2023-10-07, 10:31
Medlem
Satuanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Och återigen tar du i så det luktar bajs...

Jag hjälper dig räta ut lögnen här även om du nu när du blir trängd börjar hoppa som en skadeskjuten kanin.

En tysk studie 2016 som publicerades i JAMA Neurology, vilken indikerade en ökad risk för demens hos äldre individer som regelbundet använde vissa typer av magsyrehämmare (protonpumpshämmare). Men senare studier har inte kunnat styrka dessa resultat, och vissa har till och med motsagt dem.

Så hur var att använda gammal data när nyare finns?

https://www.forskning.se/2020/05/08/lakemedel-mot-halsbranna-kan-oka-risken-for-demens/

Vi har kunnat visa att syrapumpshämmare påverkar syntesen av signalsubstansen acetylkolin som har stor betydelse vid exempelvis Alzheimers sjukdom. Eftersom det inte finns någon effektiv behandling mot sjukdomen är det viktigt att undvika riskfaktorer och därför vill vi rikta uppmärksamhet mot detta så att läkemedlen inte används under lång tid i onödan, säger Taher Darreh-Shori, docent och forskare vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskaper och samhälle, Karolinska Institutet.

Att det inte finns nyare undersökningar av vaccin konserveringsmedletl är att man slutat använda det. Hänger du med?
Senast redigerad av Satuanus 2023-10-07 kl. 10:38.
Citera
2023-10-07, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satuanus
https://www.forskning.se/2020/05/08/lakemedel-mot-halsbranna-kan-oka-risken-for-demens/

Vi har kunnat visa att syrapumpshämmare påverkar syntesen av signalsubstansen acetylkolin som har stor betydelse vid exempelvis Alzheimers sjukdom. Eftersom det inte finns någon effektiv behandling mot sjukdomen är det viktigt att undvika riskfaktorer och därför vill vi rikta uppmärksamhet mot detta så att läkemedlen inte används under lång tid i onödan, säger Taher Darreh-Shori, docent och forskare vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskaper och samhälle, Karolinska Institutet.

Att det inte finns nyare undersökningar av vaccin konserveringsmedletl är att man slutat använda det. Hänger du med?

Vissa studier har indikerat att PPI:er kan påverka acetylkolinproduktionen. Detta har lett till spekulationer om att långvarig användning av PPI:er kan vara en riskfaktor för utveckling av neurologiska tillstånd som Alzheimers. Det är dock viktigt att notera att dessa studier ofta är preliminära och att mer forskning behövs för att fastställa en definitiv koppling.

Det råder ingen vetenskaplig konsensus om detta ämne ännu. Medan det finns bevis som tyder på en möjlig koppling, är det långt ifrån bevisat. Det är också viktigt att väga de potentiella riskerna med de verkliga fördelarna med PPI-användning, särskilt för personer som lider av allvarliga mag-tarmproblem.

Till skillnad från dig så är jag inte låst till något utfall, det enda du kämpar för att få fram är att allt är direkt livsfarligt när det kommer till mediciner.

Så innan du far med massa påståenden och påhittade saker kanske du antingen själv skulle ta och lägga lite energi på att forska i det eller hålla käften tills det finns mer information.
Att du är orolig över din konsumtion av dessa mediciner är väl en god indikation på att du borde prata med en läkare istället för att fjanta runt på ett forum som Flashback eller?
Citera
2023-10-07, 10:52
Medlem
Satuanuss avatar
Citat:
Vissa studier har indikerat att PPI:er kan påverka acetylkolinproduktionen. Detta har lett till spekulationer om att långvarig användning av PPI:er kan vara en riskfaktor för utveckling av neurologiska tillstånd som Alzheimers. Det är dock viktigt att notera att dessa studier ofta är preliminära och att mer forskning behövs för att fastställa en definitiv koppling.

Det råder ingen vetenskaplig konsensus om detta ämne ännu. Medan det finns bevis som tyder på en möjlig koppling, är det långt ifrån bevisat. Det är också viktigt att väga de potentiella riskerna med de verkliga fördelarna med PPI-användning, särskilt för personer som lider av allvarliga mag-tarmproblem.

Till skillnad från dig så är jag inte låst till något utfall, det enda du kämpar för att få fram är att allt är direkt livsfarligt när det kommer till mediciner.

