligen postat av Grapefrutt
Risken finns att de senare får in uppgifter kring ytterligare inkomst, då är du rökt ditt avskrap till arbetare.

Källa på det fetstilta?

Till ts, svaret är nej men det kommer ju synas på nästa års inkomstdeklaration så de kommer därför höja beloppet dom drar nästa år men du kommer dock aldrig få ut mindre än existensminimum.
Citera
2023-10-08, 02:53
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Nej!
Citera
2023-10-08, 03:22
Medlem
MudOvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Källa på det fetstilta?

Till ts, svaret är nej men det kommer ju synas på nästa års inkomstdeklaration så de kommer därför höja beloppet dom drar nästa år men du kommer dock aldrig få ut mindre än existensminimum.

Är du full?

Kronofogdemyndigheten: Om din inkomst förändras så MÅSTE du kontakta en handläggare på KFM för omprövning om utmätning.
Citera
2023-10-08, 03:41
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MudOven
Är du full?

Kronofogdemyndigheten: Om din inkomst förändras så MÅSTE du kontakta en handläggare på KFM för omprövning om utmätning.

Ok, och vilka repressalier kan ts vänta sig?
Citera
2023-10-08, 08:47
Medlem
idontwannadies avatar
Citat:

Är det hos samma arbetsgivare?

Kronofogden skickar ett krav till din arbetsgivare som då betalar en summa av din lön. Du får behålla existensminimum själv från din lön så om du får högre lön en månad så tar de mer pengar och om du får lägre lön så tar de mindre.

Om du ska få ut 30k en månad så kommer de att ta 20k så att du får behålla 10k. Om du månaden efter får ut 27k så tar de 17k och du får behålla 10k.

Nu är siffrorna här ovanför bara ett exempel. Existensminimum ligger någonstans däromkringen som sagt, du får behålla existensminimum varje månad du har löneutmätning och Kronofogden tar alltså allt utöver existensminimum. Jobbar du över så går alltså mer pengar till Kronofogden och inte ner i dina fickor.
Citera
2023-10-08, 12:00
Medlem
godboys avatar
Citat:
DETTA är det mest korrekta svaret:
Citat:
Ursprungligen postat av idontwannadie
Är det hos samma arbetsgivare?

Kronofogden skickar ett krav till din arbetsgivare som då betalar en summa av din lön. Du får behålla existensminimum själv från din lön så om du får högre lön en månad så tar de mer pengar och om du får lägre lön så tar de mindre.

Om du ska få ut 30k en månad så kommer de att ta 20k så att du får behålla 10k. Om du månaden efter får ut 27k så tar de 17k och du får behålla 10k.

Nu är siffrorna här ovanför bara ett exempel. Existensminimum ligger någonstans däromkringen som sagt, du får behålla existensminimum varje månad du har löneutmätning och Kronofogden tar alltså allt utöver existensminimum. Jobbar du över så går alltså mer pengar till Kronofogden och inte ner i dina fickor.
Således vet arbetsgivaren vad du (TS) ska få ut i existensminimum varje månad, så jobbar du över så går pengarna till att betala av dina skulder, vilket ju också ska göras.

Har du däremot en annan arbetsgivare du jobbar extra hos så kommer ingenting därifrån dras. Dock är du egentligen skyldig att rapportera till KFM om du får andra inkomster, just för att din skuld ska regleras snarast. Sen om man inte rapporterar till KFM så vet jag inte vad som händer, har du fått in andra pengar du bränt så kan man ju ändå inte ta dem, det går ju inte att krama vatten ur en sten. Eventuellt straff kan jag inte svara på.
Citera
2023-10-08, 16:23
Medlem
Ett tips är att jobba extra till Juni respektive Decemberlönen. De är utmätningsfria månader.
Citera
2023-10-08, 17:25
Medlem
BigHulks avatar
Citat:

Kfm tar bara den summan de räknat ut och beslutat. Du kan jobba extra och får behålla de pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in