Citat:
Ursprungligen postat av
Satuanus
Som sagt det finns i dom länkar jag delat med mig av. Varför hittar du på en massa vad du har jobbat med? Du blir inte mer trovärdig för det
Jag hjälper dig lite då eftersom du inte verkar läst det du själv länkat till.
Formaldehyd har använts som konserveringsmedel och steriliseringsmedel i vissa vacciner. Det används fortfarande i vissa vacciner, men i mycket mindre mängder än tidigare.
Fenol användes tidigare som konserveringsmedel i vacciner men har i stort sett ersatts av säkrare alternativ.
Thiomersal, även känt som Merthiolate, är ett kvicksilverbaserat konserveringsmedel som har använts i vacciner. Det har blivit mindre vanligt i många länder, särskilt i barndomsvacciner, på grund av oro för kvicksilverexponering.
2-fenoxyetanol, detta konserveringsmedel har också använts i vissa vacciner men är inte lika vanligt idag.
Aluminiumsalter har inte primärt använts som konserveringsmedel men har haft en konserverande effekt. De används fortfarande som adjuvanser i vissa vacciner.
Etyl- och Metylparaben, dessa konserveringsmedel har använts i vissa vacciner men är inte längre vanliga.
Notera att användningen av konserveringsmedel i vacciner har varierat över tid och mellan olika länder. Många av de äldre konserveringsmedlen har fasats ut till förmån för säkrare och mer effektiva alternativ, särskilt när det gäller vacciner som ges till spädbarn och små barn.
Förändringarna i användningen av konserveringsmedel speglar den medicinska forskningens framsteg och en ökad förståelse för både effektiviteten och säkerheten av olika ämnen.
Det enda vaccinet som fortfarande innehåller thiomersal som konserveringsmedel är den flerdosformen av inaktiverat influensavaccin
https://dph.illinois.gov/topics-services/prevention-wellness/immunization/thimerosal-vaccines-q-a.html
Pfizer-BioNTech och Moderna COVID-19-vacciner, som är mRNA-vacciner, samt Novavax och J&J/Janssen COVID-19-vacciner, innehåller inte thiomersal.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/overview-COVID-19-vaccines.html
Önskar du mer hjälp?