Så innan du far med massa påståenden och påhittade saker kanske du antingen själv skulle ta och lägga lite energi på att forska i det eller hålla käften tills det finns mer information.
Att du är orolig över din konsumtion av dessa mediciner är väl en god indikation på att du borde prata med en läkare istället för att fjanta runt på ett forum som Flashback eller?

Som sagt denna tråden handlar om sambandet mellan vaccin och autism. Det var du som började ta upp det här med magsår Och det jag har delat med mig av är inte något jag hittat på.

Att det inte finns fler nyare undersökningar på vaccin konserveringsmedlet är för att det inte används längre Sen kan man ju undra varför man just slutade använda det i väst. Men fortsätter ge det till människor i tredje världen
Senast redigerad av Satuanus 2023-10-07 kl. 10:56.
Citera
2023-10-07, 10:57
Medlem
Citat:
Som sagt denna tråden handlar om sambandet mellan vaccin och autism. Det var du som började ta upp det här med magsår Och det jag har delat med mig av är inte något jag hittat på.

Att det inte finns fler nyare undersökningar på vaccin konserveringsmedlet är för att det inte används längre Sen kan man ju undra varför man just slutade använda det

Du får gärna undra varför man slutade använda både ditten och datten men det är bar för att du så gärna vill hitta en koppling till att något är farligt så att du kan odla din och andras rädsla.
Det är ett sjukt beteende som du har och det är du säkert medveten om, det finns hjälp för sådant tvångsbeteende och jag har hört att många städer har goda behandlingsrutiner för just sådant.

Ja, varför tog jag upp magsår tror du?
För att bevisa att gamla rapporter med 19 år på nacken kanske inte är de bästa om man vill påvisa fakta idag, eller tycker du fortfarande det?
Citera
2023-10-07, 11:03
Medlem
Satuanuss avatar
Citat:
Du får gärna undra varför man slutade använda både ditten och datten men det är bar för att du så gärna vill hitta en koppling till att något är farligt så att du kan odla din och andras rädsla.
Det är ett sjukt beteende som du har och det är du säkert medveten om, det finns hjälp för sådant tvångsbeteende och jag har hört att många städer har goda behandlingsrutiner för just sådant.

Ja, varför tog jag upp magsår tror du?
För att bevisa att gamla rapporter med 19 år på nacken kanske inte är de bästa om man vill påvisa fakta idag, eller tycker du fortfarande det?

Haha så du är läkare nu också. Jag vet att du har jättesvårt när det kommer till undersökningar som bevisar ett samband som du inte kan acceptera.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen.
Du kan kontakta professorn bakom undersökningen och säga att han har fel och delge dina argument.

Och för sista gången konserveringsmedlet används inte idag i väst. Därför är det inte lönt att lägga tid resurser och pengar på att utforska det vidare.
Citera
2023-10-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vad har du för belägg att autism alltid existerat?

I vissa gamla medicinska texter, som Hippokrates' verk, finns beskrivningar av individer som uppvisar beteenden och symptom som vi idag skulle kunna klassificera som autistiska. Dessa beskrivningar är dock ofta vaga och inte lika detaljerade som moderna medicinska diagnoser.

Vissa historiska personer, som till exempel Isaac Newton och Wolfgang Amadeus Mozart, har i efterhand föreslagits ha uppvisat beteenden som är förenliga med autism eller Aspergers syndrom, även om det är viktigt att notera att sådana diagnoser är spekulativa och inte kan bekräftas.

Forskning inom genetik och evolutionär biologi har föreslagit att de genetiska faktorer som är associerade med autism kan ha varit en del av den mänskliga genpoolen i tusentals år. Vissa forskare har till och med föreslagit att autistiska drag kan ha haft en evolutionär fördel under vissa omständigheter.

Så med tanke på att ni ofta accepterar studier med extremt låg kvalité så bör ni ju kunna acceptera detta som ett bevis också.
Citera
2023-10-07, 11:08
Medlem
Citat:
Haha så du är läkare nu också. Jag vet att du har jättesvårt när det kommer till undersökningar som bevisar ett samband som du inte kan acceptera.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen.
Du kan kontakta professorn bakom undersökningen och säga att han har fel och delge dina argument.

Och för sista gången konserveringsmedlet används inte idag i väst. Därför är det inte lönt att lägga tid resurser och pengar på att utforska det vidare.

Vilket konserveringsmedel används inte dag?
Nä, det är du som utger dig för att veta mer än hela samlade vetenskapsvärlden, jag använder fakta som finns tillgänglig och då inte 19 år gamla rapporter där det faktiskt finns modern forskning som inte kunnat peka på något samband som du vill dra.
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2023-10-07 kl. 11:11.
Citera
2023-10-07, 11:41
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Om pH-värdet i blodet inte ligger i spannet 7,35-7,45 så mår du jävligt dåligt eller är död - så vad menar du med att ”man vill ha högt pH”?

Citat:
The effect of mineral-based alkaline water on hydration status and the metabolic response to short-term anaerobic exercise

Drinking alkaline water in amounts of 4.0 l per day shows a positive effect on hydration status after anaerobic exercise with a significant decrease of specific urine gravity.

Intake of alkaline water also shows a positive effect on urine pH during the anaerobic test protocol, and much more efficient lactate utilization after the high-intensity interval exercise.

The consumption of alkaline water was associated with improved acid-base balance and hydration status. In contrast, subjects who consumed table water showed no changes over the same period of time. These results indicate that the habitual consumption of alkaline water may be a valuable nutritional vector influencing both acid-base balance and hydration status in active healthy adults.

These preliminary data demonstrated that consumption of alkaline water can improve anaerobic performance and post-exercise recovery.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5676322/

Koppat till vaccin och aluminium....

Citat:
"Aluminum is not an alkaline earth metal; listed in Group 13 in the periodic table, Aluminum is considered an ''Other Metal. '' Unlike alkaline earth metals, the other metals are dense."
Citera
2023-10-07, 11:41
Medlem
Citat:
Jag delar med mig av sånt jag hittar på nätet som är intressant. Jag har inget behov av att försöka framstå som något jag inte är. Eftersom meddelande historiken finns tillgängligt här på FB kan folk rätt så enkelt räkna ut om man ljuger. Beträffande konserveringsmedlet så står det i dom länkar jag delat med mig av.

Så vilket konserveringsmedel används inte idag då?
Eller du vet inte det själv?
Delat dokument du inte själv läst?

Javisst är historiken förödande för er tomtar som envist hävdar en studie som är 19 år och som inte kunnat bekräftas ens 19 år senare utan snarare tvärt om?
Citera
2023-10-07, 11:59
Medlem
Citat:
Som sagt det finns i dom länkar jag delat med mig av. Varför hittar du på en massa vad du har jobbat med? Du blir inte mer trovärdig för det

Jag hjälper dig lite då eftersom du inte verkar läst det du själv länkat till.

Formaldehyd har använts som konserveringsmedel och steriliseringsmedel i vissa vacciner. Det används fortfarande i vissa vacciner, men i mycket mindre mängder än tidigare.

Fenol användes tidigare som konserveringsmedel i vacciner men har i stort sett ersatts av säkrare alternativ.

Thiomersal, även känt som Merthiolate, är ett kvicksilverbaserat konserveringsmedel som har använts i vacciner. Det har blivit mindre vanligt i många länder, särskilt i barndomsvacciner, på grund av oro för kvicksilverexponering.

2-fenoxyetanol, detta konserveringsmedel har också använts i vissa vacciner men är inte lika vanligt idag.

Aluminiumsalter har inte primärt använts som konserveringsmedel men har haft en konserverande effekt. De används fortfarande som adjuvanser i vissa vacciner.

Etyl- och Metylparaben, dessa konserveringsmedel har använts i vissa vacciner men är inte längre vanliga.

Notera att användningen av konserveringsmedel i vacciner har varierat över tid och mellan olika länder. Många av de äldre konserveringsmedlen har fasats ut till förmån för säkrare och mer effektiva alternativ, särskilt när det gäller vacciner som ges till spädbarn och små barn.

Förändringarna i användningen av konserveringsmedel speglar den medicinska forskningens framsteg och en ökad förståelse för både effektiviteten och säkerheten av olika ämnen.

Det enda vaccinet som fortfarande innehåller thiomersal som konserveringsmedel är den flerdosformen av inaktiverat influensavaccin
https://dph.illinois.gov/topics-services/prevention-wellness/immunization/thimerosal-vaccines-q-a.html

Pfizer-BioNTech och Moderna COVID-19-vacciner, som är mRNA-vacciner, samt Novavax och J&J/Janssen COVID-19-vacciner, innehåller inte thiomersal.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/overview-COVID-19-vaccines.html

Önskar du mer hjälp?
Citera
2023-10-07, 12:11
Medlem
Satuanuss avatar
Citat:
Jag hjälper dig lite då eftersom du inte verkar läst det du själv länkat till.

