2023-10-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Varför skulle alla vilja det?

Om jag inte haft barn hade jag betydligt hellre bott i en våning i innerstan än en villa ute i något dött stentrist villaområde där det finns en pizzeria och en thai.

Att sitta i en stuga i skogen ger många ångest. Folk är olika
men dom var väl ett par
Citera
2023-10-06, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrapmanniskor
men dom var väl ett par

Ja? Behöver inte ha barn för det.

Jobbar de i stan kan de ha 5 min till jobbet promenad eller cykel. Lämna barnen på någon av de 10 FS som ligger på vägen till jobbet.

Bor man långt ut på Värmdö har man över 1 timme in till jobbet. Man kan då aldrig räkna med flera FS nära utan en man gillar kanske ligger några kilometer bort.

Det innebär otroligt mycket logistik helt plötsligt som försvårar livet rejält. Absolut inget enkelt val.
Citera
2023-10-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ja? Behöver inte ha barn för det.

Jobbar de i stan kan de ha 5 min till jobbet promenad eller cykel. Lämna barnen på någon av de 10 FS som ligger på vägen till jobbet.

Bor man långt ut på Värmdö har man över 1 timme in till jobbet. Man kan då aldrig räkna med flera FS nära utan en man gillar kanske ligger några kilometer bort.

Det innebär otroligt mycket logistik helt plötsligt som försvårar livet rejält. Absolut inget enkelt val.

Det är sant att det kan vara värt mycket att bo nära jobb och annat. Det är inte konstigt att detta leder till högre priser. Problemet är snarare tillgången till banklån (dessutom till manipulerat låg ränta) som innebär att man kan betala mycket mer än allt man äger och har, vilket driver upp priserna på tok för högt.
Citera
2023-10-06, 11:22
Medlem
TeEsErs avatar
Här fanns lite intressanta siffror tycker jag. Det är ju hyfsat partiskt men det jag tycker är intressant är antalet avslut.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/nya-siffror-bostadsratter-har-blivit-dyrare-senaste-aret-villor-har-tappat-6
Citat:
Antalet sålda bostäder fortsätter att vara lågt, enligt Svensk Mäklarstatistik. Sett till de senaste tre månaderna såldes 22.900 bostadsrätter och 13.100 villor , vilket motsvarar -5% färre bostadsrätter men +1% fler villor jämfört med samma period i fjol.

Utbudet är säkerligen större nu men antalet köpare verkar hyfsat konstant. Jag tror vi kommer se en fortsatt sjunkande trend på antal BR-avslut men avsluten på villor tror jag kommer ligga som nu. Anledningen är att bostadsrätters pris och attraktivitet påverkas av hur föreningens lån läggs om.

Jag tror det tar åtminstone 1-2 år till innan de flesta BRF'ers lån har påverkats någorlunda fullt ut och föreningarna är färdiga med höjningarna.
Citera
2023-10-06, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Här fanns lite intressanta siffror tycker jag. Det är ju hyfsat partiskt men det jag tycker är intressant är antalet avslut.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/nya-siffror-bostadsratter-har-blivit-dyrare-senaste-aret-villor-har-tappat-6

Utbudet är säkerligen större nu men antalet köpare verkar hyfsat konstant. Jag tror vi kommer se en fortsatt sjunkande trend på antal BR-avslut men avsluten på villor tror jag kommer ligga som nu. Anledningen är att bostadsrätters pris och attraktivitet påverkas av hur föreningens lån läggs om.

Jag tror det tar åtminstone 1-2 år till innan de flesta BRF'ers lån har påverkats någorlunda fullt ut och föreningarna är färdiga med höjningarna.

Det där är intressant på flera sätt. Att det skulle spela roll hur föreningenslån läggs om är egentligen konstigt eftersom det är en riktigt kortsiktig effekt. Oavsett om lånen är bundna på ett eller två år så kommer ju den högre räntan att förr eller senare slå igenom i höjd avgift. Det är helt förutsägbart. Det gör att två bostadsrättsföreninar med liknande kostnader och liknande total lånebörde bör värderas till samma oavsett om räntan ännu slått igenom på avgiften eller inte.

Nu vet jag att det inte är så i praktiken. Har inte avgiften höjts ännu så sänks inte priset köpare är villiga att betala. Tolkar det lite som att majoriteten av köpare (och säljare) gör livets största affär utan att ens bry sig om att informera sig lite om vad de köper (eller säljer). Tror majoriteten inte ens öppnar årsredovisningen.

Var samma sak när jag köpte senast i Linköping. Två närmast identiska föreningar med samma planlösning på radhusen. Bägge byggda 1991-1992. Bägge med näst intil exakt samma total låneskuld. Samma renoveringsbehov, etc. Enda skillnaden var att en förening hade fått förhandinformation av banken att det inte skulle bli några nya lån för att byta ut värmesystemet och därför panikhöjt avgiften med 40% och börjat amortera av lån. Skiljde nästan 2.5 miljoner i försäljningspris när två radhus låg ute samtidigt. Ingen budgivning på det med högavgift och budstrid på det med låg avgift Idioter....
Citera
2023-10-06, 11:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Inte jag heller. Detta verkar bara vara påhitt som existerar i denna tråd.

Ett rätt vanligt par i Stockholm har två löner på 50k och kanske runt 73k ut varje månad.

Säg att de sitter med 5 msek i lån och en avgift på 3k. Tidigare hade de 3k i månaden i räntekostnad efter avdrag och kanske 8k i amortering. Totalt 14k i månaden. Nu har de mer 5% ränta runt 24k i månaden.

Istället för 59k att leka med varje månad har de nu 49k.

49k per månad att bränna är ju knappast någon ko på isen. Men det blir kanske ingen julresa till Mexiko

Ja precis. Vad många glömmer bort är att de med höga lån samtidigt har HÖGA INKOMSTER. Men blir de av med jobbet och därmed sina inkomster är det såklart riskabelt att ha för höga lån. Personligen har jag alltid varit restriktiv med att belåna mig för mycket pga att oförutsedda händelser kan drabba vem som helst.

Med facit på hand var det bra att finansinspektionen skärpte reglerna för amortering: Är det oförskämt billigt att låna pengar är det bra om folk tvingas att amortera av på sina lån när de faktiskt har råd med det.

Annars hade risken för prisfall varit betydligt större. Amortering på lån skapar långsiktig stabilitet i ekonomin.
Citera
2023-10-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr

Intressant att antalet sålda villor ökar mot förra året! Att priserna bara minskat med 6% på villor tycker jag också är förvånadsvärt lågt när antalet sålda ökar.

Om bara "de bästa" säljs kan jag förstå att priserna hålls uppe, men när även antalet sålda ökar trodde jag priserna skulle sjunka snabbare.

Vi som väntar på husklipp verkar få vänta ytterligare ett tag...
Citera
2023-10-06, 11:41
Medlem
Köpläge för friköpta hus är nu. Köp något utan renoveringsbehov som gått ner 20-40%.

Brf köper man idag om man är sadist och hatar pengar.
Citera
2023-10-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Köpläge för friköpta hus är nu. Köp något utan renoveringsbehov som gått ner 20-40%.

Brf köper man idag om man är sadist och hatar pengar.

Var har husen gått ner 20%-40%? Ärlig fråga då jag inte sett så stora nedgångar i de områden jag följer på Hemnet men gärna gör ett fynd.
Citera
2023-10-06, 11:54
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Jag har genom mitt yrke god insyn i hur det ser ut i många företag och organisationer som haft överflöd bara för att pengar varit gratis. De anställda i dessa företag ägnar jobbet max 4-6 timmar om dagen tre dagar i veckan och 2-4 timmar om dagen två dagar i veckan. Resten av arbetsveckan ägnas åt "work balance" eller rent privata grejer. Sedan tillkommer vab, semester, kick-offs etc. Covid gjorde detta latmaskeri till en norm och få ledare har den pondus och de hårda nypor som krävs för att återupprätta arbetsmoral i sina organistioner.

Ovanstående gäller givetvis inte industriarbetare, lastbilschaufförer, hemtjänstpersonal och liknande som har scheman att följa och inrutade arbetsdagar.

Så räkna med att alla de som har "hitte-på-jobb" ägnar max 20 timmar åt sitt arbete. Under dessa 20 timmar lyckas de lågt räknat hitta på arbetsuppgifter för andra inom organisationen som tar minst tre gånger så lång tid att utföra. Det ksn handla om "samverkan", rapportera siffror, uppdatera policyer, fylla i enkäter, utvärderingar, planeringsdagar och sitta av meningslösa möten och föreläsningar (aka vidareutbildning).

Så nettot av detta arbete är (20-60) minus 40 timmar per arbetsvecka.

Det mest absurda är att få av dessa personer inser hur improduktiva de är. De flesta tror på riktigt att de gör något värdefullt. Men när de "går in i väggen" och blir långtidssjukskrivna - för det blir de, det är status i deras kretsar för det ses som ett bevis för att man har arbetat hårt - så visar det sig att ingen på arbetsplatsen saknar dem och att arbetet effektiviserats genom att de inte varit på jobbet alls.

Det här är så oerhört intressant ❗️

Om detta ämne talas det alldeles för lite!

Många av de här personerna som skulle kunna förlora sin ekonomi sitter också på större lån.

Jag är ofta förvånad över att se människor på stan på dagtid och arbetargrupper som ser ut att ha mycket energi. Att kunna hämta barn tidigt osv osv. Men det är ett annat ämne.

Tack för viktigt input!
Citera
2023-10-06, 12:04
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Ägande har varit billigare än att hyra i många år, vilket givetvis är ett helt onaturligt fenomen. Något som påpekades gång på gång genom åren. "BLT fattar inte att nollränta inte kommer att vara för evigt". Nu när marknaden återgår till ett mer normalt stadie är det nästan som om BLT blir avundsjuk på hyreshorans låga boendekostnad.

Generellt inom ekonomi ska det vara billigare att äga än att hyra (jämför ex. med köp vs. leasing av bil). Att hyra utgör ingen ekonomisk risk, du binder inte kapital men ska ge ägaren vinst och behöver inte ansvara för underhåll. Det som komplicerar jämförelsen är ju att vi har reglerade hyror på lägenheter. Det är nog därför naturligt att det i tidsperioder växlar mellan vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt, köpa eller att hyra. Historiskt har det på längre sikt varit mest fördelaktigt att äga. Vi får se hur det blir framöver.
Citera
2023-10-06, 12:18
Medlem
TeEsErs avatar
[quote=Carl980|85961480]Köpläge för friköpta hus är nu. Köp något utan renoveringsbehov som gått ner 20-40%.

Brf köper man idag om man är sadist och hatar pengar.[/QUOTE
Det är väl inga konstigheterr att köpa en bostadsrätt om man bara gör sin hemläxa. Finns många välskötta BRF med ordning på ekonomin.

Det är ju lika illa att köpa en villa "utan renoveringsbehov" utan att göra sin hemläxa och sen upptäcka att de fina solcellerna ligger på ett tegeltak som måste bytas och att källaren måste dräneras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in