2023-10-06, 09:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Hörde på Tuben idag några som var så besvikna på staten och sina respektive banker.
Den ena hade inte råd med utlandsresor pga ränteuppgången och den andra visste inte hur han och hans sambo skulle klara sig nu när bokat och skrivit kontrakt i en lgh i någon ny BRF runt Årstaområdet.
En 4 RoK för 7 500 000 kr och en belåning som jag tyckte han sa till 78%.
"Vi kommer bara kunna äta på restaurang någon gång var 14de dag och så får vi aldrig mer resa till Nepal och besöka den vackra naturen"

Varför sätter staten och bankerna oss i sådant fördärv, det ska vara billigt att bo sa den skäggiga snubben på en blandning av dalmål med tillgjorda ord på gammalt söderslang.

Ska man tycka synd eller är det rätt åt denna typ av människor?

Finns ens den här typen av människor? Jag har aldrig någonsin hört talas om någon som resonerar på detta sätt.

Om det stämmer tycker jag absolut att de får skylla sig själv. De har haft lång tid på sig att amortera ner sina lån, men har istället prioriterat äventyr och gå på restaurang.

Då får man tyvärr bita i det sura äpplet när räntorna stiger.

Staten och framförallt riksbanken har varit oerhört generös mot bostadsägare under en lång tid.
Citera
2023-10-06, 09:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrapmanniskor
hur fan tänker folk när dom tar 7.5 miljon lån för en brf

Det är extremt ovanligt skulle jag säga. Men 2-3 miljoner per person är vanligt i området jag bor, men det märks inte ännu eftersom många har bundna lån på betydligt lägre räntesatser.

Men allt eftersom kommer lånen att löpa ut och då kommer chocken smygande.
Citera
2023-10-06, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är extremt ovanligt skulle jag säga. Men 2-3 miljoner per person är vanligt i området jag bor, men det märks inte ännu eftersom många har bundna lån på betydligt lägre räntesatser.

Men allt eftersom kommer lånen att löpa ut och då kommer chocken smygande.
låter extremt. tänk vilket bra hus dom skulle kunna fått istället
Citera
2023-10-06, 09:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Ja för mig är det obegripligt att de lånar så mycket för att bo i lägenheter, men så ser verkligheten ut och därför ser marknaden ut som den gör.
Citera
2023-10-06, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Det är tragiskt att se den illvilja som finns hos bolånetorskar som dig. Du sitter och svettas för du vet att du kommer tvingas sälja din bostad till förlust, och hoppas att andra som gjort bättre val i livet ska få det sämre än dig.

Usch, bolånetorskarna är de mest ondsinta människorna på jorden.

En lite märklig grej jag upptäckt på temat är att när priserna gick upp så förväntades jag bli glad över att vänners lägenheter gått upp si eller så mycket. Vilket jag också blev, eftersom jag har ganska lätt för att glädjas när det går bra för andra.

Det märkliga är att nu, när mina investeringar som jag under ganska lång tid optimerat för ett högre ränteläge med tillhörande placeringar i stabila valutor och med sparräntor så blir folk nästintill upprörda över att jag blir glad varje gång räntan höjs.

Å andra sidan kan man ju gissa sig till att endast ett fåtal realiserade vinsterna, så är troligen dubbel besvikelse bakom.
Citera
2023-10-06, 10:03
Medlem
Citat:

Skulle dem? Vart då exakt? Nu vill ju de här människorna uppenbarligen bo i Sthlm och inte i skogen eller i någon håla.

För 7.5 msek får man 100 kvm i en hyfsat renoverad 4a med låg avgift i skuldfri förening på Södermalm.

För att få ett ”bra hus” för 7.5 msek så måste de långt ut på Värmdölandet och få en massiv pendlingstid i köerna varje dag, långt från alla nöjen, restauranger etc.

Jag förstår definitivt de som prioriterar lgh då
Senast redigerad av DaKittler 2023-10-06 kl. 10:20.
Citera
2023-10-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Finns ens den här typen av människor? Jag har aldrig någonsin hört talas om någon som resonerar på detta sätt.

Om det stämmer tycker jag absolut att de får skylla sig själv. De har haft lång tid på sig att amortera ner sina lån, men har istället prioriterat äventyr och gå på restaurang.

Då får man tyvärr bita i det sura äpplet när räntorna stiger.

Staten och framförallt riksbanken har varit oerhört generös mot bostadsägare under en lång tid.

Inte jag heller. Detta verkar bara vara påhitt som existerar i denna tråd.

Ett rätt vanligt par i Stockholm har två löner på 50k och kanske runt 73k ut varje månad.

Säg att de sitter med 5 msek i lån och en avgift på 3k. Tidigare hade de 3k i månaden i räntekostnad efter avdrag och kanske 8k i amortering. Totalt 14k i månaden. Nu har de mer 5% ränta runt 24k i månaden.

Istället för 59k att leka med varje månad har de nu 49k.

49k per månad att bränna är ju knappast någon ko på isen. Men det blir kanske ingen julresa till Mexiko
Citera
2023-10-06, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
En lite märklig grej jag upptäckt på temat är att när priserna gick upp så förväntades jag bli glad över att vänners lägenheter gått upp si eller så mycket. Vilket jag också blev, eftersom jag har ganska lätt för att glädjas när det går bra för andra.

Det märkliga är att nu, när mina investeringar som jag under ganska lång tid optimerat för ett högre ränteläge med tillhörande placeringar i stabila valutor och med sparräntor så blir folk nästintill upprörda över att jag blir glad varje gång räntan höjs.

Å andra sidan kan man ju gissa sig till att endast ett fåtal realiserade vinsterna, så är troligen dubbel besvikelse bakom.
jag kan räkna på båda händerna nu bekanta som det förmodligen har gått åt helvetet för. dom köpte 2018-2021 dom sa att dom visste vad dom gjorde och hade svinkoll. vet inte vad man ska säga
Citera
2023-10-06, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Skulle dem? Vart då exakt? Nu vill ju de här människorna uppenbarligen bo i Sthlm och inte i skogen eller i någon håla.

För 7.5 msek får man 100 kvm i en hyfsat renoverad 4a med låg avgift i skuldfri förening på Södermalm.

Visst de kan kanske få ett rätt sunkigt radhus ner mot Farsta C där kulorna viner för det priset.

För att få ett ”bra hus” för 7.5 msek så måste de långt ut på Värmdölandet och få en massiv pendlingstid i köerna varje dag, långt från alla nöjen, restauranger etc.

Jag förstår definitivt de som prioriterar lgh då
ja men är inte det lite tanken med hus? komma bort från allt oljud
Citera
2023-10-06, 10:22
Medlem
Citat:
ja men är inte det lite tanken med hus? komma bort från allt oljud

Varför skulle alla vilja det?

Om jag inte haft barn hade jag betydligt hellre bott i en våning i innerstan än en villa ute i något dött stentrist villaområde där det finns en pizzeria och en thai.

Att sitta i en stuga i skogen ger många ångest. Folk är olika
Citera
2023-10-06, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro

Det var en belysande poäng faktiskt! 🙂 I synnerhet som deras framgångsrika deltagande i lånekarusellen skedde på bekostnad av dina lönepengars köpkraft (och, på ett djupare plan, skulle jag påstå, på bekostnad av din civilisation). De har minst lika goda skäl att vara glada för din skull nu som du hade att vara glada för deras tidigare.
Citera
2023-10-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det var en belysande poäng faktiskt! 🙂 I synnerhet som deras framgångsrika deltagande i lånekarusellen skedde på bekostnad av dina lönepengars köpkraft (och, på ett djupare plan, skulle jag påstå, på bekostnad av din civilisation). De har minst lika goda skäl att vara glada för din skull nu som du hade att vara glada för deras tidigare.
bevisar inte det lite hur extremt det har blitt. två världar som krockar nu den riktiga och den på låtsas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in