Formaldehyd har använts som konserveringsmedel och steriliseringsmedel i vissa vacciner. Det används fortfarande i vissa vacciner, men i mycket mindre mängder än tidigare.

Fenol användes tidigare som konserveringsmedel i vacciner men har i stort sett ersatts av säkrare alternativ.

Thiomersal, även känt som Merthiolate, är ett kvicksilverbaserat konserveringsmedel som har använts i vacciner. Det har blivit mindre vanligt i många länder, särskilt i barndomsvacciner, på grund av oro för kvicksilverexponering.

2-fenoxyetanol, detta konserveringsmedel har också använts i vissa vacciner men är inte lika vanligt idag.

Aluminiumsalter har inte primärt använts som konserveringsmedel men har haft en konserverande effekt. De används fortfarande som adjuvanser i vissa vacciner.

Etyl- och Metylparaben, dessa konserveringsmedel har använts i vissa vacciner men är inte längre vanliga.

Notera att användningen av konserveringsmedel i vacciner har varierat över tid och mellan olika länder. Många av de äldre konserveringsmedlen har fasats ut till förmån för säkrare och mer effektiva alternativ, särskilt när det gäller vacciner som ges till spädbarn och små barn.

Förändringarna i användningen av konserveringsmedel speglar den medicinska forskningens framsteg och en ökad förståelse för både effektiviteten och säkerheten av olika ämnen.

Det enda vaccinet som fortfarande innehåller thiomersal som konserveringsmedel är den flerdosformen av inaktiverat influensavaccin
https://dph.illinois.gov/topics-services/prevention-wellness/immunization/thimerosal-vaccines-q-a.html

Pfizer-BioNTech och Moderna COVID-19-vacciner, som är mRNA-vacciner, samt Novavax och J&J/Janssen COVID-19-vacciner, innehåller inte thiomersal.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/overview-COVID-19-vaccines.html

Önskar du mer hjälp?

Haha vad yrar du om 🤣den vetenskapliga undersökningen som jag delade med mig av handlar om bla Thiomersal. Och sambandet mellan det och eventuella samband med autism.
Senast redigerad av Satuanus 2023-10-07 kl. 12:20.
Citera
2023-10-07, 12:28
Medlem
Citat:
Haha vad yrar du om 🤣den vetenskapliga undersökningen som jag delade med mig av handlar om bla Thiomersal. Och sambandet mellan det och autism.

Ja, och det används ju idag som du kan se av det jag skrev till dig.
Dessutom finns det modern forskning som inte kan styrka din rapport över huvud taget så alltså vill du hålla fast vid en forskning som är gammal och inte så värst användbar längre.

Citat:
Thiomersal togs bort från barndomsvacciner i USA år 2001. Mässling-, påssjuka- och röda hund-vacciner (MMR) har aldrig innehållit thiomersal.
https://www.cdc.gov/vaccinesafety/concerns/thimerosal/index.html

Citat:
Ett vaccin som innehåller 0,01% thiomersal som konserveringsmedel innehåller 50 mikrogram thiomersal per 0,5 mL dos.
https://www.fda.gov/vaccines-blood-biologics/safety-availability-biologics/thimerosal-and-vaccines

Citat:
Influensavacciner finns både med och utan thiomersal.

Citat:
Thiomersal finns inte längre i något barndomsvaccin, med undantag för influensavaccinet.
https://www.chop.edu/centers-programs/vaccine-education-center/vaccine-ingredients/thimerosal

Citat:
För närvarande är de enda vaccinerna som innehåller thiomersal och rekommenderas för barn i USA vissa inaktiverade influensavacciner.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3018252/

I Sverige togs thiomersal bort från det nationella vaccinationsprogrammet för barn under tidigt 2000-tal. Detta inkluderade vacciner mot sjukdomar som difteri, stelkramp, kikhosta och Hib (Haemophilus influenzae typ b).

Vissa vacciner som inte ingår i det nationella vaccinationsprogrammet för barn, som vissa typer av influensavaccin, kan fortfarande innehålla thiomersal. Dock är dessa vacciner oftast inte avsedda för barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in