2023-09-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MudOven
"nollad"? Vadå att du inte ska behöva betala dina skulder? Det kan du fetglömma, det enda som kommer att hända är att skulderna kommer att ligga och växa sig större med tiden så mitt förslag är att betala dina räkningar.

De skulder som ingår i skuldsaneringen blir nollade när saneringen är avslutad.
Citera
2023-09-21, 18:11
Medlem
Kajahs avatar
Du kommer att få en löneutmätning anpassat efter din lön och dina utgifter. En skuldsanering kan du nog se dig i stjärnorna efter är jag rädd. Det är otroligt skönt när det är avklarat.
Citera
2023-09-21, 18:15
Medlem
Jag jade 1 räkning som gick till kfm 48000kr, eftersom dom ansåg det var förlite för skuldsanering så ådrog jag mig ytterligare 250k i skulder och sökte 1 år senare och fick godkänt.
Senast redigerad av Nigarn 2023-09-21 kl. 18:21.
Citera
2023-09-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Jag jade 1 räkning som gick till kfm 48000kr, eftersom dom ansåg det var förlite för skuldsanering så ådrog jag mig ytterligare 250k i skulder och sökte 1 år senare och fick godkänt.

Hur mycket tjänade du under denna tid om jag får fråga?
Jag har ett lån på 160 000 som jag alltid betalat varje månad på.
Kan jag låta den gå också, så kanske jag kan ansöka om skuldsanering?
Citera
2023-09-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Du kommer att få en löneutmätning anpassat efter din lön och dina utgifter. En skuldsanering kan du nog se dig i stjärnorna efter är jag rädd. Det är otroligt skönt när det är avklarat.

Vad menar du med se mig i stjärnorna?
Citera
2023-09-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockei
jobbade inte, hade aktivetetsstöd+Bostadsbidrag+barnbidrag ~16k efter skatter.
Kanske vägde in att jag har barn också.
Citera
2023-09-22, 19:01
Medlem
Citat:
Så långt är jag med. Men om man redan tjänar lite? Vad är det minsta man behöver betala?

Det är ingen någon kan svara på vad just du kommer få betala. Om du får löneutmätning så tar de vad de kan, annars tar de ingenting. Jag vet, för jag var i samma sist med löneutmätning som arbetslös och de tog ingenting från mig. Ansökte sedan om skuldsanering vilket jag har idag, men de tar fortfarande ingenting men jag har som arbetslös bättre "inkomst" än dig, lyckligt vis.

Du behöver sänka dina utgifter helt klart.
Citera
2023-09-22, 19:04
Medlem
Citat:

160k i skulder är inget du får skuldsanering på om du har arbete.
KFM anser att du har rätt till skuldsanering när du inte kan betala av skulden inom en överskådlig framtid. Med arbete så är 160k ingenting. Här är det löneutmätning som gäller om du inte klarar av att betala dina skulder.
Citera
2023-09-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Det är ingen någon kan svara på vad just du kommer få betala. Om du får löneutmätning så tar de vad de kan, annars tar de ingenting. Jag vet, för jag var i samma sist med löneutmätning som arbetslös och de tog ingenting från mig. Ansökte sedan om skuldsanering vilket jag har idag, men de tar fortfarande ingenting men jag har som arbetslös bättre "inkomst" än dig, lyckligt vis.

Du behöver sänka dina utgifter helt klart.

Så du hade mer pengar än mig trots att du var arbetslös? Får man fråga hur mycket du fick ut varje månad?
Citera
2023-09-27, 20:14
Medlem
Kfm

Har skickat in nya uppgifter till KFM och fick detta till svar=

Här kan du se hur mycket vi har beslutat att du får behålla av din inkomst per månad (ditt förbehållsbelopp). Du behåller även övriga eventuella inkomster, om du inte har ett annat beslut om löneutmätning på dem. Om din inkomst från-----------skulle bli lägre än förbehållsbeloppet får du behålla hela den lägre inkomsten.

Här är beloppet som Kronofogden har beslutat att ----------- som mest ska dra av din inkomst varje månad, din löneutmätning. ---------------- betalar sedan till oss. Vi ser till att de som du har skulder till (dina borgenärer) får betalt

Betyder det här att jag kommer få behålla eventuell övertid som jag jobbar och att dom inte utmäter mer än beloppet i beslutet?
Citera
2023-09-27, 20:23
Medlem
Glits avatar
Jag hade dealat till mig att övertid betalas ut som extra semesterdagar eller liknande, har du löneutmätning vill man inte hålla på och fiffla. Kan uppstå missförstånd och bli återbetalningsskyldig eller liknande.
Citera
2023-09-27, 20:30
Medlem
RostigHinks avatar
2 inlägg infogade.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem